1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Рішення


КИЇВСЬКА МІСЬКА РАДА
X сесія VI скликання
РІШЕННЯ
01.11.2012 N 234/8518
( Рішення втратило чинність на підставі Рішення Київміськради N 27/9615 від 02.10.2013 )
Про затвердження Програми зайнятості населення м. Києва на 2012 - 2014 роки
Відповідно до пункту 22 частини першої статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", статті 14 Закону України "Про зайнятість населення" та з метою забезпечення продуктивної зайнятості і соціального захисту незайнятого населення в місті Київська міська рада
ВИРІШИЛА:
1. Затвердити Програму зайнятості населення м. Києва на 2012 - 2014 роки (далі - Програма) згідно з додатком.
2. Виконавчому органу Київської міської ради (Київській міській державній адміністрації):
2.1. Забезпечити виконання Програми.
2.2. Подавати раз на півроку постійним комісіям Київської міської ради з питань гуманітарної політики і з питань бюджету та соціально-економічного розвитку звіт про хід виконання Програми за перше півріччя та рік до 25 вересня та 25 березня відповідно.
3. Встановити, що Головне управління праці та соціального захисту населення виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) є відповідальним виконавцем Програми.
4. Визнати таким, що втратило чинність, рішення Київської міської ради від 30.10.2008 N 565/565 "Про затвердження Київської міської програми "Зайнятість населення на 2009 - 2012 роки".
5. Офіційно оприлюднити це рішення в газеті Київської міської ради "Хрещатик".
6. Контроль за виконанням цього рішення покласти на постійну комісію Київської міської ради з питань гуманітарної політики.
Заступник міського голови - секретар Київради Г. Герега
Додаток
до рішення Київської міської ради
01.11.2012 N 234/8518
ПРОГРАМА
зайнятості населення м. Києва на 2012 - 2014 роки
Паспорт Програми
1. Ініціатор розроблення Програми Головне управління праці та соціального захисту населення виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації)
2. Дата, номер і назва розпорядчого документа органу виконавчої влади про розроблення Програми Доручення заступника голови Київської міської державної адміністрації від 01.12.2011 N 53946 до листа Міністерства соціальної політики України від 25.11.2011 N 827/0/15-11/021
3. Розробник Програми Головне управління праці та соціального захисту населення виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації)
4. Співрозробники Програми -
5. Замовник (відповідальний виконавець) Програми Головне управління праці та соціального захисту населення виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації)
6. Учасники (співвиконавці Програми) Структурні підрозділи виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), Київський міський центр зайнятості, районні в місті Києві державні адміністрації, установи, організації міста, територіальні органи відповідних центральних органів виконавчої влади, визначені як виконавці завдань та заходів, на виконання яких спрямована Програма
7. Термін реалізації Програми 2012 - 2014 роки
8. Перелік місцевих бюджетів, які беруть участь у виконанні Програми (для комплексних програм)
9. Загальний обсяг фінансових ресурсів, необхідних для реалізації Програми, всього: в тому числі:
9.1. коштів бюджету м. Києва
коштів інших джерел Фінансування заходів Програми, пов'язаних із наданням соціальних послуг та матеріального забезпечення незайнятому населенню, здійснюватиметься за рахунок коштів Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття у порядку, визначеному законодавством. Київський міський центр зайнятості - робочий орган виконавчої дирекції Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття - здійснює оперативне розпорядження фінансовими ресурсами Фонду в межах затвердженого щорічного кошторису
Програма зайнятості населення м. Києва на 2012 - 2014 роки (далі - Програма) має комплексний характер, оскільки поєднана з тенденціями та перспективами соціально-економічного розвитку міста і передбачає системні заходи для вирішення проблем, які виникають на столичному ринку праці.
Відповідно до пункту 22 частини першої статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", статті 14 Закону України "Про зайнятість населення", статті 24 Закону України "Про місцеві державні адміністрації", наказу Міністерства соціальної політики України від 05.10.2011 N 383 та листа Міністерства соціальної політики України від 25.11.2011 N 827/0/15-11/021 про організацію роботи з розроблення проектів територіальної (регіональної) програм зайнятості населення на 2012 - 2014 роки та з метою забезпечення продуктивної зайнятості і соціального захисту незайнятого населення в місті розроблено Програму зайнятості населення м. Києва на 2012 - 2014 роки.
При підготовці Програми враховувалися пропозиції структурних підрозділів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), районних в місті Києві державних адміністрацій, Київського міського центру зайнятості, підприємств, установ та організацій міста, Київської міської ради профспілок, організацій роботодавців, Координаційного комітету сприяння зайнятості населення, рекомендації Міністерства соціальної політики України.
Визначення проблем, на розв'язання яких спрямована Програма
Фінансово-економічна криза позначилась на якості життя киян та вплинула на ситуацію в сфері зайнятості населення. Найбільше потребують соціального захисту від безробіття громадяни, які не здатні на рівних конкурувати на ринку праці, в першу чергу молоді особи, які закінчили або припинили навчання у середніх загальноосвітніх школах, професійно-технічних або вищих навчальних закладах, особи передпенсійного віку, інваліди, які не досягли пенсійного віку. Складність і різноманітність чинників, що впливають на ринок праці (зокрема, зміни в податковому законодавстві, пенсійна реформа, структурні зміни в економіці), його значні обсяги, особливості та проблеми, характерні для столиць країн з ринковою економікою, потребують постійної системної роботи для моніторингу процесів, що відбуваються на ринку праці столиці, та відповідного реагування органів виконавчої влади та місцевого самоврядування за участю роботодавців та профспілок.
Вжиття системних заходів щодо збереження трудового потенціалу міста, розвитку цивілізованого ринку праці в столиці, надання підтримки зайнятості неконкурентоспроможним на ринку праці верствам населення дадуть можливість забезпечити створення умов для повного здійснення громадянами права на працю.
