1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Закон України


ЗАКОН УКРАЇНИ
Про захист людини від впливу іонізуючого випромінювання
(Відомості Верховної Ради України (ВВР), 1998, № 22, ст.115) ( Із змінами, внесеними згідно із Законами № 2397-III від 26.04.2001, ВВР, 2001, № 30, ст.139 № 1248-VI від 14.04.2009, ВВР, 2009, № 34-35, ст.506 № 5460-VI від 16.10.2012, ВВР, 2014, № 2-3, ст.41 № 442-VII від 05.09.2013, ВВР, 2014, № 20-21, ст.727 № 107-IX від 18.09.2019, ВВР, 2019, № 40, ст.220 № 124-IX від 20.09.2019, ВВР, 2019, № 46, ст.295 № 3344-IX від 23.08.2023 ) ( У назві та тексті Закону слова "іонізуючих випромінювань" в усіх відмінках замінено словами "іонізуючого випромінювання" у відповідних відмінках згідно із Законом № 2397-III від 26.04.2001 ) ( У тексті Закону слово "стандартів" виключено на підставі Закону № 124-IX від 20.09.2019 )
Цей Закон спрямований на забезпечення захисту життя, здоров'я та майна людей від негативного впливу іонізуючого випромінювання, спричиненого практичною діяльністю, а також у ситуаціях існуючого та аварійного опромінення, шляхом виконання запобіжних та рятувальних заходів і відшкодування шкоди.
( Преамбула із змінами, внесеними згідно із Законом № 3344-IX від 23.08.2023 )
Розділ I
ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
Стаття 1. Визначення основних термінів
У цьому Законі наведені нижче терміни вживаються у такому значенні:
аварійна ситуація - будь-яка неочікувана (незапланована) подія, що призвела до порушення умов безпечної експлуатації ядерної установки, об’єкта, призначеного для поводження з радіоактивними відходами, джерела іонізуючого випромінювання, яка не призвела до аварії, але потребує вжиття заходів для запобігання або мінімізації шкідливих наслідків опромінення та забезпечення нормального режиму експлуатації установки, об’єкта чи джерела;
( Статтю 1 доповнено терміном згідно із Законом № 3344-IX від 23.08.2023 )
втручання - будь-яка дія, спрямована на зменшення опромінення або запобігання йому чи можливості опромінення людини від джерел, що не належать до сфери контрольованої практичної діяльності або які вийшли з-під контролю;
еквівалентна доза опромінення - добуток поглиненої дози у тканині або органі людини та радіаційного зважувального фактора, що визначається згідно з нормами радіаційної безпеки з урахуванням типу випромінювання;
( Статтю 1 доповнено терміном згідно із Законом № 3344-IX від 23.08.2023 )
ефективна доза опромінення - розрахункова доза опромінення людини, яка враховує вклади ефектів опромінення різних органів і тканин людини на стан її здоров'я у цілому;
критична група людей - однорідна за умовами життя, віком і статтю група, яка може отримати максимальні ефективні дози опромінення за певним шляхом опромінення внаслідок практичної діяльності;
медичне опромінення - опромінення, якому піддаються пацієнти або здорові особи для цілей діагностики стану здоров’я або лікування;
( Статтю 1 доповнено терміном згідно із Законом № 3344-IX від 23.08.2023 )
опромінення - вплив на людину іонізуючого випромінювання, яке може бути зовнішнім опроміненням внаслідок практичної діяльності від джерел іонізуючого випромінювання поза тілом людини або внутрішнім опроміненням від джерел іонізуючого випромінювання, які знаходяться всередині тіла людини;
опромінення населення - опромінення, якого зазнає (зазнала) людина від ядерних установок і джерел іонізуючого випромінювання, за винятком професійного і медичного опромінення та опромінення, зумовленого місцевим природним радіаційним фоном;
опромінення професійне - опромінення персоналу, стажерів та здобувачів освіти, інших працівників, залучених до роботи на об’єктах, на яких провадиться практична діяльність, під час роботи цих працівників з джерелами іонізуючого випромінювання;
( Абзац сьомий статті 1 в редакції Закону № 107-IX від 18.09.2019 )
ліміт дози опромінення - величина ефективної та/або еквівалентної дози опромінення людини за рік, встановлена цим Законом та нормами радіаційної безпеки, які не повинні перевищуватися для окремої особи;
