- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Рішення
КИЇВСЬКА МІСЬКА РАДА
VII сесія XXIV скликання
Р І Ш Е Н Н Я
N 88/1298 від 18.03.2004
Про затвердження Порядку надання
туристичних послуг у м. Києві
Відповідно до пункту 22 частини 1 статті 26 Закону України
"Про місцеве самоврядування в Україні"
( 280/97-ВР ), частини 3
статті 8 Закону України "Про туризм"
( 324/95-ВР ) та враховуючи
звернення начальника Головного управління комунального і
готельного господарства та туризму виконавчого органу Київської
міської ради (Київської міської державної адміністрації) від
15.12.2003 N 058-3098, Київська міська рада, В И Р І Ш И Л А:
1. Затвердити Порядок надання туристичних послуг у м.Києві
згідно з додатком.
2. Виконавчому органу Київської міської ради (Київській
міській державній адміністрації) здійснити організаційно-правові
заходи щодо забезпечення виконання пункту 1 цього рішення.
3. Контроль за виконанням цього рішення покласти на постійну
комісію Київради з питань гуманітарної політики.
Київський міський голова О.Омельченко
Додаток
до рішення Київради
від 18.03.2004 N 88/1298
ПОРЯДОК
надання туристичних послуг у м. Києві
I. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
Цей Порядок розроблено з метою регулювання у м. Києві
правових та організаційних відносин між споживачами та виробниками
(організаторами) туристичних послуг з урахуванням вимог чинних в
Україні законодавчих та нормативно-правових актів - зокрема
Законів України "Про туризм"
( 324/95-ВР ), "Про захист прав
споживачів"
( 1023-12 ), "Про звернення громадян"
( 393/96-ВР ).
Дія цього Порядку поширюється на юридичних, незалежно від
форм власності та відомчого підпорядкування, та фізичних осіб
(далі суб'єкти туристичної діяльності), діяльність яких пов'язана
з наданням усіх видів туристичних послуг, та громадян - споживачів
цих послуг.
Визначення основних термінів, які використано в цьому
Порядку:
Суб'єкти туристичної діяльності - туроператори, турагенти,
інші суб'єкти підприємницької діяльності, що надають послуги з
тимчасового проживання, харчування, екскурсійні, розважальні тощо,
фізичні особи-фахівці туристичного супроводу, фізичні особи, які
не є суб'єктами підприємницької діяльності та надають послуги з
тимчасового проживання, харчування тощо - учасники відносин, що
здійснюють чи забезпечують здійснення туристичної діяльності.
Туроператори - юридичні особи, створені згідно із
законодавством України, для яких виключною діяльністю є
організація та забезпечення створення туристичного продукту,
реалізація та надання туристичних послуг, а також посередництво
при наданні характерних і супутніх послуг, і які в установленому
порядку отримали ліцензію на туроператорську діяльність.
Турагенти - юридичні особи, створені згідно із законодавством
України, а також фізичні особи - суб'єкти підприємницької
діяльності, які проводять посередницьку діяльність з реалізації
туристичного продукту туроператорів та туристичних послуг інших
суб'єктів туристичної діяльності, а також посередництво щодо
реалізації характерних та супутніх послуг, і які в установленому
порядку отримали ліцензію на турагентську діяльність.
Екскурсовод - фахівець, під керівництвом якого здійснюється з
відповідними коментарями показ об'єктів, підпорядкований меті
визначеної теми.
Гід-перекладач - особа, яка володіє фаховою інформацією про
країну (місцевість) перебування, визначні місця, об'єкти показу, а
також мовою іноземних туристів, яких приймають, або
загальнозрозумілою для них мовою, надає екскурсійне-інформаційні,
організаційні послуги та кваліфіковану допомогу учасникам туру в
межах договору про надання туристичних послуг.
Екскурсант - учасник екскурсії, залучений під керівництвом
екскурсовода до процесу пізнання навколишнього середовища засобами
огляду та вивчення визначних пам'яток, пам'ятних місць та об'єктів
життєдіяльності людини,
Міжнародний туризм - в'їзний та виїзний туризм:
- в'їзний туризм - подорожі в межах України осіб, які
постійно не проживають на її території;
- виїзний туризм - подорожі громадян України та осіб, які
постійно проживають на території України, до іншої країни.
Внутрішній туризм - подорожі в межах території України
громадян України та осіб, які постійно проживають на її території.
Спортивно-оздоровчий туризм - категорійні та некатегорійні
походи, організовані суб'єктом туристичної діяльності.