Мета Програми
Метою Програми є проведення регіональної політики сприяння повній, продуктивній і вільно обраній зайнятості киян, як це передбачено ратифікованою Україною Конвенцією Міжнародної організації праці N 122 "Про політику в галузі зайнятості" та Законом України "Про зайнятість населення" в інтересах того, щоб:
- робота була для кожного киянина, який її шукає;
- робота була за можливості більш продуктивною та з гідною оплатою праці;
- була свобода вибору зайнятості та роботи без будь-якої дискримінації.
Обґрунтування шляхів і засобів розв'язання проблеми, обсягів та джерел фінансування; строки та етапи виконання Програми
Основними завданнями Програми є:
- оцінка стану столичного ринку праці та прогнозних параметрів щодо трудового потенціалу, обсягів зайнятості, створення робочих місць і рівня безробіття населення;
- визначення основних напрямів проведення регіональної політики зайнятості і шляхів їх реалізації;
- координація зусиль структурних підрозділів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) та районних в місті Києві державних адміністрацій, пов'язаних з виконанням заходів регулювання ринку праці та поліпшення ситуації у сфері зайнятості населення;
- здійснення моніторингу та інформаційного забезпечення Київської міської ради щодо реалізації завдань і заходів Програми.
Реалізація Програми буде здійснюватися за такими напрямами:
- сприяння забезпеченню економіки регіону кваліфікованими кадрами;
- розширення сфери застосування праці, сприяння зайнятості населення;
- сприяння зайнятості громадян, які потребують соціального захисту і не здатні на рівних умовах конкурувати на ринку праці;
- використання робочої сили, регулювання соціальних трудових відносин;
- підвищення професійної якості працівників;
- регулювання трудових міграцій громадян України, іноземців;
- надання соціальних послуг незайнятим громадянам та профілактика настання безробіття.
Необхідною умовою реалізації Програми є взаємозв'язок політики сприяння зайнятості та економічної політики міста, а також консолідація зусиль соціальних партнерів щодо сприяння вирішенню проблем зайнятості населення. Програма передбачає посилення відповідальності як місцевих органів виконавчої влади, так і соціальних партнерів за стан реалізації політики зайнятості.
Фінансове забезпечення Програми визначається Законом України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття". До виконання передбачених Програмою заходів будуть залучатись кошти підприємств, установ та організацій, а також інші джерела.
Фінансування витрат, пов'язаних із наданням соціальних послуг та матеріального забезпечення незайнятому населенню, зареєстрованому в міській службі зайнятості, здійснюватиметься за рахунок коштів Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття відповідно до законодавства про зайнятість населення та про страхування на випадок безробіття та коштів інших джерел фінансування, передбачених чинним законодавством.
У результаті реалізації Програми очікується:
- поліпшення умов для реалізації мешканцями міста конституційного права на працю внаслідок реалізації комплексу заходів, спрямованих на забезпечення продуктивної зайнятості, розширення сфери застосування праці, в тому числі за рахунок створення щороку нових робочих місць в обсягах на рівні 60 - 61 тис., збереження існуючих високопродуктивних робочих місць, розвиток підприємництва шляхом надання безробітним одноразової допомоги для відкриття власної справи тощо, що також сприятиме суттєвому наповненню бюджету;
- оптимізація структури зайнятості з урахуванням потреб економіки міста та регулювання безробіття економічно активного населення у віці 15 - 70 років на рівні 5,6 % - 5,2 %, працездатного населення - 6,1 % - 5,7 %;
- підвищення якості та вартості робочої сили шляхом посилення ролі роботодавців у здійсненні професійного навчання персоналу на виробництві, впровадженні заходів мотивації до праці та закріпленні кадрів, в першу чергу молоді;
- запобігання колективним трудовим спорам та їх вирішення у разі виникнення.
Організація управління
Програма зайнятості населення м. Києва на 2012 - 2014 роки передбачає участь в її реалізації структурних підрозділів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), районних в місті Києві державних адміністрацій, Київського міського центру зайнятості, Київських міських організацій роботодавців, Координаційного комітету сприяння зайнятості населення, Київської міської ради профспілок, Київського міського відділення Фонду соціального захисту інвалідів, наукових установ, громадських організацій.
Координація та контроль за ходом виконання Програми
Координацію виконання Програми здійснює Головне управління праці та соціального захисту населення виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації). Узгоджені рішення щодо здійснення політики зайнятості в місті прийматимуться Координаційним комітетом сприяння зайнятості населення.
Головне управління праці та соціального захисту населення виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації), Київський міський центр зайнятості забезпечують моніторинг, коректність застосування та висвітлення показників Програми.
Інформація про хід виконання Програми надається до постійної комісії Київської міської ради з питань гуманітарної політики, постійної комісії Київської міської ради з питань бюджету та соціально-економічного розвитку, Головного управління економіки та інвестицій виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації), Головного фінансового управління виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації): за перше півріччя - до 25 вересня та за рік - до 25 березня.
Основні підсумки виконання Програми зайнятості населення м. Києва на 2010 - 2011 роки
У 2010 році після фінансово-економічної кризи започатковано позитивні тенденції розвитку більшості сфер економічної діяльності, які зумовили зростання індексу фізичного обсягу валового регіонального продукту до рівня 101,4 %, номінальні обсяги ВРП у фактичних цінах склали 196,6 млрд. грн.
Зростання валового регіонального продукту забезпечено за рахунок приросту валової доданої вартості у сфері фінансової діяльності на 24,2 %, готелів та ресторанів - на 14,9 %, торгівлі - на 2,9 %, промисловості - на 1,5 %, транспорту та зв'язку - на 1,2 %.
Водночас скорочення валової доданої вартості відбулось у сфері операцій з нерухомістю, здавання під найм та послуги юридичним особам на 13,4 %.
Найбільша питома вага у структурі валової доданої вартості у 2010 році припадала на такі види економічної діяльності: торгівля; ремонт автомобілів, побутових виробів та предметів особистого вжитку - 26,7 %; операції з нерухомістю, здавання під найм та послуги юридичним особам - 21,0 %; фінансова діяльність - 14,2 %; транспорт та зв'язок - 12,6 %; промисловість - 6,2 %.
