1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
від 23 вересня 2020 р. № 959
Київ
Про затвердження Порядку верифікації звіту оператора про викиди парникових газів
( Із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 1203 від 14.11.2023 )
Відповідно до пункту 4 частини першої статті 6 Закону України "Про засади моніторингу, звітності та верифікації викидів парникових газів" Кабінет Міністрів України постановляє:
1. Затвердити Порядок верифікації звіту оператора про викиди парникових газів, що додається.
2. Міністерствам, іншим центральним органам виконавчої влади протягом трьох місяців з дня набрання чинності цією постановою привести власні акти у відповідність із цією постановою.

Прем'єр-міністр України

Д.ШМИГАЛЬ

Інд. 75


ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 23 вересня 2020 р. № 959
ПОРЯДОК
верифікації звіту оператора про викиди парникових газів
Загальна частина
1. Цей Порядок встановлює процедуру та вимоги до проведення верифікації звіту оператора, що подається відповідно до Закону України "Про засади моніторингу, звітності та верифікації викидів парникових газів".
2. Терміни, що вживаються в цьому Порядку, мають таке значення:
1) аналіз ризиків - діяльність верифікатора, яка провадиться в ході верифікації і спрямована на виявлення та проведення аналізу властивих ризиків і ризиків системи контролю;
2) аналітичні процедури - комплекс дій верифікатора, спрямованих на проведення аналізу коливань та тенденцій даних, у тому числі аналізу даних, які не узгоджуються з іншою відповідною інформацією або відхиляються від прогнозованих значень;
3) аудитор з верифікації - член групи з верифікації, який бере участь у проведенні верифікації звіту оператора;
4) верифікаційний ризик - ризик того, що залежно від властивого ризику, ризику системи контролю та ризику невиявлення верифікатор зробить невірний висновок за наявності суттєвого викривлення у звіті оператора;
5) викривлення - упущення, неправдиві дані або помилка в даних звіту оператора, за винятком допустимої невизначеності відповідно до Порядку здійснення моніторингу та звітності щодо викидів парникових газів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23 вересня 2020 р. № 960 (далі - Порядок здійснення моніторингу та звітності);
6) невідповідність - дії або бездіяльність оператора, що суперечать вимогам, зазначеним у плані моніторингу;
7) обґрунтована впевненість - високий, але не абсолютний рівень упевненості, виражений у висновку верифікатора щодо відсутності суттєвих викривлень у звіті оператора;
8) план верифікації - план проведення верифікації, що розробляється верифікатором з урахуванням отриманої інформації та ризиків, виявлених у процесі стратегічного аналізу та аналізу ризиків;
9) провідний аудитор з верифікації - аудитор, який здійснює керівництво та контроль за групою з верифікації та відповідає за проведення верифікації звіту оператора та підготовку верифікаційного звіту;
10) ризик невиявлення - ризик того, що верифікатор не виявить суттєвого викривлення у звіті оператора;
11) рівень суттєвості - кількісний поріг, вище за який викривлення окремо або в сукупності з іншими викривленнями є суттєвим;
12) система контролю - організаційно-технічна система, що створюється оператором установки для зменшення властивих ризиків;
13) стратегічний аналіз - аналіз, що проводиться верифікатором на початку верифікації щодо всієї діяльності на установці, з метою оцінки ймовірного характеру, обсягу та складності завдань з верифікації;
14) суттєве викривлення - викривлення, що взяте окремо або в сукупності з іншими викривленнями, яке перевищує рівень суттєвості;
15) сфера акредитації - види діяльності, щодо яких було акредитовано верифікатора відповідно до законодавства;
16) фахівець з технічних питань - особа, яка володіє спеціальними знаннями, достатніми для надання висновків, роз’яснень, рекомендацій, консультацій під час проведення верифікації.
