1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Розпорядження


КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
РОЗПОРЯДЖЕННЯ
від 19 січня 2024 р. № 43-р
Київ
Про внесення змін до розпорядження Кабінету Міністрів України від 12 липня 2017 р. № 482
Внести до розпорядження Кабінету Міністрів України від 12 липня 2017 р. № 482 "Про схвалення Стратегії державної міграційної політики України на період до 2025 року" (Офіційний вісник України, 2017 р., № 60, ст. 1837) зміни, що додаються.

Прем'єр-міністр України

Д. ШМИГАЛЬ

Інд. 80


ЗАТВЕРДЖЕНО
розпорядженням Кабінету Міністрів України
від 19 січня 2024 р. № 43-р
ЗМІНИ,
що вносяться до розпорядження Кабінету Міністрів України від 12 липня 2017 р. № 482
( Див. текст )
1. Абзац третій пункту 2 розпорядження викласти в такій редакції:
"до 31 березня 2024 р. проект плану заходів на 2024-2025 роки з реалізації зазначеної Стратегії.".
2. У Стратегії державної міграційної політики України на період до 2025 року, схваленої зазначеним розпорядженням:
1) абзац другий розділу "Мета Стратегії" викласти в такій редакції:
"Стратегія спрямована на привернення уваги до міграційних проблем, згуртування суспільства з метою їх розв’язання, забезпечення взаємозв’язку міграційної політики з іншими сферами діяльності держави, перехід від політики реагування на внутрішні та зовнішні виклики у сфері міграції до політики прогнозування та попередження; враховує необхідність правового врегулювання і практичного вирішення проблемних питань, зумовлених та загострених широкомасштабною військовою агресією, розпочатою 24 лютого 2022 р. Російською Федерацією проти України.";
2) у розділі "Питання у сфері міграції, що потребують правового регулювання":
назву розділу викласти в такій редакції:
"Питання у сфері міграції, що потребують регулювання";
у першому реченні абзацу п’ятого слова "Проведення антитерористичної операції на сході України та глибока економічна криза" замінити словами "Антитерористична операція, Операція об’єднаних сил на сході України та широкомасштабна військова агресія, розпочата 24 лютого 2022 р. Російською Федерацією проти України,";
в абзаці чотирнадцятому слова "в умовах проведення антитерористичної операції, відсутності можливості здійснення контролю на значній ділянці східного кордону" замінити словами і цифрами "в умовах широкомасштабної військової агресії, розпочатої 24 лютого 2022 р. Російською Федерацією проти України, відсутності можливості здійснення контролю на значній ділянці державного кордону";
у першому реченні абзацу п’ятнадцятого слова "антитерористичної операції" замінити словами "воєнних дій";
доповнити розділ абзацами такого змісту:
"Широкомасштабна військова агресія, розпочата 24 лютого 2022 р. Російською Федерацією проти України, спричинила масовий виїзд населення за межі країни. Мільйони українців перетнули державний кордон із сусідніми країнами, велика кількість українців стали внутрішньо переміщеними особами. За дослідженнями, проведеними Управлінням Верховного комісара ООН у справах біженців, в Україні на даний час відбувається найбільша і найшвидша криза вимушеного переміщення із часів Другої світової війни.
За рік широкомасштабної військової агресії, розпочатої 24 лютого 2022 р. Російською Федерацією проти України, мільйони громадян України отримали тимчасовий притулок у державах - членах Європейського Союзу.
Значну кількість громадян України, які потрапили під окупацію, примусово вивезено до Російської Федерації, де постійно порушуються їх права, а ряд цивільних осіб Україна визволяє з місць позбавлення волі, підконтрольних Російській Федерації, шляхом обміну на російських військовополонених.
З різних причин не всі внутрішньо переміщені особи стають на облік після зміни свого місця проживання, що значно ускладнює збір інформації щодо їх кількості.
Для ведення обліку внутрішньо переміщених осіб в Україні діє Єдина інформаційна база даних про внутрішньо переміщених осіб, відповідальним за забезпечення формування та ведення якої є Мінсоцполітики.
Офіційні дані Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб на кінець 2022 року містили інформацію про більш як 4,8 млн. осіб, що є більше, ніж чисельність населення багатьох країн Європи, зокрема таких, як Республіка Албанія, Боснія і Герцеговина, Республіка Хорватія.
На даний час провести точну оцінку людських втрат, спричинених військовими діями, неможливо, однак очевидно, що зазначені втрати можуть призвести до масштабної демографічної кризи.
Згідно з постановою Верховної Ради України від 14 квітня 2022 р. № 2188-IX визнано дії, вчинені збройними силами Російської Федерації та її політичним і військовим керівництвом проти України, геноцидом Українського народу. Доручено Голові Верховної Ради України забезпечити невідкладне надсилання заяви до Організації Об’єднаних Націй, Європейського Парламенту, Парламентської Асамблеї Ради Європи, Парламентської Асамблеї ОБСЄ, Парламентської Асамблеї НАТО, урядів та парламентів іноземних держав щодо визнання вчинення Російською Федерацією геноциду Українського народу, а також злочинів проти людяності та воєнних злочинів на території України.
