Прем'єр-міністр України | Д. ШМИГАЛЬ |
Інд. 75 | |
Найменування завдання | Найменування заходу | Відповідальні за виконання | Строк виконання, роки | Очікуваний результат | Джерела фінансування |
1. Зменшення обсягу витоків та викидів метану під час видобування, переробки і транспортування природного газу та нафти | 1) проведення повного відстеження обсягів витоків метану під час видобування, переробки та транспортування природного газу та нафти | Міненерго Міндовкілля НАК "Нафтогаз України" (за згодою) ТОВ "Оператор ГТС України" (за згодою) | 2023-2024 | отримання даних щодо фактичних витоків метану та розроблення цілей щодо зменшення витоків метану | кредитні кошти міжнародних фінансових організацій; інші не заборонені законодавством джерела фінансування |
2) запровадження ефективного обліку обсягів витоків метану на підприємствах енергетичного сектору відповідно до ініціативи OGMP 2.0 | Міненерго Міндовкілля НАК "Нафтогаз України" (за згодою) ТОВ "Оператор ГТС України" (за згодою) | 2023-2030 | досягнення цілі щодо зменшення викидів метану на 30 відсотків до 2030 року, як передбачено ініціативою "Global Methane Pledge" | кредитні кошти міжнародних фінансових організацій; інші не заборонені законодавством джерела фінансування | |
3) розроблення та затвердження секторального плану дій із скорочення витоків метану та передбачення таких заходів в інвестиційних програмах на державних підприємствах нафтогазового сектору | Міненерго Міндовкілля НАК "Нафтогаз України" (за згодою) ТОВ "Оператор ГТС України" (за згодою) | 2023-2030 | досягнення цілі щодо зменшення викидів метану | кредитні кошти міжнародних фінансових організацій, у тому числі в рамках фінансування післявоєнного відновлення та розвитку України; інші не заборонені законодавством джерела фінансування | |
4) передбачення в інвестиційних програмах на державних підприємствах нафтогазового сектору здійснення заходів з модернізації джерел витоків метану | Міненерго Міндовкілля НАК "Нафтогаз України" (за згодою) ТОВ "Оператор ГТС України" (за згодою) | 2023-2024 | модернізація технічного обладнання, що призводить до витоків метану | кредитні кошти міжнародних фінансових організацій, у тому числі в рамках фінансування післявоєнного відновлення та розвитку України; інші не заборонені законодавством джерела фінансування | |
5) розроблення та затвердження вимог до оператора газотранспортної системи та операторів газорозподільних систем щодо регулярних практик виявлення та усунення витоків з газових мереж (LDAR) | Міненерго НКРЕКП (за згодою) ТОВ "Оператор ГТС України" (за згодою) НАК "Нафтогаз України" (за згодою) | 2023 | стимулювання зменшення викидів метану | кредитні кошти міжнародних фінансових організацій; інші не заборонені законодавством джерела фінансування | |
6) запровадження додаткових економічних та регуляторних заходів, що стимулюватимуть скорочення викидів метану | Міненерго Мінфін Міндовкілля | 2024 | додаткові стимули призведуть до зниження викидів метану та досягнення загальної цілі ініціативи із скорочення викидів метану на 30 відсотків до 2030 року | не потребує додаткового фінансування; модернізація підприємств, що викидають метан, може підтримуватись коштами міжнародних фінансових організацій та державних програм | |
7) розроблення та затвердження Національної настанови з обліку викидів парникових газів для нафтогазової галузі України з урахуванням кращих міжнародних практик та регулювання Європейського Союзу | Міненерго державне підприємство "Державна паливна компанія "МАСМА" (за згодою) Міндовкілля Мінфін НАК "Нафтогаз України" (за згодою) ПАТ "Укргазвидобування" (за згодою) | 2023 | створення інструменту для отримання фактичних даних щодо викидів парникових газів для реалізації законодавства України щодо моніторингу, звітності та верифікації викидів парникових газів | не заборонені законодавством джерела фінансування | |