Інші терміни у цьому Порядку вживаються у значенні, наведеному в Законах України "Про акредитацію органів з оцінки відповідності", "Про засади моніторингу, звітності та верифікації викидів парникових газів" та інших нормативно-правових актах, прийнятих відповідно до них.
3. Звіт оператора підлягає верифікації.
Метою верифікації є надання верифікаційного звіту, в якому з обґрунтованою впевненістю наводиться висновок про відсутність або наявність суттєвих викривлень у звіті оператора та міститься інформація, на підставі якої оператор вживатиме заходи для підвищення якості моніторингу та звітності щодо викидів парникових газів.
Основними принципами верифікації є:
надійність результатів верифікації;
неупередженість верифікатора;
професійний скептицизм верифікатора, тобто усвідомлення можливості існування обставин, які призводять до суттєвих викривлень у звіті оператора;
суттєвість факторів, що враховуються під час формування обсягу та висновків верифікації;
повнота обсягу верифікації.
Під час верифікації верифікатор аналізує:
повноту звіту оператора та плану моніторингу, а також їх відповідність вимогам, визначеним Порядком здійснення моніторингу та звітності;
відповідність дій оператора затвердженому плану моніторингу;
наявність або відсутність суттєвих викривлень у звіті оператора;
можливість надання інформації для вдосконалення моніторингу та звітності щодо викидів парникових газів.
Верифікатор рекомендує оператору подати план моніторингу на затвердження Міндовкіллю в разі, коли:
план моніторингу не затверджено Міндовкіллям;
протягом звітного періоду до плану моніторингу були внесені істотні зміни, що не затверджені Міндовкіллям;
план моніторингу є неповним;
план моніторингу не відповідає вимогам, визначеним Порядком здійснення моніторингу та звітності.
У разі неповноти плану моніторингу або його невідповідності вимогам, визначеним Порядком здійснення моніторингу та звітності, верифікатор рекомендує оператору внести до плану моніторингу відповідні зміни перед поданням на затвердження Міндовкіллю та зазначає їх у верифікаційному звіті.
Якщо план моніторингу не був затверджений в установленому законодавством порядку до видачі верифікаційного звіту, верифікатор зобов’язаний зазначити це у верифікаційному звіті.
Основними етапами верифікації є:
переддоговірний етап;
проведення стратегічного аналізу;
проведення аналізу ризиків;
розроблення плану верифікації;
детальна верифікація з відвідуванням установки;
формування внутрішньої верифікаційної документації;
підготовка верифікаційного звіту;
незалежне рецензування і видача верифікаційного звіту.
Проведення верифікації
Попередній аналіз перед укладенням договору з оператором
4. Верифікація здійснюється на підставі договору, укладеного між оператором і верифікатором. Перед укладенням договору верифікатор отримує від оператора інформацію для оцінки своєї здатності виконати верифікацію конкретної установки даного оператора. Така оцінка здійснюється шляхом:
проведення аналізу ризиків, пов’язаних із здійсненням верифікації відповідно до цього Порядку;
проведення аналізу інформації, наданої оператором, для визначення обсягу робіт з верифікації;
проведення аналізу завдань з верифікації щодо їх відповідністі сфері акредитації верифікатора;
проведення оцінки достатності у верифікатора компетентності, персоналу та ресурсів для формування групи з верифікації, здатної виконати верифікацію з урахуванням складності установки;
визначення часу, необхідного для належного виконання верифікації.
Оператор на запит верифікатора надає інформацію, необхідну для провадження діяльності верифікатором, зазначеної в абзацах першому - шостому цього пункту.
5. З метою визначення часу, необхідного для виконання верифікації, визначеного в абзаці сьомому пункту 4 цього Порядку, верифікатор враховує такі фактори:
складність установки;
обсяг інформації та складність затвердженого плану моніторингу;
необхідний рівень суттєвості;
складність та повноту процедур обробки даних та системи контролю оператора;
місцезнаходження інформації та даних, що стосуються викидів парникових газів.
