- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Рішення
ЄВРОПЕЙСЬКИЙ СУД З ПРАВ ЛЮДИНИ
П'ята секція
Р І Ш Е Н Н Я
Справа "Віслогузов проти України" (Заява N 32362/02)
Страсбург, 20 травня 2010 року ОСТАТОЧНЕ 20/08/2010 |
Переклад офіційний
Текст рішення може підлягати редакційним правкам.
У справі "Віслогузов проти України"
Європейський суд з прав людини (п'ята секція), засідаючи палатою, до складу якої увійшли:
Пеер Лоренцен (Peer Lorenzen), Голова,
Рената Ягер (Renate Jaeger),
Карел Юнгвірт (Karel Jungwiert),
Райт Маруст (Rait Maruste),
Миряна Лазарова-Трайковська (Mirjana Lazarova Trajkovska),
Здравка Калайджиєва (Zdravka Kalaydjieva),
Михайло Буроменський (Mykhaylo Buromenskiy), суддя ad hoc,
та Клаудія Вестердік (Claudia Westerdiek), Секретар секції,
після наради за зачиненими дверима 27 квітня 2010 року, постановляє таке рішення, винесене того самого дня:
ПРОЦЕДУРА
2. Уряд України (далі - Уряд) був представлений його Уповноваженим - п. Ю.Зайцевим.
3. 6 березня 2007 року Суд оголосив заяву частково неприйнятною і вирішив надіслати на комунікацію Уряду скарги заявника щодо умов тримання під вартою та відсутності ефективних засобів юридичного захисту у зв'язку з цим (статті
3 і
13 Конвенції) , щодо втручання в кореспонденцію заявника та у право на подання індивідуальних заяв до Суду (статті 8 і 34 Конвенції). Суд також вирішив розглядати питання щодо суті та прийнятності заяви одночасно (пункт 3 статті 29).
ЩОДО ФАКТІВ
I. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
4. Заявник, 1965 року народження, проживає у м. Фрунзе Херсонської області.
5. 13 лютого 2001 року заявника перевели до Північної виправної колонії N 90 (далі - колонія N 90) для відбування покарання. Заявник тримався в колонії N 90 протягом призначеного строку позбавлення волі, за винятком кількох періодів його стаціонарного лікування в лікарнях кримінально-виконавчої служби та перебування в Сімферопольському слідчому ізоляторі (далі - Сімферопольський СІЗО), які наведено нижче.
6. 7 грудня 2005 року заявника було звільнено.
A. Медична допомога заявникові під час відбування покарання
7. На момент прибуття до колонії N 90 заявник страждав на туберкульоз, втрату ваги і хронічний гепатит.
8. За результатами медичного обстеження в колонії N 90 лікарі призначили заявникові спеціальну дієту у зв'язку з втратою ним ваги. За твердженням заявника, призначене харчування було незадовільним.
9. У травні й серпні 2001 року і лютому 2002 року заявник пройшов медичний огляд і рентгенівське обстеження, і йому було поставлено діагноз латентної форми туберкульозу.
10. 11 травня 2002 року у відповідь на скарги заявника його перевели до лікарні при виправній колонії N 10, де протягом місяця він проходив лікування у зв'язку з гепатитом.
11. У жовтні 2002 року, а також у лютому і березні 2003 року заявник пройшов рентгенівське обстеження, але, напевно, без будь-якого подальшого лікування.
12. За інформацією Уряду, у зв'язку зі скаргами, які заявник подавав 2 і 19 січня та 17 вересня 2003 року, в медичній частині колонії N 90 йому поставили діагноз неврологічного розладу і забезпечували амбулаторним лікуванням. За твердженням заявника, протягом зазначеного періоду йому кілька разів примусово вводили психотропний препарат, шкідливий для його здоров'я. Заявник не скаржився з цього приводу до національних органів.
13. 2-23 квітня 2003 року заявник перебував на стаціонарному лікуванні в лікарні колонії N 10 у зв'язку із втратою ваги.
14. У жовтні 2003 року і травні 2004 року заявнику було зроблено рентгенографію без призначення у подальшому будь-якого спеціального лікування.
15. У період з вересня до листопада 2004 року заявник проходив курс лікування в лікарні колонії N 7 у зв'язку з туберкульозом.
16. За твердженням заявника, лікування, яким його забезпечували протягом відбування ним покарання, жодним чином не покращило його здоров'я.
