ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
16 вересня 2021 року
м. Київ
справа № 802/1850/16-а
адміністративне провадження № К/9901/17227/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Мороз Л.Л.,
суддів: Бучик А.Ю., Рибачука А.І.,
розглянувши у порядку попереднього розгляду у касаційній інстанції адміністративну справу №802/1850/16-а
за позовом Публічного акціонерного товариства "Вінницяобленерго" до Державного підприємства "Національна енергетична компанія" Укренерго" в особі Інспекції Держенергонагляду у Південно-Західному регіоні Відокремленого підрозділу "Державна інспекція енергетичного нагляду України" про визнання протиправною та скасування постанови, провадження по якій відкрито
за касаційною скаргою Державного підприємства "Національна енергетична компанія" Укренерго" в особі Інспекції Держенергонагляду у Південно-Західному регіоні Відокремленого підрозділу "Державна інспекція енергетичного нагляду України" на постанову Вінницького окружного адміністративного суду від 18 січня 2017 року, ухвалену у складі головуючої судді Бошкової Ю.М., та ухвалу Вінницького апеляційного адміністративного суду від 7 березня 2017 року, постановлену у складі: головуючого судді Залімського І.Г., суддів: Сушка О.О. Смілянця Е.С.,
в с т а н о в и в :
ПАТ "Вінницяобленерго" звернулося з позовом до суду до ДП "Національна енергетична компанія "Укренерго" в особі ВП "Головдерженергонагляду" Інспекції Держенергонагляду у Вінницькій області про визнання протиправною та скасування постанови від 19.10.2016 №06/10-02-36-ПШ про накладення штрафу за порушення законодавства в галузі електроенергетики в розмірі 42500 грн.
Свої вимоги обґрунтовувало тим, що на момент проведення перевірки та складання акту вимоги припису від 27.08.2015 №6/10-10-2-ПР були виконані в повному обсязі.
Постановою Вінницького окружного адміністративного суду від 18 січня 2017 року, залишеною без змін ухвалою Вінницького апеляційного адміністративного суду від 7 березня 2017 року, позов задоволено.
Суди встановили, що у серпні 2015 року до Інспекції Держенергонагляду у Вінницькій області звернувся споживач електричної енергії ОСОБА_1, мешканець АДРЕСА_1 зі скаргою щодо постачання до його житлового будинку електричної енергії, параметри якості якої не відповідають вимогам державного стандарту.
З метою розгляду скарги відповідач здійснив перевірку енергетичних об`єктів позивача. На підставі результатів вимірів, 27.08.2015 інспекцією Держенергонагляду у Вінницькій області було винесено припис №6/10-10-2-ПР, пунктом 1 якого було зобов`язано позивача забезпечити відповідність показників напруги вимогам ГОСТ 13109-97 у термін до 28.09.2015.
За клопотаннями ПАТ "Вінницяобленерго" відповідачем термін виконання припису неодноразово продовжувався.
05.10.2016 інспектором з енергетичного нагляду проведено позапланову перевірку ПАТ "Вінницяобленерго" на предмет державного енергетичного нагляду (контролю) щодо виконання припису від 27.08.2015 №06/10-10-2ПР.
За результатами перевірки складено акт перевірки №06/10-10-4-АП від 05.10.2016, у якому зазначено, що ПАТ "Вінницяобленерго" ухиляється від виконання пункту 1 припису: "не забезпечено відповідність показників напруги вимогам ГОСТ 13109-97 (ПТЕЕСіМ пункт:13.3.16), термін виконання закінчився 01.10.2016.
Не погоджуючись із висновками акту перевірки, ПАТ "Вінницяобленерго" подало до інспекції Держенергонагляду у Вінницькій області зауваження.
Листом №29-11/12-615 від 18.10.2016 Інспекція Держенергонагляду у Вінницькій області повідомила ПАТ "Вінницяобленерго", що Інспекція не погоджується із наданими зауваженнями до акту перевірки № 06/10-10-4-АП від 05.10.2016 та проінформувала, що необхідно привести у відповідність показники напруги вимогам ГОСТ 13109-97 до 07.11.2016.
19.10.2016 Інспекція Держенергонагляду у Вінницькій області винесла щодо позивача постанову про накладення штрафу у сумі 42500 грн за порушення законодавства в галузі електроенергетики та сфері теплопостачання (не виконання вимог припису №06/10-10-2ПР) №06/10-02-36-ПШ.
Не погодившись з вказаною постановою відповідача, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з висновком якого погодився апеляційний суд, мотивував своє рішення тим, що на час прийняття оскаржуваної постанови позивачем було виконано вимоги припису в частині забезпечення відповідності показників напруги вимогам ГОСТ 13109-97.
Відповідач не погодився із вказаними судовими рішеннями і подав касаційну скаргу з вимогами про їх скасування та ухвалення нового рішення про відмову у задоволенні позовних вимог. Вказує, що приймаючи оскаржувані рішення суди порушили норми матеріального та процесуального права.
У поданих запереченнях позивач просить відмовити у задоволенні скарги.
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи із меж касаційного перегляду справи, визначених КАС України, колегія суддів виходить із такого.
Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно із частиною 1 ст. 9 Закону України "Про електроенергетику" державний нагляд (контроль) в електроенергетиці здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері нагляду (контролю) в галузі електроенергетики.
Предметом державного нагляду (контролю) в електроенергетиці є господарська діяльність, пов`язана з виробництвом, передачею, розподілом та постачанням енергії, а також з використанням енергії для власних потреб суб`єктами електроенергетики та споживачами енергії в частині технічної експлуатації електричних станцій і мереж, технічної експлуатації енергетичного обладнання споживачів енергії та суб`єктів електроенергетики, випробування та ремонту енергоустановок і мереж, режимів постачання та споживання електричної і теплової енергії, виконання робіт з проектування енергоустановок і мереж.
В силу ч. 5 ст. 9 цього Закону центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері нагляду (контролю) в галузі електроенергетики під час здійснення державного енергетичного нагляду (контролю), окрім іншого, має право: вимагати від суб`єктів електроенергетики та споживачів енергії усунення виявлених порушень вимог законодавства; видавати суб`єктам електроенергетики та споживачам енергії обов`язкові для виконання розпорядження щодо усунення порушень вимог нормативно-правових актів, нормативно-технічних документів, нормативних документів з питань технічної експлуатації електричних станцій і мереж, енергетичного обладнання; застосовувати відповідно до цього Закону штрафні санкції до суб`єктів господарювання за правопорушення в електроенергетиці.
Відповідно до ч. 6 ст. 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" за результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю), у разі виявлення порушень вимог законодавства, складає акт. Посадова особа органу державного нагляду (контролю), окрім іншого, зазначає в акті стан виконання вимог законодавства суб`єктом господарювання, а в разі невиконання - детальний опис виявленого порушення з посиланням на відповідну вимогу законодавства.
Згідно з ч. 7 ст. 7 цього ж Закону на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу, а у випадках, передбачених законом, також звертається у порядку та строки, встановлені законом, до адміністративного суду з позовом щодо підтвердження обґрунтованості вжиття до суб`єкта господарювання заходів реагування, передбачених відповідним розпорядчим документом.
Пунктом 4 ч. 1 ст. 8 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" передбачено, що орган державного нагляду (контролю) в межах повноважень, передбачених законом, під час здійснення державного нагляду (контролю) має право: надавати (надсилати) суб`єктам господарювання обов`язкові для виконання приписи про усунення порушень і недоліків.
Відповідно до пункту 2 частини 1 статті 11 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" суб`єкт господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) зобов`язаний виконувати вимоги органу державного нагляду (контролю) щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства.
Згідно із п. 2 постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження Положення про порядок накладення на суб`єктів господарювання штрафів за порушення законодавства в галузі електроенергетики та сфері теплопостачання" № 1312 від 21.07.1999 штрафи за порушення законодавства в галузі електроенергетики та сфері теплопостачання накладаються на суб`єктів господарювання за ухилення від виконання або несвоєчасне виконання рішень, приписів, розпоряджень, інших розпорядчих документів НКРЕ, Державної інспекції з експлуатації електричних станцій і мереж, Державної інспекції з енергетичного нагляду за режимами споживання електричної та теплової енергії та порушення умов ліцензій.
Пунктом 2 ч. 3 ст. 27 Закону України "Про електроенергетику" передбачено, що суб`єкти господарської діяльності несуть відповідальність за правопорушення в електроенергетиці, зокрема за ухилення від виконання або несвоєчасне виконання рішень чи приписів національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері нагляду (контролю) в галузі електроенергетики та порушення умов ліцензій, - штраф у розмірі до п`яти тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
За змістом наведених норм, відповідальність за правопорушення в електроенергетиці, зокрема за ухилення від виконання або несвоєчасне виконання приписів центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері нагляду (контролю) в галузі електроенергетики, можлива лише у разі невиконання суб`єктом господарювання обов`язку вжиття заходів з метою усунення порушень, зазначених у приписі.
Разом з цим, згідно зі встановленими судами обставинами, позивач на час проведення перевірки виконав вимоги припису, що, зокрема, підтверджується заявою споживача, надісланою ОСОБА_1 до Інспекції Держенергонагляду у Вінницькій області (вх.№1758 від 23.09.2016).
За таких обставин, колегія суддів погоджується з висновками судів попередніх інстанцій про необґрунтованість постанови про накладення на Підприємство штрафу.
Таким чином, рішення судів першої та апеляційної інстанцій у цій справі є законними та обґрунтованими і не підлягають скасуванню, оскільки суди, всебічно перевіривши обставини справи, вирішили спір у відповідності з нормами матеріального права та при дотриманні норм процесуального права, в них повно і всебічно з`ясовані обставини в адміністративній справі з наданням оцінки всім аргументам учасників справи, а доводи касаційної скарги їх не спростовують.
Відповідно до частини третьої статті 343 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції, здійснивши попередній розгляд справи, залишає касаційну скаргу без задоволення, а рішення без змін, якщо відсутні підстави для скасування судового рішення.
Керуючись статтями 343, 349, 350, 355, 356 Кодексу адміністративного судочинства України, Суд