Інформація, яку надає оператор
6. Перед проведенням стратегічного аналізу та на інших етапах верифікації оператор подає верифікатору:
1) останню версію плану моніторингу, а також усі попередні версії плану моніторингу, затверджені Міндовкіллям;
2) оцінку властивих ризиків і ризиків системи контролю оператора відповідно до Порядку здійснення моніторингу та звітності і загальний опис системи контролю;
3) процедури, зазначені в затвердженому плані моніторингу, у тому числі процедури обробки даних та заходів з контролю;
4) звіт оператора;
5) план відбору та аналізу проб, якщо його наявність необхідна відповідно до Порядку здійснення моніторингу та звітності;
6) у разі внесення змін до плану моніторингу протягом звітного періоду - записи, що відображають такі зміни відповідно до Порядку здійснення моніторингу та звітності;
7) звіт про вдосконалення, якщо його наявність необхідна відповідно до Порядку здійснення моніторингу та звітності;
8) верифікаційний звіт за рік, що передує поточному звітному періоду, якщо верифікатор не здійснював верифікацію для відповідного оператора у році, що передує поточному звітному періоду;
9) повідомлення про внесення змін до плану моніторингу, надані Міндовкіллям;
10) інформацію про бази даних та джерела даних, що використовуються для цілей моніторингу та звітності щодо викидів парникових газів;
11) у випадках, передбачених пунктом 26 цього Порядку, - погодження Міндовкіллям рішення верифікатора про проведення верифікації без відвідування установки;
12) іншу інформацію, необхідну для планування та проведення верифікації.
Оператор повинен подати верифікатору остаточну редакцію звіту оператора до того, як верифікатор видасть верифікаційний звіт.
Стратегічний аналіз
7. На початку верифікації верифікатор оцінює ймовірний характер, обсяг та складність завдань з верифікації шляхом проведення стратегічного аналізу діяльності, що провадиться на установці.
Для цілей стратегічного аналізу верифікатор отримує та розглядає:
1) інформацію, передбачену абзацами першим - тринадцятим пункту 6 цього Порядку;
2) інформацію щодо необхідного рівня суттєвості;
3) інформацію, отриману за результатами верифікації за попередні роки, якщо верифікатор уже проводив верифікацію для відповідного оператора;
4) іншу інформацію, необхідну для формування групи з верифікації, уточнення часу, потрібного для верифікації, та забезпечення можливості проведення аналізу ризиків.
Під час розгляду інформації, зазначеної в абзацах другому - шостому цього пункту, верифікатор зобов’язаний проаналізувати:
категорію установки та діяльність, що проводиться на установці;
план моніторингу та особливості методики моніторингу, наведеної в плані моніторингу;
характеристики джерел викидів парникових газів та матеріальних потоків, процеси, що призводять до викидів парникових газів, відповідне обладнання, зокрема засоби вимірювальної техніки, описані в плані моніторингу, походження та застосування розрахункових коефіцієнтів, а також інші первинні джерела даних;
процедури обробки даних та систему контролю.
Під час проведення стратегічного аналізу верифікатор перевіряє:
надання оператором останньої версії плану моніторингу;
внесення змін до плану моніторингу протягом звітного періоду;
наявність повідомлення про такі зміни та затвердження плану моніторингу із змінами відповідно до Порядку здійснення моніторингу та звітності.
Проведення аналізу ризиків
8. Для планування та проведення верифікації верифікатор виконує аналіз ризиків, під час якого виявляє та аналізує:
1) властиві ризики;
2) заходи з контролю;
3) ризики системи контролю щодо ефективності заходів з контролю, якщо вони були здійснені.
Під час проведення аналізу ризиків, зазначених у цьому пункті, верифікатор бере до уваги результати стратегічного аналізу, зазначеного у пункті 7 цього Порядку.
Якщо верифікатор встановлює, що оператор не виявив властивих ризиків та ризиків системи контролю під час оцінки ризиків, верифікатор зобов’язаний повідомити про це оператора.