B. Побутові умови тримання заявника під вартою після засудження судом
1. Тримання під вартою в колонії N 90
17. За інформацією Уряду, в колонії N 90 заявника тримали в камері площею 60,1 кв.м, у якій перебувало ще 15 засуджених. Камера була обладнана необхідною кількістю ліжок та іншими меблями. Заявник мав достатній доступ до денного світла, свіжого повітря та санвузла. Харчування було належним і відповідало вимогам національного законодавства.
18. За словами заявника, в колонії N 90 його здебільшого тримали в камері площею 150 кв.м, у якій загалом перебувало 200 засуджених. Згодом його перевели в камеру площею 50 кв.м, у якій перебувало ще 15 в'язнів. Він мусив спати на зношених матраці й подушці; водопостачання і харчування були неналежними. Загалом санітарно-гігієнічні умови були незадовільними.
2. Тримання під вартою в Сімферопольському СІЗО
19. У період з 4 листопада 2003 року до 26 лютого 2004 року заявник тримався у Сімферопольському СІЗО.
20. За інформацією Уряду, в зазначеній установі заявника тримали в камерах різної площі:
- 28,5 кв.м, кількість в'язнів змінювалася від 10 до 14;
- 27,5 кв.м, кількість в'язнів змінювалася від 10 до 13;
- 20,1 кв.м, кількість в'язнів змінювалася від 3 до 5;
- 15 кв.м, кількість в'язнів змінювалася від 2 до 3;
- 26,8 кв.м, кількість в'язнів змінювалася від 8 до 14;
- 26,5 кв.м, кількість в'язнів змінювалася від 10 до 13;
- 30 кв.м, кількість в'язнів змінювалася від 11 до 14.
Усі камери були обладнані достатньою кількістю ліжок. Працювала система вентиляції, яка була у гарному робочому стані.
21. За твердженням заявника, у Сімферопольському СІЗО його тримали в камері площею 30 кв.м, кількість в'язнів у якій становила не менше ніж 40. Через брак ліжок вони були вимушені спати по черзі. Оскільки камера була переповнена, в ній завжди не вистачало свіжого повітря.
C. Кореспонденція заявника
1. Скарги до національних органів
22. За твердженнями заявника, під час відбування покарання він звертався зі скаргами до органів державної влади з різних приводів.
Деякі з таких листів він не відправляв через адміністрацію виправної установи, як цього вимагає національне законодавство, а передавав своїй дружині, яка потім надсилала їх поштою до адресатів. Заявник робив так нібито для того, щоб не допустити перехоплення листів працівниками колонії.
23. Як стверджується, 25 лютого 2003 року до нього було застосовано покарання за порушення порядку відправлення кореспонденції у вигляді поміщення в карцер на п'ятнадцять днів.
2. Листування із Судом
24. 31 липня 2002 року дружина заявника відправила до Суду листа, в якому повідомила про свій намір подати офіційну заяву до Суду від імені заявника. Вона зазначила тільки свою домашню адресу.
25. 4 вересня 2002 року канцелярія Суду надала їй копію тексту
Конвенції, формуляр заяви, форму довіреності та пояснювальні нотатки.
26. 21 жовтня 2002 року під час побачення дружина заявника передала йому лист, який надійшов із Суду. Невдовзі після цього працівники колонії вилучили лист у заявника, мотивуючи це тим, що його було отримано в незаконний спосіб.
27. За інформацією Уряду, того самого дня, коли було вилучено лист, працівники колонії перевірили всі документи, які містилися в ньому, і запропонували заявникові забрати все вилучене, але він відмовився. На підтвердження цього факту Уряд надав протокол, складений працівниками колонії, в якому було зафіксовано відмову заявника забрати вилучені предмети. Протокол був підписаний заявником, який дописав у ньому, що наведені в протоколі факти було перекручено.
28. За твердженням заявника, працівники колонії ніколи не намагалися повернути лист, незважаючи на те, що він звертався з такими проханнями.
29. Листом від 22 листопада 2002 року дружина заявника поскаржилася до Суду про вилучення листа і попросила допомоги. Суд надіслав новий пакет документів, необхідних для подання заяви.
30. 15 жовтня 2003 року заявник подав заповнений формуляр заяви разом з листом від 7 жовтня 2003 року, яким уповноважував свою дружину діяти від його імені, та підтверджувальними матеріалами.
