- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Декларація
Інтерлакенська декларація
Конференція високого рівня, проведена 18-19 лютого 2010 року у м. Інтерлакені за ініціативою швейцарського головування у Комітеті Міністрів Ради Європи (далі - Конференція):
Визнаючи надзвичайний внесок Суду у захист прав людини в Європі;
Згадуючи взаємозалежність між наглядовим механізмом
Конвенції та іншої діяльності Ради Європи у сфері прав людини, верховенства права та демократії;
Відзначаючи із задоволенням набуття чинності Лісабонським договором, який забезпечує приєднання Європейського Союзу до
Конвенції;
Наголошуючи на субсидіарному призначенні наглядового механізму, передбаченого
Конвенцією, та, зокрема, на фундаментальній ролі, котру національні органи влади, тобто уряди, суди та парламенти, повинні відігравати у гарантуванні та захисті прав людини на національному рівні;
Відзначаючи із глибоким занепокоєнням те, що кількість заяв, поданих до Суду, та розбіжність у кількості заяв, прийнятих до розгляду та відхилених, продовжує зростати;
Беручи до уваги те, що така ситуація шкодить ефективності й довірі до
Конвенції та до її наглядового механізму і становить загрозу якості й послідовності практики Суду та його авторитету;
Будучи переконаною, що, окрім уже здійснених та передбачуваних покращень, стає терміново необхідним вжити нагальні додаткові заходи задля того, щоб:
i. досягти рівноваги між кількістю рішень та ухвал, що приймаються Судом, та кількістю заяв, які до нього надходять;
ii. дати змогу Суду зменшити кількість нерозглянутих справ та ухвалювати рішення з нових справ у прийнятний строк, особливо щодо тих, які стосуються серйозних порушень прав людини;
iii. гарантувати повне та швидке виконання рішень Суду й ефективність нагляду Комітету Міністрів;
Беручи до уваги те, що ця Декларація має на меті запровадити дорожню карту для реформи у напрямі довгострокового підвищення ефективності Конвенційної системи;
КОНФЕРЕНЦІЯ
(1) Знову підтверджує відданість Держав-Сторін
Конвенції забезпеченню права на індивідуальне звернення;
(2) Повторює зобов'язаність Держав-Сторін стосовно того, що права і свободи, викладені у
Конвенції, мають бути повністю забезпечені на національному рівні та вимагає посилити принцип субсидіарності;
(3) Наголошує, що цей принцип передбачає поділ відповідальності між Державами-Сторонами та Судом;
(4) Наголошує на важливості забезпечення ясності й послідовності практики Суду та вимагає, зокрема, однозначного і ретельного застосування критерію щодо прийнятності справ та юрисдикції Суду;
(5) Закликає Суд максимально використати належні йому процедурні засоби та ресурси;
(6) Наголошує на необхідності створення ефективних засобів задля зменшення кількості явно неприйнятних заяв, ефективного відсіювання цих заяв та повторюваних заяв;
(7) Акцентує на тому, що повне, ефективне та швидке виконання остаточних рішень Суду є необхідним;
(8) Ще раз підтверджує необхідність підтримання незалежності суддів і збереження неупередженості та якості Суду;
(9) Закликає посилити ефективність системи нагляду за виконанням рішень Суду;
(10) Наголошує на необхідності спрощення процедури внесення змін у конвенційні положення, котрі стосуються організаційних питань;
(11) Приймає наступний План дій як інструмент політичного спрямування процесу реформування у напрямку забезпечення довготермінової ефективності конвенційної системи.
ПЛАН ДІЙ
A. Право на індивідуальне звернення
1. Конференція ще раз підтверджує основоположну важливість права на індивідуальне звернення як наріжного каменя конвенційної системи, котре гарантує, що скарга на стверджувані порушення, які не були ефективно розглянуті національними органами влади, можуть бути подані до Суду.
2. Зважаючи на велику кількість неприйнятних заяв, Конференція закликає Комітет Міністрів обміркувати заходи, що уможливлять Суду сконцентруватись на своїй важливій ролі як гаранта прав людини та приймати належно обґрунтовані рішення з достатньою швидкістю, зокрема ті, у котрих стверджується про серйозне порушення прав людини.
3. Зважаючи на важливість доступу до Суду, Конференція звертається до Комітету Міністрів із пропозицією обміркувати додаткові заходи, котрі зможуть покращити злагоджене здійснення правосуддя, та, зокрема, дослідити, в яких обставинах можуть бути застосовані нові процедурні правила і практика, без затримування розгляду достатньо обґрунтованих заяв.
B. Виконання Конвенції ( 995_004 ) на національному рівні
4. Конференція нагадує, що застосування та виконання
Конвенції є найпершою відповідальністю Держав-Сторін, а тому звертається до них із пропозицією взяти на себе зобов'язання щодо:
a) продовження покращення - там, де це необхідно, у співпраці з національними інституціями прав людини чи іншими відповідними органами - обізнаності національних органів влади з конвенційними стандартами та забезпечення їхнього застосування;
b) повного виконання рішень Суду та вжиття необхідних заходів задля запобігання наступним схожим порушенням;
c) звернення увага на розвиток практики Суду із врахуванням його висновків у рішеннях про порушення
Конвенції іншою державою, у правовій системі якої існує та ж принципова проблема;
d) забезпечення, - якщо необхідно, через впровадження нових засобів правового захисту, спеціальних за своєю сутністю чи загального національного засобу, - кожній особі з обґрунтованою скаргою на порушення її прав та свобод, передбачених
Конвенцією, можливості мати ефективний засіб правового захисту перед національним органом влади із, якщо це необхідно, адекватним відшкодуванням;
e) звернення уваги на можливість відрядження національних суддів та, якщо це необхідно, інших незалежних юристів високого рівня, до Канцелярії Суду;
f) забезпечення перевірки виконання рекомендацій, прийнятих Комітетом Міністрів, аби допомогти Державам-Сторонам виконати їхні зобов'язання.
5. Конференція наголошує на необхідності посилення й покращення спрямування та координації інших існуючих механізмів, діяльності та програм Ради Європи, включаючи звернення до Генерального секретаря відповідно до ст.
52 Конвенції.
C. Відсіювання
6. Конференція:
a) закликає Держави-Сторони і Суд забезпечити надання вичерпної та об'єктивної інформації потенційним заявникам стосовно
Конвенції та практики Суду, зокрема щодо застосування процедур і критеріїв прийнятності. З цією метою Комітетом Міністрів може бути досліджена роль інформаційних агентств Ради Європи;
b) наголошує на зацікавленості у детальному аналізі практики Суду щодо заяв, котрі були визнані неприйнятними;
................Перейти до повного тексту