На основі інформації, отриманої під час верифікації, верифікатор вивчає результати аналізу ризиків та за наявності підстав вносить зміни до програми верифікації або проводить верифікацію повторно.
План верифікації
9. Верифікатор розробляє та виконує план верифікації з урахуванням отриманої інформації та ризиків, виявлених у ході стратегічного аналізу та аналізу ризиків. План верифікації повинен містити таку інформацію:
1) програму верифікації, в якій описуються характер, обсяг, строки та порядок здійснення верифікації;
2) план тестувань, в якому визначаються обсяг, методи та відповідні процедури тестування заходів з контролю;
3) план вибіркової перевірки даних, у якому визначаються обсяг та методи формування вибірки з набору окремих даних, що є основою підсумкових даних у звіті оператора.
Верифікатор складає план тестувань таким чином, щоб можна було визначити дієвість відповідних заходів з контролю для оцінки відповідності дій оператора вимогам, зазначеним у плані моніторингу.
Під час визначення діяльності з вибіркової перевірки даних для тестування заходів з контролю верифікатор повинен врахувати:
властиві ризики;
відповідні заходи з контролю;
необхідність надання висновку верифікатора за результатами верифікації з обґрунтованою впевненістю.
Під час визначення діяльності з вибіркової перевірки даних, зазначених в абзаці четвертому цього пункту, верифікатор повинен врахувати:
властиві ризики та ризики системи контролю;
результати аналітичних процедур;
необхідність надання висновку верифікатора за результатами верифікації з обґрунтованою впевненістю;
рівень суттєвості;
суттєвість впливу окремого елемента даних на загальну сукупність даних.
Верифікатор складає та виконує план верифікації таким чином, щоб верифікаційний ризик був зведений до прийнятного рівня для досягнення обґрунтованої впевненості відсутності у звіті оператора суттєвих викривлень.
Верифікатор вносить зміни до результатів аналізу ризиків та плану верифікації та коригує діяльність з верифікації в ході верифікації, якщо верифікатор виявить додаткові ризики, які необхідно зменшити, або якщо фактичний ризик виявиться меншим, ніж передбачалося.
Детальна верифікація
10. Верифікатор зобов’язаний виконувати план верифікації та на підставі результатів аналізу ризиків перевіряти виконання оператором плану моніторингу. Для цього верифікатор проводить тестування, яке складається з аналітичних процедур, верифікації даних, перевірки методики моніторингу, а також перевіряє:
1) письмові процедури обробки даних та системи, що задіяні в процесі обробки даних, у тому числі інформаційні системи, шляхом відслідковування потоку даних від первинних джерел до складання звіту оператора;
2) стан впровадження та належне документування заходів з контролю та їх ефективність для зменшення властивих ризиків;
3) ефективність процедур, передбачених планом моніторингу, для зменшення властивих ризиків та ризиків системи контролю, а також належне впровадження, документування та дотримання таких процедур.
11. Верифікатор застосовує аналітичні процедури для оцінки достовірності та повноти даних, якщо властивий ризик, ризик системи контролю та характер заходів з контролю оператора свідчать про необхідність їх проведення.
Під час проведення аналітичних процедур верифікатор аналізує звітні дані для виявлення потенційних ризиків та підтвердження ефективності запланованої діяльності з верифікації або необхідності її коригування. Верифікатор оцінює достовірність коливань та тенденцій у даних за певний період або між порівнюваними показниками та виявляє різкі відхилення, дані, що відрізняються від очікуваних значень, та відсутність даних.
Аналітичні процедури включають:
попередні аналітичні процедури для підсумкових даних до проведення заходів, зазначених у пункті 10 цього Порядку, що проводяться з метою визначення характеру, складності та відповідності звітних даних;
змістовні аналітичні процедури для підсумкових даних і окремих даних, що є основою підсумкових даних і проводяться з метою виявлення потенційних структурних помилок та різких відхилень;
остаточні аналітичні процедури для підсумкових даних, що проводяться з метою забезпечення перевірки належного виправлення помилок, виявлених під час верифікації.
