1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

31 серпня 2021 року

м. Київ

справа №815/5556/17

адміністративне провадження № К/9901/60546/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Стрелець Т.Г.,

суддів: Стеценка С.Г., Тацій Л.В.,

розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу №815/5556/17

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Новий Район 1" до Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області про визнання протиправними та скасування рішень, наказів, приписів, постанов, визнання неправомірними дій, провадження по якій відкрито

за касаційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю "Новий Район 1" на постанову Одеського апеляційного адміністративного суду від 26 липня 2018 року (колегія суддів у складі головуючого судді - Димерлія О.О., суддів: Єщенка О.В., Бітова А.І.),

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. 27 жовтня 2017 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Новий Район 1" (далі - ТОВ "Новий Район 1) звернулось до суду з адміністративним позовом до Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області (далі - Департамент ДАБІ в Одеській області), в якому просив:

1.1. визнати протиправною та скасувати постанову Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області від 11 серпня 2017 за № 131/1015-05/1-7305, № 132/1015-05/1-7305, № 133/1015-05/1-7305, № 134/1015-05/1-7305 про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності;

1.2. визнати протиправною та скасувати постанову відповідача за № 160/1015-05/1-8871 про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 27 вересня 2017;

1.3. визнати протиправним та скасувати рішення Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області від 26 жовтня 2017 про скасування містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки № К-102 від 13 грудня 2016;

1.4. визнати протиправним та скасувати наказ відповідача за № 66 від 31 жовтня 2017 про скасування реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт за №ОД 083171571035 від 06 червня 2017;

1.5. визнати протиправним та скасувати рішення за № 62 від 31 жовтня 2017 ДАБІ про скасування реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт за №ОД 083171571035 від 06 червня 2017;

1.6. визнати неправомірними дії відповідача зі складання Припису про зупинення підготовчих та будівельних робіт від 08 листопада 2017 та скасувати його.

2. Позовна заява мотивована тим, що відповідачем складено постанови про притягнення позивача до адміністративної відповідальності без проведення перевірки об`єкту будівництва за його місцезнаходженням.

Позивач вказав, що в порушення вимог чинного законодавства України відповідачем не повідомлено позивача про підстави проведення позапланового заходу та відображено в акті перевірки інформацію, яка не відповідає дійсності.

Короткий зміст рішення суду І інстанції

3. Постановою Одеським окружним адміністративним судом 08 грудня 2017 року позовні вимоги задоволено.

Визнано протиправним та скасовано постанову ДАБІ про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності № 131/1015-05/1-7305, № 132/1015-05/1-7305, № 133/1015-05/1-7305, № 134/1015-05/1-7305 від 11 серпня 2017, № 160/1015-05/1-8871 від 27 вересня 2017.

Визнано протиправним та скасовано рішення відповідача від 26 жовтня 2017 про скасування містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки № К-102 від 13 грудня 2016.

Визнано протиправними та скасовано накази ДАБІ №62, № 66 від 31 жовтня 2017 про скасування реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт.

Визнано протиправними дії відповідача щодо складання припису про зупинення підготовчих та будівельних робіт від 08 листопада 2017.

Визнано протиправними та скасовано припис ДАБІ про зупинення підготовчих та будівельних робіт від 08 листопада 2017.

4. Рішення суду першої інстанції мотивоване тим, що відповідачем при проведенні перевірки порушено вимоги Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності". Жодних документів, складених за результатом проведених перевірок позивачем не отримано.

Короткий зміст рішення суду апеляційної інстанції

5. Поставою Одеського апеляційного адміністративного суду від 26 липня 2018 року скасовано постанову Одеського окружного адміністративного суду 08 грудня 2017 року та прийнято нову. У задоволенні позову відмовлено.

6. Рішення апеляційного суду мотивоване тим, що оскаржувані рішення відповідача прийняті на підставі, у межах повноважень та у спосіб, визначений чинним законодавством.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

7. Не погоджуючись з рішенням суду апеляційної інстанції, ТОВ "Новий Район 1" звернулося до Верховного Суду із касаційною скаргою, в якій просить його скасувати та залишити в силі рішення суду першої інстанції.

8. Касаційна скарга аргументована тим, що суд апеляційної інстанції не надав належної правової оцінки доводам позивача не обґрунтував підстав неврахування наданих ним доказів.

Касатор вказує, що відповідачем було допущено ряд порушень процедури проведення перевірки та фіксації її результатів.

Позивач наголошує, що жодних будівельних робіт, в тому числі, із риття котловану ним проводилось. ТОВ "Новий Район 1" мало намір виконувати будівельні роботи та з цією метою намагалося отримати відповідні дозвільні документи.

9. Верховний Суд ухвалою від 07 вересня 2018 року відкрив провадження у справі за вказаною касаційною скаргою.

