- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Рекомендації
Рекомендація
щодо політики в галузі зайнятості N 122
Генеральна конференція Міжнародної організації праці,
що скликана в Женеві Адміністративною радою Міжнародного бюро праці та зібралася 17 червня 1964 року на свою сорок восьму сесію,
беручи до уваги, що Філадельфійська декларація визнає урочисте зобов'язання Міжнародної організації праці сприяти ухваленню серед країн світу програм, котрі мають на меті досягнення цілковитої зайнятості та піднесення життєвого рівня, і що в Преамбулі до
Статуту Міжнародної організації праці передбачається боротьба з безробіттям та гарантування заробітної плати, яка забезпечує задовільні умови життя,
беручи до уваги далі, що на підставі Філадельфійської декларації до обов'язків Міжнародної організації праці належить вивчення та розгляд впливу економічних і фінансових аспектів політики на політику в галузі зайнятості у світлі проголошеної в цій Декларації основної мети, що "всі люди, незалежно від раси, віри чи статі, мають право на здійснення свого матеріального добробуту та духовного розвитку в умовах свободи й гідності, економічної стабільності та рівних можливостей",
беручи до уваги, що у
Загальній декларації прав людини передбачається, що "кожна людина має право на працю, на вільний вибір роботи, на справедливі й сприятливі умови праці та на захист від безробіття",
беручи до уваги, що ці акти має бути введено у ширші рамки міжнародної програми економічного розвитку на основі повної, продуктивної і вільно вибраної зайнятості,
ухваливши прийняти ряд пропозицій, котрі стосуються політики в галузі зайнятості, що є частиною восьмого пункту порядку денного сесії,
вирішивши надати цим пропозиціям форми рекомендації,
ухвалює цього дев'ятого дня липня місяця тисяча дев'ятсот шістдесят четвертого року нижченаведену Рекомендацію, яка називатиметься Рекомендацією 1964 року щодо політики в галузі зайнятості:
I. Мета політики в галузі зайнятості
1. 1) З метою стимулювання економічного зростання й розвитку, піднесення рівня життя, задоволення потреб у робочій силі та ліквідації безробіття і неповної зайнятості кожний член Організації повинен проголосити й здійснювати як головну мету активну політику, спрямовану на сприяння повній, продуктивній і вільно вибраній зайнятості.
2) Ця політика має на меті забезпечувати, щоб:
a) була робота для всіх, хто готовий стати до роботи і шукає роботу;
b) така робота була якомога продуктивнішою;
c) була свобода вибору зайнятості й найширші можливості для кожного працівника здобути підготовку та використовувати свої навички й здібності для виконання роботи, до якої він придатний, незалежно від раси, кольору шкіри, статі, релігії, політичних поглядів, іноземного походження чи соціального походження.
3) Ця політика має враховувати належним чином стадію і рівень економічного розвитку та взаємний зв'язок між цілями в галузі зайнятості й іншими економічними та соціальними цілями, і повинна здійснюватися за допомогою методів, що відповідають національним умовам та практиці.
II. Загальні засади політики в галузі зайнятості
2. Цілі політики зайнятості повинні бути ясно й публічно визначені, по змозі, у вигляді контрольних цифр у галузі економічного розвитку та зайнятості.
4. 1) Політика в галузі зайнятості має грунтуватися на аналітичних дослідженнях наявних і майбутніх масштабів та розподілу робочої сили, зайнятості, безробіття і неповної зайнятості.
2) Достатні ресурси має бути виділено для збору статистичних даних, підготовки аналітичних досліджень та поширення одержаних результатів.
5. 1) Кожний член Організації повинен визнавати важливість накопичення засобів виробництва та розвитку повною мірою здібностей людей, наприклад за допомогою освіти, професійного орієнтування і професійного навчання, охорони здоров'я та забезпечення житлом і повинен забезпечити й підтримувати відповідну рівновагу між витратами, здійснюваними для цих різних цілей.
2) Кожний член організації повинен вживати потрібних заходів для того, щоб допомагати працівникам, серед них молоді й іншим особам, котрі вперше вступають до складу робочої сили, знаходити підхожу і продуктивну роботу та пристосовуватись до мінливих потреб економіки.