Внаслідок сприятливої зовнішньоекономічної кон'юнктури, пожвавлення ситуації на внутрішньому ринку, розширення споживчого попиту та підвищення ділової та інвестиційної активності у всіх сферах економічної діяльності продовжено тенденції щодо відновлення позитивної динаміки економічного зростання, збільшення обсягів виробництва та фінансового оздоровлення економіки міста. За попередніми даними Головного управління економіки та інвестицій, очікувалося, що у 2011 році мало відбутися зростання валового регіонального продукту на 5,5 % до 230,0 млрд. грн.
За 2010 рік в економіці міста було освоєно 25,8 млрд. грн. інвестицій в основний капітал (93,7 % від рівня 2009 року), або шосту частину загальнодержавних інвестицій; обсяг прямих іноземних інвестицій зріс на 13,7 % порівняно з початком року і склав 21,9 млрд. дол. США (48,9 % від загальнодержавних обсягів).
У 2011 році в столиці відмічалась активізація інвестиційної діяльності: в економіці міста освоєно майже 34,5 млрд. грн. інвестицій в основний капітал (117,6 % до рівня 2010 року), найбільші обсяги яких припадають на операції з нерухомим майном - 30,8 % від загального обсягу, діяльність транспорту та зв'язку - 18,0 %, торгівлю, ремонт автомобілів, побутових виробів та предметів особистого вжитку - 12,5 %; промисловість - 9,8 %.
У сфері іноземного інвестування м. Києва відзначено зростання обсягу прямих іноземних інвестицій. За 2011 рік іноземними інвесторами було вкладено 3,5 млрд. дол. США, що на 17,8 % більше, ніж за 2010 рік. Обсяг прямих іноземних інвестицій в економіку міста станом на 01.01.2012 склав 24,5 млрд. дол. США, що на 12,0 % більше обсягів інвестицій на початок 2011 року. В розрахунку на одну особу обсяг прямих іноземних інвестицій становить 8844,7 дол. США.
За показниками розвитку малих підприємств м. Київ стабільно посідає перше місце серед регіонів України, що свідчить про активну роль суб'єктів господарювання в економічному житті столиці.
У 2010 році у м. Києві налічувалось 250 малих підприємств на 10 тис. наявного населення, що майже у 4 рази більше, ніж по Україні, проте на 9 одиниць менше, ніж у 2009 році.
Водночас зросли на 2,7 % обсяги реалізованої малими підприємствами продукції (робіт, послуг) та на 10,7 % середньомісячна заробітна плата найманих працівників малих підприємств.
За рахунок спрощення дозвільної системи та реєстраційних процедур, усунення адміністративних перешкод, забезпечення доступу підприємців-початківців до інформаційних, майнових, фінансово-кредитних ресурсів, надання їм навчально-освітніх, консультаційних послуг для швидкого опанування базовими знаннями в сфері правової, бухгалтерської, маркетингової освіти, за попередніми даними, у 2011 році зафіксовано збереження позитивної динаміки показників розвитку малого підприємництва.
Зокрема, відбулося зростання кількості малих підприємств на 10 тис. наявного населення на 0,8 % до 252 одиниць.
Станом на 01.01.2012 кількість суб'єктів підприємництва - юридичних осіб, зареєстрованих як платники податків, збільшилась порівняно з попереднім роком на 5,3 % та становила 226,13 тис. суб'єктів, з них сплачували податки 157,95 тис. суб'єктів, що більше на 5,2 %.
Зросли також за результатами 2011 року на 37,0 % порівняно з 2010 роком надходження податків і зборів до Зведеного бюджету від зазначених суб'єктів підприємництва. Сума надходжень становила 65,46 млрд. грн.
Виконавчим органом міської влади буде продовжено реалізацію заходів щодо підтримки малого бізнесу, передбачених низкою міських програм.
Такий показник рівня життя як середньорічна чисельність населення зріс на 0,6 % і у 2010 році становив 2792,2 тис. осіб.
Середньорічна чисельність наявного населення м. Києва за 2011 рік становила 2806,7 тис. осіб, що на 0,5 % вище показника 2010 року.
Зміна чисельності населення відбулася як за рахунок природного, так і міграційного його приросту. Загальний коефіцієнт природного приросту наявного населення на 1000 осіб становив +1,8 проти відповідного показника + 1,2 у 2010 році.
У 2010 - 2011 роках стан ринку праці міста, хід виконання визначених заходів та завдань Київської міської програми "Зайнятість населення на 2009 - 2012 роки" , Програми зайнятості населення м. Києва на 2010 - 2011 роки контролювались виконавчим органом Київської міської ради (Київською міською державною адміністрацією) та його структурним підрозділом - Головним управлінням праці та соціального захисту населення, оцінювались на засіданнях Координаційного комітету сприяння зайнятості населення. Інформація з цих питань у визначені терміни направлялась до Київської міської ради, а відповідні пропозиції щодо подальшого вдосконалення регулювання ринку праці - до Міністерства соціальної політики України.
З метою регулювання процесів на столичному ринку праці виконавчим органом міської влади, Головним управлінням праці та соціального захисту населення, Київським міським центром зайнятості за участю профспілок та роботодавців здійснювались заходи, спрямовані на стабілізацію обсягів вивільнення працівників з підприємств, установ та організацій міста. Так, протягом 2010 року фактично вивільнено 15,8 тис. осіб проти 25,4 тис. осіб у 2009 році.
У січні - грудні 2011 року настав термін вивільнення у 64,7 тис. чол., з них фактично вивільнено з підприємств міста за статтею 40 пунктом 1 КЗпП України 15,6 тис. чол., або кожного четвертого.
Особлива увага приділялась виконанню заходів щодо розширення сфери прикладання праці за рахунок створення нових робочих місць. Протягом 2010 року в м. Києві введено в дію 61,3 тис. нових робочих місць, що на 7,9 % більше, ніж у попередньому році.
