1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Закон України


ЗАКОН УКРАЇНИ
Про Всеукраїнський перепис населення
(Відомості Верховної Ради України (ВВР), 2000, № 51-52, ст.446) ( Із змінами, внесеними згідно із Законами № 4652-VI від 13.04.2012, ВВР, 2013, № 21, ст.208 № 5463-VI від 16.10.2012, ВВР, 2014, № 4, ст.61 № 2438-IX від 19.07.2022 - щодо набрання чинності див. пункт 2 № 2524-IX від 16.08.2022 ) ( У тексті Закону: слова "спеціально уповноважений центральний орган виконавчої влади у галузі статистики" в усіх відмінках замінено словами "центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері статистики" у відповідному відмінку; слова "спеціально уповноважені" в усіх відмінках виключено згідно із Законом № 5463-VI від 16.10.2012 )
Цей Закон визначає правові, економічні та організаційні основи підготовки і проведення Всеукраїнського перепису населення (далі - Перепис населення), оброблення, узагальнення, поширення та використання його результатів і регулює відносини суб'єктів Перепису населення, визначає їх права, обов'язки та відповідальність, встановлює гарантії держави щодо захисту конфіденційної інформації, отриманої у процесі Перепису населення.
Розділ I
ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
Стаття 1. Визначення термінів
У цьому Законі наведені нижче терміни вживаються в такому значенні:
дата Перепису населення - момент (рік, місяць, день та час), станом на який здійснюється збирання даних про населення;
домогосподарство - сукупність осіб, які спільно проживають в одному житловому приміщенні або його частині, забезпечують себе всім необхідним для життя, ведуть спільне господарство, повністю або частково об’єднують та витрачають кошти. Такі особи можуть перебувати у родинних стосунках або стосунках свояцтва, не перебувати у жодних із таких стосунків або перебувати у декількох водночас. Домогосподарство може складатися з однієї особи;
календарний план підготовки і проведення Перепису населення - перелік основних організаційних заходів для кожного етапу робіт з Перепису населення з визначенням строків їх виконання та відповідальних виконавців;
Концепція технології оброблення даних Перепису населення - сукупність принципів та методів оброблення даних Перепису населення, які забезпечують достовірність і захист конфіденційної інформації, надійність і точність виконання робіт у визначені строки;
користувач - юридична або фізична особа, яка використовує дані Перепису населення;
метод проведення Перепису населення - спосіб збору даних відповідно до програми Перепису населення;
Перепис населення - періодичне суцільне державне статистичне спостереження, що включає збирання демографічних і соціально-економічних даних, які на встановлену Кабінетом Міністрів України дату характеризують чисельність і склад населення країни, а також оброблення, узагальнення, поширення та використання його результатів;
переписний лист - візуалізована форма для запису відповідей на зазначені в ньому запитання програми Перепису населення;
переписна документація - сукупність візуалізованих форм, які заповнюються тимчасовим переписним персоналом у процесі підготовки, проведення Перепису населення та оброблення його результатів. До переписної документації належать переписні листи, списки проживаючих у приміщенні, довідки про проведення Перепису населення тощо;
переписний інструментарій - переписна документація та інструктивні матеріали (інструкції, настанови, порядки, переліки тощо), які використовуються у процесі підготовки та проведення Перепису населення, оброблення, узагальнення, поширення та використання його результатів;
програма Перепису населення - перелік запитань, за якими здійснюється збирання основних первинних (персональних) даних щодо фізичних осіб, домогосподарств, а також їхніх житлових умов;
програма розроблення матеріалів Перепису населення - система угруповань та комбінацій ознак, за допомогою яких основні первинні (персональні) дані Перепису населення перетворюються у сукупність зведених знеособлених і узагальнених величин, що характеризують чисельність і склад населення;
респондент - фізична особа, яка підлягає опитуванню у процесі Перепису населення;
строк проведення Перепису населення - період часу, протягом якого здійснюється збирання даних;
тимчасовий переписний персонал - спеціально підготовлені особи, які залучаються до підготовки, проведення Перепису населення та оброблення його результатів у строки, встановлені Кабінетом Міністрів України.
( Стаття 1 із змінами, внесеними згідно із Законом № 5463-VI від 16.10.2012; в редакції Закону № 2438-IX від 19.07.2022 - щодо набрання чинності див. пункт 2 )
Стаття 2. Правова основа Перепису населення
Правовою основою Перепису населення є Конституція України, Закон України "Про офіційну статистику", цей Закон, законодавство України про інформацію, інформатизацію та про захист персональних даних, інші нормативно-правові акти, а також чинні міжнародні договори, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України.
( Стаття 2 із змінами, внесеними згідно із Законами № 2438-IX від 19.07.2022 - щодо набрання чинності див. пункт 2, № 2524-IX від 16.08.2022 )
Стаття 3. Мета та підстави для проведення Перепису населення
Метою проведення Перепису населення є отримання достовірних, об’єктивних та цілісних даних щодо населення країни в цілому та по кожній адміністративно-територіальній одиниці зокрема для інформаційного забезпечення управління та прогнозування соціально-економічного розвитку, а також розроблення та реалізації державної політики з питань народонаселення в інтересах економічного добробуту та прав людини.
