1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
від 1 лютого 1996 р. N 150
Київ
Про Концепцію професійної підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації незайнятого населення
З метою забезпечення єдиного науково-методичного підходу до реалізації політики в сфері професійного навчання незайнятого населення Кабінет Міністрів України
постановляє:
1. Схвалити Концепцію професійної підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації незайнятого населення (додається).
2. Міністерству праці, Міністерству освіти, Міністерству соціального захисту населення, Міністерству охорони здоров'я, Міністерству у справах молоді і спорту, Міністерству економіки, Міністерству фінансів, Міністерству юстиції разом із заінтересованими міністерствами та відомствами, Урядом Автономної Республіки Крим, обласними, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями та за участю Національної академії наук, Академії педагогічних наук і Академії медичних наук у місячний термін внести до Кабінету Міністрів України пропозиції щодо етапів реалізації зазначеної Концепції та термінів і виконавців з підготовки відповідних законодавчих актів та нормативних документів.
Прем'єр-міністр України Є.МАРЧУК Перший заступник Міністра Кабінету Міністрів України М.СЕЛІВОН
Інд. 26
СХВАЛЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 1 лютого 1996 р. N 150
КОНЦЕПЦІЯ
професійної підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації незайнятого населення
Загальні положення
За час, що минув після прийняття Закону України "Про зайнятість населення", в державі сформувалася певна система професійної підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації (далі - професійне навчання) вивільнених працівників та інших категорій незайнятого населення. Для цього державна служба зайнятості використовує на договірній основі навчально-матеріальну базу професійних навчально-виховних і вищих навчальних закладів, навчально-курсових комбінатів, навчальних закладів системи підвищення кваліфікації кадрів підприємств, комерційних та інших організацій.
Проведенню професійного навчання незайнятих громадян сприяє навчально-методична та інформаційно-рекламна робота, що здійснюється навчальними центрами державної служби зайнятості, центрами (відділами) професійної орієнтації і місцевими центрами зайнятості. Професійне навчання дає змогу забезпечити конкурентоспроможність незайнятого населення, раціональний перерозподіл робочої сили і працевлаштування громадян відповідно до потреб ринкової економіки.
Розвиток і становлення системи професійного навчання незайнятого населення відбувається в складних умовах переходу до ринкової економіки, що позначається на якості навчання. Приховане безробіття в цих умовах починає переходити у відкриту форму і може ускладнити проблему зайнятості населення. У зв'язку з цим розроблення цієї Концепції набуває актуального значення. В умовах інтенсифікації процесу вивільнення працівників і посилення вимог до рівня кваліфікації кадрів активне регулювання ринку праці має бути спрямоване на активізацію ініціативи незайнятого населення в питаннях працевлаштування й самозайнятості, недопущення масового хронічного, структурного та технологічного безробіття.
В основу Концепції покладено положення Кодексу законів про працю України Законів України "Про зайнятість населення", "Про освіту", "Про сприяння соціальному становленню та розвитку молоді в Україні", Державної національної програми "Освіта" ("Україна XXI століття"), постанови Кабінету Міністрів України від 24 червня 1991 р. N 46 "Про порядок формування системи професійної підготовки, підвищення кваліфікації та перепідготовки вивільнюваних працівників і незайнятого населення", Концепції державної системи професійної орієнтації населення, конвенцій та рекомендацій Міжнародної Організації Праці, інших документів, а також практичний досвід цієї роботи в розвинутих країнах світу.
Сутність, мета і основні принципи професійного навчання незайнятого населення
Професійне навчання незайнятого населення повинне спрямовуватися на забезпечення професійної самореалізації особистості громадянина, формування у нього поглиблених професійних знань, умінь та навичок, здобуття нової професії чи спеціальності на основі наявного освітнього рівня та досвіду попередньої практичної роботи, що сприятиме підвищенню рівня конкурентоспроможності особи в умовах ринкової економіки.
