- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Закон України
ЗАКОН УКРАЇНИ
Про хімічні джерела струму
(Відомості Верховної Ради України (ВВР), 2006, № 33, ст. 279)
( Із змінами, внесеними згідно із Законами
№ 1571-VI від 25.06.2009 , ВВР, 2010, № 1, ст.6
№ 2289-VI від 01.06.2010 , ВВР, 2010, № 33, ст.471
№ 2608-VI від 19.10.2010 , ВВР, 2011, № 11, ст.69
№ 5463-VI від 16.10.2012 , ВВР, 2014, № 4, ст.61
№ 124-VIII від 15.01.2015 , ВВР, 2015, № 14, ст.96
№ 222-VIII від 02.03.2015 , ВВР, 2015, № 23, ст.158
№ 2059-VIII від 23.05.2017 , ВВР, 2017, № 29, ст.315
№ 124-IX від 20.09.2019 , ВВР, 2019, № 46, ст.295 )
Цей Закон визначає правові, організаційні та економічні засади у сфері поводження з хімічними джерелами струму і спрямований на суттєве покращення екологічної ситуації в Україні за рахунок зменшення впливу відпрацьованих хімічних джерел струму шляхом утилізації відпрацьованих хімічних джерел струму.
Розділ I
ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
Стаття 1. Сфера застосування
Закон є обов'язковим для виконання підприємствами, установами та організаціями всіх форм власності та фізичними особами, які є суб'єктами відносин у сфері хімічних джерел струму.
Особливості відносин, що виникають у зв'язку із закупівлею хімічних джерел струму за державні кошти та/або в межах державного оборонного замовлення, відносин, пов'язаних з реалізацією хімічних джерел струму, які є виробами військового призначення або подвійного використання та/або містять дорогоцінні метали, визначаються окремими законодавчими актами України, що регулюють такі відносини.
Стаття 2. Визначення термінів
У цьому Законі наведені нижче терміни вживаються в такому значенні:
хімічні джерела струму - джерела електричної енергії, яка виробляється шляхом перетворення хімічної енергії в електричну, що складаються з одного чи декількох неперезаряджувальних первинних елементів або перезаряджувальних вторинних елементів (акумуляторів), у тому числі інтегрованих у вироби промислового чи побутового призначення;
сфера хімічних джерел струму - відносини, що виникають при розробці, виробництві, реалізації, імпорті та експлуатації хімічних джерел струму, заготівлі та утилізації відпрацьованих хімічних джерел струму;
суб'єкти відносин у сфері хімічних джерел струму - розробник, виробник, імпортер, продавець, покупець, споживач, спеціалізоване підприємство з утилізації, інші юридичні та фізичні особи, які є стороною у відносинах, що виникають при розробці, виробництві, реалізації, імпорті та експлуатації хімічних джерел струму, заготівлі та утилізації відпрацьованих хімічних джерел струму;
розробник - суб'єкт підприємницької діяльності, який здійснює розробку хімічних джерел струму, технологічних процесів їх виробництва та утилізації відпрацьованих хімічних джерел струму;
виробник - суб'єкт підприємницької діяльності, який здійснює виробництво хімічних джерел струму;
імпортер - суб'єкт підприємницької діяльності, який здійснює ввезення на митну територію України хімічних джерел струму;
споживач - юридична або фізична особа, яка використовує хімічні джерела струму або вироби з інтегрованими хімічними джерелами струму;
спеціалізоване підприємство з утилізації - суб'єкт підприємницької діяльності, який має у власності (чи на правах оренди) відповідні приміщення, спеціалізоване виробниче обладнання для заготівлі та утилізації відпрацьованих хімічних джерел струму та здійснює провадження технологічних процесів з первинної обробки та утилізації відпрацьованих хімічних джерел струму із забезпеченням згідно із законодавством протипожежної, екологічної та радіаційної безпеки;
спеціалізоване виробництво з утилізації - структурний підрозділ виробника, який має у власності (чи на правах оренди) відповідні приміщення та здійснює провадження технологічних процесів з первинної обробки та утилізації відпрацьованих хімічних джерел струму із забезпеченням згідно із законодавством протипожежної, екологічної та радіаційної безпеки;
приймальний пункт - стаціонарний або пересувний відокремлений підрозділ виробника чи спеціалізованого підприємства з утилізації, який здійснює операції із заготівлі відпрацьованих хімічних джерел струму;
