1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Конституційне подання


ПРЕЗИДЕНТ УКРАЇНИ
КОНСТИТУЦІЙНЕ ПОДАННЯ
( У відкритті конституційного провадження у справі за конституційним поданням Президента відмовлено згідно з Ухвалою Конституційного Суду N 63-у/2008 від 25.12.2008 )
З мотивів невідповідності Конституції України Указом Президента України від 27 листопада 2008 року N 1093 "Про зупинення дії деяких положень постанови Кабінету Міністрів України від 22 жовтня 2008 року N 942" згідно з пунктом 15 частини першої статті 106 Конституції України зупинено дію окремих положень підпункту 1 пункту 1 та підпункту 1 пункту 2 змін, що вносяться постановою Кабінету Міністрів України від 22 жовтня 2008 року N 942 "Деякі питання використання радіочастотного ресурсу України" до Плану використання радіочастотного ресурсу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 9 червня 2006 року N 815.
У зв'язку з цим та відповідно до пункту 15 частини першої статті 106, статті 150 Конституції України, статей 13, 40 Закону України "Про Конституційний Суд України" звертаюсь до Конституційного Суду України для вирішення питання про конституційність окремих положень постанови Кабінету Міністрів України N 942, яка опублікована в "Офіційному віснику України" від 14 листопада 2008 року N 84, ст. 2815.
Постановою Кабінету Міністрів України від 22 жовтня 2008 року N 942 викладено в новій редакції, зокрема, позицію 19 розділу I, позицію 2 розділу II Плану використання радіочастотного ресурсу України, за якою:
продовжено строк використання радіотехнології "Цифровий стільниковий радіозв'язок CDMA-800" у смузі частот 840,45-842,97 МГц (що відповідає 67 телевізійному каналу) до 1 січня 2016 року;
встановлено строк початку впровадження радіотехнології "Цифрове наземне телевізійне мовлення стандарту DVB-T" у смузі радіочастот 822-846 МГц (що відповідає 65-67 телевізійним каналам) - 1 січня 2016 року.
Таке рішення Кабінету Міністрів України не відповідає низці норм Конституції України.
Як відзначив Конституційний Суд України у своєму Рішенні від 30 жовтня 1997 року N 5-зп у справі К.Г. Устименка, конституційні права людини і громадянина в Україні на інформацію, її вільне отримання, використання, поширення та зберігання в обсягах, необхідних для реалізації кожним своїх прав, свобод і законних інтересів, чинним законодавством держави закріплюються і гарантуються. Винятки з конституційних норм встановлюються самою Конституцією, а не іншими нормативними актами.
Відповідно до статті 34 Конституції України кожному гарантується право на свободу слова, на вільне вираження своїх поглядів і переконань; кожен має право вільно збирати, зберігати, використовувати і поширювати інформацію в будь-який спосіб. За статтею 50 кожному гарантується право вільного доступу до інформації про стан довкілля, про якість харчових продуктів і предметів побуту, а також право на її поширення.
Як визначено Законом України "Про телебачення і радіомовлення", телерадіомовлення є засобом забезпечення прав громадян на отримання повної, достовірної та оперативної інформації, відкритого і вільного обговорення суспільне важливих проблем, культурних та інформаційних потреб громадян України, а також потреб етнічних українців, які проживають за межами України (преамбула, стаття 4) .
Вилучення ж до 1 січня 2016 року смуги радіочастот 822-846 МГц, що відповідає 65, 66 та 67 телевізійним каналам, з використання засобами цифрового телевізійного мовлення порушує зазначені конституційні права громадян на інформацію, звужує можливості вільного і відкритого обговорення суспільно важливих проблем із використанням телебачення.Конституцією України встановлено, що при прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних законів не допускається звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод (частина третя статті 22) . Конституційним Судом України у Рішенні від 22 вересня 2005 року N 5-рп/2005 у справі про постійне користування земельними ділянками визначено, що звуження змісту та обсягу прав і свобод є їх обмеженням. У традиційному розумінні діяльності визначальними поняття змісту прав людини є умови і засоби, які становлять можливості людини, необхідні для задоволення потреб її існування та розвитку. Обсяг прав людини - це їх сутнісна властивість, виражена кількісними показниками можливостей людини, які відображені відповідними правами, що не є однорідними і загальними.

................
Перейти до повного тексту