За 2011 рік в м. Києві введено в дію 103,4 тис. нових робочих місць, що в 1,7 раза більше, ніж у 2010 році. Зокрема, для працівників у юридичних осіб - майже 74,9 тис. од., для працівників у фізичних осіб - підприємців - майже 17,7 тис. од., для фізичних осіб - підприємців - понад 10,1 тис. од., для самозайнятих осіб - платників податку з доходів фізичних осіб - 741 од. Річне завдання з створення робочих місць, визначене довгостроковою програмою (64 тис. одиниць), виконано на 161,6 %.
Понад дві третини нових робочих місць створено юридичними особами. За видами економічної діяльності це переважно підприємства, організації, установи торгівлі, ремонту автомобілів, побутових виробів; сфери операцій з нерухомим майном та надання послуг підприємцям; фінансової діяльності; промисловості, надання комунальних та індивідуальних послуг тощо.
Виконавчим органом Київської міської ради (Київською міською державною адміністрацією) спільно з об'єднаннями роботодавців та організацій професійних спілок вживаються заходи, спрямовані на створення умов для розвитку трудового потенціалу шляхом удосконалення професійної підготовки населення відповідно до потреб економіки та ринку праці. Проведення координації щодо професійного навчання кадрів на виробництві та підвищення їх кваліфікації, включення до колективних договорів питань профнавчання персоналу сприяло тому, що у 2010 році в столиці навчено новим професіям 9,4 тис. осіб, в т. ч. навчання переважно відбувалось безпосередньо на виробництві. Підвищили свою кваліфікацію у 2010 році 82,3 тис. осіб.
З метою запобігання молодіжному безробіттю Головним управлінням праці та соціального захисту населення спільно з Радою ректорів Київського вузівського центру та Головним управлінням освіти і науки щороку проводиться моніторинг працевлаштування випускників, які навчались у навчальних закладах за державним замовленням. Результати зазначеного моніторингу з відповідними пропозиціями подаються Раді ректорів Київського вузівського центру, Міністерству освіти і науки, молоді та спорту України, Міністерству соціальної політики України, Міністерству економічного розвитку і торгівлі України. Зокрема, проведено вибірковий аналіз по працевлаштуванню випускників 2011 року за даними 22 вищих навчальних закладів м. Києва III - IV рівнів акредитації. Рівень працевлаштування випускників, які навчались за державним замовленням, становить 92,4 %.
Реалізація заходів з легалізації зайнятості та детінізації виплат заробітної плати та активне залучення до цього напрямку органів Державної податкової адміністрації в м. Києві, заслуховування цих питань на засіданнях робочої групи з питань легалізації виплати заробітної плати і зайнятості населення в м. Києві, проведення організаційної роботи із суб'єктами господарювання щодо підвищення ними рівня виплат заробітної плати найманим працівникам до середньогалузевого рівня сприяли покращенню якості існуючих робочих місць (на ряді підприємств середня заробітна плата зросла в кілька разів).
Позитивні зміни в економіці сприяли зростанню грошових доходів населення та заробітної плати. У 2011 році заробітна плата в реальному вимірі зросла на 6,3 % і становила 4012 грн., що в 4,0 раза перевищувало встановлений прожитковий мінімум. У січні - грудні 2011 року середньомісячна заробітна плата штатного працівника становила 4012 гривень, що на 16,9 % більше, ніж у відповідному періоді минулого року. Реальна заробітна плата збільшилася на 6,3 %. Підвищення середньомісячної заробітної плати відбулось майже за всіма видами економічної діяльності з одночасним збільшенням фонду оплати праці штатних працівників підприємств, установ та організацій з кількістю найманих працівників 10 і більше осіб на 17,1 % до рівня майже 62763,6 млн. грн.
Тривала робота щодо забезпечення оформлення трудових договорів між фізичними особами - суб'єктами підприємницької діяльності та найманими працівниками. Протягом 2010 - 2011 років 32,8 тис. працівників легалізували працю за наймом у фізичних осіб - суб'єктів підприємницької діяльності.
Проводились заходи, спрямовані на усунення виявлених фактів "нелегальної" зайнятості. Так, зокрема, протягом 2011 року за результатами проведеної контрольно-перевірочної роботи виявлено та залучено до оподаткування 12229 найманих осіб, не оформлених належним чином працедавцем. До бюджету додатково сплачено 4559,7 тис. грн. податку з доходів фізичних осіб. Крім того, до державної реєстрації залучено 11541 фізичну особу, якими сплачено до бюджету 2703,5 тис. грн.
Завдяки організації роботи та реалізації заходів і завдань довгострокової Київської міської програми "Зайнятість населення на 2009 - 2012 роки" місто Київ характеризується в середньому за 2011 рік найвищим серед регіонів України рівнем зайнятості населення працездатного віку - 70,9 %, що на 4,4 % більше, ніж в середньому по Україні (для порівняння: у Дніпропетровській області - 70,1 %, Запорізькій - 68,1 %, Харківській - 68,9 %) та найнижчим серед регіонів рівнем безробіття населення працездатного віку, визначеним за методологією Міжнародної організації праці, - 6,1 % (по Україні - 8,6 %).
У столиці також найнижчий показник зареєстрованого безробіття станом на 01.01.2012 - на рівні 0,4 %. Це в 4,5 раза менше середньоукраїнського показника (в Україні - 1,8 %); найвищий рівень безробіття в Черкаській області - 3,2 %, Житомирській та Кіровоградській областях - по 3,0 %, Вінницькій області - 2,7 %, Полтавській та Рівненській областях - по 2,6 %. Такі результати діяльності міської влади дають можливість утримувати на даний час ситуацію на столичному ринку праці стабільною та однією з найкращих серед регіонів України.
Позитивним є той факт, що попит на ринку праці столиці продовжує перевищувати пропозицію робочої сили. Станом на 01.01.2012 в загальноміській базі даних налічувалось майже 11,4 тис. вільних робочих місць (вакантних посад), серед них для робітників - понад 4,8 тис., для службовців - майже 4,5 тис., решта - для осіб без професії або які не потребують спецпідготовки.
