1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
від 21 грудня 2004 р. N 1707
Київ
( Постанова втратила чинність на підставі Постанови КМ N 1071 від 10.12.2008 )
Про затвердження Державної програми розвитку Національної депозитарної системи України
Кабінет Міністрів України
постановляє:
1. Затвердити Державну програму розвитку Національної депозитарної системи України (далі - Програма), що додається.
2. Державній комісії з цінних паперів та фондового ринку і Міністерству фінансів передбачати починаючи з 2005 року під час складання проекту державного бюджету кошти, необхідні для виконання Програми.
3. Міністерствам, іншим центральним органам виконавчої влади - відповідальним за виконання Програми, Національному депозитарію подавати щокварталу до 15 числа місяця, що настає за звітним періодом, Державній комісії з цінних паперів та фондового ринку інформацію про стан виконання Програми.
4. Державній комісії з цінних паперів та фондового ринку:
установити контроль за виконанням Програми;
інформувати щороку до 20 лютого Кабінет Міністрів України про хід виконання Програми та у разі потреби подавати щороку до 15 червня пропозиції стосовно внесення до неї змін.
Виконуючий обов'язки
Прем'єр-міністра України

М.АЗАРОВ
Інд. 34
ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 21 грудня 2004 р. N 1707
ДЕРЖАВНА ПРОГРАМА
розвитку Національної депозитарної системи України
1. Загальні положення
Ця Програма розроблена відповідно до Указу Президента України від 28 квітня 2004 р. N 493 "Про Стратегію економічного та соціального розвитку України "Шляхом європейської інтеграції" на 2004-2015 роки", Законів України "Про державні цільові програми" і "Про Національну депозитарну систему та особливості електронного обігу цінних паперів в Україні", Угоди про партнерство та співробітництво між Україною і Європейським Співтовариством та його державами-членами, Основних напрямів розвитку фондового ринку України на 2001-2005 роки, затверджених Указом Президента України від 26 березня 2001 р. N 198 "Про додаткові заходи щодо розвитку фондового ринку України", Послання Президента України до Верховної Ради України "Європейський вибір. Концептуальні засади стратегії економічного і соціального розвитку України на 2002-2011 роки", постанови Кабінету Міністрів України від 14 серпня 2001 р. N 1046 "Про затвердження Заходів щодо реалізації Основних напрямів розвитку фондового ринку на 2001-2005 роки", Концепції функціонування і розвитку фондового ринку України, схваленої постановою Верховної Ради України від 22 вересня 1995 р. N 342/95-ВР.
Програма спрямована на створення сучасної Національної депозитарної системи, спроможної забезпечити обслуговування операцій з цінними паперами в умовах інтеграції та глобалізації ринків цінних паперів як на національному, так і на міжнародному рівні.
Прискорений розвиток Національної депозитарної системи передбачається забезпечити шляхом системної розбудови її функціональних елементів на основі сучасних інформаційних технологій і фінансових інструментів та залучення відповідно до визначеної мети організаційних, інтелектуальних, матеріальних, кадрових та інших ресурсів держави і учасників Національної депозитарної системи.
2. Аналіз проблем розвитку Національної депозитарної системи Характеристика стану Національної депозитарної системи України
Залучення та обіг капіталу в ринкових умовах здійснюються завдяки інститутам інфраструктури фінансового ринку, на які покладено забезпечення функціонального і технологічного зв'язку між інвесторами та емітентами.
Розвиток інформаційних технологій, поява "електронних цінних паперів" та інтернаціоналізація фінансових ринків, що супроводжувалася реформуванням національних фондових ринків і пристосуванням їх до глобальних систем ціноутворення та обігу цінних паперів, зумовили у 80-90 роках XX століття розвиток депозитарної діяльності, основу якої становить надання послуг з реєстрації (підтвердження) прав власності на цінні папери та прав за цінними паперами, обліку корпоративних та інших прав інвесторів, обслуговування укладення та виконання договорів щодо цінних паперів, забезпечення розрахунків за поточними, ф'ючерсними та опціонними договорами щодо цінних паперів.
