1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

09 вересня 2021 року

м. Київ

Справа № 910/9049/20

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Волковицька Н. О. - головуючий, Могил С. К., Случ О. В.,

секретар судового засідання - Мельникова Л. В.,

розглянувши касаційну скаргу першого заступника керівника Київської міської прокуратури

на рішення Господарського суду міста Києва від 01.10.2020 (суддя Удалова О. Г.) та постанову Північного апеляційного господарського суду від 22.02.2021 (Станік С. Р. - головуючий суддя, судді Дикунська С. Я., Тарасенко К.В. ) у справі

за позовом першого заступника прокурора міста Києва в інтересах держави

до 1) Київської міської ради,

2) Товариства з обмеженою відповідальністю "Оска 1",

про визнання незаконним і скасування рішення, визнання недійсним договору оренди земельної ділянки,

(У судовому засіданні взяли участь: прокурор - Семенюк М. А., представник Київської міської ради - Тхорик С. М., Товариства з обмеженою відповідальністю "Оска 1" - Добош В. А.)

ВСТАНОВИВ:

1. Короткий зміст і підстави позовних вимог

1.1. Перший заступник прокурора міста Києва в інтересах держави звернувся до Господарського суду міста Києва із позовною заявою до Київської міської ради, Товариства з обмеженою відповідальністю "Оска 1" (далі - ТОВ "Оска 1") в якій просить:

- визнати незаконним та скасувати рішення Київської міської ради від 12.12.2019 № 386/7959 "Про передачу Товариству з обмеженою відповідальністю "Оска 1" земельної ділянки для експлуатації та обслуговування автостоянки на вул. Оноре де Бальзака, 16-24 у Деснянському районі м. Києва";

- визнати недійсним договір оренди земельної ділянки площею 1,5012 га на вул. Оноре де Бальзака, 16-24 у Деснянському районі міста Києва (кадастровий номер 8000000000:62:701:0028), укладений між Київською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "Оска 1", посвідчений приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу Дем`яненко Т.М. та зареєстрований в реєстрі 27.02.2020 за № 229.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що передача Київською міською радою спірної земельної ділянки в оренду ТОВ "Оска 1" на виконання оскаржуваного рішення суперечить приписам статей 134, 135 Земельного кодексу України (далі - ЗК України), адже була здійснена поза процедурою проведення земельних торгів, у зв`язку з чим існують правові підстави для скасування такого рішення та визнання недійсним договору оренди землі.

2. Фактичні обставини справи, встановлені судами

2.1. Як установили суди попередніх інстанцій і свідчать матеріали справи, 12.12.2019 Київською міською радою IХ сесії VIII скликання прийнято рішення № 386/7959 "Про передачу Товариству з обмеженою відповідальністю "Оска 1" земельної ділянки для експлуатації та обслуговування автостоянки на вул. Оноре де Бальзака, 16-24 у Деснянському районі м. Києва" (далі - рішення КМР № 386/7959 від 12.12.2019) відповідно до статей 9, 83, 93, 116, 120, 123, 124 ЗК України, Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності", пункту 34 частини першої статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", враховуючи те, що земельна ділянка зареєстрована в Державному земельному кадастрі (витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 20.02.2018 №НВ-0001289022018), право комунальної власності територіальної громади міста Києва на яку зареєстровано в установленому порядку (витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності від 20.03.2018 №117747651) та розглянувши заяву Товариства з обмеженою відповідальністю "Оска 1"від 12.04.2018 №50005-002820146-031-03, вирішено:

1) передати ТОВ "Оска 1", за умови виконання пункту 2 цього рішення, в оренду на 15 років земельну ділянку площею 1,5012 га (кадастровий номер 8000000000:62:701:0028, витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку № НВ-0001289022018) для експлуатації та обслуговування автостоянки на вул. Оноре де Бальзака, 16-24 у Деснянському районі м. Києва із земель комунальної власності територіальної громади міста Києва, у зв`язку з набуттям права власності на нерухоме майно (свідоцтво про право власності від 07.04.2014 індексний № 20089996) (категорія земель - землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення, код КВЦПЗ 12.04, заява ДЦ від 12.04.2018 № 50005-002820146-031-03, справа А-24950).