( Визначення терміна в редакції Закону № 3344-IX від 23.08.2023 )
особа з населення - будь-яка особа, крім осіб, які зазнають професійного або медичного опромінення;
( Статтю 1 доповнено терміном згідно із Законом № 3344-IX від 23.08.2023 )
практична діяльність - діяльність людини, під час здійснення якої запроваджуються додаткові джерела випромінювання або додаткові шляхи опромінення, чи збільшується кількість людей, які підпадають під вплив опромінення, внаслідок якої збільшуються величини опромінення, його ймовірність або кількість опромінених людей, якою управляють як ситуацією планового опромінення;
( Абзац дев’ятий статті 1 із змінами, внесеними згідно із Законами № 107-IX від 18.09.2019, № 3344-IX від 23.08.2023 )
природний радіаційний фон - опромінення, зумовлене космічним випромінюванням та випромінюванням природних радіонуклідів, природно розподілених у землі, воді, повітрі та інших елементах біосфери;
репрезентативна особа - особа, доза опромінення якої є репрезентативною для осіб з населення з найбільшими рівнями опромінення серед осіб з населення;
( Статтю 1 доповнено терміном згідно із Законом № 3344-IX від 23.08.2023 )
референтний рівень - рівень ефективної або еквівалентної дози опромінення чи концентрації активності радіонуклідів у ситуаціях аварійного або існуючого опромінення, вище якого опромінення як наслідок таких ситуацій вважається неприйнятним, навіть якщо він не перевищує ліміту дози опромінення;
( Статтю 1 доповнено терміном згідно із Законом № 3344-IX від 23.08.2023 )
рівень втручання - очікувана розрахункова величина дози опромінення людини, яка зумовлює необхідність обов'язкового вжиття заходів щодо захисту людини від впливу іонізуючого випромінювання;
ситуація аварійного опромінення - ситуація опромінення, що виникає внаслідок аварійної ситуації, радіаційної аварії та потребує вжиття невідкладних заходів з метою запобігання або мінімізації шкідливих наслідків опромінення;
( Статтю 1 доповнено терміном згідно із Законом № 3344-IX від 23.08.2023 )
ситуація існуючого опромінення - ситуація опромінення, що вже існує, спричинена природним випромінюванням або радіоактивними матеріалами, що залишилися від діяльності, щодо якої не здійснювався державний нагляд (контроль), або після аварій;
( Статтю 1 доповнено терміном згідно із Законом № 3344-IX від 23.08.2023 )
ситуація планового опромінення - ситуація опромінення, що виникає внаслідок здійснення практичної діяльності, яка передбачає опромінення за нормальних умов та потенційне опромінення людей і навколишнього природного середовища;
( Статтю 1 доповнено терміном згідно із Законом № 3344-IX від 23.08.2023 )
діагностичні референтні рівні - рівні доз опромінення пацієнтів у рентгенодіагностиці або рівні активності лікарських речовин з радіоактивними ізотопами (радіоактивних фармацевтичних препаратів) у радіонуклідній діагностиці для типових досліджень та стандартних пацієнтів або стандартних фантомів з використанням загальновизнаних типів обладнання.
( Статтю 1 доповнено абзацом згідно із Законом № 107-IX від 18.09.2019 )
Стаття 2. Сфера дії Закону
Цей Закон регулює правовідносини між державою в особі її відповідних органів виконавчої влади, юридичними та фізичними особами, що виникають у зв'язку з негативним впливом іонізуючого випромінювання.
( Стаття 2 із змінами, внесеними згідно із Законом № 3344-IX від 23.08.2023 )
Стаття 3. Право людини на забезпечення захисту від впливу іонізуючого випромінювання
Кожна людина, яка проживає або тимчасово перебуває на території України, має право на захист від впливу іонізуючого випромінювання. Це право забезпечується здійсненням комплексу заходів щодо запобігання впливу іонізуючого випромінювання на організм людини вище встановлених лімітів доз опромінення, компенсацією за перевищення встановлених дозових меж опромінення та відшкодуванням шкоди, заподіяної внаслідок впливу іонізуючого випромінювання.