Світовий досвід свідчить, що використання новітніх інформаційних технологій та сучасних фінансових інструментів для забезпечення функціонування фондового ринку неможливе без налагодження взаємодії системоутворювального комплексу взаємопов'язаних інститутів інфраструктури ринків капіталу, яким виступає депозитарна система.
Правові засади функціонування Національної депозитарної системи визначено Концепцією функціонування і розвитку фондового ринку в Україні. Склад, структуру та порядок функціонування Національної депозитарної системи визначено Законом України "Про Національну депозитарну систему та особливості електронного обігу цінних паперів в Україні".
Структура Національної депозитарної системи дворівнева.
Нижній рівень складають зберігачі, що ведуть рахунки у цінних паперах власників цінних паперів, та реєстратори, які відповідно до договорів з емітентом цінних паперів ведуть особові рахунки власників іменних цінних паперів. Ведення реєстрів власників іменних цінних паперів не може поєднуватися з іншими видами діяльності, крім депозитарної. У разі одержання відповідного дозволу депозитарії та зберігачі можуть вести реєстри власників іменних цінних паперів. Емітенти, кількість акціонерів у яких менша, ніж встановлена Державною комісією з цінних паперів та фондового ринку, можуть вести реєстр самостійно.
Верхній рівень складають Національний депозитарій і депозитарії, які ведуть рахунки для зберігачів та за наявності ліцензії здійснюють кліринг і розрахунки за договорами щодо цінних паперів.
Обслуговування обігу державних цінних паперів, у тому числі провадження депозитарної діяльності, відповідно до Закону України "Про Національну депозитарну систему та особливості електронного обігу цінних паперів в Україні" покладено на Національний банк. Прямими учасниками Національної депозитарної системи законодавством визначені депозитарії, зберігачі, реєстратори власників іменних цінних паперів, кількість яких на кінець 2003 року становила - Національний депозитарій, депозитарій Національного банку, один недержавний депозитарій, 122 зберігачі, що обслуговують 16,7 млн власників іменних цінних паперів, та 364 реєстратори, які на підставі відповідних ліцензій ведуть реєстри 18,4 тис. емітентів цінних паперів. Крім того, на кінець 2003 року дозволи Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку на самостійне ведення реєстрів власників цінних паперів мали 736 акціонерних товариств. У 2003 році в системі обслуговувалися корпоративні права понад 16 млн інвесторів. При цьому близько 90 відсотків цінних паперів випущено у документарній формі. Ідентифікація їх здійснюється відповідно до міжнародного стандарту ISO 6166 (загальноприйняті міжнародні коди, присвоєні всім випущеним державним цінним паперам та близько 40 відсоткам корпоративних цінних паперів).
Опосередкованими учасниками Національної депозитарної системи є організатори торгівлі цінними паперами - фондові біржі та торговельно-інформаційні системи (на кінець 2003 року їх було 10), а також 871 торговець цінними паперами, 128 банків та 34263 суб'єкти господарювання, які є емітентами цінних паперів.
Важливим елементом є розрахунково-клірингова діяльність, що повинна провадитися депозитаріями, але саме вона є найменш розвинутою в Україні. Більшість договорів на організованих ринках виконуються не в режимі "поставка проти платежу". Не повною мірою застосовується також механізм централізованого клірингу для виконання договорів щодо цінних паперів. До цього часу не реалізуються на практиці рекомендації "Групи 30" і Міжнародної асоціації з питань обслуговування цінних паперів. Національне законодавство, яке регулює проведення розрахунків за операціями з цінними паперами, потребує гармонізації із законодавством ЄС.
Прямі учасники Національної депозитарної системи обслуговують окремі сегменти ринку капіталу та провадять свою діяльність децентралізовано (зберігачі та депозитарії, з одного боку, та реєстратори власників іменних цінних паперів, з іншого). Це свідчить, що процес становлення системи невиправдано затягнувся і потребує прискорення.
Основні проблеми розвитку Національної депозитарної системи
Виходячи з аналізу стану функціонування Національної депозитарної системи основні проблеми її розвитку можна згрупувати як загальні проблеми, проблеми функціонування системи обліку прав власності, проблеми системи укладання та виконання договорів щодо цінних паперів, проблеми встановлення міжнародних депозитарних зв'язків.
