1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Закон України


ЗАКОН УКРАЇНИ
Про фінансові механізми стимулювання експортної діяльності
( Назва Закону в редакції Закону № 2154-IX від 24.03.2022 ) (Відомості Верховної Ради (ВВР), 2017, № 4, ст.43) ( Із змінами, внесеними згідно із Законами № 2210-VIII від 16.11.2017, ВВР, 2018, № 6-7, ст.38 № 2473-VIII від 21.06.2018, ВВР, 2018, № 30, ст.239 № 1909-IX від 18.11.2021 № 1953-IX від 14.12.2021 № 2154-IX від 24.03.2022 № 2465-IX від 27.07.2022 № 2154-IX від 24.03.2022 № 3497-IX від 22.11.2023 № 3994-IX від 08.10.2024 )
Цей Закон визначає засади державної підтримки експортної діяльності шляхом страхування, перестрахування, гарантування, часткової компенсації відсоткової ставки за експортними кредитами з метою створення умов для здійснення масштабної експансії експорту товарів (робіт, послуг) українського походження на зовнішні ринки, забезпечення захисту українських експортерів від ризиків неплатежів та фінансових втрат і підвищення конкурентоспроможності українських виробників на світових ринках.
Стаття 1. Визначення термінів
1. У цьому Законі терміни вживаються в такому значенні:
1) іноземний покупець - суб’єкт господарювання - нерезидент, що здійснює придбання товарів (робіт, послуг) українського походження відповідно до зовнішньоекономічного договору (контракту), укладеного з українським експортером;
2) роботи, послуги українського походження - роботи, послуги, що виконуються та надаються суб’єктами господарювання - резидентами України;
3) товари українського походження - товари, що повністю вироблені або піддані достатній переробці в Україні відповідно до критеріїв, установлених Митним кодексом України;
4) український експортер - суб’єкт господарювання - резидент України, який здійснює експорт товарів (робіт, послуг) українського походження.
( Частина перша статті 1 в редакції Закону № 2154-IX від 24.03.2022 )
2. Терміни "відповідальний актуарій", "перестрахування", "перестрахувальник", "страхувальник", "страхування", "страховий ризик", "страховий випадок", "страхова сума", "страхова виплата", "страховий тариф", "страхова премія" вживаються в цьому Законі у значеннях, наведених у Законі України "Про страхування".
Терміни "ділова репутація", "заходи раннього втручання", "істотна участь", "керівник", "комплаєнс", "конфлікт інтересів", "структура власності юридичної особи", "афілійована особа", "споріднена особа", "система внутрішнього контролю", "фінансова установа" вживаються в цьому Законі у значеннях, наведених у Законі України "Про фінансові послуги та фінансові компанії".
( Частина друга статті 1 в редакції Законів № 2154-IX від 24.03.2022, № 3497-IX від 22.11.2023 )
3. Інші терміни, які вживаються в цьому Законі, застосовуються у значеннях, наведених у законодавстві та міжнародних договорах України.
Стаття 2. Експортно-кредитне агентство
1. Для стимулювання експорту товарів (робіт, послуг) українського походження Кабінет Міністрів України утворює Експортно-кредитне агентство (далі - ЕКА), що на добровільних та комерційних засадах здійснює страхування, перестрахування, надає гарантії за договорами, які забезпечують розвиток експорту.
( Частина перша статті 2 в редакції Закону № 2154-IX від 24.03.2022 )
2. ЕКА утворюється та провадить свою діяльність відповідно до Закону України "Про акціонерні товариства", цього Закону, інших законодавчих актів, а також міжнародних договорів України, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України.
ЕКА здійснює діяльність із страхування відповідно до вимог Закону України "Про страхування" з урахуванням особливостей, встановлених цим Законом.
( Частину другу статті 2 доповнено новим абзацом згідно із Законом № 3497-IX від 22.11.2023 )
У разі якщо міжнародним договором, згода на обов’язковість якого надана Верховною Радою України, визначено інші правила, ніж ті, що передбачені цим Законом, застосовуються правила міжнародного договору.
3. ЕКА утворюється у формі акціонерного товариства та є юридичною особою приватного права, що провадить діяльність на комерційній основі. Засновником та акціонером ЕКА, якому належить не менше 50 відсотків статутного капіталу плюс одна акція (мінімальна частка корпоративних прав держави у статутному капіталі ЕКА), є держава в особі Кабінету Міністрів України.
Управління корпоративними правами, що належать державі у статутному капіталі ЕКА, здійснює Кабінет Міністрів України через уповноважений ним орган управління (далі - уповноважений орган управління).
Стосовно мінімальної частки корпоративних прав держави у статутному капіталі ЕКА не можуть вчинятися дії, наслідком яких може бути відчуження цих корпоративних прав з державної власності.
