ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
08 вересня 2021 року
м. Київ
справа № 815/1672/18
адміністративне провадження № К/9901/66604/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Шарапи В.М.,
суддів - Бевзенка В.М., Єзерова А.А.,
розглянув у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Фонду гарантування вкладів фізичних осіб (далі - Фонд) на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 15 червня 2018 року у складі судді Потоцької Н.В. та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 8 листопада 2018 року у складі колегії суддів: Коваля М.П. (головуючий), суддів: Димерлія О.О., Кравченко К.В. у справі за позовом ОСОБА_1 до Фонду про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії,
ОПИСОВА ЧАСТИНА
Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій
1. У квітні 2018 року позивач звернулася до суду з позовом у якому просила:
1.1 - визнати протиправною бездіяльність Фонду щодо не затвердження змін до Загального реєстру вкладників АТ "ІМЕКСБАНК", які мають право на отримання гарантованого відшкодування за вкладом за рахунок Фонду, на підставі змін до Переліку вкладників АТ "ІМЕКСБАНК", наданого Уповноваженою особою Фонду гарантування вкладів фізичних осіб (далі - уповноважена особа Фонду), до якого включено ОСОБА_1 з належною їй сумою в розмірі 150 000 грн на підставі договору банківського вкладу від 16 січня 2015 року №10031361;
1.2 - зобов`язати Фонд затвердити зміни до Загального реєстру вкладників АТ "ІМЕКСБАНК", які мають право на отримання гарантованого відшкодування за вкладом за рахунок Фонду, на підставі змін до Переліку вкладників АТ "ІМЕКСБАНК", наданого уповноваженою особою Фонду, відносно ОСОБА_1 з належною їй сумою в розмірі 150 000 грн на підставі договору банківського вкладу від 16 січня 2015 року №10031361.
2. Одеський окружний адміністративний суд міста Києва рішенням від 15 червня 2018 року, залишеним без змін постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 8 листопада 2018 року, позов задовольнив.
Визнав протиправною бездіяльність Фонду щодо не затвердження змін до Загального реєстру вкладників АТ "ІМЕКСБАНК", які мають право на отримання гарантованого відшкодування за вкладом за рахунок Фонду, на підставі змін до Переліку вкладників АТ "ІМЕКСБАНК", наданого уповноваженою особою Фонду, до якого включено ОСОБА_1 з належною їй сумою в розмірі 150 000 грн на підставі договору банківського вкладу від 16 січня 2015 року №10031361.
Зобов`язав Фонд затвердити зміни до Загального реєстру вкладників АТ "ІМЕКСБАНК", які мають право на отримання гарантованого відшкодування за вкладом за рахунок Фонду, на підставі змін до Переліку вкладників АТ "ІМЕКСБАНК", наданого уповноваженою особою Фонду, відносно ОСОБА_1 з належною їй сумою в розмірі 150 000 грн на підставі договору банківського вкладу від 16 січня 2015 року №10031361.
2.1 Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив із того, що Фондом допущено бездіяльність щодо не затвердження реєстру вкладників АТ "ІМЕКСБАНК", які мають право на отримання гарантованого відшкодування за вкладом за рахунок Фонду, до якого включено ОСОБА_1, на підставі договору від 16 січня 2015 року №10031361 про приєднання до публічного договору №1 банківського вкладу (депозиту) від 20 січня 2014 року.
3. Судами попередніх інстанцій встановлено:
3.1 16 січня 2015 року ОСОБА_1 та ПАТ "Імексбанк" уклали договір №10031361 про приєднання до публічного договору №1 банківського вкладу (депозиту) від 20 січня 2014 року, за яким банк приймає від позивача на вкладний (депозитний) рахунок грошові кошти в сумі 150 000,00 грн на строк до 19 квітня 2015 року та зобов`язується сплачувати відсотки за користування зазначеним рахунком.
3.2 На підставі постанови Правління Національного банку України від 26 січня 2015 року №50 "Про віднесення ПАТ "ІМЕКСБАНК" до категорії неплатоспроможних", виконавчою дирекцією Фонду прийнято рішення від 26 січня 2015 року №16 "Про запровадження тимчасової адміністрації у ПАТ "ІМЕКСБАНК", згідно з яким з 27 січня 2015 року запроваджено тимчасову адміністрацію та призначено уповноважену особу Фонду на тимчасову адміністрацію в ПАТ "ІМЕКСБАНК" - Северина Ю.П.
