- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Закон України
ЗАКОН УКРАЇНИ
Про екологічний аудит
(Відомості Верховної Ради України (ВВР), 2004, № 45, ст.500)
( Із змінами, внесеними згідно із Законами
№ 882-VI від 15.01.2009 , ВВР, 2009, № 24, ст.297
№ 4442-VI від 23.02.2012 , ВВР, 2012, № 49, ст.553
№ 5456-VI від 16.10.2012 , ВВР, 2013, № 46, ст.640 - зміни набирають чинності з 18.11.2012, крім положень, які стосуються передачі повноважень від територіальних органів центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища, обласним, Київській, Севастопольській міським державним адміністраціям, органам виконавчої влади Автономної Республіки Крим, які набирають чинності з 18.05.2013 - див. пункт 1 розділу II Закону
№ 5456-VI від 16.10.2012
№ 124-IX від 20.09.2019 , ВВР, 2019, № 46, ст.295
№ 155-IX від 03.10.2019 , ВВР, 2019, № 48, ст.325 - щодо набрання чинності див. пункт 1 розділу XII )
Цей Закон визначає основні правові та організаційні засади здійснення екологічного аудиту і спрямований на підвищення екологічної обґрунтованості та ефективності діяльності суб’єктів господарювання.
Положення цього Закону поширюються на всіх суб’єктів господарювання незалежно від форми власності та видів діяльності.
Розділ I
ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
Стаття 1. Екологічний аудит
Екологічний аудит - це документально оформлений системний незалежний процес оцінювання об’єкта екологічного аудиту, що включає збирання і об’єктивне оцінювання доказів для встановлення відповідності визначених видів діяльності, заходів, умов, системи екологічного управління та інформації з цих питань вимогам законодавства України про охорону навколишнього природного середовища та іншим критеріям екологічного аудиту.
Стаття 2. Об’єкти екологічного аудиту
Об’єктами екологічного аудиту є:
підприємства, установи та організації, їх філії та представництва чи об’єднання, окремі виробництва, інші господарські об’єкти;
системи екологічного управління;
інші об’єкти, передбачені законом.
Екологічний аудит може проводитися щодо підприємств, установ та організацій, їх філій та представництв чи об’єднань, окремих виробництв, інших господарських об’єктів у цілому або щодо окремих видів їх діяльності.
Стаття 3. Суб’єкти екологічного аудиту
Суб’єктами екологічного аудиту є:
замовники;
виконавці екологічного аудиту.
У разі проведення обов’язкового екологічного аудиту, замовником якого є заінтересовані органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, суб’єктами екологічного аудиту також є керівники чи власники об’єктів екологічного аудиту.
Замовниками екологічного аудиту можуть бути заінтересовані центральні та місцеві органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, інші юридичні, а також фізичні особи.
Виконавцем екологічного аудиту може бути юридична чи фізична особа (екологічний аудитор), кваліфікована для здійснення екологічного аудиту відповідно до вимог цього Закону.
Стаття 4. Еколого-аудиторська діяльність
Еколого-аудиторська діяльність включає проведення екологічного аудиту, а також його організаційне, правове, методичне, консультативне та інші види забезпечення.
Стаття 5. Критерії екологічного аудиту
Критерії екологічного аудиту - вимоги нормативно-правових актів щодо охорони навколишнього природного середовища, методики, настанови, організаційні вимоги, керуючись якими екологічний аудитор оцінює докази екологічного аудиту, проводить їх аналіз та готує висновок щодо об’єкта екологічного аудиту.
До критеріїв екологічного аудиту можуть належати також інші вимоги, визначені законодавством.
Критерії екологічного аудиту визначаються у договорі на проведення екологічного аудиту.
Стаття 6. Докази екологічного аудиту
Докази екологічного аудиту - це документально зафіксована інформація щодо діяльності об’єкта екологічного аудиту, яка може бути перевірена.
Докази екологічного аудиту використовуються екологічним аудитором для визначення відповідності об’єкта екологічного аудиту вимогам законодавства України про охорону навколишнього природного середовища та іншим критеріям екологічного аудиту.
Стаття 7. Висновок екологічного аудиту
Висновок екологічного аудиту - професійна оцінка об’єкта екологічного аудиту, виконана екологічним аудитором, яка ґрунтується на доказах екологічного аудиту та є головною складовою звіту про екологічний аудит.
Висновок екологічного аудиту є офіційним документом, який засвідчується підписом та печаткою екологічного аудитора.
Стаття 8. Мета та основні завдання екологічного аудиту
Екологічний аудит в Україні проводиться з метою забезпечення додержання законодавства про охорону навколишнього природного середовища в процесі господарської та іншої діяльності.
Основними завданнями екологічного аудиту є:
збір достовірної інформації про екологічні аспекти виробничої діяльності об’єкта екологічного аудиту та формування на її основі висновку екологічного аудиту;
встановлення відповідності об’єктів екологічного аудиту вимогам законодавства про охорону навколишнього природного середовища та іншим критеріям екологічного аудиту;
оцінка впливу діяльності об’єкта екологічного аудиту на стан навколишнього природного середовища;
оцінка ефективності, повноти і обґрунтованості заходів, що вживаються для охорони навколишнього природного середовища на об’єкті екологічного аудиту.