Станом на 01.01.2012 навантаження на 10 вільних робочих місць (вакантних посад) по м. Києву є найнижчим серед регіонів України - 6 осіб (в Україні - 84 особи). Найбільше навантаження у Черкаській області (1400 осіб на 10 вакансій відповідно).
Працевлаштування безробітних та їх соціальний захист як в Україні, так і в місті Києві здійснюється відповідно до законів України "Про зайнятість населення", "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування України на випадок безробіття", Конвенції Міжнародної організації праці N 122 "Про політику в галузі зайнятості", постанови Кабінету Міністрів України від 08.09.2010 N 831 "Про затвердження Основних напрямів реалізації державної політики зайнятості на 2010 - 2011 роки".
За час дії Програми зайнятості населення у 2010 - 2011 роках працевлаштувалися за сприянням міської служби зайнятості 52,7 тис. осіб. З них працевлаштовані шляхом надання дотацій роботодавцям з Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття - 1,1 тис. осіб, отримали одноразову виплату допомоги по безробіттю для розвитку підприємницької діяльності - 1,2 тис. осіб.
Тривалість зареєстрованого безробіття в м. Києві у 2009 році становила 6,4 місяця, у 2010 році - 6,2 місяця, у 2011 році - 5,6 місяця.
Разом з цим існує певний дисбаланс між попитом і пропозицією робочої сили.
Майже 40 % осіб, які шукали роботу за допомогою районних центрів зайнятості на кінець грудня 2011 року, - це законодавці, вищі державні службовці, керівники; професіонали - 21,5 %, фахівці - 16 %. При цьому працівники сфери обслуговування й торгівлі становлять лише 4 %, оператори та складальники устаткування і машин - 6 %, кваліфіковані робітники з інструментом - 4 %, особи з найпростішими професіями - 3 %.
У той же час вільні робочі місця пропонуються переважно кваліфікованим робітникам з інструментом - майже 22 %, за найпростішими професіями - 18 %, працівникам сфери обслуговування й торгівлі - 11 %, операторам та складальникам устаткування і машин - 10 %. Кількість вакансій для законодавців, вищих державних службовців, керівників становить 10 %, для професіоналів - 11 %.
Найбільш гостро відчувалася проблема пошуку роботи в столиці для службовців. На обліку в службі зайнятості перебували переважно особи, які займали значні посади, зокрема в сфері державного управління, отримували високу заробітну плату та висували відповідні умови до запропонованих вакансій. З другого боку - відсутність досвіду роботи, в першу чергу у молоді, володіння професією, яка не користується достатнім попитом на ринку праці, невідповідність вимогам, які висувають роботодавці. Це ускладнювало вирішення питання працевлаштування службовців.
Особлива увага для підвищення конкурентоспроможності незайнятих громадян на ринку праці столиці приділялась професійній підготовці, перепідготовці або підвищенню кваліфікації безробітних, зокрема на конкретні робочі місця, що давало змогу після закінчення навчання бути працевлаштованим на підприємстві замовника. У 2010 - 2011 проходили професійну підготовку за направленням міської служби зайнятості щороку по 6,8 тис. безробітних.
Як передбачено Програмою зайнятості населення, організовувались оплачувані громадські роботи з метою надання тимчасової роботи громадянам для виконання кваліфікованих і некваліфікованих робіт, що не пов'язані з ризиком для життя. Для цього у 2010 році було укладено 334 договори на 2,8 тис. тимчасових робочих місць, за 2011 рік - 258 договорів на 5,9 тис. робочих місць. Протягом 2010 року до оплачуваних громадських робіт залучено 9,5 тис. осіб, у 2011 році - 4,6 тис. осіб.
Програмні заходи та прогнозні обсяги надання соціальних послуг службою зайнятості м. Києва за 2010 рік виконані та перевиконані: щодо обсягів працевлаштування за сприяння міської служби зайнятості (36,1 тис. осіб) виконано на 106,4 % (38,4 тис. од.); щодо обсягів залучення до оплачуваних громадських робіт (5,8 тис. осіб) виконано на 163,4 % (9,5 тис. осіб); щодо організації професійної підготовки, перепідготовки або підвищення кваліфікації безробітних (6,0 тис. осіб) виконано на 113,6 % (6,8 тис. осіб).
За 2011 рік показники Програми зайнятості населення м. Києва на 2010 - 2011 роки:
- щодо розширення сфери застосування праці шляхом створення робочих місць (завдання на 2011 рік - 54,3 тис. од.) виконано на 190,4 % (103,4 тис. од.);
- щодо організації професійної підготовки безробітних (завдання - 6,0 тис. осіб) виконано на 113,7 % (6,8 тис. осіб). Рівень охоплення безробітних професійною підготовкою в столиці становив 34,9 %. Це найвищий показник серед регіонів держави (по Україні - 15,4 %);
- щодо організації громадських робіт (завдання на 2011 рік - 5,85 тис. осіб) виконано на 78,3 % (4,6 тис. чол.).
Основні тенденції соціально-економічного розвитку м. Києва та розвитку ринку праці в 2012 - 2014 роках
Реалізація системних економічних реформ, стратегічних ініціатив щодо розвитку Києва до 2025 року, спрямованих на підтримку пріоритетних секторів економіки, активізацію процесів модернізації інфраструктури, стимулювання внутрішнього інвестиційного та споживчого попиту населення, поліпшення бізнес-клімату й створення сприятливих умов для надходження інвестицій, підвищення стандартів життя населення в умовах реформування систем освіти, охорони здоров'я, пенсійного страхування та соціального захисту, сприятиме закріпленню позитивних тенденцій економічного зростання у 2012 році та в середньостроковій перспективі.
Очікується, що 2013 - 2014 роки стануть періодом якісних структурних зрушень в економіці у бік посилення ролі інноваційної моделі розвитку, а також реалізації стратегії випереджального розвитку.
За даних умов зростання валового регіонального продукту в 2012 році прогнозується на рівні 6,5 % до 270,0 млрд. грн.