6. 1) Політика в галузі зайнятості має координуватися із загальною економічною та соціальною політикою, охоплюючи економічне планування чи складання програм у країнах, де вони застосовуються як засіб здійснення політики, і повинна проводитися в межах цієї загальної політики.
2) Кожний член Організації повинен під час консультації з роботодавцями і працівниками та їхніми організаціями і з урахуванням їхніх автономних прав та обов'язків у деяких з відповідних галузей вивчати взаємозв'язок між заходами щодо політики в галузі зайнятості й іншими важливими рішеннями у сфері економічної та соціальної політики з метою забезпечення взаємного посилення їх.
7. 1) Там, де є особи, котрі готові стати до роботи і шукають роботу, для яких не передбачається можливість отримання роботи в розумно короткий строк, уряд повинен розглянути це питання та роз'яснити в публічній заяві, яким чином буде задоволено потреби цих осіб.
2) Кожний член Організації повинен найширшою мірою, яку допускають наявні в його розпорядженні ресурси та рівень його економічного розвитку і з урахуванням міжнародних норм у галузі соціального забезпечення та параграфа 5 цієї Рекомендації, вживати заходів для надання допомоги безробітним і неповністю зайнятим особам протягом усіх періодів безробіття у справі задоволення потреб цих осіб та їхніх утриманців, а також у пристосуванні їх до можливостей подальшої корисної зайнятості.
III. Загальні й соціальні заходи з питань політики в галузі зайнятості
Загальні міркування
8. Проблеми зайнятості, що виникають внаслідок коливань рівня економічної активності або структурних змін і особливо внаслідок недостатнього рівня активності, слід вирішувати за допомогою:
a) загальних заходів економічної політики;
b) спеціальних заходів, безпосередньо пов'язаних із зайнятістю окремих працівників або категорій працівників.
9. Вибір відповідних заходів і час проведення їх має грунтуватися на ретельному вивченні причин безробіття з метою встановлення відмінності між окремими видами безробіття.
Загальні заходи: довгочасні
10. Загальні економічні заходи мають сприяти безперервному зростанню економіки за розумної міри стабільності, що створює найкращі умови для успішного здійснення спеціальних заходів у галузі зайнятості.
Загальні заходи: короткочасні
11. 1) Треба передбачати і вживати заходів короткочасного плану щодо запобігання виникненню широкого безробіття чи неповної зайнятості, пов'язаної з недостатнім рівнем економічної активності, а також щодо нейтралізації інфляційного тиску, пов'язаного з відсутністю рівноваги на ринку зайнятості. В періоди, коли є чи можуть виникнути ці явища, треба вживати заходів з метою підвищення або, у відповідних випадках, зниження приватного споживання, приватних капіталовкладень та (або) поточних урядових витрат чи урядових капіталовкладень.
2) З огляду на важливість вибору часу для проведення контрзаходів для боротьби як зі спадом та інфляцією, так і з іншими явищами, які спричиняють порушення стабільності, уряди повинні, відповідно до конституційного закону, бути наділені правами, котрі дають змогу в короткий час ввести чи змінити такі заходи.
Спеціальні заходи
12. Треба передбачати і вживати заходів щодо усунення сезонних коливань зайнятості. Зокрема, має бути докладено відповідних зусиль, з тим щоб розподілити попит на сезонні продукти і послуги працівників, зайнятих на сезонних роботах, рівномірніше на весь рік або забезпечити додаткову роботу для таких працівників.
13. 1) Треба передбачати і вживати заходів щодо запобігання виникненню та зростанню безробіття чи неповної зайнятості внаслідок структурних змін, а також щодо полегшення пристосування виробництва і зайнятості до короткочасних змін.
2) Відповідно до мети цієї Рекомендації термін "структурні зміни" означає довгочасні й істотні зміни, що набирають форми змінення попиту, появи нових джерел постачання, національних або іноземних (зокрема, надходження товарів з країн із нижчими витратами на виробництво), нової техніки виробництва або змін у чисельності робочої сили.
3) Заходи щодо пристосування до структурних змін повинні мати дві мети:
a) отримати найбільшу користь від економічного й технічного прогресу;
b) захистити від фінансового або іншого тягаря групи населення чи окремих осіб, зайнятість яких було зачеплено структурними змінами.
