1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
від 5 березня 2007 р. N 373
Київ
( Постанова втратила чинність на підставі Постанови КМ N 2 від 09.01.2014 )
Про внесення змін до Положення про порядок присвоєння звань особам командного складу морських суден
Кабінет Міністрів України
постановляє:
Внести зміни до Положення про порядок присвоєння звань особам командного складу морських суден, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 15 січня 2005 р. N 38 (Офіційний вісник України, 2005 р., N 3, ст. 137), виклавши його у новій редакції, що додається.
Прем'єр-міністр України В.ЯНУКОВИЧ
Інд. 21
ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 15 січня 2005 р. N 38 ( 38-2005-п )
(в редакції постанови Кабінету Міністрів України
від 5 березня 2007 р. N 373)
ПОЛОЖЕННЯ
про порядок присвоєння звань особам командного складу морських суден
1. Цим Положенням визначається процедура присвоєння звань особам командного складу морських суден (далі - особи командного складу).
Дія Положення не поширюється на осіб, які виконують службові обов'язки на суднах, що плавають під військово-морським прапором України, риболовних суднах, яхтах, що не займаються комерційними перевезеннями, і суднах валовою місткістю менше ніж 80 одиниць та/або потужністю головної енергетичної установки менше ніж 55 кВт.
2. У цьому Положенні терміни вживаються у такому значенні:
ГМЗЛБ - скорочена назва Глобальної морської системи зв'язку у разі лиха та для забезпечення безпеки;
далеке плавання - плавання за межами вод, визначених для прибережного та малого плавання;
звання осіб командного складу - кваліфікаційна категорія, яка присвоюється залежно від рівня освіти, професійної компетентності, стажу роботи на суднах, підтверджується видачею диплома або кваліфікаційного свідоцтва та надає право таким особам займати відповідну посаду на морському судні. Звання осіб командного складу не належать до спеціальних;
мале плавання - плавання, під час якого судно (в тому числі у разі виконання міжнародних рейсів) віддаляється не більш як на 200 морських миль від порту або місця, в якому пасажири та екіпаж могли б перебувати у безпеці. Відстань між останнім портом заходження в країні, з якої судно вийшло в рейс, та кінцевим портом призначення, або дальність зворотного рейсу, не повинна перевищувати 600 морських миль. Кінцевий порт призначення - останній порт заходження, з якого судно виходить у зворотний рейс до країни, з якої воно вийшло в рейс;
малотоннажне судно - судно валовою місткістю від 80 до 500 одиниць та/або з потужністю головної енергетичної установки від 55 до 750 кВт;
оператор ГМЗЛБ - радіоспеціаліст, який має відповідну кваліфікацію і виконує обов'язки згідно з вимогами глави IV Міжнародної конвенції про підготовку і дипломування моряків та несення вахти 1978 року (далі - Конвенція), забезпечує радіозв'язок і може бути призначений радіооператором, відповідальним за радіозв'язок ГМЗЛБ відповідно до типу диплома (обмеженого чи загального);
прибережне плавання - плавання вздовж берегів України та сусідніх держав з віддаленням від берега на відстань до 20 морських миль;
радіоелектронік ГМЗЛБ - особа командного складу, яка має кваліфікацію згідно з Регламентом радіозв'язку та відповідно до положень глави IV Конвенції, несе відповідальність за радіозв'язок, експлуатацію, технічне обслуговування і ремонт всього обладнання зв'язку ГМЗЛБ та радіонавігаційного обладнання на судні і може бути призначена радіооператором, відповідальним за радіозв'язок під час лиха у будь-яких морських районах;
схвалення - визнання відповідним органом, який має повноваження визнавати підготовку такою, що відповідає вимогам Конвенції і національним вимогам, та підтвердження відповідними документами.
Інші терміни у цьому Положенні вживаються у значенні, наведеному у Конвенції, Кодексі торговельного мореплавства України, інших актах законодавства з питань морського транспорту.
3. Звання осіб командного складу присвоюються громадянам України, які закінчили навчальні заклади, що здійснюють підготовку моряків, а також іноземцям, які закінчили морські навчальні заклади України, колишнього Радянського Союзу та у передбачених міжнародними договорами України випадках.