Перепис населення проводиться не менш як один раз на 10 років.
Підставою для проведення Перепису населення є рішення Кабінету Міністрів України, яке приймається не пізніше ніж за три роки до початку та передбачає проведення відповідної інформаційно-роз’яснювальної роботи.
Строк проведення Перепису населення встановлюється Кабінетом Міністрів України.
( Стаття 3 в редакції Закону № 2438-IX від 19.07.2022 - щодо набрання чинності див. пункт 2 )
Стаття 4. Суб'єкти Перепису населення
До суб'єктів Перепису населення належать:
респонденти - громадяни України, в тому числі ті, що на встановлену дату Перепису населення перебувають за її межами, а також іноземці та особи без громадянства, які на встановлену дату Перепису населення перебувають на території України;
тимчасовий переписний персонал та інші працівники, які залучаються до підготовки і проведення Перепису населення, оброблення, узагальнення, поширення та використання його результатів;
центральні і місцеві органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, а також інші юридичні особи, їх філії, відділення, представництва тощо, які залучаються згідно з їх компетенцією до підготовки і проведення Перепису населення;
користувачі даних Перепису населення.
Розділ II
ПРОГРАМА І МЕТОД ПЕРЕПИСУ НАСЕЛЕННЯ, ОСНОВНІ МЕТОДОЛОГІЧНО-ОРГАНІЗАЦІЙНІ ПРИНЦИПИ ЙОГО ПРОВЕДЕННЯ
Стаття 5. Програма Перепису населення
До програми Перепису населення в обов’язковому порядку включаються запитання, що стосуються напрямів:
складу та родинних стосунків членів домогосподарства;
статі;
віку;
дати і місця народження;
сімейного стану;
етнічного походження;
мовних ознак;
громадянства;
освіти;
джерел засобів до існування;
зайнятості;
міграційної активності;
житлових умов.
Перелік напрямів програми Перепису населення може бути змінено за рішенням Кабінету Міністрів України для забезпечення досягнення мети Перепису. Змінений перелік напрямів програми Перепису населення розробляється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері статистики, погоджується з Уповноваженим Верховної Ради України з прав людини та затверджується Кабінетом Міністрів України.
Збирання основних первинних (персональних) даних здійснюється з урахуванням вимог до обробки персональних даних, установлених законодавством про захист персональних даних.
Не підлягають включенню до програми Перепису населення запитання, відповіді на які містять інформацію, що належить до державної або комерційної таємниці, не призначена для статистичних цілей або обмежує чи порушує права і свободи людини і громадянина.
( Стаття 5 в редакції Закону № 2438-IX від 19.07.2022 - щодо набрання чинності див. пункт 2 )
Стаття 6. Методи проведення Перепису населення
Перепис населення здійснюється такими методами:
обхід (безпосереднє відвідування) житлових будинків та житлових приміщень в інших будівлях тимчасовим переписним персоналом і заповненням ним переписної документації в електронній або паперовій формі;
отримання письмових (усних) відповідей респондентів на запитання згідно з програмою Перепису населення, зокрема шляхом заповнення респондентами переписної документації в електронній формі за допомогою спеціального програмного забезпечення;
заповнення переписної документації тимчасовим переписним персоналом під час відвідування респондентами переписних дільниць, які утворюються органами державної статистики;
використання основних первинних (персональних) даних, збирання яких здійснюється у процесі проведення Перепису населення, з національних електронних інформаційних ресурсів (систем), у встановленому законом порядку для цілей Перепису населення.
Порядок отримання інформації з національних електронних інформаційних ресурсів (систем) у процесі проведення Перепису населення визначається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері статистики, за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері відкритих даних, розвитку національних електронних інформаційних ресурсів та інтероперабельності.
Заповнення переписної документації здійснюється на підставі відповідей, отриманих від респондентів, без їх документального підтвердження.
Для проведення Перепису населення можуть застосовуватися й інші методи у порядку, встановленому законом.
( Стаття 6 в редакції Закону № 2438-IX від 19.07.2022 - щодо набрання чинності див. пункт 2 )
Стаття 6-1. Особливості перепису окремих категорій населення
Дані про членів домогосподарства, які є малолітніми, неповнолітніми або над якими встановлено опіку чи піклування та вік яких становить від 0 до 14 років, повідомляються повнолітніми членами домогосподарства, батьками (законними представниками).
Неповнолітні особи у віці від 14 до 18 років можуть самостійно повідомляти дані щодо складу та родинних стосунків членів домогосподарства; статі; віку; дати і місця народження; сімейного стану; етнічного походження; мовних ознак; громадянства; освіти; джерел засобів до існування; зайнятості; міграційної активності; житлових умов.
Збирання даних про респондентів, які є громадянами України і в період проведення Перепису населення проходять дипломатичну службу в закордонних дипломатичних установах України, у тому числі посадові особи дипломатичної служби, направлені на роботу до секретаріатів міжнародних організацій за квотою України, а також членів їхніх домогосподарств, які перебувають разом з ними у довготерміновому відрядженні, здійснюють керівники відповідних закордонних дипломатичних установ України.