14. 1) З цією метою і щоб уникнути затримки у заповненні вакансій, яка спричиняє скорочення виробництва, члени Організації повинні розробити і в достатній мірі фінансувати програми надання допомоги працівникам у справі знаходження нової роботи та пристосування до неї.
2) Такі програми мають охоплювати:
b) забезпечення чи сприяння забезпеченню можливостей для навчання і перенавчання, котрі дали б змогу працівникам набути кваліфікації, потрібної для довгочасної зайнятості в професіях, що розвиваються, з урахуванням положень
Рекомендації 1962 року щодо професійного навчання;
c) координацію житлової політики з політикою в галузі зайнятості шляхом надання відповідних жител та іншого комунального обслуговування в місцевостях, де є можливості отримання роботи, і надання з боку роботодавця, або з державних коштів допомоги на переселення для працівників та їхніх утриманців.
16. Має бути докладено зусиль для задоволення специфічних потреб тих категорій осіб, котрі стикаються з особливими труднощами внаслідок структурних змін або через інші причини, наприклад працівників літнього віку, інвалідів та інших працівників, для яких може бути особливо важко змінити місце проживання і заняття.
17. Для кращого розподілу економічної активності по всій країні і забезпечення таким чином продуктивного використання всіх ресурсів слід приділяти особливу увагу потребам у галузі зайнятості та доходів відсталих районів і районів, де структурні зміни зачіпають велику кількість працівників.
18. 1) У тих випадках, коли відбуваються структурні зміни в надзвичайно широких масштабах, може виявитися потрібним доповнити заходи, аналогічні зазначеним у параграфах 13-17 цієї Рекомендації, заходами, що мають на меті запобігання раптовій широкій дезорганізації та розподіл у часі наслідків зміни чи змін на достатньо тривалий період.
2) У таких випадках уряди повинні негайно розглянути, за консультацією з усіма заінтересованими сторонами, питання про найкращі методи тимчасового і надзвичайного плану, котрі полегшують пристосування цих галузей до структурних змін, і повинні вжити відповідних заходів.
19. Для організації та полегшення пристосування виробництва і зайнятості до структурних змін має бути створено відповідний механізм з чітко визначеними повноваженнями щодо питань, котрі розглядаються в параграфах 13-18 цієї Рекомендації.
20. 1) У політиці зайнятості має враховуватися суспільний досвід, який говорить про те, що внаслідок технічного прогресу й зростання продуктивності праці зростають можливості для збільшення вільного часу та для розвитку освітньої діяльності.
2) Треба докласти зусиль для використання цієї можливості за допомогою методів, що відповідають національним умовам і практиці, а також умовам, наявним у кожній галузі; такі методи можуть охоплювати:
b) триваліші оплачувані відпустки;
c) більш пізній вступ до складу робочої сили, пов'язаний з вищим рівнем освіти і професійної підготовки.
IV. Проблеми зайнятості, пов'язані з недостатнім економічним розвитком Політика в галузі капіталовкладень і доходів
21. У країнах, що розвиваються, політика в галузі зайнятості має становити важливий елемент політики сприяння зростанню і справедливому розподілові національного доходу.
22. Щоб досягти швидкого зростання виробництва, капіталовкладень і зайнятості члени Організації повинні прагнути з'ясувати думку та забезпечити активну участь роботодавців, працівників і їхніх організацій у розробленні й здійсненні національної політики, економічного розвитку та різних інших аспектів соціальної політики відповідно до
Рекомендації 1960 року щодо співробітництва у галузевому й національному масштабах.
23. 1) У країнах, де обмеженість можливостей зайнятості пов'язана з браком капіталу, має бути вжито належних заходів щодо збільшення внутрішніх заощаджень та заохочення припливу фінансових ресурсів з інших країн та з міжнародних установ з метою розширення продуктивних капіталовкладень, без шкоди для національного суверенітету чи економічної незалежності країн-отримувачів.
2) Для того щоб раціонально використовувати наявні в розпорядженні цих країн ресурси і збільшити якомога повнішою мірою в них зайнятість, було б бажано, щоб ці країни координували свої капіталовкладення та інші заходи розвитку із заходами, які проводять інші країни, особливо країни, котрі входять до одного й того самого району.