У 2013 - 2014 роках, за прогнозними даними Головного управління економіки та інвестицій, очікується зростання валового регіонального продукту на рівні 5,5 % та 6,0 % відповідно.
За рахунок розширення внутрішнього попиту (в тому числі інвестиційного), активізації процесів просування вітчизняних товарів на зовнішній ринок, стимулювання розвитку нових високотехнологічних виробництв, прискорення процесів щодо імпортозаміщення у 2012 році відбудеться збільшення обсягів промислового виробництва на 6,5 %.
Базовими припущеннями прогнозних показників розвитку промисловості на 2013 - 2014 є стабільність розвитку світової економіки, сприятлива зовнішньоекономічна кон'юнктура, поліпшення інвестиційного клімату, зважене зменшення частки імпорту на внутрішньому ринку через обмеження доступу низькоякісної та дешевої продукції та реалізація комплексу заходів щодо підтримки вітчизняного виробника, активізація кредитування банківською системою реального сектору економіки, оптимізація тарифної політики. З урахуванням зазначених припущень передбачається приріст індексу промислового виробництва у 2013 та 2014 роках в межах 5,5 - 6,0 %.
Підтримка ділової активності підприємств, проведення виваженої соціальної політики, перехід на інвестиційну модель розвитку економіки, поліпшення ситуації на ринку праці та виконання всіх запланованих соціальних видатків бюджету сприятимуть реальному зростанню доходів населення у 2012 - 2014 роках. Середньомісячна зарплата працівників у 2012 році зросте у реальному вимірі на 8,0 %, у 2013 - на 12,0 %, а її номінальний обсяг збільшуватиметься щороку на 16 % та становитиме 4653 грн. у 2012 році, 5397 грн. - у 2013 році та 6260 грн. - у 2014 році.
Прогнозується, що фонд оплати праці збільшиться у 2012 році на 18,5 % та становитиме 74,0 млрд. грн., у 2013 році - на 18,4 % та становитиме 87,0 млрд. грн., у 2014 році - на 18,5 % та становитиме 103,0 млрд. грн.
Важливою складовою економічного зростання у 2013 - 2014 роках буде зростання обсягів нагромадження основного капіталу. Інвестиційний попит зростатиме завдяки реалізації реформ у базових секторах економіки та податковій системі, зміцненню банківської системи та небанківських фінансових установ, що створюватиме необхідні умови для збільшення інвестицій в реальний сектор економіки.
Ваговим рушієм у забезпеченні економічного розвитку в наступних роках стане активне розширення інвестиційного попиту, активізація кредитування економіки із наданням переваги кредитуванню реального сектору економіки у вигляді довгострокових запозичень у національній валюті. Суттєвий внесок у зростання інвестицій забезпечить також реалізація пріоритетних інвестиційних проектів, які впроваджуватимуться в місті в рамках реалізації національних проектів, розроблених під егідою Комітету з економічних реформ при Президентові України.
Прогнозний обсяг інвестицій в основний капітал у 2012 році зросте до 40,2 млрд. грн., що у порівнянних цінах перевищуватиме рівень капіталовкладень 2011 року на 6,5 % та становитиме на одну особу 14,2 тис. грн.
За прогнозними розрахунками, інвестиції в основний капітал у 2013 році зростатимуть на 7,0 %, у 2014 році - на 7,5 %.
За розрахунками Головного управління економіки та інвестицій, сума прямих іноземних інвестицій накопиченим підсумком на кінець 2012 року становитиме 28,7 млрд. дол. США, або 116 % до рівня надходжень 2011 року, та у розрахунку на душу населення становитиме 10,1 тис. дол. США. Збільшення припливу іноземного капіталу відбуватиметься за рахунок реалізації проектів, визначених пріоритетними Стратегією розвитку м. Києва до 2025 року .
Модернізація міського господарства, залучення приватного капіталу в житлово-комунальну сферу, позитивна динаміка інвестицій в основний капітал, прямих іноземних інвестицій, будівельних робіт забезпечать зростання надходжень до міського бюджету податків від господарської діяльності.
У 2012 році формування динаміки зовнішньої торгівлі характеризуватиметься активізацією інвестиційної діяльності на тлі сприятливої зовнішньоекономічної кон'юнктури. За даних умов прогнозується збільшення темпів зростання обсягів експорту на рівні 6,0 %, імпорту товарів - на 7,0 %. В цілому від'ємне сальдо зовнішньої торгівлі у 2012 році збільшиться до 12,4 млрд. дол. США.
Основні чинники такої динаміки: зростання попиту на основні товари українського експорту; розширення режиму вільної торгівлі з країнами СНД; помірне збільшення світових цін на нафту та нафтопродукти.
В умовах поглиблення торговельно-економічних відносин з країнами СНД, збільшення обсягу збуту високотехнологічної продукції українських підприємств на ринку Російської Федерації, підвищення конкурентоспроможності вітчизняних товарів обсяг експорту товарів у 2013 - 2014 роках передбачається на рівні 5,5 % в середньому за два роки, імпорту - на рівні 5,9 %. Сальдо зовнішньої торгівлі товарами залишиться від'ємним та становитиме "мінус" 13,9 млрд. дол. США у 2014 році.
Для вирішення проблем у сфері підприємництва у наступних роках передбачається вживати таких заходів:
- проведення "круглих столів" та семінарів із залученням підприємців та їх громадських об'єднань з проблемних питань реалізації державної регуляторної політики, підготовка пропозицій щодо їх вирішення;
- проведення перегляду регуляторних актів щодо їх відповідності принципам державної регуляторної політики;
- розвиток діяльності Міського дозвільного центру щодо видачі документів дозвільного характеру;
- сприяння залученню до програми пільгового кредитування з частковим відшкодуванням відсоткових ставок суб'єктів реального сектору економіки та тих, які впроваджують енергозберігаючі або новітні технології;
- розвиток Інтернет-ресурсу "Столичний діловий портал";
- сприяння діяльності Центру по наданню послуг суб'єктам підприємництва;
- активізація діяльності консультативно-дорадчих органів з питань підприємництва;
- реалізація освітніх заходів з актуальних питань підприємницької діяльності для підприємців та управлінських кадрів у сфері підтримки підприємництва та участь у програмі "Українська ініціатива";
- проведення Київського міського конкурсу "Молодий підприємець року".
