1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Закон України


ЗАКОН УКРАЇНИ
Про національну інфраструктуру геопросторових даних
(Відомості Верховної Ради (ВВР), 2020, № 37, ст.277) ( Із змінами, внесеними згідно із Законами № 1657-IX від 15.07.2021 № 2320-IX від 20.06.2022 № 2801-IX від 01.12.2022 № 2807-IX від 01.12.2022 )
Цей Закон визначає правові та організаційні засади створення, функціонування та розвитку національної інфраструктури геопросторових даних, спрямованої на забезпечення ефективного прийняття органами державної влади та органами місцевого самоврядування управлінських рішень, задоволення потреб суспільства в усіх видах географічної інформації, інтегрування у глобальну та європейську інфраструктури геопросторових даних.
Розділ I. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
Стаття 1. Визначення термінів
1. У цьому Законі терміни вживаються в такому значенні:
1) базові геопросторові дані - загальнодоступні геопросторові дані, що складають уніфіковану цифрову координатно-просторову основу для виробництва, інтеграції та провадження іншої діяльності з різними геопросторовими даними;
2) виробник геопросторових даних (далі - виробник даних) - орган державної влади, орган місцевого самоврядування, фізична або юридична особа, що здійснює виробництво та/або оновлення геопросторових даних та метаданих;
3) геоінформаційна система - інформаційна система, призначена для провадження діяльності з геопросторовими даними та метаданими;
4) геопортал - комплекс програмно-технічних засобів, мережевих сервісів та сервісів геопросторових даних, що забезпечують відображення в мережі Інтернет геопросторових даних та метаданих, а також доступ користувачів до таких даних;
5) геопросторовий об’єкт - об’єкт, що характеризується певним місцезнаходженням на Землі і визначеними у встановленій системі просторово-часовими координатами;
6) геопросторові дані - сукупність даних про геопросторовий об’єкт;
7) держатель геопросторових даних (далі - держатель даних) - орган державної влади, орган місцевого самоврядування, фізична або юридична особа, що замовляє, отримує та/або володіє геопросторовими даними та метаданими;
8) діяльність з геопросторовими даними та метаданими - дії з виробництва, оновлення, оброблення, зберігання, оприлюднення, візуалізації та використання геопросторових даних та метаданих;
9) інтероперабельність - здатність геопросторових даних, метаданих, технічних і програмних засобів до функціональної та інформаційної автоматизованої взаємодії;
10) користувач - будь-яка фізична або юридична особа, яка використовує геопросторові дані;
11) метадані - відомості про геопросторові дані та/або сервіси, що надають можливість їх пошуку та використання;
12) національна інфраструктура геопросторових даних - взаємопов’язана сукупність організаційної структури, технічних і програмних засобів, базових та тематичних наборів геопросторових даних, метаданих, сервісів, технічних регламентів, стандартів, технічних специфікацій, необхідних для виробництва, оновлення, оброблення, зберігання, оприлюднення, використання геопросторових даних та метаданих, іншої діяльності з такими даними;
13) національний геопортал - офіційний геопортал національної інфраструктури геопросторових даних, що забезпечує оприлюднення та доступ до геопросторових даних та метаданих;
14) сервіс - програмно-технічний засіб, за допомогою якого надається можливість здійснювати пошук, перегляд, доступ, завантаження, перетворення геопросторових даних та метаданих та іншу діяльність з такими даними;
15) тематичні геопросторові дані - геопросторові дані, не віднесені до базових геопросторових даних.
Термін "інформаційна система" вживається у цьому Законі у значенні, наведеному в Законі України "Про захист інформації в інформаційно-телекомунікаційних системах", терміни "дані" та "Інтернет" вживаються у значенні, наведеному в Законі України "Про телекомунікації", а термін "веб-сайт" - у значенні, наведеному в Законі України "Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги".