Характерні туристичні послуги та товари - послуги та товари,
призначені для задоволення потреб споживачів, надання та
виробництво яких суттєво скоротиться без їх реалізації туристам.
Супутні туристичні послуги та товари - послуги та товари,
призначені для задоволення потреб споживачів, надання та
виробництво яких несуттєво скоротиться без їх реалізації туристам.
2. ОРГАНІЗАЦІЙНІ ТА КВАЛІФІКАЦІЙНІ ВИМОГИ
Суб'єкти туристичної діяльності при провадженні діяльності,
пов'язаної з наданням туристичних послуг, повинні дотримуватись
таких вимог:
2.1. Здійснювати туристичну діяльність відповідно до вимог
Закону України "Про туризм"
( 324/95-ВР ) при наявності необхідних
дозвільних документів:
2.1.1. Туроператори та турагенти при наявності ліцензій,
отриманих у встановленому порядку.
2.1.2. Фахівці туристичного супроводу (екскурсоводи,
гіди-перекладачі, провідники, інструктори-методисти з відповідних
видів туризму, керівники туристичних груп та ін.) при наявності
дозволів, отриманих у встановленому порядку у Головному управлінні
комунального і готельного господарств та туризму Київської міської
державної адміністрації.
2.1.3. Об'єкти туристичної інфраструктури (готелі та інші
заклади тимчасового розміщення, санаторно-курортні заклади,
заклади харчування тощо) - при присвоєнні їм відповідних
категорій, типів та класів і дотриманні встановленого рівня
обслуговування.
2.2. Мати службове приміщення, що відповідає ліцензійним
вимогам, та на видному для споживача місці оформити куточок
споживача, де розмістити такі документи:
- копію ліцензії чи іншого дозвільного документа;
- копію свідоцтва про державну реєстрацію;
- копію банківської гарантії;
- відомості про працівників суб'єкта туристичної діяльності
(керівника та його заступника, головного бухгалтера, менеджерів);
- перелік номерів своїх телефонів та факсів, а також
телефонів Державної туристичної адміністрації України, Головного
управління комунального і готельного господарств та туризму
Київської міської державної адміністрації, регіонального
відділення у справах захисту прав споживачів;
- книгу відгуків та пропозицій;
- ліцензійні умови;
- правила надання туристичних послуг у м. Києві.
Туроператори та турагенти повинні мати приміщення (офіс), що
відповідає вимогам чинного законодавства.
2.3. При організації та наданні туристичних послуг суб'єкти
туристичної діяльності зобов'язані:
2.3.1. Надавати споживачам повну і достовірну інформацію про
туристичні послуги: транспортні, умови проживання, харчування,
програму обслуговування, можливі ризики під час подорожей,
роз'яснювати споживачам їхні права і обов'язки.
2.3.2. Надавати споживачам у повному обсязі, належної якості
та у визначені терміни оплачені ними послуги, обумовлені договором
та погодженою програмою обслуговування.
Договори на туристичне обслуговування між суб'єктом
туристичної діяльності і споживачем укладаються у письмовій
(електронній) формі і повинні відповідати вимогам чинного
законодавства. Вимоги до змісту туристичного договору обумовлені
законами України та Ліцензійними умовами
( z0103-01 ).
2.3.3. Нести відповідальність за матеріальну та моральну
шкоду, завдану споживачам та відшкодовувати завдані збитки.
З метою гарантування прав та інтересів споживачів здійснювати
фінансове забезпечення своєї цивільної відповідальності у
встановлених розмірах через гарантію банку або іншої кредитної
установи.
2.3.4. Дотримуватись вимог статті 13 Закону України "Про
туризм"
( 324/95-ВР ) щодо гарантування безпеки життя і здоров'я
споживачів, збереження їхнього майна, забезпечення їх
кваліфікованими фахівцями туристичного супроводу, необхідним
спорядженням та інвентарем.
2.3.5. Забезпечувати виконання вимог чинного законодавства
щодо охорони навколишнього середовища та об'єктів
історико-культурної спадщини, раціонального використання
туристично-рекреаційних ресурсів та їх збереження, мінімізацію або
припинення шкідливого впливу на довкілля та компенсацію завданих
збитків.
2.3.6. Укладати договори тільки з тими закладами тимчасового
розміщення і харчування, які мають відповідні дозволи або яким
присвоєні відповідні категорії, типи та класи і встановлений
відповідний рівень обслуговування.
До договорів повинні додаватись копії сертифікатів
відповідності зазначених закладів.