2. Розвиток двостороннього співробітництва | укладення угод щодо двостороннього співробітництва шляхом започаткування добровільної співпраці у рамках статті 6 Паризької угоди | Міндовкілля МЗС Міненерго інші центральні органи виконавчої влади | 2023-2030 | досягнення глобальних цілей щодо запобігання зміні клімату та залучення додаткових інвестицій в проекти кліматичного спрямування з використанням найкращих доступних технологій, що підвищить рівень спроможності приватного бізнесу | не потребує додаткового фінансування |
3. Розвиток потенціалу виробництва біометану з відходів сільського господарства | 1) часткове відшкодування вартості об’єктів (до 50 відсотків вартості, а сільськогосподарським кооперативам до 70 відсотків вартості) з переробки побічних продуктів тваринного походження, що належать до II і III категорій | Мінагрополітики Мінфін | 2024-2030 | здешевлення вартості будівництва cільськогосподарськими товаровиробниками тваринницьких комплексів з біогазовими установками з метою виробництва біометану для диверсифікації джерел енергії, прискорення переходу на "чисту" енергію, збільшення енергозбереження та заміщення імпорту природного газу | кошти державного бюджету; міжнародна технічна допомога |
2) розроблення та затвердження Технічного регламенту природного газу | Міненерго Мінекономіки Мінагрополітики ТОВ "Оператор ГТС України" (за згодою) | 2025 | оновлення вимог із встановленням максимального нормативного значення молярної частки кисню для біометану на рівні 0,5 відсотка, що дасть можливість забезпечити промислове використання виробленого біометану та під’єднати об’єкти до газотранспортної системи та газорозподільчого механізму | не потребує додаткового фінансування | |
3) розроблення законопроекту щодо використання біометану як моторного палива, зокрема для громадського транспорту та сільськогосподарської техніки | Міненерго Держенергоефективності Мінінфраструктури Мінагрополітики державне підприємство "Державна паливна компанія "МАСМА" (за згодою) | 2028 | сприяння використанню біометану у сфері транспорту | не потребує додаткового фінансування | |
4) розроблення та затвердження національних стандартів на методи випробувань фізико-хімічних показників біометану - нормативних документів для забезпечення використання європейських стандартів на біометан EN16723-1:2016 та EN16723-2:2017 | Міненерго Мінінфраструктури державне підприємство "Державна паливна компанія "МАСМА" (за згодою) | 2024-2025 | запровадження методів контролю якості біометану під час його виробництва та можливості використання біометану у сфері транспорту | кредитні кошти міжнародних фінансових організацій; інші не заборонені законодавством джерела фінансування | |
4. Реалізація потенціалу уловлювання метану на полігонах | 1) розроблення та затвердження правил технічної експлуатації полігонів, припинення експлуатації, рекультивації та догляду за полігонами після припинення їх експлуатації | Міндовкілля Мінінфраструктури | 2023 | забезпечення організації контролю за полігонами для запобігання шкідливому впливу на навколишнє природне середовище та здоров’я людини | не потребує додаткового фінансування |
2) розроблення та затвердження порядку розроблення програми контролю та моніторингу полігону та вимог до неї | Міндовкілля | 2023 | рекультивації земельних ділянок після закриття полігонів; зменшення забруднення атмосферного повітря та підземних вод, скорочення викидів метану; створення полігонів побутових відходів із знешкодженням фільтрату та утилізацією біогазу | не потребує додаткового фінансування | |
5. Стимулювання роздільного збору, компостування та переробки біовідходів | 1) розроблення методики роздільного збирання побутових відходів | Мінінфраструктури Міндовкілля | 2023 | збільшення населених пунктів, в яких запроваджено роздільне збирання побутових відходів | не потребує додаткового фінансування |