( Абзац сімнадцятий статті 1 із змінами, внесеними згідно із Законом № 2801-IX від 01.12.2022 )
Стаття 2. Сфера дії Закону
1. Дія цього Закону поширюється на відносини, що виникають у зв’язку із створенням, функціонуванням та розвитком системи геопросторових даних, метаданих, геопорталів, геоінформаційних систем (далі - сфера національної інфраструктури геопросторових даних).
Стаття 3. Принципи створення та функціонування національної інфраструктури геопросторових даних
1. Національна інфраструктура геопросторових даних створюється, функціонує та розвивається на таких принципах:
1) актуальності, достовірності, повноти, цілісності, точності, обґрунтованості, офіційності геопросторових даних;
2) інтероперабельності та інтегрування геопросторових даних, одержаних з різних джерел;
3) безстроковості та безперервності функціонування національної інфраструктури геопросторових даних;
4) відкритості геопросторових даних та метаданих;
5) інноваційності.
Стаття 4. Правове регулювання національної інфраструктури геопросторових даних
1. Правове регулювання національної інфраструктури геопросторових даних здійснюється відповідно до Конституції України, Земельного кодексу України, Водного кодексу України, Лісового кодексу України, цього Закону, законів України "Про топографо-геодезичну і картографічну діяльність", "Про Державний земельний кадастр", "Про землеустрій", "Про регулювання містобудівної діяльності", "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", "Про охорону навколишнього природного середовища", "Про природно-заповідний фонд України", "Про наукову і науково-технічну експертизу", "Про стандартизацію", "Про космічну діяльність", "Про доступ до публічної інформації", "Про телекомунікації", "Про географічні назви", "Про основні засади забезпечення кібербезпеки України", "Про культуру", "Про охорону культурної спадщини", "Про музеї та музейну справу", інших законів України, міжнародних договорів, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України, а також нормативно-правових актів, що регулюють відносини з інформацією та інформаційними системами.
Розділ II. ГЕОПРОСТОРОВІ ДАНІ ТА МЕТАДАНІ
Стаття 5. Геопросторові дані, їх види, метадані
1. Геопросторові дані поділяються на базові геопросторові дані та тематичні геопросторові дані.
2. Базовими геопросторовими даними є відомості про:
1) системи відліку координат і висот;
2) державний кордон України;
3) адміністративно-територіальні одиниці, в тому числі їх межі;
4) територіальні громади, в тому числі межі їх територій;
5) гідрографічні об’єкти та гідротехнічні споруди;
6) населені пункти, в тому числі їх вулично-дорожню мережу;
7) будівлі та споруди;
8) автомобільні дороги;
9) залізниці;
10) інженерні комунікації;
11) аеропорти, морські та річкові порти;
12) земний покрив та ґрунти;
13) земельні ділянки;
14) реєстри вулиць та адреси об’єктів;
15) географічні назви;
16) цифрову модель рельєфу;
17) ортофотоплани.
3. До тематичних геопросторових даних належать усі види геопросторових даних, що створюються на основі базових геопросторових даних або як самостійні набори даних.
4. Порядок функціонування національної інфраструктури геопросторових даних, що затверджується Кабінетом Міністрів України, визначає:
1) склад базових геопросторових даних та геопросторових даних, зазначених у додатку до цього Закону;
2) органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування та інших держателів, відповідальних за створення та оновлення геопросторових даних та метаданих;
3) організацію виробництва, оновлення, оброблення, зберігання, оприлюднення, візуалізації, використання геопросторових даних та метаданих, іншої діяльності з ними.
5. Базові геопросторові дані не повинні містити відомості, що становлять державну таємницю, та іншу інформацію, доступ до якої обмежений відповідно до закону (інформацію з обмеженим доступом).
6. Метадані містять довідкову інформацію про склад, структуру, якість, територіальне охоплення, функції, умови використання геопросторових даних та сервісів та можуть містити іншу довідкову інформацію.
7. Відповідальність за достовірність, повноту, точність і актуальність геопросторових даних та метаданих несе держатель даних.