( Стаття 3 із змінами, внесеними згідно із Законом № 3344-IX від 23.08.2023 )
Стаття 4. Право громадян та їх об'єднань на інформацію щодо стану захисту людини від впливу іонізуючого випромінювання
Громадяни України та їх об'єднання мають право на отримання інформації щодо рівнів опромінення людини та заходів захисту від впливу іонізуючого випромінювання в місцях їх проживання чи роботи від відповідних органів виконавчої влади, до відання яких належать функції захисту людини від впливу іонізуючого випромінювання згідно з законодавством України.
Розділ II
ЛІМІТИ ДОЗ ОПРОМІНЕННЯ ТА РІВНІ ВТРУЧАННЯ
( Назва розділу II із змінами, внесеними згідно із Законом № 3344-IX від 23.08.2023 )
Стаття 5. Ліміти доз опромінення осіб з населення
Ліміт ефективної дози опромінення осіб з населення становить 1 мілізіверт* на рік від усіх дозволених видів практичної діяльності.
Ліміт еквівалентної дози опромінення осіб з населення становить:
для кришталика ока - 15 мЗв на рік;
для шкіри - 50 мЗв на рік.
Ліміти доз індивідуального опромінення осіб з населення та критерії щільності забруднення ґрунтів на території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи, визначаються законодавством.
__________
* Мілізіверт (мЗв) - похідна від одиниці вимірювання еквівалентної та ефективної доз опромінення - зіверт (Зв) (у системі СІ). Позасистемна одиниця - бер (1 мЗв дорівнює 0,1 бера).
( Стаття 5 із змінами, внесеними згідно із Законом № 2397-III від 26.04.2001; в редакції Закону № 3344-IX від 23.08.2023 )
Стаття 6. Ліміти доз професійного опромінення
Ліміт ефективної дози професійного опромінення становить 20 мЗв за будь-який окремий рік. Дозволяється встановлення ефективної дози професійного опромінення до 50 мЗв на рік, за умови що середня річна доза протягом будь-яких п’яти послідовних років, у тому числі років з перевищенням ліміту, становить не більше 20 мЗв.
Ліміт еквівалентної дози професійного опромінення для кришталика ока становить 20 мЗв за окремий рік або 100 мЗв протягом будь-яких п’яти послідовних років, за умови що максимальна річна доза становить 50 мЗв за окремий рік, як зазначено у частині першій цієї статті.
Ліміт еквівалентної дози професійного опромінення для шкіри становить 500 мЗв на рік. Це обмеження застосовується до усередненої дози для 1 сантиметра квадратного шкіри, незалежно від того, яку ділянку шкіри опромінено.
Ліміт еквівалентної дози професійного опромінення для кінцівок становить 500 мЗв на рік.
Для стажерів та здобувачів освіти віком 18 років і старше, які під час навчання працюють з джерелами іонізуючого випромінювання, застосовуються ліміти ефективної та еквівалентної доз професійного опромінення, встановлені відповідно до цієї статті.
Для стажерів та здобувачів освіти віком від 16 до 18 років, які під час навчання працюють з джерелами іонізуючого випромінювання:
ліміт еквівалентної дози професійного опромінення для шкіри становить 50 мЗв на рік. Це обмеження застосовується до усередненої дози для 1 сантиметра квадратного шкіри, незалежно від того, яку ділянку шкіри опромінено;
ліміт еквівалентної дози професійного опромінення для кінцівок становить 50 мЗв на рік.
Для вагітних жінок, які працюють в умовах впливу іонізуючого випромінювання та належать до персоналу, роботодавець забезпечує умови праці, за яких ефективна доза професійного опромінення не перевищує 1 мЗв за весь період вагітності.
Жінки, які здійснюють грудне вигодовування дитини, не залучаються до робіт, під час яких можливе потрапляння радіонуклідів до організму людини. Умови праці, передбачені цією частиною та частиною п’ятою цієї статті, мають бути забезпечені з моменту повідомлення роботодавця про вагітність та/або про здійснення грудного вигодовування дитини протягом усього їх періоду.