II. ВІДПОВІДНЕ НАЦІОНАЛЬНЕ ЗАКОНОДАВСТВО
31. Згідно зі статтями
28 і
44 цього
Кодексу кореспонденція засуджених підлягає перегляду працівниками виправно-трудових установ. Не дозволяється лише перегляд листів, які адресовані засудженими прокурору або Уповноваженому Верховної Ради України з прав людини.
32. Стаття
17 Закону передбачає, що хворі на туберкульоз, виявлені в установах виконання покарань, забезпечуються лікуванням у спеціалізованих закладах Державної кримінально-виконавчої служби України.
33. Згідно з пунктом 31.2
Правил засудженим дозволяється відправляти листи тільки через адміністрацію установи виконання покарань.
34. Пункт 35.7
Правил забороняє засудженим отримувати від відвідувачів будь-які документи, записи, креслення і таке інше.
III. ВІДПОВІДНІ МІЖНАРОДНІ ДОКУМЕНТИ
35. Відповідні міжнародні доповіді та інші матеріали стосовно лікування туберкульозу в Україні викладено в рішенні у справі
"Мельник проти України" (Melnik v. Ukraine), заява N 72286/01, пункти 47-53, рішення від 28 березня 2006 року).
ЩОДО ПРАВА
36. Заявник скаржився, що: a) під час відбування покарання йому кілька разів примусово вводили психотропний препарат; b) у колонії N 90 камери були переповненими, харчування було недостатнім, а санітарно-гігієнічні умови - незадовільними; c) побутові умови тримання під вартою в Сімферопольському СІ30 були незадовільними з огляду на переповненість камер і відсутність вентиляції; d) протягом усього часу відбування покарання він був позбавлений належної медичної допомоги.
Заявник посилався на статтю
3 Конвенції, яка передбачає:
"Нікого не може бути піддано катуванню або нелюдському чи такому, що принижує гідність, поводженню або покаранню".
A. Примусове лікування психотропними препаратами
Щодо прийнятності
37. Уряд доводив, що стосовно цієї скарги заявник не вичерпав національних засобів юридичного захисту, оскільки повинен був звернутися з нею до прокуратури і судів.
38. Заявник не погодився з Урядом.
39. Суд зазначає, що заявник не оспорював доводів Уряду про те, що у відповідний час йому поставили діагноз неврологічного розладу і забезпечували відповідне лікування і що медичну допомогу йому надавали у зв'язку з його особистими зверненнями з такими скаргами. Суд також вважає, що заявник, як потерпілий від стверджуваного фізичного і медичного зловживання з боку медичних працівників, повинен був передусім звернутися з такою скаргою до національних органів, вимагаючи розслідування та відшкодування шкоди. Ніщо в матеріалах справи не свідчить про те, що він був позбавлений такої можливості. Отже, оскільки заявник не порушив такого питання на національному рівні, ця частина заяви має бути відхилена з огляду на невичерпання національних засобів юридичного захисту відповідно до пунктів 1 і 4 статті
35 Конвенції.
B. Переповненість камер, недостатність харчування, незадовільність санітарно-гігієнічних умов у колонії N 90
Щодо прийнятності
40. Уряд стверджував, що ця частина заяви є неприйнятною з огляду на невичерпання національних засобів юридичного захисту. Уряд зазначив, що заявник повинен був поскаржитися до прокуратури і суду.
41. Заявник наполягав, що ця скарга є прийнятною.
42. Суд зауважує, що він неодноразово відхиляв подібні заперечення урядів-відповідачів щодо невичерпання національних засобів юридичного захисту стосовно скарг на умови тримання під вартою, коли встановлював, що такі скарги вказували на існування в національній пенітенціарній системі відповідної держави проблем системного характеру (див., наприклад, ухвалу у справі
"Калашников проти Росії" (Kalashnikov v. Russia), заява N 47095/99, ухвала від 18 вересня 2001 року; згадане вище рішення у справі
"Мельник проти України", пункти 69-71, і рішення у справі "Коктиш проти України" (Koktysh v. Ukraine), заява N 43707/07, пункт 86, рішення від 10 грудня 2009 року).
43. У справі, що розглядається, Суд вважає, що питання, порушені заявником щодо цього, також мають системний характер. Тому Суд не може поставити заявникові за провину те, що він не скористався національними засобами юридичного захисту, на які посилався Уряд, і відхиляє це заперечення Уряду.