Стаття 6. Доступ до геопросторових даних та метаданих
1. Доступ користувачів до геопросторових даних та метаданих забезпечується через геопортали держателів даних та офіційний веб-сайт національної інфраструктури геопросторових даних.
Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері національної інфраструктури геопросторових даних, забезпечує доступ користувачів до геопросторових даних та метаданих національної інфраструктури геопросторових даних через національний геопортал.
2. Доступ до геопросторових даних та метаданих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування забезпечується безоплатно для всіх користувачів, якщо інше не встановлено законом.
3. Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, юридичні особи публічного права, суб’єкти природних монополій оприлюднюють у мережі Інтернет усі геопросторові дані та метадані, крім даних, віднесених до інформації з обмеженим доступом.
( Частина третя статті 6 із змінами, внесеними згідно із Законом № 1657-IX від 15.07.2021 )
4. Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, юридичні особи публічного права, суб’єкти природних монополій зобов’язані, а фізичні та інші юридичні особи мають право оприлюднювати за допомогою сервісів національного геопорталу метадані, які є у їх володінні, із додержанням вимог частини третьої цієї статті.
( Частина четверта статті 6 із змінами, внесеними згідно із Законом № 1657-IX від 15.07.2021 )
5. Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, юридичні особи публічного права, суб’єкти природних монополій зобов’язані оприлюднювати у мережі Інтернет геопросторові дані та метадані, передбачені статтею 5 та додатком до цього Закону, на своїх офіційних веб-сайтах та/або геопорталах і відображати їх за допомогою сервісів доступу на національному геопорталі.
За неоприлюднення геопросторових даних та метаданих, щодо яких законом встановлена обов’язковість їх оприлюднення, посадові особи органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, юридичних осіб публічного права, суб’єктів природних монополій несуть адміністративну відповідальність згідно із законом.
( Частину п'яту статті 6 доповнено абзацом другим згідно із Законом № 1657-IX від 15.07.2021 ) ( Частина п'ята статті 6 із змінами, внесеними згідно із Законом № 1657-IX від 15.07.2021 )
6. У разі якщо геопросторові дані та метадані не належать до видів даних, передбачених статтею 5 та додатком до цього Закону, органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, юридичні особи публічного права, суб’єкти природних монополій зобов’язані оприлюднити такі дані на своїх офіційних веб-сайтах та/або геопорталах і мають право відобразити їх за допомогою сервісів доступу на національному геопорталі.
( Частина шоста статті 6 із змінами, внесеними згідно із Законом № 1657-IX від 15.07.2021 )
7. У разі якщо орган виконавчої влади чи орган місцевого самоврядування, юридична особа публічного права, суб’єкт природної монополії не має власного геопорталу, він має право звернутися до будь-якого іншого держателя геопорталу відповідно до його галузевого або територіального охоплення для оприлюднення таких геопросторових даних, метаданих та, у разі домовленості, для виконання інших дій із ними.
( Частина сьома статті 6 із змінами, внесеними згідно із Законом № 1657-IX від 15.07.2021 )
8. Зменшення обсягу та/або зниження якості наявних у органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування геопросторових даних та метаданих для їх оприлюднення у мережі Інтернет не допускається.
9. У разі якщо геопросторові дані органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування, юридичній особі публічного права, суб’єкту природної монополії наявні у формі, що дає можливість відобразити їх у векторному вигляді, зазначеними органами забезпечується оприлюднення таких даних у мережі Інтернет у векторному вигляді.
( Частина дев'ята статті 6 із змінами, внесеними згідно із Законом № 1657-IX від 15.07.2021 )
10. У разі якщо виробник даних, що мають бути передані органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування, виконує дії з ними у векторному вигляді, такі геопросторові дані мають бути передані відповідному органу, в тому числі у векторному вигляді.
11. Держателі даних, у тому числі органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, мають право створювати та розвивати доступ до даних один одного без застосування сервісів національного геопорталу.