24. 1) З метою створення довгочасової основи для додаткових можливостей зайнятості члени Організації повинні враховувати нагальну потребу створення підприємств (приватних або державних), котрі використовували б місцеві ресурси сировини й енергії, відповідали б мінливим вимогам попиту на внутрішньому і зовнішньому ринках та застосовували б сучасну техніку і результати наукових досліджень.
2) Члени Організації повинні докладати всіх зусиль до того, щоб досягнути такого етапу промислового розвитку, який би забезпечив у межах збалансованої економіки максимальний економічний випуск готової продукції, використовуючи місцеві ресурси робочої сили.
3) Особлива увага повинна приділятися заходам, котрі мають на меті сприяти ефективному і недорогому виробництву, диверсифікації економіки та збалансованому економічному розвиткові районів.
25. Окрім сприяння розвиткові сучасної промисловості, члени Організації повинні вивчити - з урахуванням технічних потреб - можливості розширення зайнятості шляхом:
a) виробництва або сприяння виробництву у великій кількості товарів і послуг, що потребують великих затрат праці;
b) сприяння застосуванню у великому обсязі трудомістких методів у тих випадках, коли це приведе до ефективнішого використання наявних ресурсів.
26. Треба вживати заходів, що мають за мету:
a) сприяти повнішому використанню наявних промислових потужностей у масштабах, порівнянних з потребами внутрішнього та експортного ринків, наприклад шляхом ширшого введення багатозмінної роботи, з належним урахуванням побутового обслуговування працівників, котрі працюють у нічну зміну, а також потреби підготовки достатньої кількості працівників для ключових постів, з тим щоб забезпечити ефективну організацію багатозмінної роботи;
b) створювати ремісниче виробництво і дрібні підприємства та допомагати їм пристосовуватися до технічного прогресу і змін в умовах ринку, з тим щоб вони були в змозі забезпечити розширення зайнятості, не стаючи залежними від протекціоністських заходів чи привілеїв, котрі могли б виявитися гальмом для економічного розвитку; з цією метою слід заохочувати розвиток кооперативів, забезпечити створення взаємних зв'язків між дрібними і великими підприємствами та розвивати нові ринки для продукції промисловості.
Підвищення зайнятості в сільських районах
27. 1) Країни, де значно поширена неповна зайнятість у сільських районах, повинні під час розроблення єдиної національної політики приділяти особливу увагу широкій програмі створення продуктивної зайнятості в сільському секторі шляхом поєднання організаційних і технічних заходів, покладаючись максимальною мірою на зусилля заінтересованого населення. Такі програми повинні грунтуватися на належному вивченні властивостей, масштабу та географічного розподілу неповної зайнятості в сільських районах.
2) Важливими цілями має бути створення стимулів і соціальних умов для повнішого використання місцевої робочої сили у заходах щодо розвитку сільських районів, для підвищення продуктивності праці та для поліпшення якості продукції. Методи, що відповідають місцевим умовам, повинні бути визначені, по можливості, шляхом відповідних досліджень і організації комплексних експериментальних проектів.
3) Особливу увагу слід приділяти питанню розширення можливостей для продуктивної зайнятості в сільському господарстві й тваринництві.
4) Державні заходи в галузі підвищення продуктивної зайнятості в сільськогосподарському секторі мають охоплювати проведення аграрних реформ, пристосованих до потреб країни, серед них земельні реформи, та поліпшення умов оренди землі; реформи в галузі земельних податків; розширення коштів кредитування; розвиток поліпшених засобів торгівлі і сприяння розвиткові кооперативних організацій у сфері виробництва й збуту.
Зростання населення
28. Країни, в яких відбувається швидке зростання населення, і особливо ті, в яких це вже серйозно позначається на економіці, повинні вивчати економічні, соціальні та демографічні чинники, котрі впливають на зростання населення, з метою ухвалення соціальної та економічної політики, котра привела б до кращої узгодженості між розширенням можливостей зайнятості і зростанням робочої сили.
V. Заходи з боку роботодавців, працівників та їхніх організацій
................Перейти до повного тексту