- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
ПОСТАНОВА
15 квітня 2025 року № 13
Про зміни в складі територіальних виборчих комісій, що здійснюють підготовку та проведення місцевих виборів
До Центральної виборчої комісії надійшла заява голови Гадяцької міської територіальної виборчої комісії Миргородського району Полтавської області (далі - Гадяцька міська територіальна виборча комісія) Лисоконь Віти Анатоліївни про складення нею повноважень голови з припиненням членства у зазначеній виборчій комісії.
Крім того, до Комісії надійшли подання про заміну членів деяких територіальних виборчих комісій від місцевих організацій політичних партій, а також документи, що свідчать про призначення секретаря Покровської міської територіальної виборчої комісії Нікопольського району Дніпропетровської області (далі - Покровська міська територіальна виборча комісія) Матвєєвої Ольги Олександрівни та члена Перещепинської міської територіальної виборчої комісії Новомосковського району Дніпропетровської області (далі - Перещепинська міська територіальна виборча комісія) Бірюкової Людмили Петрівни на посади в органах місцевого самоврядування.
Відповідно до пункту 9.1 Роз’яснення повноваження голови, заступника голови та секретаря виборчої комісії можуть припинятися одночасно з припиненням їх повноважень як членів відповідної виборчої комісії (частини четверта, восьма
статті 208 Кодексу, пункти 3.1, 9.5 - 9.7
Роз’яснення) або без такого припинення (частина сьома
статті 208 Кодексу, пункти 9.2, 9.3
Роз’яснення).
Зокрема, згідно з пунктом 1 частини четвертої
статті 208 Кодексу, пунктом 3.1
Роз’яснення повноваження члена відповідної територіальної виборчої комісії припиняються достроково у зв’язку з особистою заявою про складення повноважень члена комісії. Така заява подається суб’єкту внесення кандидатури відповідного члена комісії для передачі відповідній виборчій комісії або для внесення подання про заміну члена виборчої комісії.
Пунктом 1.5
Роз’яснення передбачено, що суб’єктом, за поданням якого кандидатуру члена комісії було включено до складу виборчої комісії (далі - суб’єкт подання кандидатури), є місцева організація політичної партії, яка внесла подання щодо кандидатури до складу відповідної виборчої комісії.
Суб’єктом, за поданням якого Лисоконь В.А. було включено до складу Гадяцької міської територіальної виборчої комісії, є місцева організація ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ".
Комісія зазначає, що за змістом
статті 36 Конституції України та
Закону України "Про політичні партії в Україні" (далі - Закон) одним із ключових напрямів провадження діяльності політичної партії є діяльність, пов’язана з реалізацією права політичної партії брати участь у відповідних виборах.
Місцеві організації політичної партії та її місцеві осередки є елементами структури політичної партії, презентують та реалізують її статутні цілі на місцях.
При цьому відповідно до положень Кодексу, зокрема
статей 203 та
208, однією зі складових права політичної партії на участь у виборах є її участь або участь її місцевих організацій у формуванні складу виборчих комісій і, як наслідок, - внесення до нього змін.
Отже, зважаючи на вимоги
статті 208 Кодексу та положень
Роз’яснення, дострокове припинення повноважень члена територіальної виборчої комісії у зв’язку з особистою заявою про складення повноважень члена комісії має відбуватись за участі відповідної місцевої організації політичної партії, яка запропонувала цю кандидатуру до складу виборчої комісії. Саме місцева організація політичної партії як суб’єкт подання кандидатури має розпорядитись своїм правом участі у формуванні складу виборчої комісії - або передати таку заяву про складення повноважень члена комісії відповідній виборчій комісії, або внести подання про заміну цього члена виборчої комісії іншою кандидатурою.
Разом з тим під час розгляду зазначеного питання Комісія бере до уваги таке.
За змістом частини четвертої
статті 37 Конституції України, частини третьої
статті 5,
статті 21 Закону діяльність політичної партії може бути заборонено лише в судовому порядку.
Рішенням Восьмого апеляційного адміністративного суду від 20 червня 2022 року в справі
№ П/857/8/22 за позовом Міністерства юстиції України, залишеним без змін постановою Верховного Суду в складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 15 вересня 2022 року в цій самій справі, заборонено діяльність ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ".
Заборона діяльності політичної партії тягне за собою припинення діяльності політичної партії, розпуск її керівних органів, обласних, міських, районних організацій і первинних осередків та інших структурних утворень, передбачених статутом політичної партії, припинення членства в політичній партії, а також прийняття центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації (легалізації) об’єднань громадян, інших громадських формувань, та його територіальними органами рішень про припинення політичної партії та її структурних утворень відповідно (частина друга
статті 21 Закону).
Враховуючи такі положення Закону, вказане судове рішення унеможливлює подальшу реалізацію ПОЛІТИЧНОЮ ПАРТІЄЮ "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ" та її місцевими організаціями передбачених Кодексом повноважень, зокрема, щодо участі у формуванні складу виборчих комісій та внесенні до нього змін, у тому числі розгляд Центральною виборчою комісією відповідних подань чи звернень цієї політичної партії (її місцевих організацій) та ухвалення за результатами розгляду відповідних рішень.
