ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
20 вересня 2021 року
м. Київ
справа № 343/2428/16-а
провадження № К/9901/17638/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Коваленко Н.В., суддів: Бевзенка В.М., Берназюка Я.О., розглянувши у письмовому провадженні в касаційному порядку справу за позовом ОСОБА_1 до Долинського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Івано-Франківської області, правонаступником якого є Калуське об`єднане управління Пенсійного фонду України Івано-Франківської області про визнання дій протиправними та здійснення перерахунку пенсії, за касаційною скаргою ОСОБА_1 на постанову Львівського апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Макарика В.Я., Большакової О.О., Шлушка І.В. від 06 квітня 2017 року,
УСТАНОВИВ:
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Долинського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Івано-Франківської області про визнання дій протиправними та здійснити перерахунок пенсії, у якому просив:
- визнати неправомірними дії Долинського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Івано-Франківської області щодо зменшення йому розміру пенсії з 01 листопада 2011 року;
- зобов`язати Долинське об`єднане управління Пенсійного фонду України Івано-Франківської області провести перерахунок та виплату призначеної ОСОБА_1 пенсії по інвалідності (II група) відповідно до статей 49, 50, 54, 67 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" в редакції на момент призначення пенсії, виходячи із розміру основної пенсії не менше 8 мінімальних пенсій за віком та додаткової пенсії 75% від мінімальної пенсії за віком, виходячи з розміру мінімальної пенсії за віком, визначеного в Законах України "Про Державний бюджет України" на відповідні роки із врахуванням статті 28 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" з виплатою підвищення інваліду армії, прирівняного до інваліда війни II групи, щомісячної грошової допомоги на прожиття інвалідам війни та з нарахуванням на отримані суми 20% підвищення за проживання в гірському населеному пункті і виплатою індексації без зміни базового місяця для проведення індексації, провести виплату заборгованості з врахуванням виплачених сум.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
2. Постановою Долинського районного суду Івано-Франківської області від 18 січня 2017 року позовні вимоги ОСОБА_1 було задоволено частково.
Визнано протиправними дії Долинського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Івано- Франківської області щодо зменшення ОСОБА_1 з 01 листопада 2011 року розміру призначеної пенсії як учаснику ліквідації аварії на Чорнобильській АЕС 1 категорії, інваліду II групи.
Зобов`язано Долинське об`єднане управління Пенсійного фонду України Івано-Франківської області провести ОСОБА_1 перерахунок розміру та виплату призначеної пенсії по інвалідності відповідно до вимог статей 49, 50, 54, 67 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" (в редакції, чинній на момент призначення йому пенсії), з нарахуванням на отримані суми 20% підвищення за проживання в гірському населеному пункті, виходячи з розміру основної пенсії не менше 8 мінімальних пенсій за віком та додаткової пенсіїʼ 75% від мінімальної пенсії за віком, враховуючи вимоги статті 28 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", з виплатою підвищення інваліду армії, прирівняного до інваліда 2 групи щомісячної грошової допомоги на прожиття інвалідам війни відповідно до вимог статті 13 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", з проведенням індексації пенсії згідно Закону України "Про індексацію грошових доходів населення" без зміни базового місяця для проведення індексаціїʼ та з врахуванням фактично отриманих сум.
3. Частково задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив із загальних засад пріоритетності законів над урядовими нормативними актами.
4. Суд указав на те, що посилання відповідача на положення постанови Кабінету Міністрів України від 06 липня 2011 року № 745 "Про встановлення деяких розмірів виплат, що фінансується за рахунок коштів державного бюджету" та постанови Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 року № 1210 "Про підвищення рівня соціального захисту громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" є безпідставним і такими, що звужує обсяг передбачених законом прав позивача.
5. Постановою Львівського апеляційного адміністративного суду від 06 квітня 2017 року постанову Долинського районного суду Івано-Франківської області від 18 січня 2017 року скасовано та ухвалено нову постанову.
Позов в частині вимог про зобов`язання Долинського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Івано-Франківської області провести ОСОБА_1 перерахунок та виплату призначеної пенсії по інвалідності (II група) відповідно до статей 49, 50, 54, 67 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" за період з 01 листопада 2011 року по 26 червня 2016 року залишено без розгляду.
У задоволенні позову про зобов`язання Долинське об`єднане управління Пенсійного фонду України Івано-Франківської області провести ОСОБА_1 перерахунок та виплату призначеної пенсії по інвалідності (II група) відповідно до статей 49, 50, 54, 67 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" за період з 27 червня 2016 року по 27 грудня 2016 року відмовлено.
6. Залишаючи без розгляду позовні вимоги про зобов`язання вчинити дії за період з 01 листопада 2011 року по 26 червня 2016 року, апеляційний суд виходив із того, що позивачем пропущено строк звернення до адміністративного суду, установлений частиною другою статті 99 Кодексу адміністративного судочинства України (у редакції, чинній до 15 грудня 2017 року).