Медичні та інші працівники, здобувачі освіти, які працюють з джерелами іонізуючого випромінювання, мають бути поінформовані роботодавцем про ризики для здоров’я, з якими пов’язана їхня робота, про загальні процедури радіаційного захисту та запобіжні заходи, яких необхідно вжити під час перебування на робочому місці з метою запобігання негативному впливу іонізуючого випромінювання, а також про алгоритм вжиття невідкладних заходів у разі виникнення радіаційної аварії.
Дія цієї статті поширюється також на осіб, які виконують тимчасову роботу, пов’язану з використанням джерел іонізуючого випромінювання.
( Стаття 6 із змінами, внесеними згідно із Законом № 107-IX від 18.09.2019; в редакції Закону № 3344-IX від 23.08.2023 )
Стаття 7. Захист осіб, які залучаються до реагування на аварійні ситуації, ліквідації радіаційних аварій та їхніх наслідків
Опромінення осіб, які залучаються до реагування на аварійні ситуації, ліквідації радіаційних аварій та їхніх наслідків, понад ліміти доз професійного опромінення, встановлені частиною першою статті 6 цього Закону, допускається лише на добровільних засадах, з обов’язковим здійсненням контролю та обліку індивідуальних доз опромінення персоналу і щорічною передачею інформації про отримані такими особами дози опромінення до Державного регістру джерел іонізуючого випромінювання та індивідуальних доз опромінення.
Для професійного опромінення в ситуації аварійного опромінення встановлюються референтні рівні нижче ефективної дози опромінення 100 мЗв.
Залучення до реагування на аварійні ситуації, ліквідації радіаційних аварій та їхніх наслідків осіб, які мають медичні протипоказання, осіб віком до 18 років та жінок дітородного віку забороняється.
Для врятування життя, запобігання серйозному впливу іонізуючого випромінювання на здоров’я людини, запобігання розвитку радіаційної аварії та опромінення великої кількості людей дозволяється встановлення референтного рівня ефективної дози опромінення залучених осіб вище 100 мЗв, але не більше 500 мЗв, за згодою залучених осіб, які повністю поінформовані про ризики для здоров’я від впливу іонізуючого випромінювання. Кандидатури зазначених осіб повинні визначатися завчасно та узгоджуватися відповідно до вимог норм радіаційної безпеки.
Юридичні особи та фізичні особи - підприємці, які здійснюють практичну діяльність, несуть відповідальність за захист осіб, залучених до реагування на аварійні ситуації, ліквідації радіаційних аварій та їхніх наслідків, від впливу іонізуючого випромінювання, завчасно надають таким особам належну та актуалізовану інформацію про ризики для здоров’я, з якими може бути пов’язана їх участь у виконанні робіт з реагування на аварійні ситуації, ліквідації радіаційних аварій та їхніх наслідків, і про вжиття необхідних заходів безпеки.
( Стаття 7 в редакції Закону № 3344-IX від 23.08.2023 )
Стаття 8. Рівні втручання у разі радіаційних аварій
Втручання, зумовлене необхідністю захисту життя та здоров'я людини, повинно бути таким, щоб зменшення шкоди, заподіяної впливом іонізуючого випромінювання шляхом зниження дози опромінення, було достатнім для виправдання як необхідності втручання, так і спричинених цим втручанням збитків.
Заходи щодо укриття людей застосовуються, якщо протягом перших двох тижнів після аварії очікувана сукупна ефективна доза опромінення може перевищити 5 мілізівертів.
( Частина друга статті 8 із змінами, внесеними згідно із Законом № 2397-III від 26.04.2001 )
Тимчасова евакуація людей здійснюється у разі, якщо протягом перших двох тижнів після аварії ефективна доза опромінення може досягти рівня 50 мілізівертів.
( Частина третя статті 8 із змінами, внесеними згідно із Законом № 2397-III від 26.04.2001 )
Йодна профілактика застосовується у разі, якщо очікувана поглинута доза опромінення щитовидної залози від накопиченого в ній радіоактивного йоду може перевищити 50 мілігрей* для дітей або 200 мілігрей для дорослих згідно з установленими центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров’я регламентами.
