- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Рішення
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
Р І Ш Е Н Н Я
КОНСТИТУЦІЙНОГО СУДУ УКРАЇНИ
у справі за конституційним поданням 51 народного депутата України щодо відповідності Конституції України (конституційності) положень абзаців сьомого, одинадцятого статті 2, статті 3, пункту 9 статті 4 та розділу VIII "Третейське самоврядування" Закону України "Про третейські суди" (справа про завдання третейського суду)
м. Київ 10 січня 2008 року N 1-рп/2008 | Справа N 1-3/2008 |
Конституційний Суд України у складі суддів:
Стрижака Андрія Андрійовича - головуючого,
Бринцева Василя Дмитровича,
Головіна Анатолія Сергійовича,
Джуня В'ячеслава Васильовича,
Дідківського Анатолія Олександровича,
Домбровського Івана Петровича,
Кампа Володимира Михайловича - доповідача,
Колоса Михайла Івановича,
Лилака Дмитра Дмитровича,
Маркуш Марії Андріївни,
Стецюка Петра Богдановича,
Ткачука Павла Миколайовича,
Шишкіна Віктора Івановича,
розглянув на пленарному засіданні справу за конституційним поданням 51 народного депутата України щодо відповідності
Конституції України (конституційності) положень абзаців сьомого, одинадцятого статті 2, статті
3, пункту 9 статті
4 та розділу VIII "Третейське самоврядування" Закону України "Про третейські суди" від 11 травня 2004 року
N 1701-IV (Відомості Верховної Ради України, 2004 р., N 35, ст. 412) із змінами та доповненнями.
Заслухавши суддю-доповідача Кампа В.М. та дослідивши матеріали справи, Конституційний Суд України
у с т а н о в и в:
1. Суб'єкт права на конституційне подання - 51 народний депутат України - звернувся до Конституційного Суду України з клопотанням визнати такими, що не відповідають
Конституції України (є неконституційними), положення Закону України
"Про третейські суди" (далі - Закон), а саме:
- абзацу сьомого статті 2 стосовно "захисту (позивачем) своїх порушених чи оспорюваних прав або охоронюваних законом інтересів";
- абзацу одинадцятого статті 2, за яким "Третейська палата України - постійно діючий орган самоврядування третейських суддів";
- статті 3, яке визначає завданням третейського суду "захист майнових і немайнових прав та охоронюваних законом інтересів сторін третейського розгляду шляхом всебічного розгляду та вирішення спорів відповідно до закону";
- пункту 9 статті 4, за яким "самоврядування третейських суддів" є принципом утворення, організації і діяльності третейського суду;
- розділу VIII "Третейське самоврядування", які визначають засади третейського самоврядування.
Посилаючись на статті
124,
125 Конституції України, народні депутати України стверджують, що в абзаці сьомому статті
2, статті
3 Закону третейські суди фактично наділяються статусом органів правосуддя і водночас складової судової гілки влади. Крім того, суб'єкт права на конституційне подання вважає положення абзацу одинадцятого статті
2, пункту 9 статті
4 та розділу VIII "Третейське самоврядування"
Закону щодо засад третейського самоврядування такими, що не відповідають частині першій статті
36, частині другій статті
85, пункту 11 частини першої статті
92 та частині другій статті
130 Конституції України.
2. Свою позицію щодо конституційності оспорюваних положень
Закону висловили Президент України, Прем'єр-міністр України, Голова Верховної Ради України, Комітет Верховної Ради України з питань правової політики, Комітет Верховної Ради України з питань правосуддя, Міністерство юстиції України, Верховний Суд України, Вищий господарський суд України, Рада суддів України, Третейська палата України, Інститут держави і права імені В.М.Корецького НАН України, Академія правових наук України.
3. Конституційний Суд України, вирішуючи спір щодо конституційності оспорюваних положень
Закону, виходить з такого.
3.1. Згідно з
Конституцією України Україна є демократичною, соціальною, правовою державою (стаття 1); права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави; утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов'язком держави (частина друга статті 3).
Гарантуючи судовий захист з боку держави,
Основний Закон України водночас визнає право кожного будь-якими не забороненими законом засобами захищати свої права і свободи від порушень і протиправних посягань (частина п'ята статті 55). Це конституційне право не може бути скасоване або обмежене (частина друга статті
22, стаття
64 Конституції України.
Одним із способів реалізації права кожного будь-якими не забороненими законом засобами захищати свої права і свободи від порушень і протиправних посягань у сфері цивільних та господарських правовідносин є звернення до третейського суду (абзац перший пункту 5 мотивувальної частини Рішення Конституційного Суду України у справі про виконання рішень третейських судів від 24 лютого 2004 року
N 3-рп/2004) . Відповідно до чинного законодавства підвідомчий суду загальної юрисдикції спір у сфері цивільних і господарських правовідносин може бути передано його сторонами на вирішення третейського суду, крім випадків, встановлених законом (стаття
17 Цивільного процесуального кодексу України, стаття
12 Господарського процесуального кодексу України, стаття
6 Закону) . З метою забезпечення реалізації зазначених положень кодексів, керуючись пунктом 3 частини першої статті
85 Конституції України, Верховна Рада України прийняла
Закон, який регулює порядок утворення та діяльності третейських судів в Україні.