Для незайнятого населення професійне навчання здійснюватиметься у порівняно короткі терміни з урахуванням наявного життєвого, професійного досвіду і психічного стану.
Ця категорія населення має певні специфічні психічні якості внаслідок переживань, пов'язаних із втратою роботи і неможливістю в даний час реалізувати свій професійний потенціал, що потребує застосування психореабілітаційних заходів, удосконалення роботи з профорієнтації, індивідуального визначення профілю і рівня професійної підготовки, спрямованих на формування психологічної готовності громадян до навчання та праці за новообраною професією.
Професійне навчання незайнятого населення покликане сприяти ефективному використанню трудового потенціалу особистості, підвищенню її соціальної та професійної мобільності, виступати засобом профілактики масового безробіття, відігравати значну роль у підготовці кадрів для структурної і технологічної перебудови галузей економіки, стимулювати пошук незайнятим громадянином найефективніших шляхів підвищення свого професійно-кваліфікаційного рівня, інтелектуальної та трудової незалежності.
Основною метою професійного навчання незайнятих громадян є сприяння їм у працевлаштуванні шляхом отримання професії (спеціальності) або удосконалення кваліфікації та підвищення за рахунок цього рівня їх конкурентоспроможності на ринку праці.
Професійне навчання включає підготовку незайнятих громадян, які не мають професії, перепідготовку робітників і спеціалістів за новими професіями та спеціальностями, підвищення кваліфікації незайнятого населення. Професійна підготовка незайнятих громадян, які звернулися до центрів зайнятості, не маючи професії, спрямовується на оволодіння ними спеціальними знаннями, уміннями і навичками за професіями, що користуватимуться попитом на регіональному ринку праці або необхідні для самозайнятості.
Професійна перепідготовка робітників і спеціалістів здійснюється з метою оволодіння спеціальними знаннями, уміннями і навичками за новою професією (спеціальністю) вивільненими працівниками та іншими незайнятими громадянами, яким не може бути запропонована підходяща робота за наявною у них професією.
Підвищення кваліфікації робітників і спеціалістів спрямовується на розширення та поглиблення їх знань, умінь і навичок за раніше набутими професіями (спеціальностями) до рівня, що відповідає сучасним вимогам науки і техніки, а також на опанування спеціальними знаннями, що сприятиме продуктивній зайнятості.
Для професійного навчання незайнятого населення встановлюються терміни до одного року. В окремих випадках цей термін може бути продовжений Державним центром зайнятості Мінпраці за погодженням з Міносвіти до півтора року.
Професійне навчання осіб, зареєстрованих у державній службі зайнятості, здійснюється відповідно до Закону України "Про зайнятість населення".
В основу професійного навчання незайнятого населення закладаються такі принципи:
добровільність професійного навчання;
відповідність професійного навчання незайнятого населення державним вимогам;
зв'язок професійного навчання з процесами ринкових перетворень, розвитком різних форм власності і господарювання, реструктуризацією економіки та зайнятості населення;
орієнтація незайнятого населення на перспективні сфери трудової діяльності згідно з попитом на ринку праці;
диференційований підхід до різних соціальних груп незайнятого населення;
впровадження модульної системи професійного навчання з використанням індивідуального підходу до кожної особи;
децентралізація управління професійною освітою незайнятих громадян;
взаємозв'язок професійного навчання незайнятого населення із загальною системою безперервної професійної освіти.