( Частина четверта статті 8 із змінами, внесеними згідно із Законами № 2397-III від 26.04.2001, № 5460-VI від 16.10.2012 ) ( Частину п'яту статті 8 виключено на підставі Закону № 2397-III від 26.04.2001 )
__________
* Мілігрей (мГр) - похідна від одиниці вимірювання поглиненої дози іонізуючого опромінення - грей (Гр) (у системі СІ). Позасистемна одиниця - рад (1 мГр дорівнює 0,1 рада).
( Примітка до частини четвертої статті 8 із змінами, внесеними згідно із Законом № 2397-III від 26.04.2001 )
Розділ III
ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЗАХИСТУ ЛЮДИНИ ВІД ВПЛИВУ ІОНІЗУЮЧОГО ВИПРОМІНЮВАННЯ
Стаття 8-1. Повноваження Верховної Ради України щодо забезпечення захисту людини від впливу іонізуючого випромінювання
До повноважень Верховної Ради України щодо забезпечення захисту людини від впливу іонізуючого випромінювання належать:
визначення основ державної політики у сфері захисту людини від впливу іонізуючого випромінювання;
визначення правових засад регулювання відносин у сфері захисту людини від впливу іонізуючого випромінювання;
затвердження лімітів доз опромінення населення та персоналу об'єктів, на яких здійснюється практична діяльність;
( Абзац четвертий статті 8-1 із змінами, внесеними згідно із Законом № 3344-IX від 23.08.2023 )
затвердження правового режиму радіоактивно забруднених територій;
( Абзац п'ятий статті 8-1 із змінами, внесеними згідно із Законом № 5460-VI від 16.10.2012 )
затвердження розміру компенсації за перевищення річної основної дозової межі індивідуального опромінення;
( Абзац шостий статті 8-1 із змінами, внесеними згідно із Законом № 3344-IX від 23.08.2023 )
затвердження Положення та персонального складу Національної комісії з радіаційного захисту населення України. Персональний склад Національної комісії з радіаційного захисту населення України виконує свої повноваження до затвердження Верховною Радою України нового персонального складу Національної комісії з радіаційного захисту населення України.
( Абзац сьомий статті 8-1 в редакції Закону № 3344-IX від 23.08.2023 ) ( Розділ III доповнено статтею 8-1 згідно із Законом № 1248-VI від 14.04.2009 )
Стаття 9. Повноваження Кабінету Міністрів України, міністерств, інших центральних органів виконавчої влади щодо забезпечення захисту людини від впливу іонізуючого випромінювання
До повноважень Кабінету Міністрів України щодо забезпечення захисту людини від впливу іонізуючого випромінювання належить:
затвердження плану заходів щодо зниження рівня опромінення населення радоном та продуктами його розпаду, мінімізації довгострокових ризиків від поширення радону в житлових та нежитлових будівлях, на робочих місцях, від будь-якого джерела проникнення радону з ґрунту, будівельних матеріалів або води;
затвердження державного плану реагування на аварійні ситуації;
затвердження стратегії поводження з матеріалами, забрудненими природними радіонуклідами;
затвердження порядку проведення оцінки стану захисту людини від впливу іонізуючого випромінювання та ведення екологічних паспортів територій;
організація і здійснення нагляду за виконанням заходів щодо захисту людини від впливу іонізуючого випромінювання на відповідних територіях обласними державними адміністраціями;
затвердження порядку створення єдиної державної системи контролю та обліку індивідуальних доз опромінення;
затвердження порядку реєстрації джерел іонізуючого випромінювання, контролю та обліку індивідуальних доз опромінення, положення про Державний регістр джерел іонізуючого випромінювання та індивідуальних доз опромінення;
здійснення міжнародного співробітництва у сфері захисту людини від впливу іонізуючого випромінювання.