4. Особам командного складу можуть присвоюватися такі звання:
судноводіям - капітан далекого плавання, капітан малого плавання, капітан прибережного плавання, штурман далекого плавання, штурман, судноводій-механік 1 класу, судноводій-механік 2 класу, судноводій-механік 3 класу, судноводій малотоннажного судна, судноводій-механік малотоннажного судна;
судновим механікам - механік першого розряду, механік другого розряду, механік третього розряду, механік малотоннажного судна;
судновим електромеханікам - електромеханік першого розряду, електромеханік другого розряду, електромеханік третього розряду;
судновим радіоспеціалістам - радіоелектронік ГМЗЛБ першого класу, радіоелектронік ГМЗЛБ другого класу, радіооператор першого класу, радіооператор другого класу, оператор ГМЗЛБ, оператор-радіотелефоніст;
судновим рефрижераторним механікам - рефрижераторний механік першого класу, рефрижераторний механік другого класу, рефрижераторний механік третього класу.
Звання штурман малого плавання, яке було присвоєне особі командного складу до прийняття цього Положення, відповідає званню штурман, яке передбачене цим Положенням.
Особи, яким присвоєно звання капітан далекого плавання або механік першого розряду, мають право на носіння відповідних нагрудних знаків у порядку, встановленому Мінтрансзв'язку.
5. Особи командного складу, яким присвоєно відповідне звання, можуть займати такі посади:
судноводії - капітана, старшого помічника капітана, другого помічника капітана, вахтового помічника капітана, капітана-механіка, змінного помічника капітана, шкіпера, помічника шкіпера;
суднові механіки - старшого механіка, другого механіка, вахтового механіка;
суднові електромеханіки - старшого електромеханіка, другого електромеханіка, електромеханіка;
суднові радіоспеціалісти - радіоелектроніка ГМЗЛБ, начальника радіостанції, радіооператора;
суднові рефрижераторні механіки - механіка суднових рефрижераторних установок.
6. Рішення щодо присвоєння або підтвердження звання приймається Державною кваліфікаційною комісією (далі - Кваліфікаційна комісія), яка утворюється Інспекцією з питань підготовки та дипломування моряків. Порядок роботи Кваліфікаційної комісії визначається Мінтрансзв'язку.
7. Звання осіб командного складу присвоюються особам віком не молодше 18 років, а звання капітана - віком не молодше 20 років, які:
закінчили схвалені навчальні заклади, що здійснюють підготовку моряків за навчальними програмами, погодженими Мінтрансзв'язку (далі - морські навчальні заклади), і здобули освіту, що відповідає міжнародним вимогам та законодавству України з питань підготовки та дипломування моряків (далі - національні вимоги) і дає право на присвоєння звань осіб командного складу та отримання дипломів або кваліфікаційних свідоцтв. Перелік морських навчальних закладів встановлюється МОН;
мають документально підтверджену необхідну спеціальну або спеціалізовану підготовку згідно з вимогами Конвенції та національними вимогами у схвалених підприємстві, установі, організації, що здійснюють підготовку моряків (навчально-тренажерні заклади), і документально підтверджений стаж плавання на суднах згідно з вимогами Конвенції та національними вимогами (далі - стаж плавання). Перелік підприємств, установ, організацій, що здійснюють підготовку моряків, визначається Мінтрансзв'язку;
є придатними до роботи на судні за станом здоров'я. Порядок встановлення придатності моряків до роботи на судні за станом здоров'я визначається МОЗ за погодженням з Мінтрансзв'язку;
підтвердили свою кваліфікацію в Кваліфікаційній комісії.
8. Випускники денного відділення морського навчального закладу за умови наявності необхідного стажу плавання та проходження спеціальної або спеціалізованої підготовки згідно з вимогами Конвенції та національними вимогами мають право підтверджувати кваліфікацію на відповідність вимогам Конвенції та національним вимогам безоплатно під час проходження державної атестації на спільному засіданні державної екзаменаційної комісії морського навчального закладу та Кваліфікаційної комісії. Оплата роботи членів Кваліфікаційної комісії здійснюється за рахунок навчального закладу в розмірі, встановленому для членів екзаменаційної комісії.