2) ТОВ "Оска 1":

- виконувати обов`язки землекористувача відповідно до вимог статті 96 ЗК України;

- питання майнових відносин вирішувати в установленому порядку;

- питання пайової участі та укладення з Департаментом економіки та інвестицій виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) договору про пайову участь вирішувати в порядку та випадках, встановлених законодавством;

- забезпечити вільний доступ для прокладання нових, ремонту та експлуатації існуючих інженерних мереж і споруд, що знаходяться в межах земельної ділянки;

- у місячний термін надати до Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) документи, визначені чинним законодавством, необхідні для укладення договору оренди земельної ділянки;

- дотримуватись обмежень у використанні земельної ділянки, зазначених у витязі з Державного земельного кадастру;

3) попередити землекористувача, що використання земельної ділянки не за цільовим призначенням тягне за собою припинення права користування нею відповідно до вимог статей 141, 143 ЗК України;

4) контроль за виконанням цього рішення покласти на постійну комісію Київської міської ради з питань містобудування, архітектури та землекористування.

27.02.2020 між Київською міською радою, як орендодавцем, та ТОВ "Оска 1", як орендарем, був укладений Договір оренди земельної ділянки, посвідчений приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу Дем`яненко Т.М. та зареєстрований в реєстрі за № 229 (далі - договір оренди, спірний договір).

Відповідно до п. 1.1 Договору оренди орендодавець на підставі рішення Київської міської ради від 12.12.2019 № 386/7959 передає, а орендар приймає в оренду (строкове платне користування) земельну ділянку (далі - об`єкт оренди або земельна ділянка) визначену цим договором, для експлуатації та обслуговування автостоянки, яка перебуває у комунальній власності територіальної громади міста Києва в особі Київської міської ради.

Державну реєстрацію права власності в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно проведено державним реєстратором прав на нерухоме майно Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) Урдюк О.Ю., згідно з рішенням про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу) індексний номер: 40210832 від 20.03.2013, номер запису про право власності: 25330132, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 1511066580000.

Згідно з п. 2.1 Договору оренди об`єктом оренди відповідно до відомостей Державного земельного кадастру, рішення Київської міської ради від 12.12.2019 № 386/7959 та цього договору є земельна ділянка з наступними характеристиками:

- кадастровий номер - 8000000000:62:701:0028;

- місце розташування - вул. Оноре де Бальзака, 16-24 у Деснянському районі м. Києва;

- цільове призначення - 12.04 для розміщення та експлуатації будівель і споруд автомобільного транспорту та дорожнього господарства;

- категорія земель - землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення;

- вид використання - для експлуатації та обслуговування автостоянки;

- розмір (площа) - 1,5012 га.

Відповідно до витягу з технічної документації Головного управління Держгеокадастру у м. Києві від 20.11.2019 № 5331/86-19 нормативно-грошова оцінка земельної ділянки на дату укладення договору становить 24 726 843,45 грн. (п. 2.2 Договору оренди).

У п. 3.1. Договору оренди сторони погодились, що договір укладено на 15 (п`ятнадцять) років.

Згідно п. 4 Договору оренди орендна плата за Земельну ділянку становить платіж, яки Орендар самостійно розраховує та вносить Орендареві за користування Земельною ділянкою у грошовій формі, а річна орендна плата за Земельну ділянку встановлюється в розмірі № (трьох) відсотків від її нормативної грошової оцінки.

Згідно з розрахунком розміру орендної плати за Земельну ділянку від 09.01.2020 за №НГО/2019-5176 (за формою, затвердженою постановою Кабінету Міністрів України від 13.12.2006 за №1724) річна орендна плата становить 741 805, 30 грн. на рік.

П. 4.11 передбачено, що контроль за виконанням умов Договору та виявлення порушень здійснюється Департаментом земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) в межах компетенції, визначеної рішенням Київської міської ради від 25.09.2003 року за №16/890 "Про порядок здійснення самоврядного контролю за використанням і охороною земель у м. Києві".