44. Однак Суд повторює, що скарги на погане поводження, які підпадають під дію статті
3 Конвенції, мають підкріплюватися відповідними доказами. Суд при оцінці доказів керується критерієм доведення "поза розумним сумнівом", але додає, що таке доведення може випливати із сукупності ознак чи неспростовних презумпцій, достатньо вагомих, чітких і узгоджених між собою (див. рішення у справі "Енєа проти Італії" (Enea v. Italy) [ВП], заява N 74912/01, пункт 55, ECHR 2009-...). Розподіл тягаря доведення безпосередньо залежить від специфіки фактів, характеру заявленої скарги та відповідного права за Конвенцією (див. рішення у справі "Начова та інші проти Болгарії" (Nachova and Others v. Bulgaria) [ВП], заяви NN 43577/98 і 43579/98, пункт 147, ECHR 2005-VII).
45. Суд зазначає, що інформація про побутові умови перебуває у віданні національних органів. Відповідно заявники можуть стикнутися з певними труднощами у здобутті доказів на обґрунтування своїх скарг з цього приводу. Однак у таких справах розумно очікувати від заявників подання принаймні детального викладу оскаржуваних фактів та надання - максимально можливою мірою - певних доказів на підтвердження своїх скарг. Розглядаючи подібні ситуації, Суд враховував, наприклад, письмові показання співкамерників, подані заявниками на підтвердження своїх скарг (див. рішення у справах "Худобін проти Росії" (Khudobin v. Russia), заява N 59696/00, пункт 87, ECHR 2006-... (витяги), "Селезньов проти Росії" (Seleznev v. Russia), заява N 15591/03, пункти 14 і 42, рішення від 26 червня 2008 року, та "Полуфакін і Чернишов проти Росії" (Polufakin and Chernyshev v. Russia), заява N 30997/02, пункт 152, рішення від 25 вересня 2008 року).
46. Суд також зауважує, що скарги на переповненість камер слід розглядати з урахуванням того, що існують різні види установ тримання під вартою, та встановлених у них внутрішніх режимів. Зокрема, такі скарги, що стосувалися деяких виправних колоній, Суд розглядав у контексті широкої свободи пересування, якою ув'язнені користувалися в денний час і завдяки цьому мали безперешкодний доступ до природного світла і повітря (див. рішення у справі "Валашинас проти Литви" (Valasinas v. Lithuania), заява N 44558/98, пункти 103 і 107, ECHR 2001-VIII; ухвали у справах "Нурмагомедов проти Росії" (Nurmagomedov v. Russia), заява N 30138/02, від 16 вересня 2004 року, і "Соловйов проти Росії" (Solovyev v. Russia), заява N 76114/01, від 27 вересня 2007 року; а також рішення у справі "Питальов проти Росії" (Pitalev v. Russia), заява N 34393/03, пункти 38 і 39, рішення від 30 липня 2009 року). Отже, при розгляді скарги про переповненість у виправній колонії важливо врахувати наявність не лише особистого простору в спальній частині приміщення, а й простору, який може надаватися ув'язненим протягом дня в місцях загального користування в колонії.
47. У справі, що розглядається, Суд зазначає, що сторони подали суперечливу і недостатню інформацію про те, скільки простору фактично припадає на одного засудженого в колонії N 90. Зокрема, Уряд не уточнив, яку саме площу включають наведені ним дані: спальної частини приміщення і місця загального користування чи лише площу спальної частини. Заявник, надавши свій власний підрахунок, також не вніс чіткості в це питання. За таких обставин Суд не в змозі сформулювати якісь висновки з цього приводу.
48. Щодо решти питань стосовно стверджуваного неналежного харчування та санітарно-гігієнічних умов,- заявник не надав жодних доказів на підтвердження своїх слів. Крім того, він навіть не надав докладного викладу цих питань.
49. З огляду на зазначене вище, Суд вважає, що цю частину заяви заявник належним чином не обґрунтував і не конкретизував (див. ухвали у справах "Голубєв проти Росії" (Golubev v. Russia), заява N 26260/02, від 9 листопада 2006 року, і "Шкуренко проти Росії" (Shkurenko v. Russia), заява N 15010/07, від 10 вересня 2009 року).
Тому відповідно до пунктів 3 і 4 статті
35 Конвенції вона має бути відхилена як явно необґрунтована.
C. Переповненість і відсутність вентиляції в Сімферопольському СІЗО
1. Щодо прийнятності
50. Уряд наполягав, що заявник повинен був звернутися з такою скаргою до прокуратури і суду.
51. Заявник стверджував, що ця скарга є прийнятною.