3.3 Тимчасову адміністрацію в АТ "ІМЕКСБАНК" запроваджено строком на три місяці з 17 січня по 26 квітня 2015 включно.
3.4 Рішенням виконавчої дирекції Фонду №84 від 13 квітня 2015 року строк проведення тимчасової адміністрації в АТ "Імексбанк" та повноваження уповноваженої особи Фонду продовжено до 26 травня 2015 року
3.5 Відповідно до постанови Правління НБУ від 21 травня 2015 року №330 "Про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію ПАТ "ІМЕКСБАНК" виконавчою дирекцією Фонду прийнято рішення від 27 травня 2015 року №105 "Про початок процедури ліквідації АТ "ІМЕКСБАНК" та призначення уповноваженої особи Фонду на ліквідацію банку", згідно з яким було розпочато процедуру ліквідації АТ "ІМЕКСБАНК" та призначено уповноваженою особою Фонду на ліквідацію АТ "ІМЕКСБАНК" Северина Ю.П. строком на 1 рік з 27 травня 2015 року до 26 травня 2016 року включно.
3.6 Ліквідаційну процедуру рішенням виконавчої дирекції Фонду від 29 січня 2018 року №261 продовжено строком на два роки з 27 травня 2018 року 27 травня 2020 року включно.
3.7 Листом від 11 вересня 2017 року №3642 уповноваженою особою Фонду Матвієнком А.А. повідомлено позивача, що 2 серпня 2016 року за №5058 уповноваженою особою Фонду направлено на адресу Фонду обґрунтування "Про внесення змін до переліку вкладників, до яких включено і ОСОБА_1 .
3.8 На звернення позивача стосовно виплат відшкодування за вкладом, розміщеним в ПАТ "ІМЕКСБАНК", листом від 9 січня 2018 року №02-036-323/3 Фонд повідомив, що станом на 4 січня 2018 року інформація про вклади ОСОБА_1 у Загальному реєстрі вкладників ПАТ "ІМЕКСБАНК", які мають право на відшкодування коштів за рахунок Фонду - відсутня.
3.9 Уважаючи протиправною бездіяльність Фонду щодо не затвердження змін до Загального реєстру вкладників АТ "ІМЕКСБАНК", які мають право на отримання гарантованого відшкодування за вкладом за рахунок Фонду, на підставі змін до Переліку вкладників АТ "ІМЕКСБАНК", до якого включено ОСОБА_1, позивач звернулась до суду з адміністративним позовом.
Короткий зміст вимог та узагальнені доводи касаційної скарги:
4. Не погоджуючись із рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, Фонд звернувся із касаційною скаргою, у якій просить скасувати рішення судів попередніх інстанцій та ухвалити нове, яким відмовити у задоволенні позову.
4.1 На обґрунтування касаційної скарги відповідач зазначив, що спірні правочини укладені під час дії заборони укладати правочини, наслідком яких є збільшення гарантованої Фондом суми відшкодування за вкладами фізичних осіб з підстав віднесення банку до проблемних постановою НБУ, яка була обов`язковою до виконання. Тому відповідач дійшов правильного висновку про не включення позивача до переліку осіб, що мають право на відшкодування коштів за рахунок Фонду.
5. Позивач подав відзив на касаційну скаргу у якому посилається на те, що відповідач не довів наявності факту неналежності внесених коштів позивачу та надання при укладенні договору переваг кредиторам банку. Уважає, що рішення судів відповідають вимогам матеріального і процесуального права, тому у задоволенні касаційної скарги необхідно відмовити.
Висновки суду за результатами розгляду касаційної скарги:
6. Перевіривши правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального і процесуального права, Верховний Суд дійшов висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню, з огляду на наступне.
7. Правові, фінансові та організаційні засади функціонування системи гарантування вкладів фізичних осіб, повноваження Фонду, порядок виплати Фондом відшкодування за вкладами встановлені, зокрема, Законом України від 23 лютого 2012 року №4452-VI "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб" (далі - Закон №4452-VI).
8. Частиною першою статті 3 Закону №4452-VI визначено, що Фонд є установою, що виконує спеціальні функції у сфері гарантування вкладів фізичних осіб та виведення неплатоспроможних банків з ринку.