2) розроблення та затвердження правил компостування біовідходів їх утворювачами на присадибних, дачних і садових ділянках | Мінінфраструктури Міндовкілля | 2023 | запровадження компостування біовідходів їх утворювачами на присадибних, дачних і садових ділянках | не потребує додаткового фінансування | |
3) внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо енергетичної утилізації відходів з метою диверсифікації джерел енергії | Міненерго Міндовкілля НАК "Нафтогаз України" (за згодою) ТОВ "Нафтогаз "Тепло" (за згодою) | 2023 | законодавче запровадження поняття "тверде відновлювальне паливо з відходів", сумісного спалювання альтернативних палив, когенераційних установок для вироблення теплової і електричної енергії з альтернативних видів палива | не потребує додаткового фінансування | |
4) розроблення та затвердження Технічного регламенту щодо вимог до твердих відновлювальних видів палива з відходів | Міненерго державне підприємство "Державна паливна компанія "МАСМА" (за згодою) ТОВ "Нафтогаз "Тепло" (за згодою) | 2023-2024 | встановлення вимог щодо безпечного обігу та використання твердих відновлювальних видів палива з відходів як альтернативних місцевих джерел енергії для вироблення теплової та електричної енергії шляхом спалювання | не потребує додаткового фінансування | |
6. Впровадження технологій вловлювання та утилізації газу (метану) вугільних родовищ в рамках програми справедливої трансформації вугільних регіонів | 1) розроблення державної цільової програми справедливої трансформації вугільних регіонів України на період до 2030 року | Мінінфраструктури Міненерго | 2023 | забезпечення проведення комплексної реструктуризації вугільної галузі України з метою її економічної ефективності та сприяння енергетичній незалежності України | не потребує додаткового фінансування |
2) реалізація Концепції Державної цільової програми справедливої трансформації вугільних регіонів України на період до 2030 року, схваленої постановою Кабінету Міністрів України від 22 вересня 2021 р. № 1024 | Мінінфраструктури Міненерго | 2030 | забезпечення справедливої трансформації вугільних регіонів України шляхом комплексного розв’язання проблемних питань, які виникають внаслідок зменшення видобутку вугілля та поступового закриття вугледобувних та суміжних підприємств; забезпечення ефективного використання газу (метану) вугільних родовищ, зокрема виробництво тепла та електричної енергії з газу (метану) вугільних родовищ (включаючи потенціал когенерації) для потреб вугільних регіонів | не потребує додаткового фінансування | |
7. Проведення дослідження законодавства ЄС та України щодо скорочення викидів метану | аналіз Регламенту ЄС щодо скорочення викидів метану, опублікованого Європейською Комісією 14 жовтня 2020 р. № COM (2020)663final, та впровадження додаткових заходів в Україні | Міндовкілля Міненерго | 2023 | здійснення огляду законодавства ЄС щодо скорочення викидів метану та проведення аналізу необхідних додаткових заходів для Україні | міжнародна технічна допомога |
8. Проведення досліджень щодо обсягів викидів метану в окремих секторах та потенціалу їх скорочення | 1) здійснення заходів щодо скорочення викидів метану під час постачання газу | Міненерго Міндовкілля НАК "Нафтогаз України" (за згодою) ПАТ "Укргазвидобування" (за згодою) ТОВ "Оператор ГТС України" (за згодою) | 2023 | підвищення точності даних вимірювання викидів метану; запровадження інвентаризації викидів метану, а також процедур і шаблонів для звітності; розроблення дорожньої карти скорочення викидів метану, що включає технічні та економічні дослідження щодо дій, покращень та інвестицій для скорочення викидів метану під час постачання газу | власні кошти підприємств НАК "Нафтогаз України"; міжнародна технічна допомога |
2) аналіз потенціалу скорочення викидів метану у різних секторах економіки | Міндовкілля Міненерго Мінагрополітики Мінінфраструктури | 2024 | проведення аналізу секторів економіки, які мають викиди метану, та оцінки потенціалу скорочення таких викидів | міжнародна технічна допомога |