1. Загальні проблеми
У світовій практиці функціонування ринків капіталу ключовим інститутом депозитарної системи є центральний депозитарій країни. За рекомендаціями "Групи 30" центральні депозитарії цінних паперів (CSD) необхідно було створити ще у 1992 році в усіх країнах.
Законом України "Про Національну депозитарну систему та особливості електронного обігу цінних паперів в Україні" функції центрального депозитарію покладено на Національний депозитарій. Перелік функцій та видів його діяльності відповідає світовій практиці та потребам централізованої депозитарної системи.
Однак обмеження функцій Національного депозитарію, низька якість функціонування системи обліку прав власності та біржових ринків, організаційна та технологічна неузгодженість діяльності учасників Національної депозитарної системи не дає можливості забезпечити належні гарантії захисту прав інвесторів, а виділення обігу державних цінних паперів в окремий сегмент ринку гальмує процес завершення формування цієї системи.
Технологічна відокремленість складових Національної депозитарної системи створює труднощі як для інвесторів та професійних учасників ринку, так і для держави в цілому. Цілісності системи перешкоджає існування особливостей у веденні обліку окремих видів цінних паперів. Паралельне існування окремих систем депозитарного обліку державних та корпоративних цінних паперів призводить до збільшення організаційних, технологічних та грошових витрат професійних учасників ринку та власників цінних паперів, посилення ризиків у функціонуванні системи.
Відсутність єдиного інформаційного простору Національної депозитарної системи знижує прозорість ринку та його привабливість для потенційних іноземних та вітчизняних інвесторів, оскільки не забезпечується прямий доступ до своєчасної і повної інформації щодо об'єктів інвестування та поточної ситуації на ринку, знижується достовірність національних індексів ринкової активності і нівелюється можливість визначення відповідних кредитних рейтингів.
Існуюча система державного регулювання функціонування Національної депозитарної системи та її законодавчого забезпечення потребує удосконалення, як і правовий статус та питання, пов'язані з управлінням Національним депозитарієм.
2. Проблеми функціонування системи обліку прав власності
Система обліку цінних паперів поєднує два підходи, що технологічно між собою не узгоджені: реєстри власників іменних документарних цінних паперів і облікові реєстри власників бездокументарних цінних паперів, виконуючи одну і ту саму функцію, ведуться по-різному. Монопольне право реєстратора на облік прав за цінними паперами та технологічні недоліки реєстраторської діяльності, відсутність системи централізованого архівування даних призводять до фальсифікації та дублювання реєстрів, внесення до них несанкціонованих змін, блокування проведення загальних зборів акціонерів тощо. Здебільшого це зумовлено застосуванням неправильного концептуального принципу щодо діяльності реєстраторів, які виявляються залежними від емітентів, оскільки на відміну від зберігачів забезпечують обіг цінних паперів на підставі договору з емітентами, а не з інвесторами, які є власниками цінних паперів.
Національним депозитарієм уже розроблено Стандарт депозитарного обліку N 1, який успішно застосовується Національним банком для депозитарного обслуговування обігу облігацій внутрішньої державної позики, але не для обліку інших цінних паперів.
3. Проблеми системи укладення та виконання договорів щодо цінних паперів
Недосконалість розрахунково-клірингового обслуговування операцій з цінними паперами певним чином зумовлена недоліками системи організованої торгівлі цінними паперами.
На початок 2004 року в Україні зареєстровано вісім фондових бірж та дві торговельно-інформаційні системи. У 2003 році загальний обсяг торгів на фондовому ринку становив 203 млрд гривень, у тому числі на організованому ринку - 3,5 млрд, тобто лише 1,7 відсотка загального обсягу. При цьому питома вага біржового ринку становить лише 8,9 відсотка кількості договорів, укладених на організованому ринку. Таким чином, можливості бірж на ринку цінних паперів практично не використовуються.
Недостатньо використовується також загальноприйняте у світовій практиці хеджування ризиків на основі застосування похідних цінних паперів, у тому числі на товарних ринках.
