1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Стандарт


МІЖНАРОДНИЙ СТАНДАРТ БУХГАЛТЕРСЬКОГО ОБЛІКУ 34 (МСБО 34)
Проміжна фінансова звітність
( Текст Міжнародних стандартів фінансової звітності (МСФЗ), включаючи Міжнародні стандарти бухгалтерського обліку (МСБО) та Тлумачення (КТМФЗ, ПКТ), виданий Радою з Міжнародних стандартів бухгалтерського обліку зі змінами станом на 1 січня 2012 року. )
( Текст міжнародного стандарту в актуальному стані див. на сайті Міністерства фінансів України http://www.minfin.gov.ua/ )
Мета
Метою цього Стандарту є визначення мінімального змісту проміжного фінансового звіту та визначення принципів для визнання та оцінки в повній або стислій фінансовій звітності за проміжний період. Своєчасна та достовірна проміжна фінансова звітність підвищує спроможність інвесторів, кредиторів та інших користувачів розуміти здатність підприємства генерувати прибутки та грошові потоки, а також оцінювати його фінансовий стан та ліквідність.
Сфера застосування
1. Цей Стандарт не визначає, яким суб'єктам господарювання слід публікувати проміжні фінансові звіти, з якою періодичністю чи в який термін після закінчення проміжного періоду. Проте органи державної влади, органи, які регулюють обіг цінних паперів, фондові біржі та органи, які займаються питаннями бухгалтерського обліку, часто вимагають, щоб суб'єкти господарювання, чиї боргові цінні папери або власні акції продаються та купуються на відкритому ринку, публікували проміжні фінансові звіти. Цей Стандарт застосовується, якщо від суб'єкта господарювання вимагають (або він обирає) публікувати проміжний фінансовий звіт відповідно до Міжнародних стандартів фінансової звітності (МСФЗ). Комітет з Міжнародних стандартів бухгалтерського обліку* заохочує суб'єкти господарювання, чиї цінні папери продаються та купуються на відкритому ринку, подавати проміжні фінансові звіти, які відповідають принципам визнання, оцінки та розкриття інформації, викладеним у цьому Стандарті. Зокрема суб'єкти господарювання, чиї цінні папери продаються та купуються на відкритому ринку, заохочуються:
а) подавати проміжні фінансові звіти щонайменше станом на кінець першої половини їхнього фінансового року; та
б) робити їхні проміжні фінансові звіти доступними не пізніше, ніж через 60 днів після закінчення проміжного періоду.
__________
* Наступником Комітету з Міжнародних стандартів бухгалтерського обліку є Рада з Міжнародних стандартів бухгалтерського обліку, яка розпочала свою діяльність у 2001 р.
2. Кожний фінансовий звіт (річний чи проміжний) оцінюється окремо на його відповідність МСФЗ. Те, що суб'єкт господарювання не подавав проміжні фінансові звіти протягом окремого фінансового року або подавав проміжні фінансові звіти, які не відповідають цьому Стандартові, не є перешкодою для того, щоб річна фінансова звітність суб'єкта господарювання відповідала МСФЗ, якщо в іншому річна фінансова звітність відповідає МСФЗ.
3. Якщо проміжний фінансовий звіт суб'єкта господарювання визначається як такий, що відповідає МСФЗ, він має відповідати всім вимогам цього Стандарту. В параграфі 19 вимагається розкривати певну інформацію стосовно цього.
Визначення
4. Терміни, які використовуються в цьому Стандарті, мають такі значення:
Проміжний період - період фінансової звітності, коротший за повний фінансовий рік.
Проміжна фінансова звітність - фінансова звіт, що складається або з повного комплекту фінансової звітності (визначеного в МСБО 1 "Подання фінансової звітності" (переглянутому у 2007 р.)), або з комплекту стислої фінансової звітності (визначеної у цьому Стандарті) за проміжний період.