7. Відмовляючи у задоволенні позову в частині позовних вимог за період з 27 червня 2016 року по 27 грудня 2016 року, суд апеляційної інстанції виходив з того, що Законом України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" у редакції Закону України "Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність деяких законодавчих актів України" від 28 грудня 2014 року № 76-VIII установлено, умови, порядок призначення та мінімальні розміри пенсії по інвалідності, що настала внаслідок каліцтва чи захворювання, і пенсії у зв`язку з втратою годувальника внаслідок Чорнобильської катастрофи визначаються актами Кабінету Міністрів України з відповідних питань.
8. Зазначені нормативні акти на час виникнення спірних правовідносин є чинними і неконституційними не визнавались, а тому нарахування та виплата позивачу основної та додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров`ю, повинні здійснюватися відповідно до норм Закону України "Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", а починаючи з 03 серпня 2014 року виплати, передбачені, зокрема, статтями 50 та 54 Закону України "Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", повинні здійснюватися в порядку та розмірах, визначених відповідними Постановами Кабінету Міністрів України № 1210 та № 112.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
9. Не погоджуючись із рішенням суду апеляційної інстанції, посилаючись на неправильне застосування судом норм матеріального права та порушення норм процесуального права, ОСОБА_1 звернувся із касаційною скаргою, у якій просить скасувати постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 06 квітня 2017 року та залишити в силі постанову Долинського районного суду Івано-Франківської області від 18 січня 2017 року.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, УСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
10. Судами попередніх інстанцій установлено, що ОСОБА_1 є інвалідом II групи внаслідок захворювання, пов`язаного з аварією на Чорнобильській АЕС та отримує пенсію, призначену згідно із Законом України "Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи".
11. У зв`язку із порушенням прав щодо визначення розміру пенсії, ОСОБА_1 у 2009 році звернувся до суду з позовом до управління Пенсійного фонду України в Долинському районі Івано-Франківської області про перерахунок пенсії та зобов`язання вчинити певні дії.
12. Постановою Львівського апеляційного адміністративного суду від 04 жовтня 2010 року у справі № 82640/09/9104 зобов`язано управління Пенсійного фонду України в Долинському районі Івано-Франківської області здійснити перерахунок виплаченої ОСОБА_1 пенсії відповідно до вимог статей 50, 54 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", виходячи з розміру мінімальної пенсії за віком, визначеного в Законах України про державний бюджет України на відповідні роки за період з 01 січня 2005 року по 31 грудня 2007 року та, починаючи з 22 травня 2008 року, виплатити недоплачену суму пенсії із врахуванням статті 28 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" та виплачених сум.
13. На виконання вищевказаного рішення суду ОСОБА_1 було проведено перерахунок пенсії. Розмір його пенсії по 31 жовтня 2011 року складав 8457,89 грн.
14. У період з 01 листопада 2011 року по 31 грудня 2011 року відповідачем пенсія позивачу виплачувалась на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 06 липня 2011 року № 745 "Про встановлення деяких розмірів виплат, що фінансуються за рахунок коштів державного бюджету", а з 01 січня 2012 року по час звернення з позовом до суду - відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 року № 1210 "Про підвищення рівня соціального захисту громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи".
15. Станом на 01 грудня 2016 року розмір пенсії ОСОБА_1 складав 3227,52 грн, у тому числі підвищення інваліду армії, прирівняного до інваліда війни II групи та щомісячна грошова допомога на прожиття інвалідам війни.
16. Не погоджуючись із діями відповідача щодо визначення розміру пенсії, ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом.
ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
17. Касаційна скарга обґрунтована тим, що апеляційним судом до спірних правовідносин за період з 01 листопада 2011 року по 26 червня 2016 року неправильно застосовані положення статей 99, 100 Кодексу адміністративного судочинства України. У зв`язку із цим, позивач уважає, що суд безпідставно залишили його позов без розгляду.
18. Скаржник звертає увагу на положення частини другої статті 87 Закону України "Про пенсійне забезпечення", згідно якої суми пенсії не одержані з вини органу, що призначає або виплачує пенсію, виплачується за минулий час без обмеження будь-яким строком з нарахуванням компенсації втрати частини доходів.
19. Щодо позовних вимог, у задоволенні яких судом апеляційної інстанції відмовлено, ОСОБА_1 вказує на те, що у відповідності до частини четвертої статті 54 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" (в редакції від 09 липня 2007 року згідно з рішенням Конституційного Суду України від 22 травня 2008 року № 10-рп/2008), в усіх випадках розміри пенсій для інвалідів, щодо яких встановлено зв`язок з Чорнобильською катастрофою, не можуть бути нижчими, зокрема по II групі інвалідності 8 мінімальних пенсій за віком.
20. Згідно із частиною першою статті 50 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" (в редакції від 09 липня 2007 року згідно з рішенням Конституційного Суду України від 22 травня 2008 року № 10-рп/2008) особам, віднесеним до першої категорії, призначається щомісячна додаткова пенсія за шкоду заподіяну здоров`ю у розмірах, зокрема інвалідам II групи - 75% мінімальної пенсії за віком.
21. Подальші зміни, внесені в законодавство щодо пенсійного забезпечення громадян, постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи, на думку скаржника, є такими, що не відповідають Конституції України, оскільки суттєво звужують зміст та обсяг прав і свобод громадян.