- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Закон України
ЗАКОН УКРАЇНИ
Про внесення змін до деяких законів України щодо державної статистичної діяльності
Верховна Рада України постановляє:
1. Внести зміни до таких законів України:
1) частину п’яту
статті 24-2 Основ законодавства України про охорону здоров’я (Відомості Верховної Ради України, 1993 р., № 4, ст. 19; із змінами, внесеними Законом України від 15 грудня 2021 року № 1962-IX) після слів "осіб з інвалідністю" доповнити словами "з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері статистики";
2)
статтю 34-1 Закону України "Про дорожній рух" (Відомості Верховної Ради України, 1993 р., № 31, ст. 338; 2015 р., № 35, ст. 343; 2018 р., № 15, ст. 120; 2021 р., № 23, ст. 197) доповнити частиною сьомою такого змісту:
"Інформація з Єдиного державного реєстру транспортних засобів безоплатно надається центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері статистики, з метою використання у статистичних цілях";
3)
статтю 3-1 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" (Відомості Верховної Ради України, 1993 р., № 45, ст. 425 із наступними змінами) після частини четвертої доповнити новою частиною такого змісту:
"Інформація або інші персональні дані про особу з Реєстру безоплатно надається центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері статистики, для використання у статистичних цілях".
У зв’язку з цим частини п’яту - сьому вважати відповідно частинами шостою - восьмою;
4) у
Законі України "Про Всеукраїнський перепис населення" (Відомості Верховної Ради України, 2000 р., № 51-52, ст. 446; 2013 р., № 21, ст. 208; 2014 р., № 4, ст. 61):
"Стаття 1. Визначення термінів
У цьому Законі наведені нижче терміни вживаються в такому значенні:
дата Перепису населення - момент (рік, місяць, день та час), станом на який здійснюється збирання даних про населення;
домогосподарство - сукупність осіб, які спільно проживають в одному житловому приміщенні або його частині, забезпечують себе всім необхідним для життя, ведуть спільне господарство, повністю або частково об’єднують та витрачають кошти. Такі особи можуть перебувати у родинних стосунках або стосунках свояцтва, не перебувати у жодних із таких стосунків або перебувати у декількох водночас. Домогосподарство може складатися з однієї особи;
календарний план підготовки і проведення Перепису населення - перелік основних організаційних заходів для кожного етапу робіт з Перепису населення з визначенням строків їх виконання та відповідальних виконавців;
Концепція технології оброблення даних Перепису населення - сукупність принципів та методів оброблення даних Перепису населення, які забезпечують достовірність і захист конфіденційної інформації, надійність і точність виконання робіт у визначені строки;
користувач - юридична або фізична особа, яка використовує дані Перепису населення;
метод проведення Перепису населення - спосіб збору даних відповідно до програми Перепису населення;
Перепис населення - періодичне суцільне державне статистичне спостереження, що включає збирання демографічних і соціально-економічних даних, які на встановлену Кабінетом Міністрів України дату характеризують чисельність і склад населення країни, а також оброблення, узагальнення, поширення та використання його результатів;
переписний лист - візуалізована форма для запису відповідей на зазначені в ньому запитання програми Перепису населення;
переписна документація - сукупність візуалізованих форм, які заповнюються тимчасовим переписним персоналом у процесі підготовки, проведення Перепису населення та оброблення його результатів. До переписної документації належать переписні листи, списки проживаючих у приміщенні, довідки про проведення Перепису населення тощо;
переписний інструментарій - переписна документація та інструктивні матеріали (інструкції, настанови, порядки, переліки тощо), які використовуються у процесі підготовки та проведення Перепису населення, оброблення, узагальнення, поширення та використання його результатів;
програма Перепису населення - перелік запитань, за якими здійснюється збирання основних первинних (персональних) даних щодо фізичних осіб, домогосподарств, а також їхніх житлових умов;
програма розроблення матеріалів Перепису населення - система угруповань та комбінацій ознак, за допомогою яких основні первинні (персональні) дані Перепису населення перетворюються у сукупність зведених знеособлених і узагальнених величин, що характеризують чисельність і склад населення;
респондент - фізична особа, яка підлягає опитуванню у процесі Перепису населення;
строк проведення Перепису населення - період часу, протягом якого здійснюється збирання даних;
тимчасовий переписний персонал - спеціально підготовлені особи, які залучаються до підготовки, проведення Перепису населення та оброблення його результатів у строки, встановлені Кабінетом Міністрів України";
б) у
статті 2 слова "про інформацію та інформатизацію" замінити словами "про інформацію, інформатизацію та про захист персональних даних";
"Стаття 3. Мета та підстави для проведення Перепису населення
Метою проведення Перепису населення є отримання достовірних, об’єктивних та цілісних даних щодо населення країни в цілому та по кожній адміністративно-територіальній одиниці зокрема для інформаційного забезпечення управління та прогнозування соціально-економічного розвитку, а також розроблення та реалізації державної політики з питань народонаселення в інтересах економічного добробуту та прав людини.