експлуатація хімічних джерел струму - використання хімічних джерел струму споживачем за призначенням відповідно до супровідної технічної та/або експлуатаційної документації;
відпрацьовані хімічні джерела струму - хімічні джерела струму, непридатні для експлуатації за рішенням споживача внаслідок фізичного, морального зносу, непоправного браку або з інших причин;
небезпечні відпрацьовані хімічні джерела струму - відпрацьовані хімічні джерела струму, що утримують у своєму складі екологічно небезпечні речовини та їх сполуки;
небезпечні речовини та їх сполуки - небезпечні речовини та їх сполуки, що включені до переліку, затвердженого Кабінетом Міністрів України;
заготівля відпрацьованих хімічних джерел струму - діяльність суб'єктів підприємницької діяльності, пов'язана із збиранням, закупівлею, перевезенням, зберіганням та реалізацією відпрацьованих хімічних джерел струму спеціалізованим виробництвам з утилізації або спеціалізованим підприємствам з утилізації;
первинна обробка відпрацьованих хімічних джерел струму - діяльність, пов'язана з приведенням відпрацьованих хімічних джерел струму до стану їх екологічно безпечного зберігання, перевезення чи видалення;
утилізація відпрацьованих хімічних джерел струму - механічне, фізико-хімічне та інше оброблення відпрацьованих хімічних джерел струму з метою отримання сировини для виробництва хімічних джерел струму та/або знешкодження відпрацьованих хімічних джерел струму чи їх складових частин.
Інші поняття і терміни вживаються в цьому Законі у значеннях, визначених законодавством України.
Стаття 3. Законодавство про хімічні джерела струму
Відносини у сфері хімічних джерел струму регулюються законодавством України з урахуванням особливостей, визначених цим Законом та прийнятими відповідно до нього нормативно-правовими актами.
Розділ II
ДЕРЖАВНА ПІДТРИМКА, УПРАВЛІННЯ ТА РЕГУЛЮВАННЯ У СФЕРІ ХІМІЧНИХ ДЖЕРЕЛ СТРУМУ
Стаття 4. Здійснення державної політики у сфері хімічних джерел струму
Основні напрями державної політики у сфері хімічних джерел струму визначаються цим Законом.
Кабінет Міністрів України та інші уповноважені органи виконавчої влади в межах повноважень, визначених законом, реалізують державну політику у сфері хімічних джерел струму та здійснюють управління нею.
Стаття 5. Державна підтримка розвитку виробництва хімічних джерел струму та утилізації відпрацьованих хімічних джерел струму
Державна підтримка розвитку виробництва хімічних джерел струму та створення умов щодо утилізації відпрацьованих хімічних джерел струму здійснюється відповідно до загальнодержавних, галузевих, регіональних та місцевих програм за рахунок державного і місцевих бюджетів у порядку, встановленому законодавством.
Кабінет Міністрів України відповідно до загальнодержавних та галузевих програм при підготовці проекту державного бюджету передбачає відповідні кошти на фінансування заходів щодо розвитку виробництва хімічних джерел струму, спеціалізованих виробництв з утилізації та спеціалізованих підприємств з утилізації відпрацьованих хімічних джерел струму.
Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування відповідно до регіональних і місцевих програм передбачають кошти в проектах місцевих бюджетів на фінансування заходів щодо розвитку виробництва хімічних джерел струму, сприяють створенню та розвитку спеціалізованих виробництв з утилізації та спеціалізованих підприємств з утилізації та здійснення утилізації відпрацьованих хімічних джерел струму.
Стаття 6. Державне управління у сфері хімічних джерел струму
Державне управління у сфері хімічних джерел струму передбачає:
розробку, узгодження, прийняття та виконання загальнодержавних, галузевих, регіональних та місцевих програм розвитку хімічних джерел струму;
сприяння реалізації інвестиційних програм розвитку виробництв вітчизняних хімічних джерел струму, спеціалізованих виробництв з утилізації та спеціалізованих підприємств з утилізації;
розробку та прийняття органами виконавчої влади в межах їх компетенції нормативно-правових актів, норм і правил щодо виробництва хімічних джерел струму, їх експлуатації, заготівлі та утилізації відпрацьованих хімічних джерел струму.