У разі часткового набуття корпоративних прав держави іншими акціонерами, крім держави, такі акціонери ЕКА зобов’язані попередньо погодити з Національним банком України у встановленому ним порядку набуття та/або збільшення істотної участі в ЕКА.
( Частина третя статті 2 із змінами, внесеними згідно із Законом № 2210-VIII від 16.11.2017; в редакції Закону № 2154-IX від 24.03.2022 )
4. Статут ЕКА затверджується Кабінетом Міністрів України за погодженням з Національним банком України та має відповідати вимогам законів України з урахуванням особливостей, встановлених цим Законом та нормативно-правовими актами Національного банку України.
Початковий статутний капітал ЕКА становить не менш як 2 мільярди гривень. Статутний капітал формується за рахунок коштів державного бюджету, облігацій внутрішньої державної позики (якщо це передбачено законом про Державний бюджет України на відповідний рік). У разі часткового набуття корпоративних прав держави іншими акціонерами, крім держави, статутний капітал формується також за рахунок грошових коштів таких акціонерів ЕКА.
( Частина четверта статті 2 в редакції Закону № 2154-IX від 24.03.2022 )
5. Розподіл чистого прибутку ЕКА, одержаного в результаті його фінансово-господарської діяльності, здійснюється загальними зборами акціонерів.
Чистий прибуток, що належить державі відповідно до державної частки у статутному капіталі ЕКА, спрямовується на його поповнення.
Збитки від господарської діяльності ЕКА відшкодовуються у порядку, встановленому статутом ЕКА.
6. Органам державної влади та органам місцевого самоврядування забороняється будь-яким чином впливати на керівництво чи працівників ЕКА в ході виконання ними службових обов’язків або втручатися в його діяльність, за винятком випадків, передбачених законом. Шкода, заподіяна ЕКА внаслідок такого незаконного втручання, підлягає відшкодуванню у порядку, визначеному законом.
7. ЕКА має право в установленому порядку утворювати філії, представництва, інші відокремлені підрозділи, виступати засновником та/або учасником юридичних осіб як на території України, так і за її межами.
Стаття 3. Завдання, напрями та принципи державної підтримки експортної діяльності
1. Основними завданнями державної підтримки експортної діяльності є:
1) створення системи страхування та гарантування при проведенні експортних операцій;
( Пункт 1 частини першої статті 3 в редакції Закону № 2154-IX від 24.03.2022 )
2) розширення довгострокового експортного кредитування;
3) створення механізму часткової компенсації відсоткової ставки за експортними кредитами.
2. Основними напрямами державної підтримки експортної діяльності є:
1) впровадження програм кредитної підтримки українських експортерів з державного бюджету або з інших джерел, передбачених законом, через уповноважені банки;
( Пункт 1 частини другої статті 3 із змінами, внесеними згідно із Законом № 3497-IX від 22.11.2023 )
2) часткова компенсація відсоткової ставки за кредитами, наданими за зовнішньо-економічними договорами (контрактами), укладеними з українським експортером (далі - експортні кредити);
3) надання державних гарантій для забезпечення виконання боргових зобов’язань ЕКА;
4) надання міжнародними та іноземними фінансовими організаціями, урядами іноземних держав, іноземними банками та експортними агентствами гарантій для забезпечення виконання боргових зобов’язань ЕКА.
( Частину другу статті 3 доповнено пунктом 4 згідно із Законом № 3497-IX від 22.11.2023 )
Державна підтримка експортної діяльності шляхом часткової компенсації відсоткової ставки за експортними кредитами надається в межах обсягів, передбачених законом про Державний бюджет України на відповідний рік.
( Частина друга статті 3 в редакції Закону № 2154-IX від 24.03.2022 ) ( Частину третю статті 3 виключено на підставі Закону № 2154-IX від 24.03.2022 )
Стаття 4. Мета, основні завдання та принципи діяльності Експортно-кредитного агентства
( Назва статті 4 в редакції Закону № 2154-IX від 24.03.2022 )
1. Метою діяльності ЕКА є стимулювання масштабної експансії експорту товарів (робіт, послуг) українського походження.