Якщо верифікатор виявляє відхилення, коливання, тенденції, відсутність, суперечливі дані або дані, що відрізняються від очікуваних значень або співвідношень, верифікатор зобов’язаний отримати письмові пояснення оператора разом із документальним підтвердженням.
На підставі наданих оператором пояснень та документальних підтверджень верифікатор оцінює вплив на план верифікації і на діяльність з верифікації, яку необхідно провадити.
12. Верифікатор проводить верифікацію даних у звіті оператора із застосуванням їх детального тестування, у тому числі відстеження даних до первинного джерела, перехресної перевірки із зовнішніми джерелами даних, звірки, порівняння з граничними значеннями та проведення перерахунків звітних даних оператора на основі первинних даних.
У процесі верифікації даних верифікатор перевіряє:
межі установки;
повноту визначення матеріальних потоків та джерел викидів парникових газів у плані моніторингу;
відповідність підсумкових даних, зазначених у звіті оператора, даним з первинних джерел;
виміряні значення з використанням результатів розрахунків, здійснених оператором відповідно до Порядку здійснення моніторингу та звітності, якщо оператор застосовує методику на основі неперервних вимірювань;
достовірність і точність даних.
13. Під час перевірки відповідності заходів з контролю та процедур, зазначених у підпунктах 2 і 3 пункту 10 цього Порядку, або перевірок, зазначених у пунктах 11 і 12 цього Порядку, верифікатор має право використовувати методи вибіркової перевірки, що залежать від особливостей установки, за умови, що за результатами аналізу ризиків доведено обґрунтованість вибіркової перевірки даних.
14. Верифікатор перевіряє правильність вибору та застосування методики моніторингу, передбаченої планом моніторингу, а також правильність застосування та виконання плану відбору та аналізу проб.
Якщо CO2 передається в порядку, передбаченому Порядком здійснення моніторингу та звітності, а обсяг компонентного CO2 визначається як на установці, з якої компонентний CO2 передано, так і на установці, яка його отримала, верифікатор перевіряє, чи може розбіжність між виміряними значеннями обсягів компонентного CO2 на обох установках бути пояснена невизначеністю вимірювальних систем та чи оператори використали правильне середнє арифметичне значення виміряних обсягів компонентного CO2 у звітах операторів обох установок.
Якщо розбіжність між виміряними значеннями обсягів переданого та отриманого компонентного CO2 на обох установках не може бути пояснена невизначеністю вимірювальних систем, верифікатор перевіряє, чи були застосовані коригування для усунення розбіжності між виміряними значеннями обсягів переданого та отриманого компонентного CO2 та чи були такі коригування консервативними.
15. Якщо оператором були застосовані методи оцінки для заміщення відсутніх даних згідно з Порядком здійснення моніторингу та звітності, верифікатор перевіряє доречність використаних методів оцінки для конкретної ситуації та правильність їх застосування.
Верифікатор оцінює ефективність запроваджених оператором заходів з контролю, спрямованих на недопущення відсутності даних.
16. Якщо відповідно до Порядку здійснення моніторингу та звітності від оператора вимагається надати підтвердження дотримання порогів невизначеності для даних про діяльність та розрахункових коефіцієнтів, верифікатор підтверджує достовірність інформації, яка використовується для розрахунку невизначеності, як зазначено у плані моніторингу.