2.3.7. У встановлені терміни подавати державну статистичну
звітність:
До Головного управління комунального і готельного господарств
та туризму Київської міської державної адміністрації
- "Звіт про діяльність туристичної організації за формами
N 1 ТУР та N 1 ТУР (к) затвердженими наказом Держкомстату України
від 04.03.98 N 96
( z0182-98 ).
До органів державної статистики:
- "Звіт про обсяги реалізованих послуг" за формою
N 1-послуги,затвердженою Держкомстатом України 18.07.2002, наказ
N 271
( v0271202-02 );
- "Звіт про експорт (імпорт) послуг" за формою N 9-ЗЕЗ,
затвердженою Держкомстатом України 15.07.2002, наказ N 266
( z0611-02 );
- "Звіт з праці" за формою N 1-ПВ, затвердженою Держкомстатом
України від 21.07.2003, наказ N 224
( v0224202-03 ).
Неподання статистичної звітності або подання з порушенням
встановлених вимог і термінів тягне за собою відповідальність
керівника суб'єктів туристичної діяльності, визначену чинним
законодавством України. Копії документів звітності зберігаються у
суб'єкта туристичної діяльності.
2.3.8. Вести та зберігати облікову та іншу, визначену
законодавством, документацію та звітність.
2.3.9. Відповідно до Ліцензійних умов
( z0103-01 ) та у
встановлені законодавством терміни інформувати орган ліцензування
та Головне управління комунального і готельного господарств та
туризму виконавчого органу Київської міської ради (Київської
міської державної адміністрації) про зміни в організації
туристичної діяльності, зокрема у разі:
- зміни керівника суб'єкта туристичної діяльності
(туристичного підрозділу), а також банківських реквізитів,
телефонів, факсів та іншої інформації, вказаної у заяві про видачу
ліцензії;
- зміни найменування, форми власності, перереєстрації
суб'єкта туристичної діяльності в органах державної реєстрації;
- зміни місцезнаходження.
2.3.10. Дотримуватись вимог законодавства щодо регулювання
трудових відносин та вимог безпеки праці.
2.4. Суб'єкти туристичної діяльності мають право у випадках,
передбачених договором, змінити не більше ніж на 5% від первісного
розміру ціну туристичного продукту (послуги) у разі істотних змін
обставин та інформувати про це споживача, але не пізніше ніж за 10
днів до початку подорожі, якщо її тривалість перевищує 10 днів, за
5 днів - при тривалості подорожі від 2 до 10 днів, за 48 годин до
початку послуги - при її тривалості 1 день.
У разі перевищення ціни туристичного продукту більше ніж на
5% споживач має право відмовитись від виконання договору, а
туроператор (турагент) зобов'язаний повернути йому всі раніше
сплачені кошти.
До істотних змін відносяться:
- погіршення умов та зміна термінів подорожі;
- непередбачене збільшення транспортних тарифів;
- введення нових або підвищення чинних ставок податків,
зборів та інших обов'язкових платежів;
- різка зміна курсу національних валют;
- інші підстави (за домовленістю сторін).
2.4.1. Споживач у разі істотних змін обставин вправі
відмовитись від виконання договору до початку подорожі за умови
оплати суб'єкту туристичної діяльності фактично понесених ним
витрат за послуги, надані до повідомлення про істотну зміну
обставин.
2.4.2. Суб'єкт туристичної діяльності у разі істотних змін
обставин вправі відмовитись від виконання договору лише за умови
повного відшкодування замовникові збитків, підтверджених у
встановленому порядку та заподіяних внаслідок розірвання договору,
крім випадків, коли це відбулось з вини споживача.
2.5. Суб'єкти туристичної діяльності та заклади розміщення
повинні дотримуватись кваліфікаційних вимог, встановлених
Ліцензійними умовами
( z0103-01 ), державним класифікатором
професії ДК-003-95
( v0257217-95 ) і міждержавними стандартами на
туристично-екскурсійне обслуговування та громадське харчування.
Ці вимоги стосуються керівників туристичних підприємств і
організацій та їх працівників, а також фахівців деяких професій
закладів тимчасового розміщення та харчування.
Зокрема у штаті підприємств туроператорів має бути не менше
50% фахівців, які мають спеціальну туристичну освіту або стаж
роботи в галузі туризму не менше трьох років, у турагентів - не
менше 30% фахівців, які відповідають цим вимогам.
2.5.1. У суб'єкта туристичної діяльності мають зберігатись
трудові угоди з працівниками, документи чи їх копії про освіту та
фахову підготовку, трудові книжки.
2.5.2. Суб'єкти туристичної діяльності повинні залучати до
роботи (екскурсійної діяльності, супроводу груп, проведення
походів та експедицій, організацій змагань з відповідних видів
туризму) фахівців туристичного супроводу за умови наявності у них
документів, що підтверджують фахову підготовку. Копії цих
документів зберігаються у суб'єкта туристичної діяльності.