Основні напрями і завдання розвитку системи професійного навчання незайнятого населення
Основними напрямами розвитку системи професійного навчання незайнятого населення є:
здійснення навчання у відповідності з державними освітніми стандартами і вимогами ринку праці;
забезпечення навчання у таких обсягах, які сприятимуть продуктивній і вільно обраній зайнятості та повному задоволенню поточних і перспективних потреб ринку праці;
формування правових, економічних, соціально-психологічних, інформаційно-методичних, матеріально-технічних і фінансових засад розвитку системи професійного навчання незайнятого населення, організація науково-методичного та нормативного забезпечення її функціонування;
комплексний та системний підхід до навчання, посилення його соціально-економічної спрямованості;
удосконалення організаційної структури управління системою навчання;
визначення науково обгрунтованих нормативів кадрового забезпечення системи навчання на всіх рівнях управління;
створення належної власної навчально-матеріальної бази державної служби зайнятості для навчання незайнятого населення за рідкісними професіями та за професіями, обсяги підготовки за якими в діючих навчальних закладах не задовольняють попит на територіальному ринку праці;
розширення взаємозв'язків з професійними навчально-виховними та вищими навчальними закладами різних форм власності для здійснення на їх базі професійного навчання;
запровадження цільового замовлення для навчальних закладів Міносвіти на професійне навчання незайнятого населення;
удосконалення інформаційно-рекламної роботи (підготовка та видання проспектів, буклетів, відеофільмів, радіо- і телепередач);
проведення на підприємствах, в установах і організаціях роз'яснювальної роботи серед працівників, які підлягають вивільненню, випускників навчальних закладів, у тому числі загальноосвітніх шкіл, щодо можливостей професійного навчання за рахунок коштів державного фонду сприяння зайнятості населення;
запровадження заходів економічної заінтересованості підприємств у своєчасній перепідготовці та підвищенні кваліфікації вивільнюваних працівників з метою подальшого їх працевлаштування на даному підприємстві;
створення умов для отримання незайнятими громадянами професій і спеціальностей відповідно до їх інтересів, нахилів, здібностей та стану здоров'я;
визначення науково обгрунтованого переліку інтегрованих робітничих професій і спеціальностей фахівців для професійного навчання незайнятого населення відповідно до попиту на ринку праці на основі державного класифікатора професій;
створення гнучкої системи підвищення кваліфікації незайнятих робітників і фахівців з урахуванням нових напрямів розвитку науки і техніки, передових методів господарювання й управління;
забезпечення тісної взаємодії органів освіти і державної служби зайнятості у професійному навчанні незайнятого населення;
створення системи підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації спеціалістів, які залучатимуться до організації професійного навчання;
підготовка типових навчальних планів, програм, підручників, навчальних і методичних посібників, дидактичних матеріалів для навчання та забезпечення їх тиражування;
удосконалення навчально-виховного процесу на основі впровадження активних методів навчання, нових педагогічних технологій, інформатизації;
розроблення та впровадження заходів щодо економічної заінтересованості навчальних закладів, підприємств, установ і організацій в якісному проведенні професійного навчання за направленням державної служби зайнятості;
організація міжнародного співробітництва в сфері професійного навчання незайнятого населення з метою обміну досвідом роботи, виведення професійного навчання незайнятого населення на рівень розвинутих країн світу.
Організаційна структура та управління системою професійного навчання незайнятого населення
Управління системою професійного навчання незайнятого населення здійснюватиметься Мінпраці та Міносвіти. Для цього в Мінпраці в межах затвердженої штатної чисельності центрального апарату створюється підрозділ, який разом з центральними органами управління освітою формуватиме політику в цій сфері, забезпечуватиме розроблення необхідних нормативних, інструктивних документів та єдиних вимог щодо визначення змісту професійного навчання осіб, які зареєстровані у місцевих центрах зайнятості як такі, що шукають роботу. Організаційна структура цієї системи включатиме в себе Державний центр зайнятості Мінпраці, місцеві центри зайнятості, центри організації професійного навчання незайнятого населення, центри професійної орієнтації населення.
Державний центр зайнятості Мінпраці забезпечуватиме через свої органи на місцях організацію професійного навчання незайнятого населення, здійснюватиме контроль і координацію роботи органів державної служби зайнятості з профорієнтації та професійного навчання громадян, які зареєстровані в місцевих центрах зайнятості, визначатиме пріоритетні напрями професійного навчання незайнятого населення, забезпечуватиме місцеві центри зайнятості і центри організації професійного навчання незайнятого населення необхідними методичними, аналітичними, інформаційними та іншими матеріалами.

................
Перейти до повного тексту