Збирання даних про респондентів, які на дату Перепису населення є військовослужбовцями, та членів їхніх домогосподарств, які проживають на територіях об’єктів, вільний доступ до яких обмежено, здійснює командування військових частин.
Збирання даних про респондентів, які на дату Перепису населення проживають (перебувають) у будівлях, що належать або передані в користування релігійним організаціям, здійснюють керівники відповідних релігійних організацій.
Збирання даних про респондентів, які є дітьми-сиротами та дітьми, позбавленими батьківського піклування, у тому числі дітьми з інвалідністю та особами з їх числа, які на дату Перепису населення проживають (перебувають) у будинках дитини, дитячих будинках, у патронатних сім’ях, прийомних сім’ях, дитячих будинках сімейного типу, в сім’ях опікунів, піклувальників, у малих групових будинках, санаторних школах-інтернатах, притулках для дітей, центрах соціально-психологічної реабілітації дітей та в інших закладах, що забезпечують умови для проживання (утримання) дітей, здійснюють адміністрації таких закладів, законні представники дітей відповідно.
Збирання даних про респондентів, які на дату Перепису населення перебувають в установах виконання покарань, здійснює адміністрація відповідної установи виконання покарань.
Збирання даних про респондентів, які на дату Перепису населення перебувають в установах/закладах надання соціальних послуг, закладах охорони здоров’я, а також про осіб, місце проживання (перебування) яких зареєстровано за адресами спеціалізованих соціальних установ, закладів соціального обслуговування та соціального захисту, здійснюється за сприянням адміністрацій таких закладів/установ.
( Закон доповнено статтею 6-1 згідно із Законом № 2438-IX від 19.07.2022 - щодо набрання чинності див. пункт 2 )
Стаття 7. Основні методологічно-організаційні принципи проведення Перепису населення
Основними методологічно-організаційними принципами проведення Перепису населення є:
регулярність і періодичність Перепису населення, що забезпечує послідовність і зіставлення отримуваних результатів;
загальність і одномоментність Перепису населення, що передбачає охоплення опитуванням усіх без винятку респондентів, на яких поширюється дія цього Закону, і отримання від них даних за станом на єдиний встановлений момент часу;
єдність програми Перепису населення, а також методів його проведення і оброблення результатів;
персоніфікованість первинних даних Перепису населення, що означає отримання інформації безпосередньо від конкретної фізичної особи, а також самовизначення респондентів щодо відповідей на запитання програми Перепису населення;
конфіденційність первинних (персональних) даних Перепису населення, що передбачає забезпечення їх захисту у порядку, встановленому законом;
централізоване керівництво і координація всіх робіт, пов'язаних з підготовкою і проведенням Перепису населення, а також обробленням, узагальненням, поширенням та використанням його результатів.
Виходячи з основних методологічно-організаційних принципів проведення Перепису населення проект програми Перепису населення та переписний інструментарій розробляються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері статистики, з урахуванням узагальнених пропозицій, які надходять від центральних і місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування та інших юридичних осіб у межах їх компетенції, а також відповідно до вимог міжнародних зобов'язань України.
Проект програми Перепису населення, переписний інструментарій, метод проведення Перепису населення, основні організаційні заходи щодо його здійснення, а також Концепція технології оброблення даних Перепису населення опрацьовуються у процесі проведення пробних переписів населення в одній або декількох адміністративно-територіальних одиницях у терміни, встановлені Кабінетом Міністрів України. Після обговорення результатів пробних переписів населення і досягнення узгодженості із центральними і місцевими органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування, відповідними науковими установами, організаціями програма Перепису населення і переписний інструментарій, календарний план підготовки і проведення Перепису населення, метод проведення Перепису населення, Концепція технології оброблення даних Перепису населення та програма розроблення матеріалів Перепису населення затверджуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері статистики.
( Частина третя статті 7 із змінами, внесеними згідно із Законами № 5463-VI від 16.10.2012, № 2438-IX від 19.07.2022 - щодо набрання чинності див. пункт 2 )
Розділ III
ОРГАНІЗАЦІЙНЕ, МАТЕРІАЛЬНО-ТЕХНІЧНЕ ТА ФІНАНСОВЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ПІДГОТОВКИ І ПРОВЕДЕННЯ ПЕРЕПИСУ НАСЕЛЕННЯ, ОБРОБЛЕННЯ, УЗАГАЛЬНЕННЯ, ПОШИРЕННЯ ТА ВИКОРИСТАННЯ ЙОГО РЕЗУЛЬТАТІВ
Стаття 8. Повноваження органів, що залучаються до підготовки і проведення Перепису населення, оброблення, узагальнення, поширення та використання його результатів
Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері статистики, здійснює керівництво всіма роботами, пов’язаними з підготовкою Перепису населення, забезпечує проведення Перепису населення, крім окремих його категорій, а також оброблення, узагальнення, поширення та використання результатів Перепису населення.
Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері статистики, має право:

................
Перейти до повного тексту