Широкомасштабна військова агресія, розпочата 24 лютого 2022 р. Російською Федерацією проти України, завдає значної шкоди людському капіталу України, спричинила масовий відтік населення за кордон, яке, за експертними оцінками, у своїй більшості складається з жінок і дітей. Внаслідок бойових дій щодня гинуть українські воїни, а через ракетні обстріли всієї території України гине мирне населення, зокрема діти.
Така ситуація ставить під загрозу соціальний та економічний розвиток держави. Для відбудови знищених міст, відновлення зруйнованої інфраструктури i забезпечення економічного зростання Україна потребуватиме значного людського потенціалу, а тому повернення всіх громадян України, які перебувають за кордоном, є основним завданням держави. В контексті цього важливим є забезпечення проведення моніторингу вимушеної емiгpaції, вивчення найбільш гострих потреб громадян України, їx інтересів та намірів i в подальшому розроблення ефективних програм та механізмів заохочення їx до повернення.
Під час широкомасштабної військової агресії, розпочатої 24 лютого 2022 р. Російською Федерацією проти України, значна частина підприємств зупинили свою діяльність, що негативно вплинуло на рівень зайнятості населення.
Однією із перешкод відновленню робочих місць може стати небажання громадян України повертатися в Україну. За результатами соціологічних опитувань, не все населення України, яке виїхало за кордон, планує повертатися на Батьківщину і вже знайшло собі роботу за кордоном.
Більшість українців, які покинули Батьківщину у зв’язку з широкомасштабною військовою агресією, розпочатою 24 лютого 2022 р. Російською Федерацією проти України, мають членів родини, які залишилися в Україні. З одного боку, це може стати вагомим стимулом для повернення, а з іншого - можливістю для членів родини возз’єднатися в подальшому із своїми рідними за кордоном.
Зруйновані внаслідок широкомасштабної військової агресії, розпочатої 24 лютого 2022 р. Російською Федерацією проти України, житло та інфраструктура є тими факторами, що можуть вплинути на рішення про неповернення українців на Батьківщину.
Необхідно визначити чіткі, прості і прозорі механізми відшкодування завданих громадянам України і бізнесу збитків, стимулюючі фінансові інструменти залучення зовнішніх інвестицій для відновлення країни.
Разом з тим одним із факторів, що потенційно сприятиме поверненню українців на Батьківщину, стали євроінтеграційні процеси в Україні, які сприяють покращенню системи державного управління, підвищенню стандартів життя в Україні та реальному захисту прав українців.
Так, за чотири місяці від початку широкомасштабної військової агресії, розпочатої 24 лютого 2022 р. Російською Федерацією проти України, Україна отримала статус держави-кандидата на членство в Європейському Союзі, а в серпні 2022 р. набула статусу країни - спостерігача в рамках Європейської міграційної мережі.";
3) у розділі "Напрями реалізації Стратегії":
у цілі 1:
у першому реченні абзацу першого слова "реєстрації місця проживання" замінити словами "декларування та реєстрації місця проживання";
у підрозділі "Реєстрація місця проживання ":
назву підрозділу викласти в такій редакції:
"Декларування та реєстрація місця проживання";
у першому реченні абзацу першого слова "Система реєстрації" замінити словами "Система декларування/реєстрації";
в абзаці другому слова "системи реєстрації" замінити словами "системи декларування/реєстрації";
в абзаці третьому слова "реєструвати місце проживання" замінити словами "декларувати/реєструвати місце проживання", а слова "зареєстрували своє місце проживання" - словами "задекларували/зареєстрували своє місце проживання";
в абзаці четвертому слова "зареєстрованого місця проживання" замінити словами "задекларованого/зареєстрованого місця проживання";
у цілі 3:
назву цілі викласти в такій редакції:
"Ціль 3. Створити необхідні умови для повернення та реінтеграції в українське суспільство громадян України, які є трудовими мігрантами та/або яким надано за кордоном тимчасовий захист";
абзаци перший і другий викласти в такій редакції:
"Для сприяння поверненню українських трудових мігрантів та громадян України, яким надано за кордоном тимчасовий захист, необхідно підвищити можливості освітнього і трудового розвитку в Україні, створити привабливі соціально-економічні та інфраструктурні умови для громадян України та інформувати про них, а також посилити зв’язки з Україною для того, щоб мігранти та громадяни України, які тимчасово перебувають за кордоном, мали можливість брати участь у житті держави.
Добровільне повернення громадян України, які тимчасово перебувають за кордоном, зокрема, потребуватиме формування нової політики партнерської взаємодії України та Європейського Союзу щодо повернення в Україну її громадян. Для формування та реалізації реінтеграційної політики необхідна злагоджена взаємодія органів державної влади та органів місцевого самоврядування на різних рівнях та у різних сферах.";

................
Перейти до повного тексту