Завдяки реалізації комплексу заходів, спрямованих на забезпечення стабільних умов ведення бізнесу, за прогнозними даними Головного управління з питань регуляторної політики та підприємництва, очікується збільшення на кінець 2014 року кількості малих підприємств у розрахунку на 10 тисяч осіб наявного населення до 261 одиниці, покращення фінансових результатів їх діяльності, збільшення обсягів реалізованої ними продукції (робіт, послуг), середньорічної кількості працюючих на малих підприємствах та підвищення їх заробітної плати.
У прогнозних 2012 - 2014 роках очікується, що процеси, які відбуватимуться на ринку праці міста, будуть мати позитивну тенденцію:
- поступово підвищуватиметься рівень зайнятості населення міста;
- обсяги безробіття, визначені за методологією Міжнародної організації праці, будуть поступово зменшуватись;
- продовжиться розширення сфери застосування праці шляхом створення робочих місць;
- попит на робочу силу перевищуватиме пропозицію тощо.
На ситуацію в сфері зайнятості будуть впливати зміни в податковому, трудовому законодавстві, пенсійна реформа та інші чинники.
За прогнозом у 2012 - 2014 роках в столиці очікується введення в дію 182,5 тис. робочих місць.
Робочі місця будуть створюватись переважно в сфері торгівлі; ремонту автомобілів, побутових виробів та предметів особистого вжитку; операцій з нерухомим майном, оренди, інжинірингу та надання послуг підприємцям; у фінансовій діяльності; в переробній промисловості; в сфері надання комунальних та індивідуальних послуг, діяльності сфери культури та спорту; в будівництві; в діяльності готелів та ресторанів тощо.
Так, за результатами опитування підприємств, організацій, установ, організацій міста, передбачається, зокрема, створення таких робочих місць:
- у Дарницькому районі міста - в ПП "Білла-Україна" - у 2012 році - 100 робочих місць, у 2013 році - 100 р. м. тощо;
- у Дніпровському районі на ЗАТ "Софтлайн" планується створення програмного забезпечення (2012 рік - 30 р. м., 2013 рік - 35 р. м. ); на ВАТ КМЦ "Магістраль" ім. М. П. Шульгіна (обробна промисловість) очікується створення робочих місць у 2012 році - 30 од., 2013 році - 40 од.; у Службі колії КП "Київпастранс" (обслуговування та ремонт трамвайної колії) - у 2012 році - 10 р. м., у 2013 році - 15 р. м.; у ТОВ "Міжнародний виставковий центр" - у 2012 році - 10 р. м., у 2013 році - 15 р. м. тощо;
- у Печерському районі на ТОВ "Мастербуд" (будівництво) планується укласти нові генпідрядні договори на нове будівництво (у 2012 році - 200 р. м., у 2013 році - 250 р. м. ); у ТОВ "Спар-Центр" (торгівля) очікується відкриття нових магазинів (у 2012 році - 133 р. м., у 2013 р. м. - 155 р. м. ); у ТОВ "МП" (торгівля) передбачається відкриття магазинів у нових торговельних центрах (у 2012 році - 120 р. м., у 2013 році - 160 р. м. ); у ТОВ "Протект Сек'юріті" (торгівля) планується створити у 2012 році - 50 р. м., у 2013 році - 100 р. м.; у ТОВ "Ант Япи" (будівництво) - у 2012 році - 30 р. м., у 2013 році - 30 робочих місць за рахунок збільшення обсягів будівництва; в КП СПБ "Арсенал" (наука та наукове обслуговування) - у 2012 році - 40 р. м., у 2013 році - 40 р. м. тощо;
- у Подільському районі ТОВ "Ексіст Україна" планує у 2012 - 2013 роках створення 40 - 45 робочих місць; ПАТ "Поліграфмаш" - 30 р. м.; ТОВ "Українська стрічкоткацька фабрика" - 13 робочих місць (зростання обсягів виробництва) тощо;
- у Святошинському районі ТОВ "ДЦ Україна" (посередництво в торгівлі товарами широкого асортименту) планується створити у 2012 році 800 р. м.; у ПАТ "Страхова група ТАС" (послуги у сфері страхування) у 2012 році - 80 р. м., у 2013 році - 100 р. м.; ДП "Антонов" Серійний завод "Антонов" (будування повітряних та космічних літальних апаратів) у 2012 році - 550 р. м., у 2013 році - 450 р. м.; на ТОВ "Бімаркет" (роздрібна торгівля) у 2012 році - 50 р. м., у 2013 році - 50 р. м.; у ТОВ "Орлан-Транс груп" (діяльність автомобільного вантажного транспорту) у 2012 році - 30 р. м., у 2013 році - 60 р. м.; у ТОВ "ТС плюс" (роздрібна торгівля) у 2012 році - 70 р. м., у 2013 році -80 р. м. тощо;
- у Солом'янському районі ПРАТ "ІСТА-СІТАЛ" планує у 2012 році створити 6 - 8 р. м., у 2013 році - 8 - 10 робочих місць тощо;
- у Шевченківському районі на ПАТ "НВО Київський завод автоматики ім. Г. І. Петровського" (виробництво контрольно-вимірювальних приладів) у 2012 році передбачається створити 50 р. м., у 2013 році - 60 р. м.; на ДП "Нафтогазбезпека" НАК "Нафтогаз України" (надання послуг з охорони об'єктів нафтогазової галузі) у 2012 році - 15 р. м., у 2013 році - 10 р. м. тощо.
У прогнозних роках у столиці очікується вивільнення за статтею 40 пункту 1 КЗпПУ в обсягах: у 2012 році - 14,9 тис. працівників, у 2013 році - 13,9 тис. осіб, у 2014 році - 13,5 тис. осіб (у 2009 році фактично вивільнено 25,4 тис. осіб, у 2010 році - 15,8 тис. осіб, у 2011 році - 15,6 тис. осіб).