3.2. Функціонування третейських судів в Україні базується не лише на засадах національного, а й міжнародного права.
Практика Європейського суду з прав людини свідчить, що звернення фізичних та/або юридичних осіб до третейського суду є правомірним, якщо відмова від послуг державного суду відбулася за вільним волевиявленням сторін спору (Рішення у справі "Девір проти Бельгії" від 27 лютого 1980 року).
4. Зі змісту клопотання випливає, що його автори порушують питання щодо відповідності положень абзацу сьомого статті
2, статті
3 Закону частинам першій, п'ятій статті
124, статті
125 Конституції України. Вони вважають, що в цих нормах
Закону фактично закріплюється статус третейських судів як органів здійснення правосуддя.
На основі порівняльного аналізу Конституційний Суд України дійшов висновку про відповідність
Конституції України зазначених положень
Закону.
Правосуддя - це самостійна галузь державної діяльності, яку суди здійснюють шляхом розгляду і вирішення в судових засіданнях в особливій, встановленій законом процесуальній формі цивільних, кримінальних та інших справ (пункт 3 мотивувальної частини Ухвали Конституційного Суду України від 14 жовтня 1997 року
N 44-з) .
Згідно з положеннями частини першої статті
124 Конституції України правосуддя в Україні здійснюється виключно судами. Суд, здійснюючи правосуддя, забезпечує захист гарантованих
Конституцією України та законами України прав і свобод людини і громадянина, прав і законних інтересів юридичних осіб, інтересів суспільства і держави (підпункт 4.1. пункту 4 мотивувальної частини Рішення Конституційного Суду України у справі про призначення судом більш м'якого покарання від 2 листопада 2004 року
N 15-рп/2004. Тому в контексті статті
55 Конституції України органи судової влади можуть здійснювати функцію захисту майнових і немайнових прав та охоронюваних законом інтересів фізичних та/або юридичних осіб у сфері цивільних і господарських правовідносин.
Третейський розгляд спорів сторін у сфері цивільних і господарських правовідносин - це вид недержавної юрисдикційної діяльності, яку третейські суди здійснюють на підставі законів України шляхом застосування, зокрема, методів арбітрування. Здійснення третейськими судами функції захисту, передбаченої в абзаці сьомому статті 2, статті
3 Закону, є здійсненням ними не правосуддя, а третейського розгляду спорів сторін у цивільних і господарських правовідносинах у межах права, визначеного частиною п'ятою статті
55 Конституції України.
Народні депутати України вважають, що визнання державою на підставі
Закону рішень "арбітражних" (фактично третейських) судів помилково ототожнено із здійсненням ними правосуддя.
Згідно з положеннями частини п'ятої статті
124 Конституції України судові рішення ухвалюються судами іменем України і є обов'язковими до виконання на всій території України. Відповідно до
Закону третейські суди приймають рішення тільки від свого імені (стаття 46), а самі ці рішення, ухвалені в межах чинного законодавства, є обов'язковими лише для сторін спорів. Забезпечення примусового виконання рішень третейських судів перебуває за межами третейського розгляду та є завданням компетентних судів і державної виконавчої служби (стаття
57 Закону, пункт 1 частини другої статті
3 Закону України
"Про виконавче провадження") .
Отже, оспорювані положення
Закону не порушують припис статті
124 Конституції України про здійснення правосуддя виключно судами, оскільки третейський розгляд не є правосуддям, а рішення третейських судів є лише актами недержавної юрисдикційної діяльності з вирішення спорів сторін у сфері цивільних і господарських відносин.
Суб'єкт права на конституційне подання стверджує, що в абзаці сьомому статті 2, статті
3 Закону третейські суди визначаються як складова судової гілки влади.
Третейські суди не віднесені до системи судів загальної юрисдикції (стаття
125 Конституції України) . З аналізу положень
Закону випливає, що третейські суди є недержавними незалежними органами захисту майнових і немайнових прав та охоронюваних законом інтересів фізичних та/або юридичних осіб у сфері цивільних і господарських правовідносин. Відповідно до статті
7 Закону третейський розгляд здійснюють постійно діючі третейські суди та третейські суди для вирішення конкретного спору.
Таким чином, третейські суди не здійснюють правосуддя, їх рішення не є актами правосуддя, а самі вони не входять до системи судів загальної юрисдикції.
................Перейти до повного тексту