12. Держателі даних мають право обмежити доступ до геопросторових даних та метаданих згідно із Законом України "Про доступ до публічної інформації".
13. Доступ користувачів до національного порталу геопросторових даних із території держави-агресора підлягає блокуванню.
Розділ III. СТВОРЕННЯ, ФУНКЦІОНУВАННЯ ТА РОЗВИТОК НАЦІОНАЛЬНОЇ ІНФРАСТРУКТУРИ ГЕОПРОСТОРОВИХ ДАНИХ
Стаття 7. Створення, функціонування та розвиток національної інфраструктури геопросторових даних
1. У складі національної інфраструктури геопросторових даних створюються та функціонують національний геопортал та інші геопортали за галузевим чи територіальним охопленням.
2. Створення, функціонування та розвиток національного геопорталу забезпечує центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері національної інфраструктури геопросторових даних.
3. Держателем національного геопорталу є центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері національної інфраструктури геопросторових даних.
Майнові права інтелектуальної власності на національний геопортал належать державі в особі центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері національної інфраструктури геопросторових даних.
4. На національному геопорталі відображаються базові геопросторові дані та метадані, а також геопросторові дані та метадані геоінформаційних систем, ведення яких відповідно до законодавства забезпечується органами державної влади та органами місцевого самоврядування, можливе відображення інших геопросторових даних та метаданих.
5. У складі національного геопорталу і геопорталів органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування створюються та функціонують такі мережеві сервіси:
1) сервіси пошуку, що забезпечують виявлення геопросторових даних та метаданих;
2) сервіси перегляду геопросторових даних та метаданих;
3) сервіси доступу до геопросторових даних та метаданих, у тому числі у формах завантаження даних та інтерфейсів прикладного програмування;
4) сервіси перетворення геопросторових даних з метою досягнення інтероперабельності;
5) інші сервіси для провадження діяльності з геопросторовими даними та метаданими, у тому числі сервіси з надання адміністративних послуг.
6. Мережеві сервіси геопорталів створюються та розвиваються з урахуванням пропозицій користувачів, забезпечуючи простоту їх експлуатації у мережі Інтернет на основі поширених веб-оглядачів та редакторів, без необхідності застосування спеціально створених для цього технологічних та програмних засобів, цілодобово без обмежень.
7. За зверненням держателів геопросторових даних та за погодженням центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері національної інфраструктури геопросторових даних, на національному геопорталі за допомогою сервісів доступу відображаються геопросторові дані та метадані таких держателів геопросторових даних.
8. Перелік підстав для відмови відображувати геопросторові дані та метадані на національному геопорталі визначається Кабінетом Міністрів України у Порядку функціонування національної інфраструктури геопросторових даних.
Стаття 8. Моніторинг функціонування та розвитку національної інфраструктури геопросторових даних
1. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері національної інфраструктури геопросторових даних:
1) здійснює моніторинг наявності, актуальності, відкритості, інтероперабельності геопросторових даних та метаданих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, інших держателів даних;
2) у разі виявлення недостовірних чи помилково зазначених геопросторових даних та метаданих, відображених на національному геопорталі, повинен протягом трьох робочих днів з дня виявлення таких даних оприлюднити на національному геопорталі виявлений факт і звернутися до відповідного держателя даних для усунення неточностей;
3) у разі невиконання держателем даних положень цього Закону готує та надсилає до центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері національної інфраструктури геопросторових даних, відповідні пропозиції, вживає інших заходів для вирішення виявлених проблем;
4) готує за результатами моніторингу щорічний звіт про стан функціонування та розвитку національної інфраструктури геопросторових даних, який оприлюднюється та подається до центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері національної інфраструктури геопросторових даних.
Стаття 9. Участь у міжнародному співробітництві у сфері геопросторових даних, метаданих та інфраструктур геопросторових даних
1. Україна бере участь у міжнародному співробітництві з питань діяльності з геопросторовими даними, метаданими та інфраструктурами геопросторових даних відповідно до норм міжнародного права.