На підставі протоколу спільного засідання комісій та документів, що засвідчують необхідні стаж плавання і практичну підготовку, випускник має право протягом 12 місяців з дати проведення засідання отримати у капітана морського порту диплом або кваліфікаційне свідоцтво, які засвідчують присвоєння зазначеного в протоколі звання особи командного складу, та підтвердження диплома або кваліфікаційного свідоцтва. Порядок проведення спільного засідання комісій визначається Мінтрансзв'язку за погодженням з МОН.
9. Особи командного складу для присвоєння чергового звання і підтвердження диплома або кваліфікаційного свідоцтва повинні пройти курси підвищення кваліфікації у морських навчальних закладах відповідного рівня акредитації і отримати свідоцтво встановленого зразка.
10. Присвоєння звання та надання права на зайняття відповідної посади на судні засвідчується дипломом або кваліфікаційним свідоцтвом - документами, що визначають кваліфікацію осіб командного складу.
11. Диплом і кваліфікаційне свідоцтво вважаються дійсними за наявності відповідного підтвердження, що є невід'ємною частиною диплома і кваліфікаційного свідоцтва і надає право займати посади або виконувати певні обов'язки згідно з вимогами Конвенції та національними вимогами на суднах визначеного типу, місткості, потужності та виду рухової установки, району плавання.
Підтвердження видається на строк, що не перевищує п'яти років від дати прийняття рішення Кваліфікаційною комісією.
12. Диплом, кваліфікаційне свідоцтво та їх підтвердження видаються на підставі протоколу засідання Кваліфікаційної комісії та інших документів у порядку, що визначається Мінтрансзв'язку.
13. Порядок підтвердження кваліфікації та дипломування осіб командного складу суден у прибережному плаванні, а також тих, що здійснюють плавання виключно у внутрішніх водах, у межах захищених вод чи у безпосередній до них близькості і в районах дії портових правил, та у випадках, передбачених главою VII Конвенції, а також порядок підтвердження кваліфікації та дипломування осіб командного складу, для яких цим Положенням не передбачено присвоєння звань, персоналу яхт, що не займаються комерційними перевезеннями, та осіб суднової команди морських суден, а також видачі їм відповідних кваліфікаційних документів визначається Мінтрансзв'язку.
14. В окремих випадках, якщо це не створює небезпеки для людей, майна або довкілля, за поданням судновласника особам командного складу, які мають відповідну кваліфікацію та практичний досвід, капітаном морського порту може бути виданий пільговий дозвіл, який дає право на зайняття посади на категорію вище, ніж це передбачено дипломом або кваліфікаційним свідоцтвом, у порядку, що визначається Мінтрансзв'язку.
15. Інформація про видані дипломи, кваліфікаційні свідоцтва та їх підтвердження вноситься до Єдиного державного реєстру документів моряків, порядок ведення якого визначається Мінтрансзв'язку.
16. Позбавлення звання та вилучення диплома або кваліфікаційного свідоцтва здійснюється за рішенням суду.
17. Особам, які претендують на присвоєння звання, необхідно мати:
1) для присвоєння звання штурмана та отримання права на зайняття посади вахтового помічника капітана морських суден валовою місткістю 500 одиниць і більше відповідно до Правила II/1 Конвенції та національних вимог:
освітньо-кваліфікаційний рівень не нижче молодшого спеціаліста за спеціальністю "Судноводіння" і відповідати стандарту компетентності, визначеному в розділі А-II/1 Кодексу з підготовки та дипломування моряків і несення вахти (далі - Кодекс), та національним вимогам;
стаж плавання на морських самохідних суднах не менше ніж 12 місяців у складі палубної команди, що зараховується як частина схваленої програми підготовки, документально підтвердженої в Книзі реєстрації підготовки, порядок ведення якої визначається Мінтрансзв'язку (у іншому разі стаж плавання на морських самохідних суднах повинен становити не менше ніж три роки), з виконанням протягом зазначеного стажу плавання обов'язків з несення вахти на ходовому містку під наглядом капітана або вахтового помічника капітана не менш як шість місяців на морських самохідних суднах;
диплом оператора ГМЗЛБ;