52. Суд, спираючись на свої висновки, яких він дійшов вище (див. пункти 42 і 43), визнає, що ця скарга вказує на існування проблеми системного характеру. Відповідно це звільняло заявника від обов'язку вичерпання національних засобів юридичного захисту, на які посилається Уряд. Отже, відповідне заперечення Уряду має бути відхилене.
53. Суд також вважає, що ця скарга не є явно необґрунтованою у розумінні пункту 3 статті
35 Конвенції. Суд також зазначає, що вона не є неприйнятною на якихось інших підставах. Отже, вона оголошується прийнятною.
2. Щодо суті
54. Уряд стверджував, що умови тримання заявника під вартою в Сімферопольському СІ30 були належними.
55. Заявник наполягав, що умови тримання його в Сімферопольському СІ30 були неналежними з огляду на надзвичайну переповненість і недостатню вентиляцію.
56. Суд зауважує, що відповідно до його практики погане поводження підпадає під дію статті
3 Конвенції, якщо досягнуто певного мінімального рівня жорстокості. Оцінка такого мінімального рівня є відносною; вона залежить від усіх обставин справи, таких як тривалість поводження, його фізичні та психологічні наслідки, а в деяких випадках враховуються стать, вік і стан здоров'я потерпілого (див., серед інших джерел, рішення у справі "Ірландія проти Сполученого Королівства" (Ireland v. the United Kingdom) від 18 січня 1978 року, п. 162, серія A, N 25). Крім того, вирішуючи, чи є поводження таким, що "принижує" гідність у розумінні статті 3 Конвенції, Суд братиме до уваги, чи було його метою принизити і образити відповідну особу і чи позначилися його наслідки несприятливо на її особистості такою мірою, що є несумісною з вимогами статті 3. Однак відсутність такої мети не може неминуче приводити до висновку про те, що порушення статті 3 не було (див. рішення у справі "Пірс проти Греції" (Peers v. Greece), заява N 28524/95, пункти 67-68 і 74, ECHR 2001-III, та у згаданій вище справі "Валашинас проти Литви" (Valasinas v. Lithuania), пункт 101).
57. Суд постійно наголошував, що коли йдеться про страждання і приниження, їх рівень повинен у будь-якому разі перевищувати той рівень страждань і приниження, який є невід'ємною складовою цієї форми законного поводження чи покарання. Заходи, які позбавляють особу свободи, часто можуть містити таку складову. Зазначене положення покладає на державу обов'язок піклуватися про те, щоб умови тримання особи під вартою відповідали принципу поваги до людської гідності, щоб характер і спосіб застосування такого заходу не завдавали їй душевного страждання чи труднощів, інтенсивність яких перевищує той неминучий рівень страждань, що завжди є невід'ємною складовою тримання під вартою, і щоб з урахуванням практичних вимог ув'язнення належним чином забезпечувалися охорона здоров'я такої особи та її добробут (див. рішення у справі
"Калашников проти Росії" (Kalashnikov v. Russia), заява N 47095/99, пункт 95, ECHR 2002-VI).
58. У справі, що розглядається, сторони подали різні цифри щодо житлової площі, яка припадала на одного ув'язненого в камері під час тримання заявника під вартою в Сімферопольському СІЗО. Інформація, наведена Урядом, говорить про те, що в більшості камер, у яких тримали заявника, на кожного ув'язненого припадало в середньому від 2,35 до 5,36 кв.м житлової площі. Лише в одній камері - на певний момент часу - на одного ув'язненого припадало 7,5 кв.м житлової площі. Однак Уряд не уточнив, якою була тривалість тримання заявника в цій конкретній камері. З іншого боку, за даними заявника, в тій установі на нього припадало лише 0,75 кв.м житлової площі.
59. Суд зазначає, що Уряд не надав доказів на підтвердження свого підрахунку житлової площі на одного ув'язненого в Сімферопольському СІЗО, незважаючи на те, що відповідна інформація і докази були в його розпорядженні. У будь-якому разі, з точки зору усталеної практики Суду з цього питання та відповідних стандартів Європейського комітету з питань запобігання катуванню і нелюдському чи такому, що принижує гідність, поводженню і покаранню (вони наведені, наприклад, у згаданих вище рішеннях у справах
"Калашников проти Росії", пункт 97, та
"Мельник проти України", пункт 47), навіть ті цифри, які надав Уряд, свідчать про те, що здебільшого заявника тримали в переповнених камерах.
