1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

09 вересня 2021 року

м. Київ

справа № 810/4638/17

адміністративне провадження № К/9901/10646/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Кравчука В.М., суддів Єзерова А.А., Стародуба О.П.,

розглянувши у попередньому судовому засіданні справу

за касаційною скаргою Державної архітектурно-будівельної інспекції України

на рішення Київського окружного адміністративного суду від 08.08.2018 та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 11.03.2019

у справі № 810/4638/17

за позовом ОСОБА_1

до Державної архітектурно-будівельної інспекції України

третя особа ОСОБА_2

про зобов`язання вчинити певні дії.

І. РУХ СПРАВИ

1. 29.12.2017 до Київського окружного адміністративного суду звернулась ОСОБА_1 з позовом до Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції у Київській області, третя особа: ОСОБА_2, в якому (з урахуванням заяви про уточнення позовних вимог) просила суд про зобов`язання відповідача забезпечити контроль по приведенню фактичних даних об`єктів забудови розташованих за адресою: АДРЕСА_1 у відповідність до вимог до забудови земельної ділянки та схеми забудови земельної ділянки Будівельного паспорту №80 від 20.02.2015 виданого відділом містобудування та архітектури Києво-Святошинської районної державної адміністрації.

2. Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 08.08.2018, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 11.03.2019, позов було задоволено.

3. 15.04.2019 до Верховного Суду надійшла касаційна скарга відповідача на рішення Київського окружного адміністративного суду від 08.08.2018 та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 11.03.2019. Скаржник просив скасувати рішення судів попередніх інстанцій та ухвалити нове про відмову в задоволенні позову.

4. Ухвалою Верховного Суду від 03.07.2019 відкрито касаційне провадження.

ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

5. Судами першої та апеляційної інстанцій встановлено, що посадовими особами Департаменту проведено позапланову перевірку за адресою: АДРЕСА_1 .

6. За результатами перевірки складено акт від 03.05.2017, яким встановлено, що замовником будівництва ОСОБА_2 виконано будівельні роботи з будівництва господарської будівлі розміром 14,64 х 12,22 м. Будівельним паспортом передбачено будівництво господарчої будівлі розміром 8,4 х 12,0 м. Зазначене відхилення від затверджених проектних рішень будівельного паспорту порушує вимоги ст.9 Закону України "Про архітектурну діяльність", ст.27 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності".

7. Складено протокол про адміністративне правопорушення від 03.05.2017 №1-Л-А-0305/1 та видано припис про усунення від 03.05.2017 №С-0305/1.

8. Висновком експертного дослідження за результатами проведення будівельно-технічного дослідження КНДІСЕ від 30.08.2017 №14783/17-42 встановлено, що на земельній ділянці по АДРЕСА_1 фактично розташовані тимчасові будівлі, які застосовуються для забезпечення промислового виробничого процесу будівництва. Зазначені будівлі не є житловим будинком з господарськими будівлями та спорудами. Земельна ділянка фактично використовується як промислова склад для зберігання будівельних матеріалів, засобів будівельного виробництва та тимчасових будівель. Фактично існуючі будівлі та споруди не відповідають наявній технічній документації, а саме будівельному паспорту в частині об`єкта будівництва, схеми забудови земельної ділянки, вимог щодо огорожі земельної ділянки та відстані від будівель до межі земельної ділянки.

9. Головним управлінням Держгеокадастру у Київській області за листом Адміністрації Президента України від 26.12.2016 №43-01/1180 розглянуто скаргу гр. ОСОБА_1 від 20.12.2016 №22/057652-101, яка надійшла до Адміністрації Президента України листом прокуратури Київської області від 25.01.2017 №05/1-19 щодо використання ОСОБА_2 земельної ділянки не за цільовим призначенням та порушення останнім вимог добросусідства на території с. Любимівка, сільської ради Києво-Святошинського району Київської області.

10. За результатами розгляду скарги повідомлено, що ОСОБА_2 є суміжним з позивачем земельної ділянки за кадастровим номером 3222480804:02:001:0244 з цільовим призначенням будівництво і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) на території с. Любимівка, сільської ради Києво-Святошинського району Київської області сільської рада Києво-Святошинського району Київської області від 05.07.2017 №02-26/418 надано фрагмент (викопіювання) генерального плану с. Любимівка Києво-Святошинського району Київської області, який стверджений рішенням сільської ради Києво-Святошинського району Київської області від 27.04.2017 №14. Встановлено, що відповідно до вищезазначеного генерального плану земельна ділянка з кадастровим номером 3222480804:02:001:0244 не передбачена під виробничу зону, розміщення виробничого складу або будь-яких інших будівель, що є порушенням ст. 39 Земельного кодексу України.