На даний час практично не провадиться розрахунково-клірингова діяльність. У світі загальноприйнятою системою врегулювання розрахунків за договорами щодо цінних паперів є принцип "поставка проти платежу" з гарантуванням здійснення грошових розрахунків. Визначена національним законодавством система виконання укладених на організованих ринках договорів щодо цінних паперів з проведенням попередньої перереєстрації прав власності на цінні папери та подальшим грошовим врегулюванням не функціонує. Це пояснюється недосконалістю Закону України "Про Національну депозитарну систему та особливості електронного обігу цінних паперів в Україні", згідно з яким організатори торгівлі (біржі та торговельно-інформаційні системи) не мають статусу прямих учасників системи, що породжує неузгодженість їх дій.
4. Проблеми захисту інформації в системах обліку Національної депозитарної системи
Законодавство та технології, що застосовуються учасниками системи, не забезпечують належного захисту інформації щодо власників цінних паперів та цінних паперів. Якщо інформація в системі депозитарного обліку захищена на рівні закону, то надійного режиму конфіденційності щодо особових рахунків зареєстрованих осіб у системі реєстру власників іменних цінних паперів не створено. Розголошення інформації з реєстрів власників іменних цінних паперів фактично відбувається без загрози притягнення до відповідальності за такі дії.
Ситуація, що склалася, зумовлює необхідність розроблення національної комплексної програми технічного захисту інформації щодо цінних паперів, якою передбачалося б створення правової і нормативної бази виготовлення на українських суб'єктах господарювання цінних паперів та забезпечення їх обігу на фондовому ринку у документарній формі з урахуванням міжнародних вимог, а також технічний захист конфіденційної та комерційної інформації про електронний обіг на ринку цінних паперів.
5. Проблеми встановлення міжнародних депозитарних зв'язків
Законом України "Про Національну депозитарну систему та особливості електронного обігу цінних паперів в Україні" передбачено, зокрема, встановлення Національним депозитарієм України кореспондентських відносин з іноземними депозитарними установами. Однак активний розвиток міжнародних депозитарних зв'язків значно ускладнено внаслідок обмеження депозитарних функцій Національного депозитарію.
Причини виникнення проблеми розвитку Національної депозитарної системи
Національна депозитарна система на першому етапі функціонувала без визначення загальної моделі фондового ринку, яку доцільно було розробити ще у 1991 році одночасно з прийняттям Закону України "Про цінні папери і фондову біржу".
Для реєстрації прав власності на випущені у документарній формі акції приватизованих суб'єктів господарювання було запроваджено систему незалежних реєстраторів, яка для держав ЄС не характерна. Тому паралельно існували дві автономні облікові системи - система реєстраторів, що обслуговує документарні іменні цінні папери, і система зберігачів та депозитарію, що обслуговує бездокументарні та знерухомлені цінні папери.
При цьому існували численні колізії норм законодавства щодо побудови системи, зокрема в частині засад функціонування її центрального інституту - Національного депозитарію.
Концепцією функціонування та розвитку фондового ринку України визначено, що система Національного депозитарію обслуговує всі види цінних паперів, включаючи іноземні, як у документарній, так і в бездокументарній формі.
Закон України "Про Національну депозитарну систему та особливості електронного обігу цінних паперів в Україні", який визначив правові засади обігу цінних паперів, децентралізував визначену Концепцією модель функціонування та розвитку системи. Так, функції з обслуговування обігу державних цінних паперів передано Національному банку, чим порушено цілісність ринку, а реальний рух найбільших за обсягом доходу та контрольованих державою фінансових активів штучно виведено у відокремлений сегмент ринку. Це суперечить світовій практиці обслуговування всіх цінних паперів у єдиній централізованій депозитарній системі, що забезпечує зниження системних ризиків та цілісність системи державного нагляду і контролю на ринку цінних паперів.
Національний депозитарій до цього часу не розпочав повноцінної діяльності як центральний депозитарій країни відповідно до норм законодавства.
Незадовільна робота інститутів інфраструктури внутрішнього ринку капіталу пояснюється невиконанням у минулі роки ряду актів законодавства, зокрема розпоряджень Президента України від 19 червня 1998 р. N 275 "Про заходи щодо прискорення розвитку фондового ринку України" у частині створення міжвідомчої інформаційної мережі та системи передачі даних на фондовому ринку і від 16 березня 1999 р. N 54 у частині створення центрального сховища знерухомлених документарних цінних паперів та центрального реєстру власників цінних паперів.