Зміст проміжного фінансового звіту
5. Згідно з визначенням МСБО 1 повний комплект фінансової звітності має містити такі складові:
а) звіт про фінансовий стан на кінець періоду;
б) звіт про сукупні доходи за період;
в) звіт про зміни у власному капіталі за період;
г) звіт про рух грошових коштів за період;
ґ) примітки, які містять стислий виклад суттєвих облікових політик та іншу пояснювальну інформацію; та
д) звіт про фінансовий стан станом на початок найбільш раннього порівняльного періоду, коли суб'єкт господарювання застосовує облікову політику ретроспективно або здійснює ретроспективний перерахунок статей у своїй фінансовій звітності, або коли він перекласифіковує статті у своїй фінансовій звітності.
6. З метою своєчасності та з огляду на витрати, а також щоб уникнути повторів інформації, відображеної у звітності раніше, від суб'єкта господарювання можуть вимагати (або він обирає) подавати менше інформації на проміжні дати, порівняно з його річною фінансовою звітністю. Цей Стандарт визначає мінімальний склад проміжного фінансового звіту як такого, що включає стислу фінансову звітність та окремі пояснювальні примітки. Проміжний фінансовий звіт призначений для надання оновленої інформації у порівнянні з останнім повним комплектом річної фінансової звітності. Відповідно, основну увагу в ньому приділяють новим видам діяльності, новим подіям та обставинам, і він не дублює інформацію, відображену у звітності раніше.
7. Ніщо у цьому стандарті не забороняє суб'єктові господарювання публікувати (і не відвертає його від публікування) у проміжному фінансовому звіті повний комплект фінансової звітності (визначений у МСБО 1) замість стислої фінансової звітності та окремих пояснювальних приміток. Цей Стандарт також не забороняє суб'єктові господарювання і не знеохочує його включати в стислу проміжну фінансову звітність більшу кількість інформації, ніж мінімальні статті чи окремі пояснювальні примітки, визначені в цьому Стандарті. Керівні положення з визнання та оцінки в цьому Стандарті застосовуються також до повної фінансової звітності за проміжний період; така звітність повинна включати розкриття всієї інформації, що її вимагає цей Стандарт (зокрема, розкриття інформації в окремих пояснювальних примітках, параграф 16), а також іншої інформації, що її вимагають інші МСФЗ.
Мінімальні компоненти проміжного фінансового звіту
8. Проміжний фінансовий звіт має включати, як мінімум, такі компоненти:
а) стислий звіт про фінансовий стан;
б) стислий звіт про сукупні доходи, поданий як:
i) стислий єдиний звіт; або
ii) стислий окремий звіт про прибутки та збитки та стислий звіт про сукупні доходи;
в) стислий звіт про зміни у власному капіталі;
г) стислий звіт про рух грошових коштів; та
ґ) деякі пояснювальні примітки.
8А. Якщо суб'єкт господарювання подає компоненти прибутку або збитку в окремому звіті про прибутки та збитки як визначено в параграфі 81 МСБО 1 (переглянутого у 2007 р.), він подає проміжну стислу інформацію з цього окремого звіту.
Форма і зміст проміжної фінансової звітності
9. Якщо суб'єкт господарювання публікує повний комплект фінансової звітності у своєму проміжному фінансовому звіті, форма та зміст цієї звітності мають відповідати вимогам МСБО 1 до повного комплекту фінансової звітності.
10. Якщо суб'єкт господарювання публікує комплект стислої фінансової звітності у своєму проміжному фінансовому звіті, ця стисла звітність має містити, як мінімум, усі заголовки та проміжні підсумки, що були включені в останню річну фінансову звітність, а також вибіркові окремі пояснювальні примітки, як того вимагає цей Стандарт. Додаткові статті або примітки слід включати, якщо без них ця стисла проміжна фінансова звітність вводитиме в оману.
11. У звіті, в якому подаються компоненти прибутку або збитку за проміжний період, суб'єкту господарювання слід подавати базисний та розбавлений показники прибутку на акцію за цей період, якщо суб'єкт господарювання діє у межах сфери застосування МСБО 33 "Прибуток на акцію"*.