11. Крім того, територія земельної ділянки з кадастровим номером 3222480804:02:001:0244 захаращена металевими спорудами, на ній розташовано 3 великі вагони-склади у вигляді літери "П", вкриті загальним дахом, металовиробів, де були в значній кількості складовані пофарбовані та ще не оброблені іржаві металеві будівельні риштування, кількістю до 10 штук вагонів-битовок, на яких встановлені антени для ТВ, шість теплових генераторів для просушки стін, газоблок, утеплювач, бетономішалка та інше. Територія огороджена капітальним парканом, а з боку сусідньої ділянки (власник ОСОБА_1 ) на відстані 0,6 м встановлено металеву споруду паркан висотою до 5 метрів та завішена 2-ма шарами маскувальної та сонцезахисної сітки, що грубо порушує режим інсоляції земельної ділянки ОСОБА_1 . Так, за результатами обстеження земельної ділянки з кадастровим номером 3222480804:02:001:0244 комісією встановлено, що використання території земельної ділянки більш схоже на використання під виробничу базу, що активно функціонує.

12. Інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю у Київській області складено акт перевірки дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, державних будівельних норм, стандартів і правил від 19.06.2014, видано припис від 19.06.2014 №С-1906/4 про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил, складено протокол від 19.06.2014 № 1-Л-А-1906/243 та винесено постанову від 03.07.2014 № А-0307/3 по факту облаштування ОСОБА_2 на земельній ділянці з кадастровим номером 3222480804:02:001:0244 виробничої бази по виконанню лакофарбних робіт металевих конструкцій (побудовано капітальну огорожу, розміщено З вагони, 3 контейнера, 2 металевих будинки та влаштовано навіс площею понад 100 кв. м, який не є тимчасовою спорудою, чим порушено вимоги ст. 34, 36 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності").

13. Державною інспекцією сільського господарства в Київській області складено акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства від 03.07.2014 №А127/193, в якому за результатами виїзду встановлено, що земельна ділянка з кадастровим номером 3222480804:02:001:0244 огороджена капітальним, металевим парканом, територія якої охороняється. Крім того, встановлено, що гр. ОСОБА_2 облаштував на даній земельній ділянці виробничу базу по фарбуванню металевих конструкцій. Також Державна інспекція сільського господарства в Київській області листом від 06.10.2014 №02-4-09/6239 повідомила про те, що при візуальному обстеженні земельної ділянки з кадастровим номером 3222480804:02:001:0244, підготовчих робіт чи будівельних матеріалів для будівництва житлового будинку, не виявлено.

14. Державна архітектурно-будівельна інспекція України листом від 11.11.2016 №40-704-(90-9)/11000 повідомила про те, що зважаючи на постійне та необґрунтоване ігнорування ОСОБА_2 законних вимог Інспекції (передусім припису від 19.04.2014 № С-1906/4), Департаментом Державної архітектурно-будівельної інспекції Київській області була підготовлена та передана на розгляд Окружного адміністративного суду м. Києва позовна заява до ОСОБА_2, третя особа: ОСОБА_1 про зобов`язання відповідача вчиняти певні дії.

15. Постановою Окружного адміністративного суду м. Києва від 16.11.2015 у справі № 826/8091/15, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного суду України від 36.04.2016, позов Держархбудінспекції задоволено у повному обсязі. Зобов`язано ОСОБА_2 надати до Департаменту належним чином завірену копію документу, що посвідчує право власності чи користування земельної ділянки, будівельного паспорту або проектної документації забудови земельної ділянки, містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки та документу, що дає право на виконання будівельних робіт на об`єкт будівництва за адресою: АДРЕСА_1 .