2. Основними завданнями ЕКА є:
захист українських експортерів від ризику неплатежів та фінансових втрат, пов’язаних з виконанням зовнішньоекономічних договорів (контрактів), шляхом страхування, перестрахування та гарантування;
захист українських експортерів від ризику фінансових втрат, пов’язаних з інвестиціями у створення об’єктів та інфраструктури, необхідних для розвитку переробної промисловості та експорту товарів (робіт, послуг) українського походження, шляхом страхування, перестрахування;
( Частину другу статті 4 доповнено новим абзацом згідно із Законом № 3497-IX від 22.11.2023 )
впровадження сучасних фінансових технологій у зовнішній торгівлі та механізмів підтримки експорту шляхом страхування, перестрахування та гарантування;
розвиток експорту товарів (робіт, послуг) українського походження, підвищення конкурентоспроможності товарів (робіт, послуг) українського походження на світових ринках;
участь у реалізації програм часткової компенсації відсоткової ставки за експортними кредитами;
співпраця з міжнародними та іноземними фінансовими організаціями, урядами іноземних держав, іноземними банками та експортними агентствами, у тому числі для акумуляції міжнародної фінансової допомоги, забезпечення зростання експорту та економіки України, виконання боргових зобов’язань ЕКА.
( Абзац сьомий частини другої статті 4 в редакції Закону № 3497-IX від 22.11.2023 )
3. Діяльність ЕКА базується на таких принципах:
добровільності - страхування, перестрахування чи отримання гарантій в ЕКА є добровільним та не може бути передумовою для здійснення інших правовідносин, крім здійснення часткової компенсації відсоткової ставки за експортними кредитами;
відкритості - оприлюднення інформації про діяльність ЕКА, пріоритети та напрями його роботи;
конкурентності - всі суб’єкти господарювання мають рівний доступ до послуг, що надаються ЕКА, згідно з цим Законом;
законності - дотримання національного законодавства та зобов’язань України, що випливають з членства в міжнародних організаціях та угодах, зокрема СОТ та Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони, тощо.
( Статтю 4 доповнено частиною третьою згідно із Законом № 2154-IX від 24.03.2022 )
Стаття 5. Особливості системи управління Експортно-кредитного агентства
1. Положення законів України "Про управління об’єктами державної власності" та "Про акціонерні товариства" поширюються на органи управління ЕКА та систему внутрішнього контролю ЕКА з урахуванням особливостей, визначених цим Законом.
2. Органами управління ЕКА є:
1) загальні збори акціонерів;
2) наглядова рада;
3) правління.
3. Кількісний склад наглядової ради ЕКА встановлюється загальними зборами акціонерів, але не може бути меншим п’яти членів, включаючи незалежних членів наглядової ради, кількість яких має становити більшість у загальному складі наглядової ради.
Вимоги щодо незалежності незалежних членів наглядової ради ЕКА встановлюються Законом України "Про управління об’єктами державної власності". Національний банк України має право визначати додаткові вимоги до незалежних членів наглядової ради ЕКА.
До виключної компетенції наглядової ради належить:
1) погодження та контроль за виконанням фінансового плану, у тому числі фінансування виконання функцій з управління ризиками, контролю за дотриманням норм (комплаєнс), внутрішнього аудиту;
2) забезпечення функціонування комплексної та адекватної системи внутрішнього контролю ЕКА, контроль за ефективністю її функціонування;
3) погодження організаційної структури ЕКА;
4) затвердження внутрішніх положень, що регламентують діяльність осіб, відповідальних за виконання ключових функцій;
5) призначення та звільнення керівника з управління ризиками (головного ризик-менеджера), керівника з контролю за дотриманням норм (комплаєнс) (головного комплаєнс-менеджера), головного внутрішнього аудитора;
6) затвердження умов трудових договорів, які укладатимуться з керівниками та працівниками підрозділів з управління ризиками, з контролю за дотриманням норм (комплаєнс), внутрішнього аудиту (або особами, які виконують функції цих підрозділів), актуарієм, відповідальним актуарієм, корпоративним секретарем, встановлення розміру їхньої винагороди, у тому числі заохочувальних та компенсаційних виплат;
( Абзац дев’ятий частини третьої статті 5 із змінами, внесеними згідно із Законом № 3497-IX від 22.11.2023 )
7) здійснення контролю за діяльністю керівника з управління ризиками (головного ризик-менеджера), керівника з контролю за дотриманням норм (комплаєнс) (головного комплаєнс-менеджера), головного внутрішнього аудитора, корпоративного секретаря;
8) визначення переліку функцій та/або бізнес-процесів ЕКА, до виконання яких можуть залучатися спеціалізовані юридичні та/або фізичні особи на договірних умовах, а також визначення вимог до таких осіб з урахуванням вимог, встановлених Національним банком України;
9) затвердження політик із страхування, перестрахування та надання гарантій;
10) затвердження положення про страхові тарифи, склад страхових резервів, правила їх формування та використання;
11) затвердження внутрішніх положень ЕКА щодо системи внутрішнього контролю: стратегії управління ризиками, політики управління комплаєнс-ризиком, політики системи внутрішнього контролю, інших документів, визначених Національним банком України;
12) затвердження за погодженням з Національним банком України переліку видів діяльності ЕКА;
13) здійснення інших повноважень, віднесених до виключної компетенції наглядової ради Законом України "Про акціонерні товариства" та статутом ЕКА.