Якщо оператор застосовує альтернативну методику моніторингу відповідно до Порядку здійснення моніторингу та звітності, верифікатор перевіряє:
чи було оператором проведено оцінку та розрахунок невизначеності для підтвердження, що сумарна невизначеність річних викидів парникових газів, встановлена Порядком здійснення моніторингу та звітності, не була перевищена;
достовірність інформації, яка використовується для оцінки та розрахунку невизначеності;
відповідність підходу до оцінки та розрахунку сумарної невизначеності всіх параметрів, що використовуються для визначення обсягу річних викидів парникових газів, Порядку здійснення моніторингу та звітності;
наявність підтвердження того, що застосування оператором принаймні першого рівня точності відповідно до методики на основі розрахунків для одного або кількох значних матеріальних потоків або незначних матеріальних потоків та методики на основі неперервних вимірювань для одного або кількох джерел викидів парникових газів, що належать до таких матеріальних потоків, технічно нездійсненне або призведе до необґрунтованих витрат.
17. Якщо верифікатор під час верифікації виявив викривлення або невідповідності, він зобов’язаний невідкладно письмово повідомити про це оператора та рекомендувати йому внести необхідні виправлення.
Оператор зобов’язаний виправити викривлення та невідповідності, про які йому повідомлено верифікатором.
Якщо оператор не виправить викривлення чи невідповідності, про які йому повідомлено верифікатором, до того, як верифікатор видасть верифікаційний звіт, верифікатор зобов’язаний вимагати пояснень від оператора щодо основних причин невідповідностей або викривлень, щоб оцінити, яким чином невідповідності або викривлення впливають на звітні дані.
Якщо верифікатор виявить невідповідності або викривлення під час використання методу вибіркової перевірки даних, він зобов’язаний вимагати пояснення від оператора щодо основних причин невідповідностей або викривлень, щоб оцінити вплив невідповідностей або викривлень на дані звіту оператора. За результатами оцінки верифікатор визначає, чи існує необхідність провадження додаткової діяльності з верифікації, збільшення обсягу вибірки, та які дані підлягають виправленню оператором.
Верифікатор розглядає розмір та характер викривлення, а також обставини його виникнення, та визначає, чи мають невиправлені викривлення, взяті окремо або в сукупності з іншими викривленнями, суттєвий вплив на загальний обсяг викидів парникових газів, зазначений у звіті оператора.
Верифікатор оцінює, чи впливають невиправлені невідповідності, взяті окремо або в сукупності з іншими невідповідностями, на звітні дані та чи вони призведуть до суттєвого викривлення.
Верифікатор може визнати викривлення суттєвими, навіть якщо такі викривлення, взяті окремо або в сукупності з іншими викривленнями, не перевищують рівень суттєвості, встановлений цим Порядком, якщо такий висновок можна обґрунтувати розміром та характером викривлень та обставинами їх виникнення.
18. Рівень суттєвості становить:
5 відсотків загального обсягу викидів парникових газів, зазначеного в звіті оператора за звітний період, щодо якого здійснюється верифікація, для установок категорії A та установок категорії Б;
2 відсотки загального обсягу викидів парникових газів, зазначеного в звіті оператора за звітний період, щодо якого здійснюється верифікація, для установок категорії В.
Категорії установок визначаються відповідно до Порядку здійснення моніторингу та звітності.
19. Під час розгляду інформації, отриманої в процесі верифікації, верифікатор зобов’язаний:
перевірити остаточні дані, повідомлені оператором, у тому числі дані, виправлені на основі інформації, отриманої під час верифікації;
розглянути повідомлені оператором причини розбіжностей між остаточними даними та раніше повідомленими даними;
розглянути результати аналізу, щоб визначити правильність виконання оператором затвердженого плану моніторингу та описаних у ньому процедур;
оцінити, чи є верифікаційний ризик прийнятно низьким, щоб досягти обґрунтованої впевненості;
переконатися в наявності достатніх доказів для того, щоб з обґрунтованою впевненістю надати висновок верифікатора за результатами верифікації про відсутність суттєвих викривлень у звіті оператора;
переконатися в тому, що процес верифікації було в повному обсязі відображено у внутрішній верифікаційній документації та у можливості надати висновок верифікатора у верифікаційному звіті.

................
Перейти до повного тексту