16. 24.12.2015 за заявою Держархбудінспекції Окружним адміністративним судом м.Києва видано виконавчий лист щодо примусового виконання постанови Окружного адміністративного суду м. Києва від 16.11.2015 у справі №826/8091/15. Старшим державним виконавцем Києво-Святошинського районного відділу державної реєстрації служби Головного територіального управління юстиції у Київській області 23.02.2016 на підставі заяви Держархбудінспекції та поданого виконавчого листа Окружного адміністративного суду м. Києва від 21.12.2015 №826/8091/15 винесено постанову про відкриття виконавчого провадження (ВП 250264607). Державною екологічною інспекцією у Київській області складено акт перевірки дотримання вимог природоохороного законодавства в галузі охорони атмосферного повітря, водних і земельних ресурсів щодо поводження з відходами та небезпечними хімічними речовинами від 14.04.2014 в якому зазначено, що при обстеженні земельної ділянки з кадастровим номером 3222480804:02:001:0244 на даній території присадибної ділянки гр. ОСОБА_2 знаходиться 5 побутових вагонів, 3 металевих контейнери та відкритий склад з металевими конструкціями частина яких була пофарбована. Крім того, проводились роботи по підготовці металевих конструкцій до фарбування шляхом зняття верхнього слою іржі.

17. Києво-Святошинське районне управління Головного управління Держсанепідслужби у Київській області листом від 08.05.2014 № 458 повідомило про те, що при обстеженні земельної ділянки гр. ОСОБА_2 з кадастровим номером 3222480804:02:001:0244 встановлено, що на території ділянки знаходяться складені пофарбовані металеві конструкції в значній кількості. Біля навісу встановлено тимчасову ширму з плівки на якій присутні сліди фарби.

18. На звернення ОСОБА_1 щодо надання інформації стосовно пожежі, яка виникла на земельній ділянці ОСОБА_2 за адресою: АДРЕСА_1, Головне управління ДСНС України у Київській області повідомило таке. Під час перевірки було встановлено, що ОСОБА_2 влаштував на земельній глянці виробничу базу по виконанню лакофарбових робіт і металевих конструкцій, а саме: побудовано капітальну огорожу, розміщено 3 вагона, 3 контейнера, 2 металевих будинки та навіс. Таким чином, вивчивши зазначену інформацію у звернені ОСОБА_1, надані матеріали, документи та вищезазначений акт обстеження сільської ради Києво-Святошинського району Київської області, Головне управління Держгеокадастру направило лист-виклик ОСОБА_2 з проханням прибути до Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Київській області для надання пояснень у зв`язку з можливим порушенням вимог земельного законодавства при використанні земельної ділянки з кадастровим номером 3222480804:02:001:0244 на території с. Любимівка, Бузівської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області. Проте станом на 10.08.2017 ОСОБА_2 у встановлений державним інспектором строк не з`явився, будь-які пояснення, документи та матеріали стосовно порушених питань до Головного управління Держгеокадастру у Київській області не надав.

19. Крім того, Головним управлінням Держгеокадастру у Київській області направлено лист до Києво-Святошинського відділу поліції Головного управління поліції в Київській області про сприяння у забезпеченні явки та вжиття відповідних заходів в межах наданих повноважень з метою підтвердження або спростування викладених фактів у скарзі ОСОБА_1 від 01.11.2016. Матеріали з цього питання 11.12.2017 внесено до ЄРДР за №12017110200007608 від 08.12.2017 за ст.356 КК України. Києво-Святошинський відділ поліції Головного управління національної поліції в Київській області листом від 18.04.2017 №3847 повідомив про те, що земельна ділянка з кадастровим номером 3222480804:02:001:0244 огороджена парканом (орієнтовною висотою - 5 м) та на ній постійно здійснюється фарбування металевих виробів, що зі слів ОСОБА_1, несе загрозу життю та здоров`ю місцевим жителям. При неодноразових виїздах за адресою: АДРЕСА_1, ворота на вказану територію були зачинені, що не дало можливості опитати ОСОБА_2 та осіб, які там перебувають, по даному факту.

20. Державними інспекторами Головного управління Держгеокадастру Київській області, здійсненний виїзд на місцезнаходження земельної ділянки з кадастровим номером 3222480804:02:001:0244 та встановлено нецільове використання даної земельної ділянки ОСОБА_2 про, що складено акт обстеження земельної ділянки від 10.08.2017 №46-ДК/24/АО/Ю/01/-17. Таким чином, направлено матеріали перевірки до прокуратури Київської області для подальшого розгляду та вжиття заходів прокурорського реагування.


................
Перейти до повного тексту