Становлення та розбудова системи відбувалися в умовах відсутності ресурсного забезпечення. Реальна вартість створення інфраструктури ринків капіталу, зокрема повнофункціональної Національної депозитарної системи, значно перевищує власні фінансові можливості учасників ринку цінних паперів.
Водночас Законом України "Про Національну депозитарну систему та особливості електронного обігу цінних паперів в Україні" визначено, що створення та утримання Національної депозитарної системи до моменту її переходу на самофінансування, а також здійснення заходів щодо створення Національного депозитарію забезпечується державою шляхом виділення для цього відповідних коштів.
У 1998-2002 роках у державному бюджеті передбачалися асигнування на створення Національної депозитарної системи та системи моніторингу фондового ринку на загальну суму 17 850 тис. гривень. Однак фактично тільки у 2003 році було виділено бюджетні кошти на розвиток системи.
Обґрунтування необхідності розв'язання проблем розвитку Національної депозитарної системи
Необхідність розроблення Програми обумовлена системними недоліками у функціонуванні Національної депозитарної системи, для усунення яких потрібно синхронізувати процес удосконалення законодавства та модернізації структури і технологій функціонування цієї системи на засадах, що відповідають міжнародній практиці функціонування ринків капіталу. При цьому важливим фактором є співпраця і узгоджені дії державних органів та учасників Національної депозитарної системи у частині поетапного здійснення комплексу заходів Програми та визначення джерел її ресурсного забезпечення.
Цілісна, прозора і надійна система реєстрації прав власності на цінні папери та прав за цінними паперами, виконання договорів щодо цінних паперів є необхідною умовою подальшого розвитку фондового ринку. Облік цінних паперів повинен вестися всіма депозитарними установами відповідно до єдиних правил та технологічних процедур, що відповідають міжнародним стандартам.
Захист прав власників цінних паперів повинен забезпечуватися шляхом зменшення ризиків у процесі обігу цінних паперів, чіткого розподілу ризиків, пов'язаних з виконанням договорів. Система виконання договорів щодо цінних паперів та реєстрації прав на цінні папери спрямовується на запобігання шахрайству та іншим зловживанням, підвищення гарантії належної оплати придбаних цінних паперів, надійність зберігання. Ризики ринку цінних паперів обов'язково хеджуються через похідні цінні папери (ф'ючерси та опціони, процентні ставки, фондові індекси тощо), а облік та розрахунки за ними повинні бути прерогативою Національної депозитарної системи.
Для забезпечення функціонування єдиної системи депозитарного обліку необхідно перейти до реальної централізації депозитарного обліку шляхом створення Центрального депозитарію відповідно до вимог, визначених "Групою 30", і рекомендацій Міжнародної асоціації з питань обслуговування цінних паперів.
Завдання розбудови інфраструктури фондового ринку починаючи з 2004 року виходять за межі власне забезпечення функціонування окремих договорів щодо цінних паперів. Відповідно до законодавства на Національну депозитарну систему покладається функція із забезпечення зберігання активів пенсійної системи (накопичувального державного та недержавних пенсійних фондів), інститутів спільного інвестування (пайових та корпоративних інвестиційних фондів), а також обслуговування запроваджуваного ринку іпотечних цінних паперів. Таким чином недосконалість депозитарної системи може поставити під загрозу проведення пенсійної реформи та розвиток внутрішнього ринку нерухомості.
З огляду на те, що Національна депозитарна система повинна задовольнити одночасно потреби функціонування ринку цінних паперів як механізму залучення інвестицій, системи корпоративного управління, сприяти залученню коштів населення на фінансовий ринок, розвитку пенсійної системи, ринку фінансових послуг банків та небанківських фінансових установ і ринку нерухомості, зволікання з її впорядкуванням може позначитися на економічній і соціальній безпеці держави.
3. Мета Програми
Метою Програми є розбудова Національної депозитарної системи на основі міжнародних стандартів із застосуванням сучасних фінансових інструментів та інформаційних технологій обслуговування інвесторів на національному та міжнародному ринку цінних паперів.