2) для присвоєння звання штурмана далекого плавання та отримання права на зайняття посади старшого помічника капітана морських суден валовою місткістю 500 одиниць і більше відповідно до Правила II/2 Конвенції та національних вимог:
освітньо-кваліфікаційний рівень не нижче бакалавра за спеціальністю "Судноводіння" і відповідати стандарту компетентності, визначеному в розділі А-II/2 Кодексу, та національним вимогам;
диплом штурмана;
диплом оператора ГМЗЛБ загальний;
стаж плавання не менш як 18 місяців з виконанням обов'язків вахтового помічника капітана на морських суднах валовою місткістю 500 одиниць і більше в далекому плаванні, з яких не менш як шість місяців на посаді другого помічника капітана в далекому плаванні;
3) для присвоєння звання капітана прибережного плавання та отримання права на зайняття посади капітана морських суден валовою місткістю менше ніж 500 одиниць у прибережному плаванні відповідно до Правила II/3 Конвенції та національних вимог:
освітньо-кваліфікаційний рівень не нижче молодшого спеціаліста за спеціальністю "Судноводіння" і відповідати стандарту компетентності, визначеному в розділі А-II/3 Кодексу, та національним вимогам;
диплом штурмана;
диплом оператора ГМЗЛБ;
стаж плавання не менш як 24 місяці у будь-якому плаванні з виконанням обов'язків вахтового помічника капітана на будь-яких самохідних суднах, з яких не менш як 12 місяців на посаді старшого помічника капітана в будь-якому плаванні.
Капітан морського судна валовою місткістю менше ніж 500 одиниць, не зайнятого в прибережному плаванні, повинен мати диплом капітана малого плавання або капітана далекого плавання з правом зайняття посади на морських суднах валовою місткістю 500 одиниць і більше;
4) для присвоєння звання капітана малого плавання та отримання права на зайняття посади капітана морських суден валовою місткістю 500 одиниць і більше в малому плаванні відповідно до Правила II/2 Конвенції та національних вимог:
освітньо-кваліфікаційний рівень не нижче бакалавра за спеціальністю "Судноводіння" і відповідати стандарту компетентності, визначеному в розділі А-II/2 Кодексу, та національним вимогам;
диплом штурмана або штурмана далекого плавання;
диплом оператора ГМЗЛБ загальний;
стаж плавання не менш як 24 місяці з виконанням обов'язків вахтового помічника капітана на морських суднах валовою місткістю 500 одиниць і більше в малому або далекому плаванні, з яких не менш як 12 місяців на посаді старшого помічника капітана в малому або далекому плаванні;
5) для присвоєння звання капітана далекого плавання та отримання права на зайняття посади капітана морських суден валовою місткістю 500 одиниць і більше відповідно до Правила II/2 Конвенції та національних вимог:
освітньо-кваліфікаційний рівень спеціаліста або магістра за спеціальністю "Судноводіння" і відповідати стандарту компетентності, визначеному в розділі А-II/2 Кодексу, та національним вимогам;
диплом штурмана далекого плавання;
диплом оператора ГМЗЛБ загальний;
стаж плавання не менш як 18 місяців на посаді старшого помічника капітана на морських суднах валовою місткістю 500 одиниць і більше в далекому плаванні;
6) для присвоєння звання механіка третього розряду та отримання права на зайняття посади вахтового механіка відповідно до Правила III/1 Конвенції та національних вимог:
освітньо-кваліфікаційний рівень не нижче молодшого спеціаліста за спеціальністю "Експлуатація суднових енергетичних установок" чи "Автоматизоване управління технологічними процесами" із спеціалізацією "Автоматизоване управління судновими енергетичними установками" або освітньо-кваліфікаційний рівень спеціаліста чи магістра за спеціальністю "Електричні системи і комплекси транспортних засобів" із спеціалізацією "Експлуатація суднових автоматизованих систем" чи "Суднові енергетичні установки та устаткування" із спеціалізацією "Експлуатація, випробування та монтаж суднових енергетичних установок" і відповідати стандарту компетентності, визначеному в розділі А-III/1 Кодексу, та національним вимогам;
стаж плавання не менш як шість місяців на самохідних суднах у складі машинної команди з виконанням обов'язків з несення вахти та обслуговування суднових енергетичних установок під контролем вахтового механіка; виконання схваленої програми підготовки на судні повинно бути документально підтверджено записами в Книзі реєстрації підготовки;

................
Перейти до повного тексту