__________
* В цей параграф внесені зміни внаслідок видання у травні 2008 р. "Удосконалень до МСФЗ", з метою уточнення сфери застосування МСБО 34.
11А Якщо суб'єкт господарювання подає компоненти прибутку або збитку в окремому звіті про прибутки та збитки, як визначено в параграфі 81 МСБО 1 (переглянутого у 2007 р.), він подає базисні та розбавлені показники прибутку на акцію в цьому окремому звіті.
12. МСБО 1 (переглянутий в 2007 р.) містить керівництво щодо структури фінансової звітності, а Керівництво з упровадження для МСБО 1 ілюструє способи подання звіту про фінансовий стан, звіту про сукупні доходи та звіту про зміни у власному капіталі.
13. [Вилучено]
14. Проміжний фінансовий звіт складають на консолідованій основі, якщо остання річна звітність суб'єкта господарювання була консолідованою фінансовою звітністю. Окрема фінансова звітність материнського підприємства не є відповідною консолідованій звітності або зіставною з нею в останньому річному фінансовому звіті. Якщо річний фінансовий звіт суб'єкта господарювання містив окрему фінансову звітність материнського підприємства на додаток до консолідованої фінансової звітності, цей Стандарт не вимагає і не забороняє включати окрему звітність материнського підприємства до проміжного фінансового звіту суб'єкта господарювання.
Значні події та операції
15. Суб'єкт господарювання має включати до свого проміжного фінансового звіту пояснення подій та операцій, які є значними для розуміння змін у фінансовому стані та в результатах діяльності суб'єкта господарювання після закінчення періоду останньої річної звітності. Інформація, що розкривається у зв'язку з такими подіями та операціями, має поновлювати відповідну інформацію, подану в останньому річному фінансовому звіті.
15А Користувач проміжного фінансового звіту суб'єкта господарювання матиме доступ до останнього річного фінансового звіту цього суб'єкта господарювання. Тому необов'язково, щоб примітки до проміжного фінансового звіту містили відносно несуттєве оновлення інформації, наведеної у примітках до останнього річного фінансового звіту.
15Б Далі наведено перелік подій та операцій, для яких вимагатиметься розкриття інформації, якщо вони є значними. Цей перелік не є вичерпним:
а) списання запасів до чистої вартості реалізації і сторнування такого списання;
б) визнання збитку від зменшення корисності основних засобів, нематеріальних активів та інших активів, а також сторнування такого збитку від зменшення корисності;
в) сторнування будь-яких забезпечень витрат на реструктуризацію;
г) придбання та продаж об'єктів основних засобів;
ґ) зобов'язання придбати основні засоби;
д) виплати, пов'язані із судовими справами;
е) виправлення помилок попередніх періодів;
є) зміни у бізнесі або економічних обставинах, що впливають на справедливу вартість фінансових активів та фінансових зобов'язань суб'єкта господарювання, незалежно від того, чи визнаються такі активи або зобов'язання за справедливою вартістю чи за амортизованою собівартістю;
ж) будь-який дефолт за кредитними угодами або будь-яке порушення умов кредитної угоди, що їх не було виправлено на дату закінчення звітного періоду або до неї;
з) операції зі зв'язаними сторонами;
и) перенесення між рівнями ієрархії справедливої вартості, які використовувались при оцінюванні справедливої вартості фінансових інструментів;
і) зміни в класифікації фінансових активів унаслідок зміни мети або використання цих активів, та
ї) зміни в умовних зобов'язаннях або умовних активах.
15В В окремих МСФЗ наведено керівництво стосовно вимог до розкриття інформації для багатьох пунктів, перелічених у параграфі 15Б. Якщо подія або операція є значною для розуміння змін у фінансовому стані або результатах діяльності суб'єкта господарювання з дати останньої річної звітності, то його проміжний фінансовий звіт має надавати пояснення відповідної інформації, включеної до фінансової звітності за останній річний звітний період, та поновлювати її.