4. Кількісний склад правління встановлюється наглядовою радою, але не може бути меншим п’яти членів. До складу правління входять голова правління, заступники голови правління та члени правління, які обираються наглядовою радою у порядку, передбаченому статутом ЕКА, з урахуванням вимог, визначених цим Законом.
5. Особи, які входять до складу наглядової ради, правління та головний бухгалтер ЕКА повинні відповідати кваліфікаційним вимогам, що встановлюються Національним банком України.
Кваліфікаційними вимогами є вимоги щодо ділової репутації та професійної придатності, а щодо незалежних членів наглядової ради - також вимоги до незалежності.
Не допускається призначення особи на посаду члена наглядової ради, якщо таке призначення може призвести до конфлікту інтересів.
6. ЕКА зобов’язана створити систему внутрішнього контролю, яка складається з таких ключових функцій:
управління ризиками;
контроль за дотриманням норм (комплаєнс);
внутрішній аудит.
До осіб, відповідальних за виконання ключових функцій, належать:
керівник підрозділу з управління ризиками (головний ризик-менеджер) - з питань управління ризиками;
керівник підрозділу з контролю за дотриманням норм (комплаєнс) (головний комплаєнс-менеджер) - з питань контролю за дотриманням норм (комплаєнс);
керівник підрозділу з внутрішнього аудиту (головний внутрішній аудитор) - з питань внутрішнього аудиту.
7. Вимоги до системи внутрішнього контролю ЕКА, у тому числі вимоги до осіб, відповідальних за виконання ключових функцій, зазначені у частині шостій цієї статті, встановлюються Національним банком України.
8. ЕКА з метою здійснення актуарної функції (розрахунку технічних резервів, забезпечення адекватності та прийнятності методологій і моделей у розрахунку технічних резервів, перевірки адекватності та прийнятності механізмів і умов перестрахування, складення актуарного звіту) зобов’язане мати у штаті або залучити на договірних умовах актуарія, авторизованого Національним банком України у порядку, встановленому законодавством, як актуарія, який може виконувати обов’язки відповідального актуарія.
( Частина восьма статті 5 в редакції Закону № 3497-IX від 22.11.2023 ) ( Стаття 5 із змінами, внесеними згідно із Законом № 2465-IX від 27.07.2022; в редакції Закону № 2154-IX від 24.03.2022 )
Стаття 6. Види та умови діяльності Експортно-кредитного агентства
1. ЕКА провадить діяльність із страхування, перестрахування та надання гарантій відповідно до цього Закону та нормативно-правових актів, прийнятих для реалізації положень цього Закону, статуту ЕКА , внутрішніх документів ЕКА, що включає такі види діяльності:
1) страхування та перестрахування експортних кредитів, а також страхування та перестрахування від воєнних та/або політичних ризиків кредитів українських суб’єктів господарювання, пов’язаних з інвестиціями у створення об’єктів та інфраструктури, необхідних для розвитку переробної промисловості та експорту товарів (робіт, послуг) українського походження;
( Пункт 1 частини першої статті 6 в редакції Закону № 3497-IX від 22.11.2023 )
2) страхування та перестрахування факторингу;
3) страхування та перестрахування зовнішньоекономічних договорів (контрактів);
4) страхування та перестрахування прямих інвестицій з України, а також страхування та перестрахування прямих інвестицій в Україну від воєнних та/або політичних ризиків;
( Пункт 4 частини першої статті 6 в редакції Закону № 3497-IX від 22.11.2023 )
5) страхування та перестрахування акредитивів;
6) страхування та перестрахування договірних банківських гарантій;
7) надання зустрічних гарантій банкам українських експортерів;
8) участь у реалізації програм часткової компенсації відсоткової ставки за експортними кредитами;
9) консультаційна діяльність;
10) інші види діяльності із страхування та перестрахування, що не суперечать меті діяльності ЕКА та визначаються відповідно до вимог частини другої цієї статті.
ЕКА не має права одночасно надавати гарантії та укладати договори страхування щодо одних і тих самих ризиків/об’єктів.
Кабінет Міністрів України за погодженням із Національним банком України визначає перелік воєнних та політичних ризиків, а також умови та порядок страхування (перестрахування) таких ризиків при здійсненні ЕКА видів діяльності, визначених цією частиною.
( Частину першу статті 6 доповнено абзацом тринадцятим згідно із Законом № 3497-IX від 22.11.2023 )
2. Перелік видів діяльності ЕКА визначається статутом ЕКА згідно з положеннями цього Закону та міжнародними договорами України.

................
Перейти до повного тексту