2. У разі якщо міжнародними договорами, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України, встановлено інші правила, ніж ті, що передбачені цим Законом, застосовуються правила міжнародного договору.
Стаття 10. Фінансування діяльності у сфері національної інфраструктури геопросторових даних
1. Фінансування робіт із створення, функціонування та розвитку національної інфраструктури геопросторових даних здійснюється за рахунок коштів державного та місцевих бюджетів, коштів установ, організацій та підприємств, замовників робіт відповідно до укладених договорів та інших джерел, не заборонених законодавством.
2. Обсяг коштів державного бюджету, що спрямовуються на створення, функціонування та розвиток національної інфраструктури геопросторових даних, визначається щороку у законі про Державний бюджет України на відповідний рік.
Розділ IV. ПОВНОВАЖЕННЯ СУБ’ЄКТІВ У СФЕРІ НАЦІОНАЛЬНОЇ ІНФРАСТРУКТУРИ ГЕОПРОСТОРОВИХ ДАНИХ
Стаття 11. Повноваження Кабінету Міністрів України
1. Кабінет Міністрів України у сфері національної інфраструктури геопросторових даних:
1) забезпечує проведення державної політики у відповідній сфері;
2) затверджує концепції, стратегії, програми та плани у відповідній сфері;
3) затверджує порядок функціонування національної інфраструктури геопросторових даних, яким встановлюються вимоги щодо виробництва, оновлення, оброблення, зберігання, постачання та використання геопросторових даних національної інфраструктури геопросторових даних;
4) затверджує положення про Раду з національної інфраструктури геопросторових даних, її склад;
5) здійснює інші повноваження відповідно до цього Закону.
Стаття 12. Рада з національної інфраструктури геопросторових даних, її повноваження
1. Рада з національної інфраструктури геопросторових даних є колегіальним дорадчим органом при Кабінеті Міністрів України, має консультативну функцію щодо формування та реалізації державної політики у сфері національної інфраструктури геопросторових даних.
2. Рада з національної інфраструктури геопросторових даних складається з представників органів державної влади, органів місцевого самоврядування, юридичних осіб та фахівців, які мають повноваження та/або досвід діяльності з геопросторовими даними та метаданими.
3. Положення про Раду з національної інфраструктури геопросторових даних, її склад затверджує Кабінет Міністрів України.
4. До обов’язків Ради з національної інфраструктури геопросторових даних належать:
1) розроблення та подання до Кабінету Міністрів України пропозицій у сфері національної інфраструктури геопросторових даних;
2) сприяння зменшенню дублювання геопросторових даних та метаданих у різних держателів даних;
3) розгляд щорічного звіту про функціонування та розвиток національної інфраструктури геопросторових даних;
4) сприяння розбудові інформаційної взаємодії між держателями даних.
5. Рада з національної інфраструктури геопросторових даних у сфері національної інфраструктури геопросторових даних має право:
1) направляти звернення до держателів даних;
2) залучати до засідань та заслуховувати керівників держателів даних;
3) утворювати міжвідомчі та експертні групи для вирішення питань у сфері національної інфраструктури геопросторових даних.
Стаття 13. Повноваження центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері національної інфраструктури геопросторових даних
1. Центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері національної інфраструктури геопросторових даних:
1) формує державну політику у відповідній сфері;
2) здійснює нормативно-правове забезпечення у відповідній сфері;
3) розробляє концепції, стратегії, програми та плани у відповідній сфері;
4) подає пропозиції у відповідній сфері та річний звіт про функціонування та розвиток національної інфраструктури геопросторових даних до Ради з національної інфраструктури геопросторових даних та Кабінету Міністрів України;
5) здійснює інші повноваження відповідно до цього Закону.
