1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Рішення


ЄВРОПЕЙСЬКИЙ СУД З ПРАВ ЛЮДИНИ
П'ята секція
Р І Ш Е Н Н Я
Справа "Пономаренко проти України" (Заява N 13156/02)
Страсбург, 14 червня 2007 року
Переклад офіційний
Це рішення стане остаточним відповідно до умов, зазначених у п. 2 статті 44 Конвенції. Воно може підлягати редакційним виправленням.
У справі "Пономаренко проти України"
Європейський суд з прав людини (п'ята секція), засідаючи палатою у складі:
п. П.Лоренцен (P.Lorenzen), Голова,
пані С.Ботучарова (S.Botoucharova),
п. К.Юнгвірт (K.Jungwiert),
п. В.Буткевич (V.Butkevych),
пані М.Цаца-Ніколовська (M.Tsatsa-Nikolovska),
п. Р.Маруст (R.Maruste),
п. М.Віллігер (M.Villiger), судді,
та пані К.Вестердік (C.Westerdiek), Секретар секції,
після обговорення у нарадчій кімнаті 22 травня 2007 року,
виносить таке рішення, що було прийнято того ж дня:
ПРОЦЕДУРА
1. Справа порушена проти України за заявою (N 13156/02), поданою до Суду відповідно до статті 34 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (далі - Конвенція) громадянином України Альбертом Івановичем Пономаренком (далі - заявник) 29 червня 2001 року.
2. Заявник, якому було надано правову допомогу, був представлений паном І.В.Опришком, юристом, який практикує в м. Києві. Уряд України (далі - Уряд) був представлений його Уповноваженим - п. Юрієм Зайцевим.
3. 10 липня 2003 року Суд прийняв рішення направити заяву на комунікацію Уряду. Суд вирішив, що відповідно до пункту 3 статті 29 Конвенції питання прийнятності і суті заяви розглядатимуться одночасно.
ЩОДО ФАКТІВ
I. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
4. Заявник, 1930 року народження, проживає у м. Гола Пристань.
А. Передумови справи
5. У тому ж місті родичі заявника мали будинок, який стояв на земельній ділянці, що належала міській раді. Родичі заявника мали право користуватись цією ділянкою. Вхід до ділянки розташовувався на вулиці Кірова, і будинок був зареєстрований за адресою: вул. Кірова, буд. 14. Рішенням Голопристанської міської ради (далі - міська рада) від 10 грудня 1975 року частина цієї земельної ділянки була передана третій стороні для будівництва будинку, який побудували в 1976 році. У результаті вхід на земельну ділянку було ліквідовано, а родичі заявника не мали прямого доступу до їхнього будинку зі сторони будь-якої з прилеглих вулиць.
6. У 1989 році заявник успадкував будинок родичів та отримав право користуватись земельною ділянкою, на якій стояв будинок.
7. Невизначеної дати заявник звернувся до міської ради з заявою про вирішення питання щодо створення нового під'їзду та входу на цю земельну ділянку. 12 грудня 1989 року міська рада вирішила, що новий під'їзд та вхід мають бути з вулиці Горького через двір сусіднього багатоповерхового житлового будинку. Адреса будинку заявника (вул. Кірова, буд. 14) не змінилась.
8. Заявник не погодився та подав декілька скарг до місцевих органів влади, стверджуючи, що він зазнає деяких труднощів щодо доступу до його будинку. Зокрема, він стверджував, що він не може завезти на ділянку об'єкти великих розмірів, а також, що його відвідувачі стикаються з проблемою визначення місцезнаходження його будинку за фактичною адресою. Листом від 16 вересня 1994 року міська рада повідомила заявника, що він може вільно використовувати прохід через двір сусіднього будинку для того, щоб дістатись до свого будинку, та, якщо забажає, може звернутись з заявою про внесення змін до його адреси.
Б. Перше судове провадження
9. У березні 1991 року заявник звернувся до Голопристанського міського суду (далі - міський суд) зі скаргою на дії міської ради. Він стверджував, що міська рада незаконно зменшила розмір земельної ділянки, на якій розташовано його будинок, а також, що він зазнає труднощів у доступі до будинку. Заявник вимагав повернення частини земельної ділянки, яку забрали у його родичів у 1975 році.
10. 18 квітня 1991 року суд відмовився розглядати скаргу заявника по суті. Суд встановив, ще фактично заявник оскаржує рішення міської ради від 10 грудня 1975 року, і, таким чином, його скарга не підвідомча судам, оскільки він не вичерпав позасудові засоби захисту, які були доступні у 1975 році. Більше того, заявник не був власником земельної ділянки, на якій був розташований його будинок.
11. 29 березня 1991 року Херсонський обласний суд залишив ухвалу суду першої інстанції без змін.
В. Друге провадження
12. У 2001 році заявник звернувся до міського суду з новою скаргою на дії міської ради. Він знову стверджував, що у 1975 році міська рада незаконно забрала частину земельної ділянки, на якій розташовано його будинок, та не виплатила компенсації за шкоду, якої нібито зазнала сім'я заявника в результаті таких дій. Заявник також стверджував, що він зазнає труднощів у доступі та використанні його будинку та що міська рада незаконно відмовляється вирішити його проблему. Він просив суд надати йому право використовувати проїзд через земельну ділянку свого сусіда побудувати проїзд шириною в п'ять метрів та прохід до його будинку зі сторони вулиці Кірова. Заявник також просив суд присудити йому компенсацію.