Стаття 7. Державне регулювання у сфері хімічних джерел струму
Державне регулювання у сфері хімічних джерел струму здійснюється шляхом:
реалізації загальнодержавних, галузевих, регіональних та місцевих програм розвитку вітчизняних хімічних джерел струму;
запровадження норм і правил виробництва та експлуатації хімічних джерел струму, заготівлі та утилізації відпрацьованих хімічних джерел струму;
нагляду та контролю за здійсненням із застосуванням екологічно безпечних технологій виробництва хімічних джерел струму та утилізації відпрацьованих хімічних джерел струму;
нагляду та контролю за відповідністю хімічних джерел струму, сировини, комплектуючих деталей для виробництва, що ввозяться на митну територію України, вимогам нормативно-правових актів;
нагляду та контролю за додержанням продавцями, покупцями та споживачами вимог технічної документації щодо зберігання, експлуатації хімічних джерел струму та передачі відпрацьованих хімічних джерел струму для утилізації.
Стаття 10. Фінансування у сфері хімічних джерел струму
Фінансування у сфері хімічних джерел струму здійснюється як за рахунок коштів, передбачених загальнодержавними, галузевими та регіональними програмами розвитку хімічних джерел струму, так і за рахунок коштів суб'єктів відносин у сфері хімічних джерел струму, добровільних внесків та інших коштів, не заборонених законодавством.
Розділ III
ЗАХИСТ ВІТЧИЗНЯНОГО РИНКУ ТА МІЖНАРОДНЕ СПІВРОБІТНИЦТВО У СФЕРІ ХІМІЧНИХ ДЖЕРЕЛ СТРУМУ
Стаття 11. Захист вітчизняного ринку хімічних джерел струму
Державна політика у сфері захисту вітчизняного ринку хімічних джерел струму здійснюється шляхом:
виконання вимог до екологічної безпеки хімічних джерел струму, які ввозяться на митну територію України.
Захист вітчизняного ринку від недобросовісної конкуренції здійснюється згідно із законодавством України.
Стаття 12. Міжнародне співробітництво у сфері хімічних джерел струму
Міжнародне співробітництво у сфері хімічних джерел струму здійснюється шляхом:
участі в роботі міжнародних організацій, конференцій, виставок тощо;
гармонізації національних стандартів, норм та правил з міжнародними стандартами, нормами та правилами, які визначають вимоги до виробництва, якості, експлуатації хімічних джерел струму, заготівлі та утилізації відпрацьованих хімічних джерел струму.
Установлення правових, організаційних, технічних і фінансових відносин з міжнародними організаціями виробників хімічних джерел струму, співробітництво із зарубіжними виробниками хімічних джерел струму здійснюється згідно з відповідними міжнародними договорами, законодавством України та законодавством країн місцезнаходження міжнародних організацій і зарубіжних виробників хімічних джерел струму.
Якщо міжнародним договором, згода на обов'язковість якого надана Верховною Радою України, встановлені інші правила, ніж ті, що передбачені цим Законом, то застосовуються правила міжнародного договору.
Розділ IV
ПІДПРИЄМНИЦЬКА ДІЯЛЬНІСТЬ У СФЕРІ ХІМІЧНИХ ДЖЕРЕЛ СТРУМУ
Стаття 13. Забезпечення науково-технічного розвитку у сфері хімічних джерел струму
Забезпечення науково-технічного розвитку хімічних джерел струму, популяризація та впровадження науково-технічних досягнень у сфері хімічних джерел струму здійснюються науковими та науково-дослідними установами державної та інших форм власності.
Наукові та науково-дослідні установи при розробці хімічних джерел струму, технологічних процесів їх виробництва та утилізації відпрацьованих хімічних джерел струму зобов'язані передбачати екологічну безпеку виробництва хімічних джерел струму та утилізації відпрацьованих хімічних джерел струму.
Стаття 14. Умови виробництва хімічних джерел струму
Виробництво хімічних джерел струму здійснюється виробниками, які є власниками чи орендарями виробничих потужностей, а також мають у своєму розпорядженні технології для виробництва хімічних джерел струму.
Проектна документація на будівництво та реконструкцію (переоснащення, розширення, технічне переозброєння) підприємств з виробництва хімічних джерел струму підлягає оцінці впливу на довкілля, експертизі та узгодженню відповідними органами державного контролю та нагляду в порядку, встановленому законодавством.
................Перейти до повного тексту