ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
29 вересня 2021 року
м. Київ
справа № 243/7872/16-а
адміністративне провадження № К/9901/44554/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого судді Кравчука В.М., суддів Желєзного І.В., Стародуба О.П.
розглянувши у попередньому судовому засіданні
касаційну скаргу ОСОБА_1
на постанову Слов`янського міськрайонного суду Донецької області від 10.04.2017 (суддя Ільяшевич О.В.) та ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 14.06.2017 (колегія у складі суддів Васильєвої І.А., Василенко Л.А., Гайдар А.В.)
у справі № 243/7872/16-а
за позовом ОСОБА_1
до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області
3-тя особа Головне управління Національної поліції в Донецькій області
про визнання нечинним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії.
І. РУХ СПРАВИ
1. 26.09.2016 ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області, третя особа: Головне управління Національної поліції в Донецькій області в якому, після уточнення позовних вимог, просив:
- визнати протиправним та скасувати рішення № 7 Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області від 01.03.2017 "Про відмову в перерахунку пенсії", яким йому було відмовлено у перерахунку пенсії;
- витребувати довідку з ГУ Національної поліції України в Донецькій області про розмір всіх видів грошового забезпечення за посадою - старшого слідчого управління ГУ Національної поліції в Донецькій області, зі спеціальним званням підполковника поліції, з вислугою років 24 роки станом на 01.01.2016;
- зобов`язати відповідача здійснити перерахунок пенсії за вислугу років та виплатити різницю у пенсії з 01.01.2016 та виплачувати її на підставі Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", чинного станом на 01 жовтня 2011 року, з урахуванням довідки ГУ Національної поліції України про розмір грошового забезпечення співробітника поліції, який займає посаду старшого слідчого управління ГУ Національної поліції України в Донецькій області зі спеціальним званням підполковника поліції, з вислугою років 24 роки.
2. Постановою Слов`янського міськрайонного суду Донецької області від 10.04.2017, залишеною без змін ухвалою Донецького апеляційного адміністративного суду від 14.06.2017, у задоволенні позову відмовлено.
3. 10.07.2017 до Вищого адміністративного суду України надійшла касаційна скарга позивача на зазначені судові рішення. У касаційній скарзі позивач просить скасувати оскаржувані рішення та прийняти нове, яким повністю задовольнити позовні вимоги.
4. Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 06.09.2017 відкрито касаційне провадження у справі.
5. У зв`язку з ліквідацією Вищого адміністративного суду України справу було передано для розгляду до Верховного Суду.
II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
6. Судами попередніх інстанцій встановлено, що з 01.10.2011 позивач отримує пенсію за вислугою років, призначену за нормами Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" № 2262-XII. До звільнення з органів внутрішніх справ він проходив службу в званні підполковника міліції на посаді старшого слідчого відділу розслідування особливо важливих справ та злочинів, учинених організованими групами і злочинними організаціями слідчого управління ГУМВС України в Донецькій області.
7. Наказом начальника УМВС України у Донецькій області за №432 від 29.09.2011 його звільнено з органів внутрішніх справ МВС України за ст. 65 "а" (за віком), що підтверджується пенсійним посвідченням, записами в трудовій книжці.
8. 02.09.2016 позивач звернувся до відповідача із заявою про перерахунок пенсії згідно Закону України "Про національну поліцію" № 900 та Постанови Кабінету Міністрів України № 988 "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції".
9. Заяву розглянуто відповідачем відповідно до Закону України "Про звернення громадян" та 15.09.2016 надано відповідь за № 11319/03-1 про неможливість проведення перерахунку пенсії через відсутність рішення Кабінету Міністрів України про зміну розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення для відповідних категорій для військовослужбовців.
10. У листі ПФ України від 28.03.2017 № 9493/02-23, адресованому начальникам головних управлінь ПФ України в областях та м. Києві, зазначено, що листом Міністерства внутрішніх справ від 22.03.2017 у № 4019/02/22-2017, що зареєстрований в Пенсійному фонді України 28.03.2017 за №1167/5, повідомлено, що перерахунок пенсій особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ України (міліції) проводиться з урахуванням грошового забезпечення, установленого для поліцейських згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 11.11.2015 № 988 "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції", з 01.01.2016 на підставі довідок про грошове забезпечення, виданих ліквідаційними комісіями ГУ МВС (УМВС) в областях та м. Києві. Враховуючи вищевикладене, у строки, передбачені постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 № 45, підготувати та надати ліквідаційним комісіям списки осіб, які мають право на перерахунок пенсії.
11. Згодом позивач звертався до відповідача із заявою про перерахунок пенсії відповідно до Закону № 2262 (встановленого зразка), проте рішенням відповідача № 7 від 01.03.2017 позивачу було відмовлено у перерахунку пенсії з посиланням на відсутність підстав для перерахунку пенсії за вислугу років відповідно до Закону України № 2262-ХІІ та рекомендовано звернутись спочатку до кадрової служби Головного управління національної поліції в Донецькій області за адресою: Маріуполь, пр. Нахімова, 86 за отриманням довідки.
12. Листом від 13.01.2016 ГУ НП в Донецькій області повідомило позивача про те, що перерахунок пенсій пенсіонерам ОВС буде проводитись після чергового підвищення чи зміні складових грошового забезпечення поліцейський.
13. Не погоджуючись з відмовою відповідача, позивач звернувся до суду з даним позовом.
ІІІ. АРГУМЕНТИ СТОРІН
14. В обґрунтування позовних вимог позивач посилався на наявність правових підстав для перерахунку його пенсії відповідно до Закону № 2262-ХІІ.
15. Відповідач заперечував проти задоволення позовних вимог, посилаючись на правомірність прийнятого рішення про відмову в перерахунку пенсії ОСОБА_1 ..
ІV. ОЦІНКИ СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
16. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції, з позицією якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що Порядком № 45 визначено алгоритм дій проведення перерахунку пенсій колишнім співробітникам органів внутрішніх справ, а саме: Міністерство внутрішніх справ України повідомляє Пенсійний фонд України про підстави такого перерахунку, в свою чергу, Пенсійний фонд України повідомляє головні управління в областях про підстави для проведення перерахунку пенсій та про необхідність підготовки списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку, головні управління складають відповідні списки таких осіб та подають їх органам, які уповноважені видавати довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії - органам, з яких особи були звільнені із служби.
Органи Пенсійного фонду України не наділені повноваженнями самостійно визначати розмір пенсії, а здійснюють її нарахування на підставі наданих їм відповідними органами довідок про розмір грошового забезпечення, а розмір пенсійних виплат залежить від розміру складових грошового забезпечення зазначених у довідках.
17. За висновком суду апеляційної інстанції, на момент звернення позивача до ГУ ПФ України в Донецькій області (20.02.2017) "із заявою про перерахунок пенсії" до ГУ ПФ України на виконання наведеного Порядку № 45 від МВС не надходило повідомлень про підстави перерахунку пенсій військовослужбовцям, до того ж ГУ ПФ повідомило, що МВС листом від 24.02.2016 № 2810/05/14 повідомило ПФ України про відсутність законних підстав для проведення перерахунку пенсій пенсіонерам з числа осіб рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ, які отримують пенсію відповідно до Закону № 2262. Зважаючи на це, ГУ ПФ України діяло правомірно та в межах наданих повноважень.
Також, суд апеляційної інстанції, звернув увагу на те, що довідка встановленого зразка про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1, видана Головою ліквідаційної комісії ГУУМВС України в Донецькій області тільки 05.05.2017 за № 750, породжує майбутні правовідносини позивача з ГУПФ України в Донецькій області