10. Відповідач надав відзив на касаційну скаргу, в якому просив залишити її без задоволення, а рішення суду апеляційної інстанції - без змін.

ОБСТАВИНИ СПРАВИ

11. Товариство є замовником підрядних робіт з будівництва групи п`ятиповерхових багатоквартирних житлових будинків, що розташовані за адресою: Одеська область, Лиманський район, Крижанівська сільська рада, с. Крижанівка, масив 41, ділянка " 604" та " 605".

12. Право користування позивача земельними ділянками за вказаною адресою здійснюється за договорами суперфіції: від 01 липня 2015, зареєстровано в реєстрі за № 1073, кадастровий номер 5122783200:01:002:0403; від 01 липня 2016, зареєстровано в реєстрі за № 1074, кадастровий номер 5122783200:01:002:2041; від 04 лютого 2016, зареєстровано в реєстрі за № 146, кадастровий номер 5122783200:01:002:2042.

13. 13 грудня 2016 Відділом містобудування та архітектури Комінтернівської районної державної адміністрації Одеської області Товариству за №К-102 були видані Містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки за адресою: Одеська область, Лиманський район, с. Крижанівка, земельні ділянки з кадастровими номерами: 5122783200:01:002:0403, 5122783200:01:002:2041, 5122783200:01:002:2042.

14. 06 червня 2017 ДАБІ було зареєстровано Декларацію про початок виконання будівельних робіт № ОД 083171571035.

15. Заступником директора Департаменту ДАБІ в Одеській області 23 червня 2017 видано наказ № 151 П про проведення позапланової перевірки на об`єкті будівництва з питань: дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності під час виконання ТОВ "Новий Район 1" будівельних робіт за адресою: Одеська область, Лиманський район, с. Крижанівка, кадастровий номер земельних ділянок: 5122783200:01:002:2041, 5122783200:01:002:2042. Підставою для проведення перевірки стала службова записка щодо виявлення факту самочинного будівництва під час здійснення моніторингу території Лиманського району.

16. На виконання зазначеного вище наказу відповідачем 23 червня 2017 видано направлення за № 911 для проведення позапланового заходу. В направленні зазначено строки його дії, а саме : з 24 липня до 29 липня 2017.

17. З 9.00 години 24 липня 2017 по 16.30 годин 28 липня 2017 ДАБІ було проведено позапланову перевірку дотримання ТОВ "Новий Район 1" - суб`єктом містобудування на об`єкті вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил.

18. За результатами перевірки складено акт № 911 де, серед іншого, зазначено про участь у проведенні перевірки ОСОБА_1, яка відмовилася від підпису про отримання примірника акту перевірки.

19. Під час проведення перевірки виявлено наступні порушення:

- Товариством виконувалися будівельні роботи без належним чином отриманого дозволу на виконання будівельних робіт, що є порушенням ч.1 ст. 37 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності";

- не було здійснено авторського нагляду, чим порушено вимоги: ст. 7 Закону України "Про архітектурну діяльність", постанови Кабінету Міністрів України від 11 липня 2007 "Про авторський та технічний нагляд будівництва об`єкта архітектури";

- не було здійснено технічного забезпечення, чим порушено вимоги: ст. 9 Закону України "Про архітектурну діяльність", постанови Кабінету Міністрів України від 11 липня 2007 "Про авторський та технічний нагляд будівництва об`єкта архітектури";

- порушено п.8.2 ДБН 3.145:2016 "Організація будівельного виробництва".

20. З цих підстав 28 липня 2017 ДАБІ складено припис про зупинення підготовчих та будівельних робіт та протоколи про правопорушення у сфері містобудівної діяльності про виявлення порушень, відповідальність за які передбачена п. 8 ч. 3 ст.2, п. 5 ч. 2 ст.5, п. 6 ч. 2 ст.2, п. 3 ч. 2 ст. 2 Закону України "Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності".

21. У протоколах зазначено, що розгляд справ про адміністративне призначено на 11 серпня 2017 о 15:00 год., 15:15 год. та 15:20 год. в приміщенні Департаменту ДАБІ в Одеській області.

22. 11 серпня 2017 року за результатами розгляду матеріалів справ про адміністративне правопорушення у сфері містобудівної діяльності, а саме: акту перевірки від 28 липня 2017, припису від 28 липня 2017 відповідачем прийнято:

- постанову № 131/1015-05/1-7305, якою ТОВ "Новий Район 1" визнано винним у вчиненні правопорушення, передбаченого п. 3 ч. 2 ст. 2 Закону України "Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності" (виконання позивачем будівельних робіт без належним чином отриманого дозволу на виконання будівельних робіт) та накладено штраф у сумі 623 080 грн.;

- постанову № 132/1015-05/1-7305, якою ТОВ "Новий Район 1" визнано винним у вчиненні правопорушення (не забезпечення авторського нагляду), передбаченого п. 6 ч. 2 ст. 2 Закону України "Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності" та накладено штраф у сумі 84 200 грн.;

