ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
15 вересня 2021 року
м. Київ
Справа № 910/254/20
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду: Краснова Є. В. - головуючого, Мачульського Г. М., Уркевича В. Ю.,
секретар судового засідання - Астапова Ю. В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Громадської організації "Товариство мисливців і рибалок "Сапсан" на постанову Північного апеляційного господарського суду від 20.04.2021 (колегія суддів: Коробенко Г. П., Кравчук Г.А., Козир Т. П.) і рішення Господарського суду міста Києва від 09.09.2020 (суддя Чинчин О. В.) у справі
за позовом Громадської організації "Військово-мисливське товариство "Південь" до Кіровоградської обласної ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - Громадська організація "Товариство мисливців і рибалок "Сапсан", про визнання протиправним та скасування рішення,
за участю представників:
позивача - Марків Н. В.,
відповідача - не з`явилися,
третьої особи - Воробйов О. В.,
ВСТАНОВИВ:
Короткий зміст позовних вимог
1. Громадська організація "Військово-мисливське товариство "Південь" (далі - ГО "Військово-мисливське товариство "Південь") звернулася до Господарського суду міста Києва з позовом до Кіровоградської обласної ради про визнання протиправним та скасування рішення вісімнадцятої сесії шостого скликання Кіровоградської обласної ради від 23.11.2012 № 391 "Про дострокове припинення права користування мисливськими угіддями Товариством військових мисливців і рибалок Збройних Сил України Кіровоградського гарнізону".
2. Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивач зазначив, що рішенням Кіровоградської обласної ради № 105 від 14.11.1997 "Про надання мисливських угідь у користування організаціям області для ведення мисливських господарств" Товариству військових мисливців та рибалок Збройних Сил України Кіровоградського гарнізону надано право користування мисливськими угіддями Андрусівського мисливського господарства. Зазначене Товариство не було зареєстроване як юридична особа та входило до складу Південного регіону Товариства військових мисливців та рибалок України, правонаступником якого є позивач. З 1997 року позивач здійснював фактичне користування мисливськими угіддями Андрусівського мисливського господарства. Також позивач зазначив, що, приймаючи оскаржуване рішення про припинення права користування мисливськими угіддями, відповідач мав встановити наявність хоча б однієї із підстав, передбачених частиною першою статті 23 Закону України "Про мисливське господарство та полювання", однак жодної з таких підстав на час прийняття оскаржуваного рішення не існувало.
Фактичні обставини справи, встановлені судами
3. 28.12.1993 Управлінням юстиції Одеської обласної державної адміністрації зареєстровано об`єднання громадян - Південний регіон Товариства військових мисливців та рибалок України, що підтверджується свідоцтвом від 28.12.1993 № 25 .
4. Відповідно до Статуту Південного регіону Товариства військових мисливців та рибалок України (затверджений президією Центральної ради Товариства військових мисливців та рибалок України, протокол від 10.09.1993 № 13) Південний регіон Товариства мисливців та рибалок України є добровільною громадською організацією в складі Товариства військових мисливців та рибалок України, яка об`єднує мисливців та рибалок військовослужбовців, в тому числі в запасі і відставці, робітників і службовців ЗСУ та членів їх сімей; Південний регіон Товариства військових мисливців та рибалок України є юридичною особою, має самостійний баланс, рахунки в банках, печатку, штампи, бланки та інші реквізити.
5. Згідно з випискою з протоколу позачергової конференції мисливців ЗСУ від 21.01.1993 до складу Південного регіону Товариства військових мисливців та рибалок України входить Кіровоградська гарнізонна рада.
6. 14.06.1996 Кіровоградську гарнізонну раду перейменовано на Товариство військових мисливців та рибалок Збройних Сил України Кіровоградського гарнізону.
