1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

29 вересня 2021 року

м. Київ

справа №766/12325/16-а

адміністративне провадження № К/9901/421/17 №К/9901/4006/17, №К/9901/276/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Мороз Л.Л.,

суддів: Бучик А.Ю., Рибачука А.І.,

розглянувши у порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами у касаційній інстанції адміністративну справу №766/12325/16-а

за позовом ОСОБА_1 до Управління Міністерства внутрішніх справ України в Херсонській області, Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області, Міністерства внутрішніх справ України, Пенсійного фонду України, Головного управління Національної поліції в Херсонській області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії, провадження по якій відкрито

за касаційними скаргами Міністерства внутрішніх справ України, Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області та Управління Міністерства внутрішніх справ України в Херсонській області на постанову Одеського апеляційного адміністративного суду від 30 листопада 2017 року, ухвалену у складі колегії суддів: головуючого судді Турецької І.О., суддів: Стас Л.В., Косцової І.П.,

в с т а н о в и в :

ОСОБА_1 звернувся до суду з адміністративним позовом в якому, з урахуванням заяви про зміну предмету позову від 05.04.2017, просив:

- визнати протиправною бездіяльність Міністерства внутрішніх справ України, Пенсійного фонду України, Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області, Управління Міністерства внутрішніх справ України в Херсонській області щодо проведення перерахунку пенсії з 01 січня 2016 року відповідно до Закону України "Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ України та членів їх сімей" № 900 від 23 грудня 2015 року, ст. 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", постанови Кабінету Міністрів України № 988 від 11 листопада 2015 року "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції" та Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 №45;

- зобов`язати Міністерство внутрішніх справ України, Пенсійний фонду України, Головне управління Пенсійного фонду України в Херсонській області, Управління Міністерства внутрішніх справ України в Херсонській області невідкладно здійснити перерахунок пенсії ОСОБА_1 з 01.01.2016;

- встановити судовий контроль за виконанням рішення суду шляхом зобов`язання відповідачів подати у десятиденний строк з моменту набрання рішенням законної сили звіту про виконання рішення суду.

Свої вимоги обґрунтовував тим, що Законом України "Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ України та членів їх сімей" від 23.12.2015 внесено зміни до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" та доповнено новою частиною 3 статтю 63 Закону, якою регламентовано порядок перерахунку пенсій та визначено, що перерахунок пенсій особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ України (міліції), які мають право на пенсійне забезпечення або одержують пенсію на умовах цього Закону, здійснюються з урахуванням видів грошового забезпечення, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підчищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством для поліцейських. В порушення наведеної норми, йому перерахунок пенсії не здійснено.

Постановою Херсонського окружного адміністративного суду від 30 червня 2017 року в задоволенні адміністративного позову відмовлено.

Постановою Одеського апеляційного адміністративного суду від 30 листопада 2017 року скасовано рішення суду першої інстанції та ухвалено нове, яким позов задоволено.

Визнано протиправною бездіяльність Міністерства внутрішніх справ України, Пенсійного фонду України, Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області, Управління Міністерства внутрішніх справ України в Херсонській області щодо непроведення перерахунку ОСОБА_1 пенсії з 01 січня 2016 року відповідно до Закону України "Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ України та членів їх сімей", ст. 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", постанови Кабінету Міністрів України № 988 від 11 листопада 2015 року "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції" та постанови Кабінету Міністрів від 13 лютого 2008 року №45 "Про затвердження Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".

Зобов`язано Міністерство внутрішніх справ України, Пенсійний фонду України, Головне управління Пенсійного фонду України в Херсонській області Управління Міністерства внутрішніх справ України в Херсонській області виконати обов`язки щодо перерахунку ОСОБА_1 з 01 січня 2016 року на підставі Закону України "Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ України та членів їх сімей", ст. 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", постанови Кабінету Міністрів України № 988 від 11 листопада 2015 року "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції" та постанови Кабінету Міністрів від 13 лютого 2008 року №45 "Про затвердження Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".

Судами встановлено, що ОСОБА_1 перебуває на обліку в ГУ ПФУ в Херсонській області та отримує пенсію за вислугу років, призначену відповідно до статей 12, 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".

Вважаючи, що у нього виникло право на перерахунок пенсії з 01 січня 2016 року, позивач неодноразово звертався до відповідачів з листами щодо перерахунку пенсії, однак останні його повідомляли про відсутність підстав для перерахунку пенсії.

У зв`язку з наведеним, позивач звернувся до суду із цим позовом.

Відмовляючи в задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції виходив з того, що вимоги позивача про визнання протиправною бездіяльності відповідачів не є належним способом захисту його прав, позаяк належний спосіб захисту порушених прав передбачає здійснення перерахунку пенсійних виплат. Однак, дійшовши висновку, що позивач має право на перерахунок пенсії, суд в задоволенні такої вимоги відмовив, оскільки вважав, що здійснення таких дій є дискреційними повноваженнями кожного з відповідачів і втручання в ці повноваження є неприпустимим.