Вивільнення очікується переважно в таких видах економічної діяльності, як державне управління, фінансова діяльність, переробна промисловість; операції з нерухомим майном, оренда, інжиніринг та надання послуг підприємцям; торгівля; ремонт автомобілів, побутових виробів та предметів особистого вжитку тощо.
Виконавчим органом Київської міської ради (Київською міською державною адміністрацією) буде продовжено роботу щодо здійснення контролю за обсягами вивільнення працівників та дотриманням норм статті 49 Кодексу законів про працю України, статті 20 Закону України "Про зайнятість населення", відповідно до яких роботодавець зобов'язаний поінформувати про вивільнення працівників не пізніш як за два місяці в письмовій формі державну службу зайнятості, а профспілки - за три місяці.
Враховуючи те, що серед вивільнених працівників певну частину становитимуть іногородні, частина вивільнених киян знайдуть собі роботу самостійно, до районних центрів зайнятості міста з метою пошуку роботи звернеться приблизно кожен третій з цих громадян.
У прогнозних роках робота міської служби зайнятості спрямовується на зростання зайнятості населення міста шляхом прискорення повернення громадян до робочих місць.
Пріоритетними завданнями міської служби зайнятості на наступні роки будуть зміцнення взаємодії з роботодавцями з метою надання підприємствами, організаціями та установами повної та достовірної інформації про існуючі вакантні посади та вільні робочі місця; підвищення ефективності активних програм сприяння зайнятості населення.
У наступних роках планується удосконалити форми та методи профорієнтаційної роботи з різними верствами населення. Профорієнтаційні послуги матимуть адресний характер, збільшаться обсяги індивідуальних консультацій в обслуговуванні клієнтів служби зайнятості.
Продовжиться системна профорієнтаційна робота з учнівською молоддю з метою розширення уявлення про професії, які користуються попитом на ринку праці м. Києва, спрямована на їх популяризацію, формування у молоді мотивації до свідомого вибору професії з урахуванням своїх інтересів, нахилів, здібностей та потреб ринку праці.
Міська служба зайнятості працюватиме над підвищенням ефективності професійного навчання безробітних відповідно до потреб ринку праці та вимог роботодавців з метою поновлення їх професійної мобільності та підвищення конкурентоспроможності.
Планується збільшення обсягів направлення безробітних на професійну підготовку за індивідуальним замовленням роботодавців, а також на стажування на виробництві з метою набуття практичного досвіду на підприємствах, в установах та організаціях.
Передбачається розроблення додаткових заходів щодо сприяння зайнятості осіб, які потребують соціального захисту (жінок з малолітніми дітьми; молоді, яка отримує перше робоче місце; осіб передпенсійного віку; звільнених з місць позбавлення волі; дітей-сиріт тощо), в т. ч. інвалідів.
Забезпечуватиметься зайнятість шукачів роботи старшого віку шляхом проведення інформаційно-роз'яснювальної роботи з роботодавцями із залученням соціальних партнерів.
Підвищуватиметься активність безробітних у пошуку роботи шляхом проведення постійно діючих семінарів з мотивації праці.
Проводитиметься робота щодо розширення інформаційного простору для населення та роботодавців, буде широко надаватись інформація про ситуацію на ринку праці, можливість знайти роботу, комплекс послуг міської служби зайнятості, будуть проводитись масові інформаційні заходи тощо.
У прогнозних 2012 - 2014 роках очікується, що щорічно понад 30 тис. громадян отримуватимуть послуги Київського міського центру зайнятості та знайдуть роботу за допомогою міської служби зайнятості щороку біля 11 тис. громадян.
Пройти професійну підготовку, перепідготовку або підвищення кваліфікації за рахунок Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття зможуть щороку понад 6,0 тис. безробітних.
Не менше ніж 4,0 тис. громадян щороку будуть залучені до оплачуваних громадських робіт за направленням міської служби зайнятості.
Виконання показників та заходів Програми буде забезпечено службою зайнятості відповідно до вимог законів України "Про зайнятість населення" та "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття" за умови достатнього фінансування з Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття.
Реалізація завдань за заходів Програми зайнятості населення на 2012 - 2014 роки дасть змогу впливати на процеси в сфері зайнятості столиці та тримати під контролем ситуацію на ринку праці м. Києва.
Основні показники соціально-економічного розвитку м. Києва
Найменування показника 2010 рік (звітні дані) 2011 рік (звітні дані) 2012 рік (прогнозні дані) 2013 рік (прогнозні дані) 2014 рік (прогнозні дані)
перше півріччя у цілому за рік перше півріччя у цілому за рік
1. Валовий регіональний продукт, млн. грн. х 196600,0 х 230000,0* 270000,0 315000,0 362000,0
2. Індекс фізичного обсягу валового регіонального продукту, у % до попереднього періоду х 101,4 х 105,5* 106,5 105,5 106,0
3. Темп зростання (зниження) валової продукції сільського господарства, у % до попереднього періоду х х х х х х х
4. Інвестиції в основний капітал на одну особу, грн. 3051,8 9386,6 4282,7 12463,8 14163,3 15942,4 17893,2
5. Індекси інвестицій в основний капітал, у % до попереднього періоду 101,3 93,7 121,6 117,6 106,5 107,0 107,5
6. Прямі іноземні інвестиції на одну особу, дол. США 7292,2 7936,2 8492,7 8844,7 10120,6 11736,5 13701,5
7. Кількість малих підприємств на 10 тис. осіб наявного населення, одиниць х 250 х 252* 255 258 260
8. Чисельність наявного населення (у середньому за період), тис. осіб х 2792,2 х 2806,7 2834,8 2860,3 2886,1
9. Наявний дохід у розрахунку на одну особу, грн. 17857,1 37573,2 20432,3 42100,0 47200,0 51900,0 57300,0

................
Перейти до повного тексту