4. Завдання Програми
Подальшого удосконалення потребує діяльність зберігачів з модернізації технологій та розширення спектру депозитарних послуг, які повинні забезпечувати повноцінне обслуговування операцій інвестора з належними йому цінними паперами та його корпоративних прав, тобто провадження кастодіальної діяльності.
Оптимізація системи обліку прав власності на цінні папери та прав власника за цінними паперами передбачає її відповідність міжнародним стандартам та найкращій міжнародній практиці, зокрема уніфіковану технологію їх обліку та централізацію системи, створення та організаційно-технічну модернізацію її структурних елементів.
Національна депозитарна система розвиватиметься за такими напрямами:
1) удосконалення законодавства, зокрема в частині усунення наявних розбіжностей з чітким розмежуванням нормативно-правових актів, які визначають механізм державного регулювання системи, та нормативних документів з питань технологій функціонування торговельних, облікових та розрахункових систем.
Норми, які регулюють структуру системи, технологічні аспекти її функціонування, питання ведення обліку цінних паперів повинні закладатися в одному нормативно-правовому акті, який має юридичну силу закону;
2) уніфікація обліку цінних паперів, їх розміщення, обігу та реалізації прав за цінними паперами.
Уніфікація обліку права власності на цінні папери та прав за цінними паперами забезпечуватиметься шляхом:
усунення в актах законодавства наявних розбіжностей щодо визначення похідних цінних паперів і централізації функціонування розрахункових та облікових систем;
законодавчого визначення класифікації цінних паперів, яка базується на особливостях їх обліку та обігу;
чіткого визначення для різних форм випуску цінних паперів моменту виникнення права власності на цінні папери та прав власника за цінними паперами, а також їх підтвердження в системі;
упорядкування технологій обслуговування учасниками системи процесу реалізації прав за цінними паперами;
уніфікації взаємозв'язків між учасниками системи та упорядкування діяльності її прямих учасників шляхом запровадження операційних стандартів професійної діяльності, які базуються на сучасних фінансових інструментах та інформаційних технологіях, єдиному електронному документообігу;
3) централізація системи з метою зменшення ризиків у процесі проведення розрахунків за договорами щодо цінних паперів та створення умов для розвитку ефективно діючої системи корпоративних відносин.
Забезпечення функціонування єдиної системи депозитарного обліку здійснюватиметься шляхом створення центрального депозитарію.
Процес створення центрального депозитарію включає:
усунення розбіжностей у законодавстві щодо функціонування Національного депозитарію як центрального;
формування в структурі Національного депозитарію таких системних інститутів, як центральний реєстр власників цінних паперів, центральне сховище документарних цінних паперів, центральна розрахунково-клірингова палата;
закріплення за Національним депозитарієм функцій з депозитарного обслуговування випуску та обігу державних цінних паперів.
Подальша централізація Національної депозитарної системи передбачає забезпечення:
діяльності депозитарних установ (зберігачів та реєстраторів) у процесі взаємодії з Національним депозитарієм за єдиними правилами та в єдиній системі електронного документообігу;
надання зберігачам, які не є банками, ліцензій на відкриття та ведення поточних грошових рахунків для нарахування дивідендів;
розширення повноважень професійних учасників ринку цінних паперів стосовно можливості надання ними широкого спектру персоніфікованих послуг, зокрема управління цінними паперами, грошовими коштами за договорами з клієнтами.
Зниження ризиків під час розрахунків за договорами щодо цінних паперів у процесі розвитку системи забезпечуватиметься шляхом:
впровадження на організованому ринку цінних паперів механізму врегулювання договорів щодо цінних паперів за принципом "поставка проти платежу";
законодавчого врегулювання проблеми компенсації втрат, пов'язаних з діяльністю прямих учасників системи, створення системи гарантійних депозитів для хеджерів на товарному і фондовому ринку;
обов'язкового зберігання контрольних копій систем реєстрів власників іменних цінних паперів у їх центральному реєстрі у форматі, що дає змогу поновити систему реєстру у разі його втрати;
4) розроблення механізму оперативного інформаційно-аналітичного забезпечення всіх учасників системи та органів державного управління шляхом створення в структурі Національного депозитарію національної інформаційної мережі та системи передачі даних.