Конкретні завдання екологічного аудиту в кожному окремому випадку визначаються замовником, виходячи з його потреб, відповідно до цього Закону та інших актів законодавства України, характеру діяльності об’єкта екологічного аудиту.
Стаття 9. Правове регулювання екологічного аудиту
Стаття 10. Основні принципи екологічного аудиту
Основними принципами екологічного аудиту є:
незалежність;
законність;
наукова обґрунтованість;
об’єктивність;
неупередженість;
достовірність;
документованість;
конфіденційність;
персональна відповідальність аудитора.
Стаття 11. Сфери проведення екологічного аудиту
Екологічний аудит проводиться в процесі приватизації об’єктів державної власності, іншої зміни форми власності, зміни конкретних власників об’єктів, а також для потреб екологічного страхування, в разі передачі об’єктів державної та комунальної власності в довгострокову оренду, в концесію (щодо об’єктів підвищеної екологічної небезпеки), створення на основі таких об’єктів спільних підприємств, створення, функціонування і сертифікації систем екологічного управління, а також здійснення господарської та іншої діяльності.
Стаття 12. Форми екологічного аудиту
Екологічний аудит в Україні може бути добровільним чи обов’язковим.
Добровільний екологічний аудит здійснюється стосовно будь-яких об’єктів екологічного аудиту на замовлення заінтересованого суб’єкта за згодою керівника чи власника об’єкта екологічного аудиту.
Обов’язковий екологічний аудит здійснюється на замовлення заінтересованих органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування щодо об’єктів або видів діяльності, які становлять підвищену екологічну небезпеку, відповідно до переліку, що затверджується Кабінетом Міністрів України, у таких випадках:
банкрутство;
приватизація, передача в концесію об’єктів підвищеної екологічної небезпеки, крім визначених законом випадків;
передача або придбання в державну чи комунальну власність;
передача у довгострокову оренду об’єктів державної або комунальної власності;
створення на основі об’єктів державної та комунальної власності спільних підприємств;
екологічне страхування об’єктів;
завершення дії угоди про розподіл продукції відповідно до закону;
в інших випадках, передбачених законом.
Стаття 13. Внутрішній та зовнішній екологічний аудит
Екологічний аудит поділяється на внутрішній та зовнішній.
Внутрішній екологічний аудит об’єкта проводиться на замовлення його власника чи органу, уповноваженого на управління ним, для власних потреб.
Зовнішній екологічний аудит проводиться на замовлення інших заінтересованих суб’єктів.
Стаття 14. Вимоги до виконавця екологічного аудиту
Екологічний аудит може здійснювати особа (екологічний аудитор), яка має відповідну вищу освіту, досвід роботи у сфері охорони навколишнього природного середовища або суміжних сферах не менше чотирьох років підряд та якій видано в установленому порядку сертифікат на право здійснення такої діяльності.
Екологічний аудит може здійснюватись юридичною особою, статутом якої передбачений цей вид діяльності і в штаті якої є хоча б один екологічний аудитор.
Забороняється проведення екологічного аудиту органам виконавчої влади, органам місцевого самоврядування, особам, яким законом заборонено займатися підприємницькою діяльністю.
Забороняється здійснювати екологічний аудит господарських об’єктів екологічним аудиторам, якщо вони мають акції цих об’єктів або у іншій формі мають безпосереднє відношення до них.
Стаття 15. Права та обов’язки замовника екологічного аудиту
Замовник екологічного аудиту має право:
вільно визначати виконавців екологічного аудиту;
давати виконавцю відповідно до законодавства завдання на проведення екологічного аудиту;
одержувати інформацію про хід екологічного аудиту;
одержувати та використовувати звіти про екологічний аудит для своїх потреб.
Замовник екологічного аудиту має право на відшкодування збитків, заподіяних неправомірними діями виконавців екологічного аудиту під час проведення екологічного аудиту.
Замовник екологічного аудиту може мати інші права відповідно до закону.
Замовник екологічного аудиту зобов’язаний:
забезпечувати фінансування проведення екологічного аудиту, своєчасне приймання та оплату виконаних робіт;
надавати виконавцям екологічного аудиту наявну в нього інформацію, письмові чи усні пояснення щодо об’єктів екологічного аудиту;
не допускати дій, спрямованих на примушування виконавця до зміни форм і методів роботи чи висновків екологічного аудиту;
виконувати інші дії, пов’язані з проведенням екологічного аудиту, відповідно до законодавства.
Стаття 16. Права та обов’язки виконавця екологічного аудиту
Виконавець екологічного аудиту має право:
самостійно визначати форми і методи екологічного аудиту відповідно до законодавства та договору із замовником екологічного аудиту;
отримувати документи, матеріали та інші відомості, наявні у замовника та в об’єкта екологічного аудиту, необхідні для проведення екологічного аудиту;
викладати у звіті про екологічний аудит, що здійснюється групою екологічних аудиторів, особливу думку екологічного аудитора щодо суті висновків екологічного аудиту, якщо вона не збігається із загальними висновками;
залучати на договірних засадах для вирішення окремих питань, що виникають у процесі проведення екологічного аудиту і вимагають спеціальних знань, фахівців відповідного профілю, не покладаючи на них відповідальність за висновки екологічного аудиту.
................Перейти до повного тексту