13. 20 лютого 2001 року суд відмовився розглядати скаргу по суті, надавши таке ж обґрунтування, які в ухвалі від 18 квітня 1991 року.
14. Заявник звернувся з касаційною скаргою, стверджуючи, що суд першої інстанції помилився при визначенні предмета його скарги. 11 квітня 2001 року Херсонський обласний суд повторив висновки суду першої інстанції та відмовив у задоволенні касаційної скарги заявника.
II. ВІДПОВІДНЕ НАЦІОНАЛЬНЕ ЗАКОНОДАВСТВО І ПРАКТИКА
А. Конституція України, прийнята 28 червня 1996 року
15. Відповідні положення Конституції України визначають:
Стаття 8
"... Норми Конституції України є нормами прямої дії. Звернення до суду для захисту конституційних прав і свобод людини і громадянина безпосередньо на підставі Конституції України гарантується".
Стаття 55
"Права і свободи людини і громадянина захищаються судом.
Кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб..."
Стаття 124
"Правосуддя в Україні здійснюється виключно судами...
Юрисдикція судів поширюється на всі правовідносини, що виникають у державі.
Судочинство здійснюється Конституційним Судом України та судами загальної юрисдикції..."
Б. Цивільний процесуальний кодекс від 1963 року (далі - Кодекс) (втратив чинність 1 вересня 2005 року)
16. Відповідні положення статті 136 Кодексу передбачають таке:
"... Суддя відмовляє в прийнятті заяви:
1) якщо заява не підлягає розглядові в судах;
2) якщо заінтересованою особою, що звернулася до суду, не додержано встановленого законом для даної категорії справ порядку попереднього позасудового вирішення справи...
3) якщо є таке, що набрало законної сили, постановлене по спору між тими ж сторонами, про той же предмет і з тих же підстав рішення суду чи ухвала суду про прийняття відмови позивача від позову або про затвердження мирової угоди сторін..."
В. Рішення Конституційного Суду від 25 листопада 1997 року у справі громадянки Дзюби Г.П. щодо права на оскарження в суді неправомірних дій посадової особи
17. Відповідні витяги з резолютивної частини рішення Конституційного Суду передбачають таке:
"Частину другу статті 55 Конституції України необхідно розуміти так, що кожен ... має гарантоване державою право оскаржити в суді загальної юрисдикції рішення, дії чи бездіяльність будь-якого органу державної влади, органу місцевого самоврядування, посадових і службових осіб....
Такі скарги підлягають безпосередньому розгляду в судах незалежно від того, що прийнятим раніше законом міг бути встановлений інший порядок їх розгляду..."
Г. Постанова Пленуму Верховного Суду від 4 жовтня 1991 року N 7 "Про практику застосування судами законодавства, що регулює право приватної власності громадян на жилий будинок"
18. Відповідні витяги з частини другої цієї постанови передбачають таке:
"2. Судам підвідомчі спори, пов'язані з правом приватної власності на жилий будинок, зокрема:
- про визнання права власності на будинок або його частину (частку),..., усунення будь-яких порушень зазначеного права, хоча б ці порушення і не були поєднані з позбавленням володіння...;
- про компенсацію, пов'язану із зниженням цінності будинку, викликану діяльністю підприємств, організацій...."
Д. Постанова Пленуму Верховного Суду від 1 листопада 1996 року N 9 "Про застосування Конституції України при здійсненні правосуддя"
19. Відповідні витяги з частини восьмої цієї постанови передбачають таке:
"З урахуванням конституційного положення (ст. 124 Конституції), судам підвідомчі всі спори про захист прав і свобод громадян. Суд не вправі відмовити особі в прийнятті позовної заяви чи скарги лише з тієї підстави, що її вимоги можуть бути розглянуті в передбаченому законом досудовому порядку.
Статтею 55 Конституції кожній людині гарантовано право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, місцевого самоврядування, посадових осіб і службових осіб, ... суд не повинен відмовляти особі в прийнятті чи розгляді скарги з підстав, передбачених законом, який це право обмежує...."
Е. Постанова Пленуму Верховного Суду від 25 грудня 1996 року N 13 "Про практику застосування судами земельного законодавства" (втратила чинність 16 квітня 2004 року)
20. Відповідні витяги з частини другої цієї постанови передбачають таке:
"... судам підвідомчі, зокрема, справи за заявами:
...
- про захист і поновлення порушених прав власників земельних ділянок і землекористувачів, усунення перешкод у використанні земельних ділянок..."
ПРАВО
I. ЩОДО ПРИЙНЯТНОСТІ
21. Заявник скаржився, що його незаконно позбавили права доступу до суду щодо його скарги, поданої до національних судів у 2001 році. Він посилався на пункт 1 статті 6 Конвенції, який у відповідній частині передбачає таке:
"Кожен має право на справедливий... розгляд його справи... судом.....який вирішить спір щодо його прав та обов'язків цивільного характеру..."
22. Далі заявник скаржився за статтею 1 Першого протоколу до Конвенції на порушення його права на мирне володіння своїм майном, стверджуючи, що державні органи влади постійно відмовлялись усунути перешкоди для його доступу до земельної ділянки, на якій розташовано його будинок. Також він стверджував, що органи місцевої влади не дотримались відповідної встановленої процедури, коли передавали третій особі частину земельної ділянки, яка належала його родичам. Таким чином, заявник стверджував, що він мав гарантоване статтею 1 Першого протоколу право власності на ту частину земельної ділянки. Ця стаття передбачає таке:

................
Перейти до повного тексту