16 - 18 [Вилучено]
Розкриття іншої інформації
16А Окрім розкриття інформації про важливі події та операції відповідно до параграфів 15 - 15В, суб'єкт господарювання включає зазначену далі інформацію у примітки до своєї проміжної фінансової звітності, якщо вона не розкрита в інших частинах проміжного фінансового звіту. Цю інформацію наводять, як правило, наростаючим підсумком за період з початку фінансового року до звітної дати.
а) зазначення того, що у проміжній фінансовій звітності дотримувалися тих самих облікових політик і методів обчислення, як і в останній річній фінансовій звітності, а в разі зміни цих політик або методів - опис характеру та впливу цих змін;
б) коментарі з поясненням щодо сезонності або циклічності проміжної діяльності;
в) характер і суми статей, що впливають на активи, зобов'язання, власний капітал, чистий прибуток чи на потоки грошових коштів, які не є типовими за своїм характером, обсягом або впливом;
г) характер і суми змін в оцінках сум, відображених у попередніх проміжних звітах поточного фінансового року, або змін в оцінках сум у звітах попередніх фінансових років;
ґ) випуск, викуп і погашення боргових і пайових цінних паперів;
д) сплачені дивіденди (сукупна сума чи в розрахунку на акцію) окремо за звичайними та іншими акціями;
е) наступні дані щодо сегментів (розкриття даних щодо сегментів в проміжних фінансових звітах суб'єкта господарювання потрібне тільки тоді, коли МСФЗ 8 "Операційні сегменти" вимагає від суб'єкта господарювання розкривати дані щодо сегментів в своїй річній фінансовій звітності):
(i) доходи від зовнішніх клієнтів, якщо вони включаються в оцінку прибутку або збитку сегмента, що перевіряється керівником, який приймає операційні рішення, або іншим чином регулярно надаються керівникові, що приймає операційні рішення;
(ii) міжсегментні доходи, якщо вони включаються в оцінку прибутку або збитку сегмента, що перевіряється керівником, що приймає операційні рішення, або іншим чином регулярно надаються керівникові, що приймає операційні рішення;
(iii) оцінка прибутку або збитку сегмента;
(iv) загальні активи, сума яких, розкрита в останній річній фінансовій звітності, суттєво змінилась;
(v) опис різниць в основі сегментації чи в базисі оцінки прибутку або збитку сегмента в порівнянні з попередньою річною фінансовою звітністю;
(vi) узгодження загальної суми оцінок прибутку або збитку звітних сегментів з прибутком або збитком суб'єкта господарювання до витрат (доходів) за податками та від припиненої діяльності. Однак, якщо суб'єкт господарювання розподіляє на звітні сегменти такі статті як витрати (доходи) за податками, суб'єкт господарювання може узгоджувати загальну суму оцінок прибутку або збитку сегментів із прибутком або збитком після врахування цих статей. Суттєві різниці, виявлені в результаті узгодження, повинні бути визначені та наведені окремо в цьому узгодженні;
є) події після проміжного періоду і не відображені у фінансовій звітності за цей проміжний період;
ж) вплив змін у структурі суб'єкта господарювання за проміжний період, зокрема об'єднання бізнесу, придбання чи втрата контролю над дочірніми підприємствами, та довгостроковими інвестиціями, реструктуризація чи припинення діяльності. У разі об'єднання бізнесу суб'єкт господарювання повинен розкривати інформацію, подання якої вимагає МСФЗ 3 "Об'єднання бізнесу".
Розкриття інформації щодо відповідності МСФЗ
19. Якщо проміжний фінансовий звіт суб'єкта господарювання відповідає цьому Стандарту, слід розкривати інформацію про цей факт. Проміжний фінансовий звіт не слід характеризувати як такий, що відповідає МСФЗ, якщо він не відповідає всім вимогам МСФЗ.
Періоди, за які слід подавати проміжну фінансову звітність
20. Проміжні звіти мають включати проміжну фінансову звітність (стислу або повну) за такі періоди:

................
Перейти до повного тексту