7. Рішенням Кіровоградської обласної ради від 14.11.1997 № 105 (на підставі Положення про мисливське господарство та порядок здійснення полювання, внесених змін і доповнень до нього, статті 15 Закону України "Про тваринний світ", з метою поліпшення ведення мисливського господарства і збереження тваринного світу області) вирішено, зокрема:
- надати мисливські угіддя у користування Товариству військових мисливців та рибалок Збройних Сил України Кіровоградського гарнізону з правом ведення мисливського господарства і користування тваринним світом терміном на 15 років згідно з додатками 2-4;
- запропонувати користувачам мисливських угідь відповідно до п. 10 Положення про мисливське господарство та порядок здійснення полювання укласти з Державним лісогосподарським об`єднанням "Кіровоградліс" договір про умови ведення мисливського господарства;
- Державному лісогосподарському об`єднанню "Кіровоградліс" періодично проводити перевірку правильності ведення мисливського господарства користувачами угідь і у разі грубих або систематичних порушень ставити питання про вилучення мисливських угідь з користування в установленому законом порядку.
8. Додатком № 4 до вказаного рішення за Товариством військових мисливців та рибалок Збройних Сил України Кіровоградського гарнізону закріплено Андрусівське мисливське господарство загальною площею - 34 тис. га.
9. 23.09.1999 Товариство військових мисливців та рибалок Збройних Сил України Кіровоградського гарнізону перейменовано на Кіровоградську гарнізонну організацію Товариства військових мисливців та рибалок Збройних Сил України (далі - Кіровоградська гарнізонна організація ТВМР ЗС України), яка входить до складу Південного регіону Товариства військових мисливців та рибалок України.
10. 01.02.2008 між Кіровоградським обласним управлінням лісового та мисливського господарства та Кіровоградською гарнізонною організацією ТВМР ЗС України укладено договір про умови ведення мисливського господарства, у пункті 1.1 якого зазначено, що рішенням Кіровоградської обласної ради від 14.11.1997 № 105 надано Кіровоградській гарнізонній організації ТВМР ЗС України терміном до 14.11.2012 мисливські угіддя для ведення мисливського господарства загальною площею 34 тис. га.
11. Відповідно до пункту 2.1 договору Кіровоградська гарнізонна організація ТВМР ЗС України має право у встановленому порядку за згодою власників або користувачів земельних ділянок зводити у мисливських угіддях необхідні будівлі та біотехнічні споруди, вирощувати кормові культури, створювати захисні насадження, проводити штучне обводнення, здійснювати інші заходи, пов`язані з веденням мисливського господарства, які не суперечать законодавству та інтересам власників або користувачів ділянок.
12. Згідно з пунктом 2.2 договору Кіровоградська гарнізонна організація ТВМР ЗС України зобов`язується, зокрема, використовувати мисливські угіддя відповідно до умов їх надання у користування та за призначенням; вести мисливське господарство на закріплених за ним мисливських угіддях з дотриманням вимог Закону України "Про тваринний світ", Закону України "Про мисливське господарство та полювання", інших нормативно-правових актів у галузі охорони та використання тваринного світу, ведення мисливського господарства.
13. Відповідно до пункту 3 договору Кіровоградське обласне управління лісового та мисливського господарства має право:
- в міру необхідності, але не менше ніж один раз в три роки, проводити перевірку виконання Кіровоградською гарнізонною організацією ТВМР ЗС України умов договору, його виробничої та фінансово-господарської діяльності в частині організації та ведення мисливського господарства, охорони та відтворення державного та мисливського фонду;
- в разі невиконання або порушення Кіровоградською гарнізонною організацією ТВМР ЗС України умов договору попередити її про необхідність усунення порушень у визначений термін або заборонити використання державного фонду терміном до 3-х років;
- у разі систематичного невиконання Кіровоградською гарнізонною організацією ТВМР ЗС України умов договору подавати до Кіровоградської обласної ради матеріали про припинення користування мисливськими угіддями.
14. Рішенням Кіровоградської обласної ради від 18.08.2010 № 917 внесено зміни до рішення обласної ради від 14.11.1997 № 105, зокрема щодо строку передачі в користування мисливських угідь, який встановлено на 30 років до 2027 року включно.