3. Короткий зміст судових рішень у справі

3.1. Рішенням Господарського суду міста Києва від 01.10.2020 у справі № 910/9049/20, залишеним без змін постановою Північного апеляційного господарського суду від 22.02.2021 у задоволенні позову відмовлено.

Рішення судів мотивовані тим, що у матеріалах справи відсутні докази оскарження правомірності виникнення у ТОВ "Оска 1" права власності на об`єкти нерухомого майна, розміщені на земельній ділянці з кадастровим № 8000000000:62:701:0028, переданій в оренду ТОВ "Оска 1" на підставі спірного рішення Київської міської ради, а також відсутні докази неправомірності набуття такого права власності на вказане нерухоме майно, а тому посилання позивача на те, що нерухоме майно, розташоване на спірній земельній ділянці, є самочинним будівництвом - необґрунтовані. Земельна ділянка не підлягала наданню в оренду на конкурентних засадах та були відсутні підстави для проведення земельних торгів, оскільки на спірній земельній ділянці з кадастровим № 8000000000:62:701:0028 на момент прийняття Київською міською радою оскаржуваного рішення від 12.12.2019 № 386/7959 знаходилось нерухоме майно, яке належало на праві власності ТОВ "Оска 1". Позивач не надав належних, допустимих, достатніх та достовірних доказів на підтвердження того, що при укладенні спірного договору оренди землі від 27.02.2020 були наявні обставини, з якими закон пов`язує визнання правочинів (господарських договорів) недійсними.

Також суд апеляційної інстанції зазначив, що доводи прокурора про те, що суд першої інстанції у порушення вимог статті 86 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України) не враховано, що оспорюваним рішенням спірну земельну ділянку надано для експлуатації та обслуговування автостоянки, яка належить до об`єктів дорожнього сервісу, у зв`язку з чим, право оренди спірної земельної ділянки відповідно до ч. 2 ст. 134 ЗК України підприємство могло набути виключно на конкурентних засадах, - судом апеляційної інстанції відхиляються як необґрунтовані та безпідставні, а також не були доведені жодними доказами в розумінні ст. ст. 76-79 ГПК України.

4. Узагальнені доводи особи, яка подала касаційну скаргу

4.1. Перший заступник керівника Київської міської прокуратури звернувся до Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду із касаційною скаргою, в якій просить скасувати рішення судів попередніх інстанцій та прийняти нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги.

Підставою касаційного оскарження є пункт 1 частини 2 статті 287 ГПК України.

Обґрунтовуючи підставу оскарження, передбачену пунктом 1 частини 2 статті 287 ГПК України, заявник вважає, що судами не враховано висновок Верховного Суду, зазначений у постанові від 01.07.2020 у справі № 910/9028/19 щодо застосування приписів статей 120, 134 ЗК України, 377 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України).

Суди не надали оцінку доводам про те, що право користування спірною ділянкою не було зареєстровано за будь-якими фізичними та юридичними особами, а тому у ТОВ "Оска 1" не могло виникнути права на цю ділянку у відповідності до статті 120 ЗК України.

Частиною 2 статті 134 ЗК України визначено необхідність проведення земельних торгів у разі відведення земельних ділянок для експлуатації та обслуговування об`єктів дорожнього сервісу. Водночас спірним рішенням надано земельну ділянку для експлуатації та обслуговування автостоянки, яка згідно зі статтею 1 Закону України "Про автомобільні сервіси" є об`єктом дорожнього сервісу, однак суди зазначеному не надали належної оцінки.

Суди дійшли необґрунтованого висновку про законність відведення поза конкурсом земельної ділянки, яка майже у 60 разів перевищує площу нерухомого майна. Жодного обґрунтування надання товариству земельної ділянки саме такої площі документація із землеустрою не містить.

4.2. У відзивах на касаційну скаргу відповідачі вказують на безпідставність доводів скаржника, вважають, що позивач не довів обставин недійсності договору оренди, а тому просять залишити без змін рішення судів попередніх інстанцій.


................
Перейти до повного тексту