9. Відповідно до частини 1 статті 26 Закону №4452-VI Фонд гарантує кожному вкладнику банку відшкодування коштів за його вкладом. Фонд відшкодовує кошти в розмірі вкладу, включаючи відсотки, нараховані на день початку процедури виведення Фондом банку з ринку, але не більше суми граничного розміру відшкодування коштів за вкладами, встановленого на дату прийняття такого рішення, незалежно від кількості вкладів в одному банку. Сума граничного розміру відшкодування коштів за вкладами не може бути меншою 200000 гривень. Адміністративна рада Фонду не має права приймати рішення про зменшення граничної суми відшкодування коштів за вкладами.
10. Згідно з положеннями статті 27 Закону №4452-VI уповноважена особа Фонду складає перелік вкладників та визначає розрахункові суми відшкодування коштів за вкладами за рахунок Фонду відповідно до вимог цього Закону та нормативно-правових актів Фонду станом на день отримання рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку.
Уповноважена особа Фонду протягом трьох днів з дня отримання Фондом рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку формує повний перелік вкладників, які мають право на відшкодування коштів за вкладами за рахунок Фонду, із визначенням сум, що підлягають відшкодуванню.
Уповноважена особа Фонду зазначає у переліку вкладників суму відшкодування для кожного вкладника, яка розраховується виходячи із сукупного обсягу всіх його вкладів у банку та нарахованих процентів. Нарахування процентів за вкладами припиняється з дня прийняття рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку.
Інформація про вкладника в переліку вкладників має забезпечувати його ідентифікацію відповідно до законодавства.
Протягом шести днів з дня отримання Фондом рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку виконавча дирекція Фонду затверджує реєстр вкладників для здійснення виплат відповідно до наданого уповноваженою особою Фонду переліку вкладників. Фонд публікує оголошення про відшкодування коштів вкладникам у газетах "Урядовий кур`єр" або "Голос України" та на своїй офіційній сторінці в мережі Інтернет не пізніше ніж через сім днів з дня прийняття рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку.
Уповноважена особа Фонду протягом трьох днів з дня отримання Фондом рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію формує перелік вкладників, кошти яких не підлягають відшкодуванню Фондом відповідно до частини четвертої статті 26 цього Закону.
11. Відповідно до частини першої статті 34 Закону №4452-VI Фонд розпочинає процедуру виведення неплатоспроможного банку з ринку та здійснення тимчасової адміністрації в банку на наступний робочий день після офіційного отримання рішення Національного банку України про віднесення банку до категорії неплатоспроможних.
12. Процедура виведення банку з ринку, що запроваджується Фондом стосовно неплатоспроможного банку в порядку, встановленому цим Законом, відповідно до пункту 16 частини першої статті 2 Закону №4452-VI, називається тимчасовою адміністрацією.
13. Відповідно до частини другої статті 34 Закону №4452-VI не пізніше наступного робочого дня після початку тимчасової адміністрації Фонд розміщує інформацію про запровадження тимчасової адміністрації в банку на своїй офіційній сторінці в мережі Інтернет і не пізніше ніж через 10 днів публікує її в газетах "Урядовий кур`єр" або "Голос України".
14. Частинами третьою, п`ятою цієї статті також передбачено, що виконавча дирекція Фонду не пізніше наступного робочого дня після офіційного отримання рішення Національного банку України про віднесення банку до категорії неплатоспроможних призначає з числа працівників Фонду уповноважену особу Фонду. Уповноважена особа Фонду повинна відповідати вимогам, встановленим Фондом. Рішення про призначення уповноваженої особи Фонду доводиться Фондом до головного офісу банку та до кожного відокремленого підрозділу банку негайно.
Під час тимчасової адміністрації Фонд має повне і виняткове право управляти банком відповідно до цього Закону, нормативно-правових актів Фонду та вживати дії, передбачені планом врегулювання.
15. Відповідно до частини першої статті 36 Закону №4452-VI з дня призначення уповноваженої особи Фонду призупиняються всі повноваження органів управління банку (загальних зборів, спостережної ради і правління (ради директорів) та органів контролю (ревізійної комісії та внутрішнього аудиту). Уповноважена особа Фонду від імені Фонду набуває всі повноваження органів управління банку та органів контролю з дня початку тимчасової адміністрації і до її припинення.