Перепис населення проводиться не менш як один раз на 10 років.
Підставою для проведення Перепису населення є рішення Кабінету Міністрів України, яке приймається не пізніше ніж за три роки до початку та передбачає проведення відповідної інформаційно-роз’яснювальної роботи.
Строк проведення Перепису населення встановлюється Кабінетом Міністрів України";
"Стаття 5. Програма Перепису населення
До програми Перепису населення в обов’язковому порядку включаються запитання, що стосуються напрямів:
складу та родинних стосунків членів домогосподарства;
статі;
віку;
дати і місця народження;
сімейного стану;
етнічного походження;
мовних ознак;
громадянства;
освіти;
джерел засобів до існування;
зайнятості;
міграційної активності;
житлових умов.
Перелік напрямів програми Перепису населення може бути змінено за рішенням Кабінету Міністрів України для забезпечення досягнення мети Перепису. Змінений перелік напрямів програми Перепису населення розробляється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері статистики, погоджується з Уповноваженим Верховної Ради України з прав людини та затверджується Кабінетом Міністрів України.
Збирання основних первинних (персональних) даних здійснюється з урахуванням вимог до обробки персональних даних, установлених законодавством про захист персональних даних.
Не підлягають включенню до програми Перепису населення запитання, відповіді на які містять інформацію, що належить до державної або комерційної таємниці, не призначена для статистичних цілей або обмежує чи порушує права і свободи людини і громадянина.
Cтаття 6. Методи проведення Перепису населення
Перепис населення здійснюється такими методами:
обхід (безпосереднє відвідування) житлових будинків та житлових приміщень в інших будівлях тимчасовим переписним персоналом і заповненням ним переписної документації в електронній або паперовій формі;
отримання письмових (усних) відповідей респондентів на запитання згідно з програмою Перепису населення, зокрема шляхом заповнення респондентами переписної документації в електронній формі за допомогою спеціального програмного забезпечення;
заповнення переписної документації тимчасовим переписним персоналом під час відвідування респондентами переписних дільниць, які утворюються органами державної статистики;
використання основних первинних (персональних) даних, збирання яких здійснюється у процесі проведення Перепису населення, з національних електронних інформаційних ресурсів (систем), у встановленому законом порядку для цілей Перепису населення.
Порядок отримання інформації з національних електронних інформаційних ресурсів (систем) у процесі проведення Перепису населення визначається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері статистики, за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері відкритих даних, розвитку національних електронних інформаційних ресурсів та інтероперабельності.
Заповнення переписної документації здійснюється на підставі відповідей, отриманих від респондентів, без їх документального підтвердження.
Для проведення Перепису населення можуть застосовуватися й інші методи у порядку, встановленому законом";
г) доповнити статтею 6-1 такого змісту:
"Стаття 6-1. Особливості перепису окремих категорій населення
Дані про членів домогосподарства, які є малолітніми, неповнолітніми або над якими встановлено опіку чи піклування та вік яких становить від 0 до 14 років, повідомляються повнолітніми членами домогосподарства, батьками (законними представниками).
Неповнолітні особи у віці від 14 до 18 років можуть самостійно повідомляти дані щодо складу та родинних стосунків членів домогосподарства; статі; віку; дати і місця народження; сімейного стану; етнічного походження; мовних ознак; громадянства; освіти; джерел засобів до існування; зайнятості; міграційної активності; житлових умов.