Суд апеляційної інстанції, скасовуючи рішення першої інстанції та задовольняючи позов, виходив з того, що відповідачі припустились бездіяльності, не вчинивши дій, передбачених чинним законодавством, щодо перерахунку позивачеві пенсії.

Не погоджуючись з рішенням суду апеляційної інстанції, Міністерство внутрішніх справ України, Головне управління Пенсійного фонду України в Херсонській області та Управління Міністерства внутрішніх справ України в Херсонській області подали касаційні скарги. Просять скасувати постанову апеляційного суду та залишити в силі постанову суду першої інстанції. В обґрунтування своїх вимог заявники посилаються на неправильне застосування апеляційним судом норм матеріального та порушення норм процесуального права. Вказують, що за встановлених судом першої інстанції обставин, вони вчинили дії, покладені на перерахунок пенсії позивачеві.

Відзив на касаційну скаргу не надходив.

Суд, переглянувши судове рішення в межах доводів та вимог касаційних скарг, дійшов висновку про їх часткове задоволення з огляду на таке.

Частиною другою статті 19 Конституції Україні передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до частини 4 статті 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку зі зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством. Перерахунок пенсій здійснюється на момент виникнення права на перерахунок пенсій і провадиться у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, у строки, передбачені частиною 2 статті 51 цього Закону. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим зі служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.

Законом України "Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ України та членів їхніх сімей" від 23.12.2015р. №900-VIII статтю 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" доповнено новою частиною такого змісту: "Перерахунок пенсій особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ України (міліції), які мають право на пенсійне забезпечення або одержують пенсію на умовах цього Закону, здійснюється з урахуванням видів грошового забезпечення, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством для поліцейських".

Статтею 51 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" передбачено, що перерахунок пенсій, призначених особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей, провадиться з першого числа місяця, що йде за місяцем, в якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії. Якщо при цьому пенсіонер набув права на підвищення пенсії, різницю в пенсії за минулий час може бути виплачено йому не більш як за 12 місяців.

Перерахунок пенсій у зв`язку із зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на такий перерахунок згідно з цим Законом, або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством, не проведений з вини органів Пенсійного фонду України та/або державних органів, які видають довідки для перерахунку пенсії, провадиться з дати виникнення права на нього без обмеження строком.

Згідно з абзацом 2 пункту 15 розділу XI "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про Національну поліцію" (згідно з Законом України від 23.12.2015р. №900-VIII) за колишніми працівниками міліції, у тому числі пенсіонерами, а також членами їхніх сімей, іншими особами зберігаються пільги, компенсації і гарантії, передбачені цим Законом для колишніх поліцейських, членів їхніх сімей, інших осіб.

Відповідно до статті 102 Закону України "Про Національну поліцію" пенсійне забезпечення поліцейських та виплата одноразової грошової допомоги після звільнення їх зі служби в поліції здійснюються в порядку та на умовах, визначених Законом України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".

Кабінет Міністрів України постановою від 11.11.2015 року № 988 "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції" (далі - Постанова № 988) та постановою від 18.11.2015 року № 947 "Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 09.03.2006 року № 268" встановив розміри грошового забезпечення працівникам поліції за посадовими окладами і спеціальними званнями, що значно перевищують посадові оклади і плату за спеціальні звання колишніх працівників органів внутрішніх справ. Постанова № 988 набрала чинності 02.12.2015.

Таким чином, збільшення грошового забезпечення поліцейських, яке за своїми складовими є ідентичним складовим колишніх працівників міліції, але за розміром більшим, є безумовною підставою для перерахунку пенсії позивача, як колишнього працівника міліції на підставі постанови Кабінету Міністрів України Кабінету Міністрів України від 11.11.2015р. №988 "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції" згідно із Законом України від 23.12.2015р. №900-VIII "Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ України та членів їх сімей", статтями 51, 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".

Аналогічна правова позиція щодо застосування норм матеріального права у подібних правовідносинах вже була висловлена Верховним Судом у постановах від 15.02.2018 справа №820/6514/17, від 27.03.2020 справа №537/14865/17, від 11.08.2020 справа №714/19/17, від 20.08.2020 справа № 524/7847/16-а і колегія суддів не вбачає підстав для відступу від такої позиції.

Крім того, у зразковій справі №820/6514/17 колегія суддів Касаційного адміністративного суду зазначила, що згідно з частиною третьою статті 51 Закону України № 2262-ХІІ (у редакції Закону України від 15.07.2015 № 614, який набрав чинності 01.01.2016) перерахунок пенсій у зв`язку із зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на такий перерахунок згідно з цим Законом, або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством, не проведений з вини органів Пенсійного фонду України та/або державних органів, які видають довідки для перерахунку пенсії, провадиться з дати виникнення права на нього без обмеження строком.