До повноважень центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері охорони здоров’я, належить:
забезпечення формування державної політики щодо захисту людини від впливу іонізуючого випромінювання у сфері охорони здоров’я;
координація медико-санітарних заходів та заходів щодо готовності, запобігання, реагування і ліквідації наслідків аварійних ситуацій, що пов’язані з небезпечними факторами радіологічної природи у сфері охорони здоров’я;
затвердження норм радіаційної безпеки;
участь у міжнародному співробітництві та сприяння впровадженню кращого міжнародного досвіду щодо захисту людини від впливу іонізуючого випромінювання у сфері охорони здоров’я, забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення.
До повноважень міністерств та інших центральних органів виконавчої влади, що забезпечують формування та реалізують державну політику у відповідних сферах, щодо забезпечення захисту людини від впливу іонізуючого випромінювання належить:
розроблення та затвердження галузевого плану реагування на аварійні ситуації;
методичне керівництво системою обліку та контролю доз опромінення працівників на підприємствах та в установах;
організація і контроль виконання заходів щодо захисту людини від впливу іонізуючого випромінювання;
здійснення контролю за безпечним веденням практичної діяльності;
розроблення та впровадження правил, виконання яких забезпечує безпечність практичної діяльності.
До повноважень органу державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки належить:
забезпечення формування та реалізація державної політики у сфері безпеки використання ядерної енергії та радіаційної безпеки, під час поводження з матеріалами з підвищеним вмістом природних радіонуклідів, що утворюються та/або виробляються в результаті провадження видів діяльності, не пов’язаних з використанням ядерної енергії;
забезпечення організації створення та функціонування єдиної державної системи контролю та обліку індивідуальних доз опромінення;
розроблення і затвердження норм, правил та стандартів з ядерної та радіаційної безпеки;
здійснення державного нагляду у сфері безпеки використання ядерної енергії та радіаційної безпеки, під час поводження з матеріалами з підвищеним вмістом природних радіонуклідів, що утворюються та/або виробляються в результаті провадження видів діяльності, не пов’язаних з використанням ядерної енергії;
встановлення вимог до планів реагування на аварійні ситуації на об’єктовому рівні;
здійснення повноважень компетентного органу з фізичного захисту ядерного матеріалу та ядерних установок відповідно до Конвенції про фізичний захист ядерного матеріалу та ядерних установок, з питань безпечного перевезення радіоактивних матеріалів відповідно до правил ядерної та радіаційної безпеки при перевезенні радіоактивних матеріалів, з питань аварійного оповіщення та інформування згідно з Конвенцією про оперативне оповіщення про ядерні аварії;
здійснення міжнародного співробітництва щодо захисту людини від впливу іонізуючого випромінювання.
( Стаття 9 із змінами, внесеними згідно із Законом № 107-IX від 18.09.2019; в редакції Закону № 3344-IX від 23.08.2023 )
Стаття 10. Повноваження місцевих органів виконавчої влади щодо забезпечення захисту людини від впливу іонізуючого випромінювання
До повноважень місцевих органів виконавчої влади щодо забезпечення захисту людини від впливу іонізуючого випромінювання належить:
прийняття згідно із законодавством України рішень щодо застосування на відповідній території заходів захисту осіб з населення від впливу іонізуючого випромінювання, які можуть зазнати шкідливого впливу іонізуючого випромінювання у разі виникнення аварійної ситуації та радіаційних аварій, та постійне інформування про них громадськості;
( Абзац другий статті 10 в редакції Закону № 3344-IX від 23.08.2023 )
організація проведення в установленому порядку щорічних обстежень з метою оцінки стану захисту людини від впливу іонізуючого випромінювання та ведення екологічного паспорта території;
здійснення організаційного керівництва системою обліку та контролю доз опромінення населення на відповідній території;
організація контролю за виконанням заходів щодо захисту людини від впливу радіонуклідів, що містяться у будівельних матеріалах;
погодження планів заходів щодо захисту населення від радіаційних аварій та їх наслідків;
забезпечення постійної готовності засобів оповіщення населення відповідної території про виникнення радіаційної аварії;
організація та контроль за виконанням заходів щодо захисту населення від радіаційних аварій та їх наслідків;
( Абзац восьмий статті 10 із змінами, внесеними згідно із Законом № 3344-IX від 23.08.2023 )

................
Перейти до повного тексту