1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Ухвала суду


КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Головуючий у 1-й інстанції: Кротюк О.В.
Суддя-доповідач: Федорова Г. Г.
У Х В А Л А
Іменем України
"08" листопада 2011 р. м. Київ Справа: № 2а-6651/10/2670
( Додатково див. ухвалу Вищого адміністративного суду України ) ( Додатково див. постанову Окружного адміністративного суду м. Києва )
Київський апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
Головуючого судді:
суддів:
при секретарі:
за участю:
Федорової Г.Г.,
Данилової М.В., Ключковича В.Ю.,
Петриченко Ю.П.,
представника позивача –Козачука О.А.,
представника відповідача –Заінчковського Д.А.,
представника 3-ої особи Головного КРУ –Кикоть О.Г.,
представника 3-ої особи Фонду держмайна України –Шевчук О.М.
розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали адміністративної справи за апеляційною скаргою Кабінету Міністрів України на постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 21 лютого 2011 року по справі за адміністративним позовом Публічного акціонерного товариства "Транснаціональна фінансово-промислова компанія "Укртатнафта"до Кабінету Міністрів України, за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору: Головного контрольно-ревізійного управління України, Фонду державного майна України про визнання незаконним та скасування нормативно-правового акту, -
ВСТАНОВИВ:
У квітні 2010 року Публічне акціонерне товариство "Транснаціональна фінансово-промислова компанія "Укртатнафта"(далі –позивач) звернулося до Окружного адміністративного суду м. Києва із позовом до Кабінету Міністрів України (далі –відповідач), за участю третьої особи, яка не заявляє самостійні вимоги на предмет спору на стороні відповідача: Головного контрольно-ревізійного управління України за участю третьої особи, яка не заявляє самостійні вимоги на предмет спору на стороні відповідача: Головного контрольно-ревізійного управління України в якому просило визнати незаконним та скасувати з моменту набрання чинності п. 11 додатку "Перелік суб’єктів господарювання, щодо яких проводиться державний фінансовий аудит окремих господарських операцій" до постанови Кабінету Міністрів України від 20.05.2009 року № 506 "Про затвердження Порядку проведення органами державної контрольно-ревізійної служби державного фінансового аудиту окремих господарських операцій"(в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 03.02.2010 року № 125), яким до Переліку суб’єктів господарювання, щодо яких проводиться державний фінансовий аудит окремих господарських операцій включено ЗАТ "Укртатнафта".
Постановою Окружного адміністративного суду м. Києва від 21 лютого 2011 року адміністративний позов Публічного акціонерного товариства "Транснаціональна фінансово-промислова компанія "Укртатнафта", задоволено.
Визнано незаконним та скасовано з моменту набрання чинності п. 11 додатку "Перелік суб’єктів господарювання, щодо яких проводиться державний фінансовий аудит окремих господарських операцій" до постанови Кабінету Міністрів України від 20.05.2009 року № 506 "Про затвердження Порядку проведення органами державної контрольно-ревізійної служби державного фінансового аудиту окремих господарських операцій"(в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 03.02.2010 року № 125), яким до Переліку суб’єктів господарювання, щодо яких проводиться державний фінансовий аудит окремих господарських операцій включено ЗАТ "Укртатнафта".
Відповідач не погоджуючись з прийнятим рішенням суду, звернувся з апеляційною скаргою, в якій зазначає, що оскаржувана постанова суду не відповідає вимогам матеріального та процесуального права, а саме, судом першої інстанції неповно з'ясовано та не доведено обставини, що мають значення для справи, висновки суду першої інстанції не відповідають обставинам справи, в зв'язку з чим просить постанову суду першої інстанції скасувати та прийняти нову постанову, якою повністю відмовити в задоволенні заявлених позивачем вимог.
Заслухавши в судовому засіданні суддю-доповідача, пояснення учасників процесу, які з’явилися в судове засідання, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Відповідно до ч. 1 ст. 200 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а постанову або ухвалу суду –без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права.
Згідно ч. 3 ст. 2 КАС України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб’єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення; безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом першої інстанції, на виконання плану контрольно-ревізійної роботи Головного контрольно-ревізійного управління України на І квартал 2011 посадових осіб Головного контрольно-ревізійне управління України були видані направлення на проведення ревізії фінансово-господарської діяльності Публічного акціонерного товариства "Транснаціональна фінансово-промислова компанія "Укртатнафта"за 2008-2010 роки.
Однак, посадовими особами позивача в допуску до проведення ревізій, перевірок та операційного аудиту було відмовлено, з посиланням на не підконтрольність об’єкта, оскільки державна частка у статутному фонді позивача відсутня.