У ході розгляду справи встановлено, що перерахунок розміру пенсії позивачу у зв`язку з набуттям чинності Постановою № 988 та Законом України від 23 грудня 2015 року №900-VIII "Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ України та членів їх сімей", яким внесено доповнення до статті 63 Закону № 2262-ХІІ, не проведений з 01.01.2016 саме з вини державних органів, на яких покладено обов`язок щодо перерахунку та виплати пенсії позивачу.

Отже, право позивача щодо перерахунку пенсії з 1 січня 2016 року є абсолютним у силу вимог частини третьої статті 51 Закону України №2262-ХІІ.

Разом з цим, Порядок проведення перерахунку пенсій встановлений постановою Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2008 року № 45 "Про затвердження Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", та внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 року № 393".

Відповідно до пунктів 1, 2, 3 Порядку № 45 перерахунок раніше призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" пенсій проводиться у разі прийняття рішення Кабінетом Міністрів України про зміну розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення для відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за Законом, або у зв`язку із введенням для них нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством.

На підставі списків уповноважені органи готують для перерахунку пенсії довідки про розмір грошового забезпечення кожної особи, зазначеної в списку, за формою згідно із додатком 2 та у місячний строк подають їх головним управлінням Пенсійного фонду України.

Довідки видаються державним органом, з якого особи були звільнені із служби, якщо інше не передбачено цим Порядком.

Відповідно до пункту 4 Порядку № 45 перерахунок пенсії здійснюється на момент виникнення такого права і проводиться у строки, передбачені частинами другою і третьою статті 51 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб". Якщо внаслідок перерахунку розмір зменшується, пенсія виплачується в раніше встановленому розмірі.

У зв`язку з чим слід зазначити, що судом першої інстанції було встановлено, що Міністерством внутрішніх справ України листом №1461/05/22-2017 від 03 лютого 2017 року на адресу Пенсійного фонду України направлено повідомлення про підстави перерахунку пенсій, в якому зазначено, що Постановою Кабінету Міністрів України "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції" від 11.11.2015 № 988 встановлено грошове забезпечення для поліцейських, яке за своїми складовими є вищим від раніше встановленого грошового забезпечення осіб рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ. Повідомило про наявність підстав для перерахунку пенсій особам рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ, а також про готовність уповноважених органів МВС подати до головних управлінь Пенсійного фонду України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі довідок для перерахунку пенсій у порядку та в терміни, визначені законодавством.

Пенсійний Фонд України своїм листом від 14.02.2017 №4133/02/23 просив Міністерство внутрішніх справ України надати інформацію для реалізації функцій щодо проведення перерахунку пенсій.

На вказаний лист Міністерством внутрішніх справ України надано відповідь від 22 березня 2017 року № 4019/02/22-2017, на підставі якої Пенсійний фонд України 28 березня 2017 року за вих. № 9493/02-23 направив начальникам головних управлінь Пенсійного фонду України в областях та м. Києві листи про необхідність у строки, передбачені Постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 №45, підготувати та надати ліквідаційним комісіям списки осіб, які мають право на перерахунок пенсії.

Отже, зазначені обставини свідчать, що на час розгляду справи, відповідачі - Міністерство внутрішніх справ України та Пенсійний Фонд України виконали свій обов`язок, визначений Порядком №45.

Крім того, 31.07.2017 Ліквідаційна комісія УМВС України направила до ГУ ПФУ в Херсонській області довідку про розмір грошового забезпечення позивача.

Таким чином, колегія суддів приходить до висновку про помилковість рішення апеляційного суду в частині зобов`язання цих відповідачів виконати виконати обов`язки щодо перерахунку ОСОБА_1 пенсії з 01 січня 2016 року.

Проте, у ході розгляду справи судами не встановлено, що позивачеві проведено перерахунок розміру пенсії у зв`язку з набуттям чинності Постановою № 988 та Законом України від 23 грудня 2015 року №900-VIII "Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ України та членів їх сімей", яким внесено доповнення до статті 63 Закону № 2262-ХІІ, з 01.01.2016.

У зв`язку з цим, а також враховуючи необхідність належного захисту прав позивача, колегія суддів вважає за необхідне змінити постанову апеляційного суду та зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Херсонській області провести перерахунок та виплату пенсії ОСОБА_1 відповідно до ст. 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб", постанови Кабінету Міністрів України № 988 від 11.11.2015 "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції" з 1 січня 2016 року.

Керуючись статтями 345, 349, 351, 355, 356 Кодексу адміністративного судочинства України, Суд -


................
Перейти до повного тексту