16. Так, судами попередніх інстанцій встановлено, що виконавчою дирекцією Фонду від 26 січня 2015 року прийнято рішення №16 "Про запровадження тимчасової адміністрації в АТ "ІМЕКСБАНК", згідно з яким в Банку з 27 січня 2015 року запроваджено тимчасову адміністрацію. Водночас, правочин щодо приєднання до публічного договору №1 банківського вкладу (депозиту) укладено 16 січня 2015 року, тобто до дати запровадження тимчасової адміністрації в банку та віднесення його до категорії неплатоспроможних.
17. Закон №4452-VI визначає порядок складання уповноваженою особою Фонду переліку вкладників, які мають право на відшкодування коштів за банківськими вкладами, а також підстави та умови, за наявності яких відшкодування коштів за банківським вкладом фізичним особам за рахунок коштів Фонду не здійснюється.
18. Верховний Суд звертає увагу, що складання переліку вкладників, які мають право на відшкодування коштів за вкладами за рахунок Фонду, із визначенням сум, що підлягають відшкодуванню, відноситься виключно до повноважень уповноваженої особи Фонду. Виконавчою дирекцією Фонду затверджується реєстр вкладників відповідно до отриманого Переліку вкладників.
19. Відповідно до пункту 2 розділу IV Положення про порядок відшкодування Фондом гарантування вкладів фізичних осіб коштів за вкладами, затвердженого Рішенням виконавчої дирекції Фонду гарантування вкладів фізичних осіб від 9 серпня 2012 року №14 (далі - Положення №14; у редакції, чинній на момент виникнення спірних відносин;), Фонд складає на підставі Переліку загальний Реєстр вкладників, які мають право на відшкодування коштів за вкладами за рахунок Фонду (з урахуванням обмежень, визначених уповноваженою особою Фонду відповідно до частини другої статті 38 Закону), за формою, наведеною у додатку 11 до цього Положення (далі - Загальний Реєстр).
20. Системний аналіз наведених правових норм дає підстави дійти до висновку про те, що процедура визначення вкладників, які мають право на відшкодування коштів за вкладами, включає наступні етапи: 1) складення уповноваженою особою Фонду переліку вкладників та визначення розрахункових сум відшкодування коштів за вкладами за рахунок Фонду; 2) передача уповноваженою особою Фонду сформованого переліку вкладників до Фонду; 3) складення Фондом на підставі отриманого переліку вкладників Загального Реєстру; 4) затвердження виконавчою дирекцією Фонду Загального реєстру.
21. При цьому уповноважена особа може надавати Фонду протягом процедури ліквідації додаткову інформацію про вкладників, зокрема, щодо збільшення кількості вкладників, яким необхідно здійснити виплати відшкодування (пункт 5 розділу ІІІ Положення № 14).
22. Як встановлено судами попередніх інстанцій, уповноваженою особою Фонду на ліквідацію ПАТ "ІМЕКСБАНК" передано до Фонду перелік вкладників, які мають право на відшкодування коштів за вкладами за рахунок Фонду, до якого включено позивача.
23. Отже, беручи до уваги включення уповноваженою особою Фонду на ліквідацію ПАТ "ІМЕКСБАНК" позивача до переліку вкладників, які мають право на відшкодування суми вкладу за рахунок Фонду, шляхом внесення змін та подано вказану інформацію до Фонду, Верховний Суд погоджується з висновком судів попередніх інстанцій, що незатвердження на їх підставі змін до Загального реєстру вкладників Фондом є протиправною бездіяльністю, яка порушує права позивача на отримання гарантованої суми відшкодування за рахунок Фонду.
24. Аналогічна правова позиція висловлена Верховним Судом у постановах від 22 січня, 24 квітня, 25 вересня, 24 жовтня 2019 року (справи №№815/1925/17, 815/1857/16, 815/1995/16, 815/2564/16, відповідно).
25. Ураховуючи наведене, Верховний Суд не встановив неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судами першої та апеляційної інстанцій оскаржуваних рішень і погоджується з їх висновками у справі, якими доводи скаржника відхилено.
Керуючись пунктом 2 Прикінцевих та перехідних положень Закону України від 15 січня 2020 року №460-IX "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ", статтями 341, 343, 349, 350, 355, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, Суд -