Для цього необхідно законодавчо визначити режим отримання інформації, яка зберігається в Національній депозитарній системі;
5) інтеграція Національної депозитарної системи у міжнародний ринок цінних паперів.
З метою забезпечення інтеграції системи у міжнародний ринок цінних паперів необхідно встановити кореспондентські відносини між Національним депозитарієм і центральними депозитаріями держав - членів ЄС та інших економічно розвинутих держав.
Заходи з реалізації цих завдань наведено в додатку до Програми.
З огляду на тривалий період виконання Програми її цільові завдання структуровано за етапами відповідно до послідовності організаційної трансформації системи.
На першому етапі (до 2006 року) передбачається законодавче, організаційне та матеріально-технічне забезпечення централізації Національної депозитарної системи, у тому числі шляхом:
створення та розвитку її центральних інститутів, зокрема розбудови Національного депозитарію як центрального, створення його відокремлених підрозділів, на які буде покладено функції ведення центрального реєстру власників іменних цінних паперів, центрального сховища документарних цінних паперів та архівних документів, забезпечення функціонування національної інформаційної мережі та системи передачі даних по договорах щодо цінних паперів, уніфікації обліку прав власності на цінні папери та прав власника за цінними паперами, впровадження міжнародних стандартів депозитарної діяльності з метою підвищення ефективності функціонування системи та її прямих учасників.
На другому етапі (до 2008 року) передбачається трансформація Національної депозитарної системи в практичній діяльності всіх суб'єктів ринку цінних паперів шляхом:
удосконалення розрахункової системи (створення центральної розрахунково-клірингової палати);
централізації депозитарного обслуговування операцій з цінними паперами після підключення прямих учасників системи (зберігачів, реєстраторів) та організаторів торгівлі (бірж і торговельно-інформаційних систем) до обслуговування відповідними центральними інститутами системи (центральним реєстром, центральним сховищем, центральною розрахунково-кліринговою палатою, національною інформаційною мережею та системою передачі даних).
На третьому етапі (до 2011 року) передбачається на основі досягнень попередніх етапів забезпечення:
завершення розбудови Національної депозитарної системи шляхом законодавчого закріплення переходу на депозитарний облік та виконання депозитарних функцій виключно центральним депозитарієм (повнофункціональним Національним депозитарієм);
доступу всіх учасників ринку капіталу до послуг прямих учасників системи;
завершення інтеграції системи у міжнародний ринок цінних паперів.
5. Фінансове забезпечення виконання Програми
Фінансування Програми здійснюється за рахунок коштів державного бюджету, коштів учасників Національної депозитарної системи та інших джерел.
Орієнтовні обсяги фінансових витрат, необхідних для виконання Програми, в цілому і диференційовано за роками з визначенням джерел фінансування наведено в таблиці.
(млн гривень)
Джерела
фінансування
Обсяг
фінансу-
вання,
усього
За роками
I етап II етап III етап
2005 2006 2007 2008 2009 2010
Державний
бюджет
Інші

900
1100

145
-

205
250

250
250

100
200

100
200

100
200
Передбачається така структура джерел фінансування Програми за етапами:
перший - 145 млн гривень, у тому числі видатки державного бюджету 100 відсотків;
другий - 955 млн гривень, у тому числі видатки державного бюджету 47,6 відсотка;
третій - 900 млн гривень, у тому числі видатки державного бюджету 33 відсотки.
Для стимулювання залучення коштів понад обсяги бюджетного фінансування на другому та третьому етапах виконання Програми передбачається, зокрема, здійснити:
1) залучення власних коштів вітчизняних суб'єктів господарювання і організацій шляхом:
збільшення доходів від надання створеними в процесі виконання Програми центральними інститутами Національної депозитарної системи (центральним реєстром, центральним сховищем, центральною розрахунково-кліринговою палатою, національною інформаційною мережею та системою передачі даних платних послуг прямим учасникам системи (зберігачам, реєстраторам) та організаторам торгівлі (біржам, позабіржовим торговельним системам);

................
Перейти до повного тексту