15. 11.10.2010 укладено додаткову угоду до договору від 21.01.2008, якою встановлено строк дії договору до 14.11.2027.
16. 15.03.2012 Державною екологічною інспекцією у Кіровоградській області проведено планову перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства Кіровоградською обласною громадською організацією ТВМР ЗС України, за результатами якої складено акт перевірки від 15.03.2012, в якому відсутні будь-які порушення законодавства та умов договору щодо користування мисливськими угіддями.
17. 22.05.2012 Кіровоградським обласним управлінням лісового та мисливського господарства Державного агентства лісових ресурсів України проведено перевірку стану ведення мисливського господарства, за результатами якої складено акт № 08.12-5.
18. 22.05.2012 Кіровоградським обласним управлінням лісового та мисливського господарства Державного агентства лісових ресурсів України раді Товариства військових мисливців та рибалок Збройних Сил України Кіровоградського гарнізону видано припис:
- до 06.07.2012 отримати погодження ДП "Світловодський ЛГ" на розміщення на території державного лісового фонду біотехнічних споруд;
- до 06.07.2012 привести у відповідність до вимог чинного законодавства статутні документи (зареєструватися у Єдиному державному реєстрі підприємств, установ та організацій).
19. Кіровоградське обласне управління лісового та мисливського господарства Державного агентства лісових ресурсів України звернулося до Кіровоградської обласної державної адміністрації з поданням (від 08.08.2012 вих. № 08-12/1486) про погодження питання щодо дострокового припинення права користування мисливськими угіддями.
20. Згідно з доповідною запискою про дострокове припинення права користування мисливськими угіддями Товариством військових мисливців та рибалок ЗС України Кіровоградського гарнізону, в сезон полювання 2011/2012 років фактично не були використані всі ліцензії на полювання кабанів; не забезпечено належну охорону мисливського фонду; зазначене товариство не зареєстровано як юридична особа.
21. Рішенням Кіровоградської обласної ради від 23.11.2012 № 391 з посиланням на частину другу 2 статті 43 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", статтю 15 Закону України "Про тваринний світ", статті 1, 9, 23 Закону України "Про мисливське господарство та полювання" достроково припинено право користування мисливськими угіддями Товариством військових мисливців та рибалок ЗС України Кіровоградського гарнізону, наданими згідно з рішенням обласної ради від 14.11.1997 № 105; передано мисливські угіддя до державного мисливського резерву.
22. 06.12.2013 рішенням Кіровоградської обласної ради № 546 Громадській організації "Товариство мисливців і рибалок "Сапсан" надано у користування мисливські угіддя загальною площею 31 487,76 га, розташовані на території Світловодського району Кіровоградської області.
Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій
23. Рішенням Господарського суду міста Києва від 09.09.2020 позов задоволено повністю.
24. Судове рішення мотивоване тим, що спірне рішення Кіровоградської обласної ради було прийняте за відсутності підстав для припинення права користування мисливськими угіддями.
25. Постановою Північного апеляційного господарського суду від 20.04.2021 рішення суду першої інстанції залишено без змін.
Короткий зміст доводів та вимог касаційної скарги
26. Громадська організація "Товариство мисливців і рибалок "Сапсан" (третя особа) у касаційній скарзі просить рішення та постанову попередніх судових інстанцій скасувати, провадження у справі закрити.
27. Скарга мотивована неправильним застосуванням та порушенням судами норм чинного законодавства, а також відсутністю висновку Верховного Суду щодо застосування норми права у подібних правовідносинах.
28. Скаржник наголошує, що Товариство мисливців і рибалок Збройних сил України Кіровоградського гарнізону не має належно оформлених відповідних документів, зокрема, свого статуту, не є громадською організацією, так як не легалізована відповідно до чинного законодавства, також не є юридичною особою, не здійснює діяльність як юридична особа і не розпочинала її взагалі, не має цивільної правоздатності на укладення договорів про умови ведення мисливського господарства, а тому не може вести мисливське господарство.