2.5.3. Керівники і працівники туристичних підприємств і
організацій, фахівці туристичного супроводу, керівники і
працівники об'єктів туристичної інфраструктури повинні підвищувати
свою кваліфікацію в акредитованих навчальних закладах у терміни,
встановлені нормативними документами.
2.6. Суб'єкти туристичної діяльності з метою захисту і
реалізації своїх прав та інтересів, поліпшення якості
обслуговування споживачів, здійснення рекламної діяльності тощо
можуть створювати неприбуткові організації (спілки, товариства,
асоціації, гільдії тощо) відповідно до вимог Цивільного кодексу
України
( 435-15 ) та Закону України "Про об'єднання громадян"
( 2460-12 ).
3. СТРАХОВИЙ ЗАХИСТ СПОЖИВАЧІВ ТА ПРАЦІВНИКІВ ГАЛУЗІ
3.1. Страхування споживачів при наданні всіх видів
туристичних послуг (медичне та від нещасного випадку) є
обов'язковим і забезпечується суб'єктами туристичної діяльності
(страховими агентами) через угоди зі страховими організаціями
(страховиками). Страхування споживачів здійснюється один раз на
весь період подорожі.
Споживачі мають право самостійно укладати договори на
зазначені види страхування зі страховиками, але повинні до початку
подорожі (послуги) підтвердити суб'єкту туристичної діяльності
наявність таких договорів та надати їх копії.
За наявності у страховика чи страхового агента інших видів
страхування ризиків, пов'язаних з організацією туристичної
діяльності, та за бажанням споживача між ними можуть бути укладені
відповідні договори.
3.2. Договори з обов'язкових видів страхування мають
передбачати надання споживачам необхідної медичної допомоги і
відшкодування витрат при настанні страхових випадків у строки та у
місці, обумовленому договором страхування.
3.3. Відповідно до Закону України "Про страхування"
( 85/96-ВР ) страхові агенти повинні мати такі документи зі
страхування споживачів;
- правила здійснення певних видів страхування;
- страхові тарифи, завірені страховиками;
- договори страхування (страхові поліси) та роз'яснення щодо
їх укладання та заповнення;
- форми звітності (в т. ч. фінансова) перед страховиком;
- копії ліцензій страховика на право здійснення певних видів
страхової діяльності;
- реєстр (облік) виданих страхових полісів.
3.4. Суб'єкти туристичної діяльності відповідно до вимог
чинного законодавства повинні здійснювати страхування фахівців
супроводу (фахівців активного туризму, керівників груп,
екскурсоводів, гідів-перекладачів тощо) та інших працівників,
діяльність яких пов'язана з ризиками.
4. ІНФОРМАЦІЙНО-РЕКЛАМНА ДІЯЛЬНІСТЬ
Суб'єкт туристичної діяльності при здійсненні
інформаційно-рекламної діяльності повинен керуватись вимогами
Закону України "Про рекламу"
( 270/96-ВР ) та Ліцензійними умовами
4.1. У службовому приміщенні на видному і доступному для
споживачів місці розмістити інформацію про свої послуги, тарифи та
умови обслуговування, а також рекламні, інформаційні та довідкові
матеріали.
4.2. Подавати в засоби масової інформації рекламу про власні
послуги, обов'язково вказуючи своє повне найменування і адресу,
номери телефонів, номер і дату чинної ліцензії чи дозволу, назву
органу ліцензування, що видав ліцензію чи іншого дозвільного
органу.
4.3. Порядок розміщення зовнішньої реклами (на окремих
спеціальних конструкціях, щитах, екранах, фасадах будинків і
споруд) встановлюється Київською міською державною адміністрацією
та районними у м. Києві державними адміністраціями.
Інформація про суб'єкта туристичної діяльності, розміщена на
фасаді, біля входу (в'їзду), або про її послуги у вікнах чи
вітрині будівлі (споруди), в якій суб'єкт займає приміщення, не
потребує отримання дозволу.
4.4. При здійсненні інформаційно-рекламної діяльності
суб'єкту туристичної діяльності заборонено:
- використовувати або імітувати зображення Державного герба,
Державного прапора та звучання Державного гімну України,
зображення державних символів інших держав та міжнародних
організацій, а також символіки м. Києва;
- використовувати чужі знаки (торгові знаки) для товарів і
послуг, зареєстровані раніше, найменування інших суб'єктів
підприємництва, порушувати авторські права;
- вміщувати рекламні твердження, що дискредитують послуги чи
товари інших суб'єктів підприємництва;
- розповсюджувати недобросовісну рекламу, яка внаслідок
неточності, недостовірності, двозначності, перебільшення чи
умовчання може ввести в оману споживача.