Пунктами 4.5, 4.6
Роз’яснення передбачено, що в разі подання членом виборчої комісії особистої заяви про складення своїх повноважень безпосередньо до виборчої комісії, яка утворила таку виборчу комісію (сформувала її склад), зазначена заява у строки, визначені пунктом 1.4
Роз’яснення, повертається суб’єкту звернення без розгляду з відповідними роз’ясненнями щодо порядку подання такої заяви (крім випадків, коли кандидатуру такого члена виборчої комісії було включено до складу виборчої комісії за поданням голови відповідної комісії згідно з частиною шістнадцятою
статті 203, частиною восьмою
статті 204 Кодексу).
Особа, яка подала заяву про складення повноважень члена виборчої комісії, продовжує виконувати обов’язки члена виборчої комісії до прийняття відповідного рішення про дострокове припинення її повноважень.
Таким чином, заява Лисоконь В.А. про складення нею повноважень голови з припиненням членства у Гадяцькій міській територіальній виборчій комісії мала б бути їй повернута з роз’ясненням щодо необхідності її подання відповідній місцевій організації ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ" для передачі Центральній виборчій комісії або для внесення до Комісії цією місцевою організацією політичної партії подання про заміну члена виборчої комісії.
Разом з тим, зважаючи на рішення Восьмого апеляційного адміністративного суду від 20 червня 2022 року в справі
№ П/857/8/22, що набрало законної сили, дотримання встановленої
Кодексом та
Роз’ясненням процедури дострокового припинення повноважень голови, заступника голови, секретаря виборчої комісії з припиненням членства у відповідній комісії за їхніми особистими заявами за участю відповідної місцевої організації політичної партії - суб’єкта подання кандидатури в цьому разі є неможливим.
Конституційний Суд України в Рішенні від 19 жовтня 2009 року № 26-рп/2009 зауважив, що виборчі комісії є суб’єктом виборчого процесу, його невід’ємною складовою, вони наділені повноваженнями вирішувати важливі для держави питання щодо організації та проведення виборів, а отже, є підстави стверджувати, що участь у роботі таких виборчих комісій є способом реалізації права громадян на участь в управлінні державними справами ( абзац п’ятий підпункту 3.3 пункту 3 мотивувальної частини вказаного
Рішення).
Право виборців бути членами виборчих комісій пов’язане з їх основними виборчими правами - правом вільно обирати та бути обраним (частина третя
статті 6, частина перша
статті 9 Кодексу).
Участь громадян України у виборах є добровільною, внесенню пропозиції щодо включення особи до складу територіальної виборчої комісії передує отримання від такої особи заяви про згоду на участь у роботі виборчої комісії від відповідного суб’єкта подання (частина перша
статті 15, абзац п’ятий частини дев’ятої
статті 203 Кодексу).
Викладене обумовлює висновок про те, що особа вільно користується своїми правами і в разі подання нею заяви про складення повноважень члена виборчої комісії вона не може бути примушена до реалізації права бути членом такої комісії. Це право реалізується за її волею.
Також Комісія звертає увагу, що частиною третьою
статті 8 Міжнародного пакту про громадянські і політичні права встановлено, що нікого не можуть приневолювати до примусової чи обов’язкової праці.
Отже, за наявності заборони діяльності ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ" рішенням Восьмого апеляційного адміністративного суду від 20 червня 2022 року в справі
№ П/857/8/22, яке набрало законної сили, і, як наслідок, - її місцевих організацій, що унеможливлює реалізацію їх повноважень, передбачених
Кодексом, повернення заявнику його особистої заяви про складення повноважень голови з припиненням членства у відповідній виборчій комісії без розгляду з роз’ясненнями щодо порядку подання такої заяви матиме негативні наслідки для заявника, оскільки за вказаних обставин він на сьогодні не зможе реалізувати своє право достроково скласти повноваження голови з припиненням членства у виборчій комісії.
Водночас продовження виконання Лисоконь В.А. повноважень голови Гадяцької міської територіальної виборчої комісії, враховуючи її намір скласти такі повноваження з припиненням членства у цій виборчій комісії та надходження від неї до Комісії відповідної заяви, порушуватиме її конституційні права і свободи, а також основні засади проведення вільних виборів, складовою яких є принцип добровільної участі громадян у виборах та виборчому процесі.
Згідно із Законом України "Про Центральну виборчу комісію" Комісія є постійно діючим колегіальним державним органом, який діє на підставі
Конституції та інших законів України і наділений повноваженнями щодо організації підготовки та проведення виборів і референдумів у порядку та в межах, встановлених законами України. Комісія відповідно до своїх повноважень забезпечує дотримання передбачених Конституцією та законами України принципів і засад виборчого і референдумного процесів, реалізацію виборчих прав громадян України та права на участь у референдумі, однакове застосування законодавства України про вибори і референдуми на всій території України. Комісія будує свою діяльність на принципах верховенства права, законності, незалежності, об’єктивності, компетентності, професійності, колегіальності розгляду і вирішення питань, обґрунтованості прийнятих рішень, відкритості і публічності (частина перша
статті 1,
стаття 2, пункти 1, 4
статті 17 зазначеного Закону).
................Перейти до повного тексту