ПОСТАНОВА
Іменем України
28 вересня 2021 року
Київ
справа №826/15113/17
адміністративне провадження № К/9901/62083/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Бучик А.Ю.,
суддів: Мороз Л.Л., Рибачука А.І.
розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Київської міської ради на рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 08 червня 2018 року (суддя Шейко Т.І.) та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 21 серпня 2018 року (колегія суддів: Василенко Я.М., Кузьменко В.В., Шурко О.І.) у справі № 826/15113/17 за позовом ОСОБА_1 до Київської міської ради, третя особа - Департамент земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) про визнання протиправним та скасування рішення,
УСТАНОВИВ:
В листопаді 2017 року ОСОБА_1 звернувся до суду першої інстанції з позовом, в якому просив:
- визнати протиправним та скасувати рішення Київської міської ради від 26.09.2017 № 100/3107 "Про відмову у передачі громадянину ОСОБА_1 у приватну власність земельної ділянки для будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд на АДРЕСА_1";
- зобов`язати Київську міську раду, у відповідності до вимог чинного законодавства України затвердити проект землеустрою (справа А-12686) щодо відведення громадянину ОСОБА_1 у приватну власність земельної ділянки для будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд.
Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 08.06.2018, залишеним без змін постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 21.08.2018, позов задоволено частково.
Визнано протиправним та скасовано рішення Київської міської ради від 26.09.2017 № 100/3107 "Про відмову у передачі громадянину ОСОБА_1 у приватну власність земельної ділянки для будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд на АДРЕСА_1".
Зобов`язано Київську міську раду повторно розглянути проект землеустрою (справа № А-12686) щодо відведення громадянину ОСОБА_1 у приватну власність земельної ділянки для будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд за адресою: АДРЕСА_1, з урахуванням висновків суду, викладених у даному рішенні; в іншій частині позову відмовлено.
Не погоджуючись з судовими рішеннями, відповідач подав касаційну скаргу, в якій, посилається на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить їх скасувати та ухвалити нове, яким відмовити в задоволенні позову.
В обґрунтування касаційної скарги вказує, що для території, на якій розташована спірна земельна ділянка, наразі не розроблені та не затверджені у встановленому законом порядку план зонування та детальний план території, що у відповідності до ст. 24 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" є підставою для відмови у затвердженні проекту землеустрою та передачі земельної ділянки у власність.Ухвалою Верховного Суду від 01.10.2018 відкрито касаційне провадження.
Відзив на касаційну скаргу не надходив.
Касаційна скарга підлягає частковому задоволенню з огляду на таке.
Судами встановлено, що постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 05.10.2016 у справі № 826/27260/15 за позовом ОСОБА_1 до Київської міської ради про зобов`язання прийняти рішення, зобов`язано Київську міську раду розглянути на найближчому пленарному засіданні проект землеустрою (справа № А-12686) щодо відведення громадянину ОСОБА_1 у приватну власність земельної ділянки для будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд за адресою: АДРЕСА_1, в порядку, встановленому статтею 118 Земельного кодексу України.
На виконання вказаної постанови суду Київською міською радою прийнято рішення від 26.09.2017 № 100/3107, яким вирішено відмовити у передачі земельної ділянки у приватну власність громадянину ОСОБА_1 для будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд на АДРЕСА_1 (справа № А-12686).
Зі змісту вказаного рішення вбачається, що останнє мотивоване положеннями частини 3 статті 24 та пункту 61 розділу V "Прикінцеві положення" Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", з урахуванням витягу з протоколу № 3 засідання постійної комісії Київської міської ради з питань містобудування, архітектури та землекористування від 09.02.2016.
Вважаючи рішення протиправним, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Частково задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з яким погодився апеляційний суд, мотивував своє рішення тим, що позивачем подано всі необхідні документи, передбачені ст. 118 Земельного кодексу України, ст. 50 Закону України "Про землеустрій", для передачі у приватну власність земельної ділянки для будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд, відтак відповідач протиправно відмовив у передачі у приватну власність такої земельної ділянки на АДРЕСА_1 .
Дослідивши спірні правовідносини, колегія суддів зазначає таке.
За змістом статті 50 Закону України "Про землеустрій" проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок погоджуються та затверджуються в порядку, встановленому Земельним кодексом України.
Відповідно до частини восьмої статті 118, частини четвертої статті 123 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки як у власність, так і в користування, погоджується в порядку, встановленому ст. 186-1 цього Кодексу.
За змістом частини першої статті 186-1 ЗК України проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок усіх категорій та форм власності підлягає обов`язковому погодженню з територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що здійснює реалізацію державної політики у сфері земельних відносин.
Згідно частини другої цієї статті проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у межах населеного пункту або земельної ділянки за межами населеного пункту, на якій розташовано об`єкт будівництва або планується розташування такого об`єкта (крім проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки зони відчуження або зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи), подається також на погодження до структурних підрозділів районних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій у сфері містобудування та архітектури, а якщо місто не входить до території певного району, - до виконавчого органу міської ради у сфері містобудування та архітектури, а в разі, якщо такий орган не утворений, - до органу виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань містобудування та архітектури чи структурного