Стаття 14. Повноваження центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері національної інфраструктури геопросторових даних
1. До повноважень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері національної інфраструктури геопросторових даних, належать:
1) участь у формуванні та реалізація державної політики у відповідній сфері;
2) розроблення нормативно-правових актів у відповідній сфері;
3) участь у розробленні та виконання концепцій, стратегій, програм та планів у відповідній сфері;
4) забезпечення створення, функціонування та розвитку національної інфраструктури геопросторових даних, зокрема національного геопорталу;
5) виконання функцій держателя національного геопорталу;
6) призначення та організація діяльності адміністратора національного геопорталу;
7) забезпечення створення технічних та програмних засобів національної інфраструктури геопросторових даних;
8) замовлення, розроблення та/або оновлення технічних регламентів, стандартів, технічних специфікацій у відповідній сфері;
9) моніторинг функціонування та розвитку національної інфраструктури геопросторових даних;
10) підготовка, оприлюднення та подання до центрального органу виконавчої влади, що формує державну політику у сфері національної інфраструктури геопросторових даних, річного звіту про функціонування та розвиток національної інфраструктури геопросторових даних;
11) підготовка та направлення звернень, вжиття інших заходів щодо забезпечення ефективності діяльності з геопросторовими даними та метаданими, їх оприлюднення, інтероперабельності, недопущення дублювання, розбудови інформаційної взаємодії;
12) забезпечення міжнародного співробітництва у сфері національної інфраструктури геопросторових даних;
13) здійснення інших повноважень відповідно до цього Закону.
Стаття 15. Повноваження держателів геопросторових даних
1. До повноважень держателів даних у сфері національної інфраструктури геопросторових даних належать:
1) забезпечення замовлення, створення, використання, оновлення, оприлюднення та виконання інших дій з геопросторовими даними та метаданими для відповідної галузі, сфери чи території;
2) забезпечення актуальності, достовірності, обґрунтованості, повноти, точності, відкритості, інтероперабельності геопросторових даних та метаданих;
3) забезпечення доступу до своїх геопросторових даних та метаданих, інформаційної взаємодії з іншими держателями даних, у тому числі за допомогою сервісів геопорталів;
4) внесення пропозицій щодо формування та реалізації державної політики у відповідній сфері;
5) здійснення інших повноважень відповідно до цього Закону.
Стаття 16. Адміністратор національного геопорталу
1. Адміністратор національного геопорталу - це державне унітарне підприємство, яке визначене центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері національної інфраструктури геопросторових даних, та належить до сфери його управління, уповноважене виконувати в установленому законодавством порядку функції із створення і підтримання геопорталу, бази метаданих, інтегрування геопросторових даних, що надходять від виробників даних.
2. Адміністратор національного геопорталу відповідно до порядку функціонування національної інфраструктури геопросторових даних забезпечує:
1) відображення на національному геопорталі геопросторових даних та метаданих, доступ до них користувачів;
2) створення та супроводження програмного забезпечення для функціонування та розвитку національного геопорталу;
3) технічну і технологічну підтримку національного геопорталу;
4) збереження та захист базових геопросторових даних та їх метаданих під час їх відображення на національному геопорталі;
5) створення та обслуговування сервісів національного геопорталу.
Стаття 17. Відповідальність за порушення законодавства у сфері національної інфраструктури геопросторових даних
1. Особи, винні у порушенні законодавства у сфері національної інфраструктури геопросторових даних, несуть цивільну, кримінальну, адміністративну відповідальність за:
1) порушення порядку створення і використання геопросторових даних та метаданих;
2) втрату або несанкціоноване знищення геопросторових даних та метаданих;
3) незаконне привласнення геопросторових даних та метаданих.
2. Законом може бути встановлена відповідальність за інші порушення законодавства у сфері національної інфраструктури геопросторових даних.
Розділ V. ПРИКIНЦЕВI ТА ПЕРЕХІДНІ ПОЛОЖЕННЯ

................
Перейти до повного тексту