Збирання даних про респондентів, які є громадянами України і в період проведення Перепису населення проходять дипломатичну службу в закордонних дипломатичних установах України, у тому числі посадові особи дипломатичної служби, направлені на роботу до секретаріатів міжнародних організацій за квотою України, а також членів їхніх домогосподарств, які перебувають разом з ними у довготерміновому відрядженні, здійснюють керівники відповідних закордонних дипломатичних установ України.
Збирання даних про респондентів, які на дату Перепису населення є військовослужбовцями, та членів їхніх домогосподарств, які проживають на територіях об’єктів, вільний доступ до яких обмежено, здійснює командування військових частин.
Збирання даних про респондентів, які на дату Перепису населення проживають (перебувають) у будівлях, що належать або передані в користування релігійним організаціям, здійснюють керівники відповідних релігійних організацій.
Збирання даних про респондентів, які є дітьми-сиротами та дітьми, позбавленими батьківського піклування, у тому числі дітьми з інвалідністю та особами з їх числа, які на дату Перепису населення проживають (перебувають) у будинках дитини, дитячих будинках, у патронатних сім’ях, прийомних сім’ях, дитячих будинках сімейного типу, в сім’ях опікунів, піклувальників, у малих групових будинках, санаторних школах-інтернатах, притулках для дітей, центрах соціально-психологічної реабілітації дітей та в інших закладах, що забезпечують умови для проживання (утримання) дітей, здійснюють адміністрації таких закладів, законні представники дітей відповідно.
Збирання даних про респондентів, які на дату Перепису населення перебувають в установах виконання покарань, здійснює адміністрація відповідної установи виконання покарань.
Збирання даних про респондентів, які на дату Перепису населення перебувають в установах/закладах надання соціальних послуг, закладах охорони здоров’я, а також про осіб, місце проживання (перебування) яких зареєстровано за адресами спеціалізованих соціальних установ, закладів соціального обслуговування та соціального захисту, здійснюється за сприянням адміністрацій таких закладів/установ";
ґ) у частині третій
статті 7 слова "метод Перепису" замінити словами "метод проведення Перепису";
"Стаття 8. Повноваження органів, що залучаються до підготовки і проведення Перепису населення, оброблення, узагальнення, поширення та використання його результатів
Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері статистики, здійснює керівництво всіма роботами, пов’язаними з підготовкою Перепису населення, забезпечує проведення Перепису населення, крім окремих його категорій, а також оброблення, узагальнення, поширення та використання результатів Перепису населення.
Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері статистики, має право:
залучати інші державні органи, установи та організації до підготовки і проведення Перепису населення;
одержувати від державних органів з національних електронних інформаційних ресурсів (систем) у межах програми Перепису населення дані, у тому числі персональні, необхідні для проведення Перепису населення, на підставі письмового запиту або шляхом взаємного обміну інформацією (електронної інформаційної взаємодії);
збирати, обробляти, зберігати дані респондентів з дотриманням вимог законодавства України про захист інформації;
розробляти та затверджувати державний логотип для Перепису населення.
Центральні органи виконавчої влади в межах своєї компетенції забезпечують:
надання даних, у тому числі персональних, необхідних для проведення Перепису населення та які містяться у національних електронних інформаційних ресурсах (системах), у межах програми Перепису населення на підставі письмового запиту центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері статистики, відповідно до порядку отримання інформації з національних електронних інформаційних ресурсів (систем) у процесі проведення Перепису населення;
виділення необхідних матеріально-технічних ресурсів, передбачення цільового виділення коштів у видатках проекту Державного бюджету України на відповідний рік, фінансування робіт, пов’язаних з проведенням Перепису населення, протягом усього строку їх виконання;
надання у встановленому порядку і у визначені строки актуальних картографічних матеріалів, у тому числі в електронній формі;
сприяння створенню безпечних умов роботи тимчасового переписного персоналу та збереженню переписної документації;
сприяння комплектуванню тимчасового переписного персоналу особами, які зареєстровані як безробітні в державній службі зайнятості;
спеціальне тематичне інформування з метою привернення уваги громадськості до Перепису населення.
Місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування забезпечують:
надання даних, у тому числі персональних, необхідних для проведення Перепису населення та які містяться у реєстрах територіальних громад або інших інформаційних системах, на підставі письмового запиту центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері статистики, відповідно до Порядку отримання інформації з національних електронних інформаційних ресурсів (систем) у процесі проведення Перепису населення;
надання переліку відповідних адміністративно-територіальних одиниць, інформації щодо їхніх меж та упорядкування в населених пунктах назв вулиць, провулків тощо, нумерації кварталів, будинків та квартир;
проведення перевірки правильності та повноти обліку населення;
тимчасовий переписний персонал та інших працівників, залучених до підготовки і проведення Перепису населення та оброблення його результатів, приміщеннями, обладнаними необхідними меблями та інвентарем, а також засобами зв’язку, оргтехнікою, транспортом тощо, що підлягають поверненню після завершення Перепису населення;
сприяння у доборі та навчанні тимчасового переписного персоналу";
е)
статтю 9 після частини першої доповнити новою частиною такого змісту:
"До виконання робіт, пов’язаних з підготовкою і проведенням Перепису населення та обробленням його результатів, не можуть бути залучені громадяни України, які:
за рішенням суду визнані недієздатними або дієздатність яких обмежена;
мають хронічні психічні чи інші захворювання, що перешкоджають виконанню доручених їм робіт;
мають судимість за вчинення кримінального правопорушення, якщо така судимість не погашена або не знята в установленому законом порядку (крім реабілітованої особи)".
У зв’язку з цим частини другу - п’яту вважати відповідно частинами третьою - шостою;
абзац шостий частини другої доповнити словами "а також вимог законодавства щодо захисту персональних даних";
доповнити частиною третьою такого змісту:
"Після припинення прав та виконання обов’язків тимчасовому переписному персоналу та іншим працівникам, які залучалися до підготовки і проведення Перепису населення, оброблення, узагальнення, поширення та використання його результатів, забороняється поширювати конфіденційну інформацію, яка стала їм відома під час Перепису населення";
"Стаття 15. Відповідальність суб’єктів Перепису населення та гарантії захисту прав респондентів
Посадові особи центральних і місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, працівники інших юридичних осіб, їх філій, відділень, представництв тощо, які залучаються до підготовки і проведення Перепису населення, оброблення, узагальнення, поширення та використання його результатів, несуть відповідальність згідно із законом.
Тимчасовий переписний персонал та інші працівники, які залучаються до підготовки і проведення Перепису населення, оброблення, узагальнення, поширення та використання його результатів, винні у порушенні вимог законодавства про захист персональних даних, несуть цивільно-правову, адміністративну та кримінальну відповідальність відповідно до закону.
Інші особи, винні у порушенні вимог цього Закону, несуть відповідальність, передбачену законом.
Рішення, дії чи бездіяльність тимчасового переписного персоналу, інших працівників, залучених до підготовки і проведення Перепису населення, оброблення, узагальнення, поширення та використання його результатів, можуть бути оскаржені респондентом у встановленому законом порядку";
з)
статтю 16 після частини першої доповнити новою частиною такого змісту:
"Порядок обробки первинних (персональних) та інших даних, отриманих у процесі проведення Перепису населення, визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері статистики".
У зв’язку з цим частини другу і третю вважати відповідно частинами третьою і четвертою;
и) розділ VI "Прикінцеві положення" доповнити пунктом 1-1 такого змісту:
"1-1. Під час дії воєнного стану в Україні та протягом шести місяців після його припинення чи скасування Перепис населення не проводиться. Усі строки, передбачені календарним планом підготовки і проведення Перепису населення, продовжуються на строк дії воєнного стану в Україні та на шість місяців після його припинення чи скасування.
Під час дії правового режиму тимчасово окупованої території, визначеного
Законом України "Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України", Перепис населення на тимчасово окупованій території не проводиться";
5) частину другу
статті 40 Закону України "Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення" (Відомості Верховної Ради України, 2002 р., № 16, ст. 112; 2013 р., № 48, ст. 682; 2017 р., № 29, ст. 314) викласти в такій редакції:
................Перейти до повного тексту