5. БЕЗПЕКА ТУРИСТИЧНИХ ПОСЛУГ
З метою гарантування безпеки споживачів під час надання їм
туристичних послуг суб'єкти туристичної діяльності повинні:
5.1. Інформувати споживачів (туристів) про можливу небезпеку
чи загрозу безпеці під час надання туристичних послуг та
необхідність виконання загальнообов'язкових вимог та запобіжних чи
попереджувальних заходів (медичних оглядів, щеплень, інструктажів
тощо).
5.2. Створювати безпечні умови в місцях надання туристичних
послуг та масових туристичних заходів (зльотів, змагань, зборів,
конкурсів, вечорів тощо), забезпечувати необхідне облаштування
трас походів, прогулянок, екскурсійних маршрутів, трас змагань.
5.3. Забезпечувати дотримання спеціальних вимог безпеки при
наданні туристичних послуг з підвищеним ризиком (гірський, лижний,
велосипедний, водний, спелео, пішохідний, автомобільний,
мототуризм тощо).
Організовувати навчання туристів засобам профілактики і
захисту від травм, запобігання нещасним випадкам, надання першої
медичної допомоги.
5.4. Забезпечувати туристів кваліфікованими фахівцями
туристичного супроводу, спеціальним спорядженням та інвентарем.
5.5. Здійснювати перевезення туристів з дотриманням вимог
правил на конкретних видах транспорту, зокрема перевезення
організованих груп дітей автомобільним транспортом з обов'язковим
дотриманням вимог "Правил надання послуг пасажирського
автомобільного транспорту", затверджених постановою Кабінету
Міністрів України від 18.02.97 N 176
( 176-97-п ).
При цьому обов'язковим є:
- оформлення дозволів на здійснення перевезень;
- виготовлення схеми маршруту і складання графіка руху по
ньому з погодженням їх у органах Державтоінспекції;
- наявність списку групи дітей, що перевозяться;
- призначення керівника групи і супроводжуючих осіб (не менше
одного супроводжуючого на 10 дітей);
- заборона перевезення дітей у темну пору доби та за
несприятливих погодних умовах (туман, ожеледиця тощо).
5.6. Своєчасно інформувати Головне управління комунального і
готельного господарств та туризму виконавчого органу Київської
міської ради (Київської міської державної адміністрації) про
надзвичайні ситуації, в яких опинилися туристи на території Києва
та жителі Києва в місцях відпочинку.
5.7. Надання необхідної допомоги споживачам в надзвичайних
ситуаціях в межах України здійснюється спеціальними державними,
комунальними та приватними туристичними рятувальними службами.
6. ПОСЛУГИ МІЖНАРОДНОГО (ВИЇЗНОГО) ТУРИЗМУ
6.1. Індивідуальні та групові подорожі (тури) до зарубіжних
країн можуть організовуватись виключно
підприємствами-туроператорами, які отримали ліцензію на цей вид
туристичної діяльності, і обов'язково на підставі договорів та
інших документів з іноземними партнерами щодо надання комплексу
туристичних послуг.
6.2. Договори між туроператорами і зарубіжними партнерами та
додатки до них мають бути двомовними (українська мова та мова
зарубіжної договірної сторони) і відповідати вимогам Ліцензійних
умов
( z0103-01 ) та "Положення про форму зовнішньоекономічних
договорів", затвердженого наказом Міністерства економіки та з
питань європейської інтеграції України від 06.09.2001 N 201
( z0833-01 ).
6.3. Послуги виїзного туризму можуть реалізовуватись
споживачам туроператорами (організаторами туру) або турагентами.
Турагенти повинні реалізовувати послуги лише на підставі договорів
з туроператорами.
6.4. Відповідно до Ліцензійних умов
( z0103-01 ) суб'єкти
туристичної діяльності України повинні вести і зберігати такі
документи виїзного туризму.
Туроператори:
- заявку споживача чи турагента на бронювання туру;
- підтвердження зарубіжного партнера щодо заброньованого
туру;
- договір з туристом на туристичне обслуговування;
- ваучер;
- страховий поліс (якщо здійснюється страхування);
- платіжні документи (квитанції, прибуткові ордери, касові
чеки тощо), що підтверджують внесення споживачем чи тур агентом до
каси туроператора плати за послуги, обумовлені договором;
................Перейти до повного тексту