60. Суд також зазначає, що Уряд жодним чином не обґрунтував своєї позиції стосовно достатності кількості ліжок та належного функціонування вентиляційної системи. За цих обставин Суд схильний віддати перевагу версії заявника з цього питання (див. "Ахмет Озкан та інші проти Туреччини" (Ahmet Ozkan and Others v. Turkey), заява N 21689/93, пункт 426, рішення від 6 квітня 2004 року). Отже, Суд визнає, що на додаток до того, що заявника тримали під вартою в переповнених камерах протягом трьох місяців і двадцяти двох днів, у цих камерах також не було й достатньої вентиляції і не вистачало ліжок, у зв'язку з чим він та інші ув'язнені були змушені спати по черзі. Зазначене також підтверджується загальними висновками Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини стосовно побутових умов тримання під вартою в пенітенціарних установах Автономної Республіки Крим (на ці висновки Суд посилається в згаданому вище рішенні у справі "Коктиш проти України" (Koktysh v. Ukraine), пункти 41 і 42).
61. Наведені міркування Суд вважає достатніми для висновку про те, що побутові умови тримання заявника під вартою в Сімферопольському СІ30 становили таке, що принижує гідність, поводження, на порушення статті
3 Конвенції.
D. Ненадання заявникові медичної допомоги
1. Щодо прийнятності
62. Уряд стверджував, що ця скарга є неприйнятною з огляду на невичерпання національних засобів юридичного захисту, оскільки заявник повинен був звернутися з нею до прокуратури і суду.
63. Заявник не погодився.
64. Беручи до уваги свої висновки, наведені вище (див. пункти 42 і 43), Суд вважає, що ця скарга також вказує на проблему системного характеру (див., наприклад, рішення у справі
"Коваль проти України" (Koval v. Ukraine), заява N 65550/01, пункти 96 і 97, рішення від 19 жовтня 2006 року), і що засоби юридичного захисту, про які йдеться, заявникові не допомогли б. Тому Суд визнає, що заявник дотримав вимоги вичерпання національних засобів юридичного захисту.
65. Суд також вважає, що ця скарга не є явно необґрунтованою у розумінні пункту 3 статті
35 Конвенції. Суд також зазначає, що вона не є неприйнятною з якихось інших підстав. Отже, вона оголошується прийнятною.
2. Щодо суті
66. Уряд стверджував, що під час відбування покарання заявника забезпечували належною медичною допомогою. Зокрема, заявника на певний час направляли на лікування до лікарень кримінально-виконавчої служби у зв'язку із втратою ним ваги, хронічним гепатитом і туберкульозом. Кілька разів заявник проходив огляд і рентгенівське обстеження з приводу туберкульозу.
67. Заявник стверджував, що така медична допомога зводилася лише до оглядів і рентгенівського обстеження і що фактично не надавалося ніякого подальшого лікування. Він визнав той факт, що його кілька разів лікували в лікарнях кримінально-виконавчої служби, але доводив, що ці госпіталізації були лише формальними заходами і на практиці не сприяли покращенню його здоров'я.
68. Суд зазначає, що
стаття 3 покладає на державу обов'язок дбати про фізичний добробут осіб, яких позбавлено свободи. Суд погоджується з тим, що якість медичної допомоги в лікарнях кримінально-виконавчої служби, можливо, не завжди тієї якості, порівняно з тією, яка надається в найкращих медичних закладах для широкого загалу. Однак держава повинна дбати про належне забезпечення охорони здоров'я та добробуту осіб, узятих під варту, зокрема шляхом надання їм необхідної медичної допомоги (див. "Кудла проти Польщі" (Kudla v. Poland) [ВП], заява N 30210/96, пункт 94, ECHR 2000-XI; "Гуртадо проти Швейцарії" (Hurtado v. Switzerland) від 28 січня 1994 року, серія A, N 280-A). Коли органи влади вирішують помістити та тримати під вартою серйозно хвору особу, вони мають виявити особливу ретельність, гарантуючи такі умови, які відповідають її спеціальним потребам, що зумовлені інвалідністю (див. рішення у справах
"Прайс проти Сполученого Королівства" (Price v. the United Kingdom), заява N 33394/96, пункт 30, ECHR 2001-VII, і "Фарбтух проти Латвії" (Farbtuhs v. Latvia), заява N 4672/02, пункт 56, рішення від 2 грудня 2004 року).
................Перейти до повного тексту