Даючи правову оцінку обставинам вказаної справи колегія суддів зважає на наступне.
Статус державної контрольно-ревізійної служби в Україні, її функції та правові основи діяльності визначає Закон України "Про державну контрольно-ревізійну службу в Україні"від 26.01.1993 року № 2939-ХІІ (далі – Закон № 2939-ХІІ).
Відповідно до ст. 1 Закону № 2939-ХІІ, державна контрольно-ревізійна служба складається з Головного контрольно-ревізійного управління України, контрольно-ревізійних управлінь в Республіці Крим, областях, містах Києві і Севастополі, контрольно-ревізійних підрозділів (відділів, груп) в районах, містах і районах у містах.
Положенням частин 1, 2 ст. 2 Закону № 2939-ХІІ передбачено, що головним завданням державної контрольно-ревізійної служби є здійснення державного фінансового контролю за використанням і збереженням державних фінансових ресурсів, необоротних та інших активів, правильністю визначення потреби в бюджетних коштах та взяття зобов'язань, ефективним використанням коштів і майна, станом і достовірністю бухгалтерського обліку і фінансової звітності в міністерствах та інших органах виконавчої влади, в державних фондах, у бюджетних установах і у суб'єктів господарювання державного сектору економіки, а також на підприємствах і в організаціях, які отримують (отримували в періоді, який перевіряється) кошти з бюджетів усіх рівнів та державних фондів або використовують (використовували у періоді, який перевіряється) державне чи комунальне майно (далі - підконтрольні установи), виконанням місцевих бюджетів, розроблення пропозицій щодо усунення виявлених недоліків і порушень та запобігання їм у подальшому.
Державний фінансовий контроль реалізується державною контрольно-ревізійною службою через проведення державного фінансового аудита, перевірки державних закупівель та інспектування.
Згідно ч. 3 ст. 2 Закону № 2939-ХІІ, державний фінансовий аудит є різновидом державного фінансового контролю і полягає у перевірці та аналізі фактичного стану справ щодо законного та ефективного використання державних чи комунальних коштів і майна, інших активів держави, правильності ведення бухгалтерського обліку і достовірності фінансової звітності, функціонування системи внутрішнього контролю. Результати державного фінансового аудиту та їх оцінка викладаються у звіті.
Порядок проведення державною контрольно-ревізійною службою державного фінансового аудиту та інспектування встановлюється Кабінетом Міністрів України (ч. 6 ст. 2 Закону № 2939-ХІІ). Постановою Кабінету Міністрів України від 20.05.2009 року № 506 було затверджено Порядок проведення органами державної контрольно-ревізійної служби державного фінансового аудиту окремих господарських операцій, затверджений (далі - Порядок), який визначає механізм проведення органами державної контрольно-ревізійної служби державного фінансового аудиту окремих господарських операцій, що здійснюються суб'єктами господарювання.
Крім цього, вказаною Постановою Кабінету Міністрів України від 20.05.2009 року № 506 було затверджено перелік суб'єктів господарювання, щодо яких проводиться державний фінансовий аудит окремих господарських операцій, згідно з додатком (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 03.02. 2010 року. № 125) до якого було включено ЗАТ "Укртатнафта"(п. 11 Переліку).
Відповідно до п. 3 Порядку, основним завданням операційного аудиту є сприяння забезпеченню суб'єктами господарювання законного та ефективного використання державних чи комунальних коштів та/або майна, інших активів держави, правильності ведення бухгалтерського обліку, складення достовірної фінансової звітності.
Під час дослідження матеріалів справи колегією суддів встановлено, що 29.11.1994 року, з метою забезпечення економічних інтересів України та задоволення потреб споживачів у паливно-енергетичних ресурсах, Указом Президента України "Про створення транснаціональної фінансово-промислової нафтової компанії "Укртатнафта"№ 704/94 було підтримано пропозицію Кабінету Міністрів України та Кабінету Міністрів Республіки Татарстан щодо створення ЗАТ - транснаціональної фінансово-промислової нафтової компанії "Укртатнафта".
Фонду державного майна України та Державному комітету України по нафті і газу в строк до 01.01.1995 року було доручено забезпечити передачу до статутного фонду ЗАТ "Укртатнафта"належних державі відповідної кількості акцій та майна АТ "Кременчукнафтооргсинтез"та підприємств Українського об'єднання по забезпеченню нафтою та нафтопродуктами "Укрнафтопродукт", еквівалентних за вартістю майну (цінним паперам), що передається до статутного фонду Компанії Республікою Татарстан (а.с. 144-145).

................
Перейти до повного тексту