- постанову № 133/1015-05/1-7305, якою ТОВ "Новий Район 1" визнано винним у вчиненні правопорушення, передбаченого п. 5 ч. 2 ст. 2 Закону України "Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності" (не забезпечення позивачем здійснення технічного нагляду) та накладено штраф у сумі 75780 грн.;

- постанову № 134/1015-05/1-7305, якою ТОВ "Новий Район 1" визнано винним у вчиненні правопорушення, передбаченого п. 8 ч. 3 ст. 2 Закону України "Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності" встановлено порушення позивачем п. 8.2 ДБН А.3.1-5:2016 "Організація будівельного виробництва" та накладено штраф у сумі 75780 грн.

23. Заступником директора Департаменту ДАБІ в Одеській області 06 вересня 2017 видано наказ № 151 П про проведення позапланової перевірки на об`єкті будівництва: виконання будівельних робіт за адресою: Одеська область, Лиманський район, с. Крижанівка, кадастровий номер земельної ділянки: 5122783200:01:002:2041, 5122783200:01:002:2042.

Цього ж дня, ДАБІ видано направлення для проведення позапланового заходу № 1218. Строк дії направлення встановлено з 06 вересня до 12 вересня 2017.

24. 12 вересня 2017 відповідачем у присутності представника Товариства за довіреністю ОСОБА_1,було проведено позапланову перевірку дотримання суб`єктами містобудування вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил на об`єкті за адресою: Одеська область, Лиманський район, с. Крижанівка, кадастровий номер земельної ділянки: 5122783200:01:002:2041, 5122783200:01:002:2042, замовник - ТОВ "Новий район 1", за результатом якої складено акт № 1218. Від підписання акту ОСОБА_1 відмовилася, про що є запис (т1, а.с. 21). Серед іншого, в акті зазначено: "…ТОВ "Новий район 1" вимоги припису від 28 липня 2017 не виконало, чим порушено ст. 41 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності".

25. Посадовою особою ДАБІ 12 вересня 2017 складено припис про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів та протокол про правопорушення у сфері містобудівної діяльності де зазначено про необхідність усунути виявлені порушення, відповідальність за які передбачена п. 1 ч. 6 ст. 2 Закону України "Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності".

У цих документах також вказано про розгляд справ про адміністративне правопорушення, а саме, на 15:00 год. 27 вересня 2017 в приміщенні Департаменту ДАБІ в Одеській області.

26. 27 вересня 2017 посадовою особою Департаменту ДАБІ в Одеській області за результатом розгляду матеріалів справ: акту перевірки від 12 вересня 2017, припису, протоколу про правопорушення у сфері містобудівної діяльності за тією ж датою, винесено постанову № 160/1015-05/1-8871.

ТОВ "Новий Район 1" визнано винним у вчиненні правопорушення, передбаченого п. 1 ч. 6 ст. 2 Закону України "Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності"(не виконання позивачем вимог припису від 28 липня 2017) та накладено штраф у сумі 84 200 грн.

27. 18 жовтня 2017 першим заступником ДАБІ України видано наказ № 1612 про проведення позапланової перевірки з питань дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил під час провадження відділом архітектури та містобудування Лиманської районної державної адміністрації містобудівної діяльності, а саме: надання 13 грудня 2016 містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки № К-102. На виконання згаданого наказу 18 жовтня 2017 ДАБІ України видано направлення на проведення позапланової перевірки № 1436. В направленні встановлено термін проведення перевірки - з 20 жовтня по 26 жовтня 2017.

28. 26 жовтня 2017 відповідачем було проведено позапланову перевірку дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил під час провадження відділом архітектури та містобудування Лиманської районної державної адміністрації містобудівної діяльності, а саме: надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 13 грудня 2016 № К-102.

За результатом перевірки складено акт. В акті зазначено, що У пункті 7 розділу "Загальні дані" виданих містобудівних умовах та обмеженнях забудови земельної ділянки цільове призначення земельної ділянки зазначено: В.02.02 для колективного житлового будівництва, категорія земель - землі житлової та громадської забудови, вид використання - для будівництва житлових будинків і споруд для їх обслуговування. Відповідно до генерального плану (лист 4 містобудівного розрахунку, розробленому ДП "Державний науково-дослідний та проектно-вишукувальний інститут "Нііпроектреконструкція" Одеський філіал), 4 - секційний житловий будинок, що проектується, має бути розміщений на земельній ділянці із кадастровим номером 5122783200:01:002:0403. Згідно до п.1 Договору про встановлення права користування земельною ділянкою для забудови (суперфіцію), власник надає в користування, суперфіціарій приймає в користування земельну ділянку, площею 0,304 га. (земельна ділянка 604) кадастровий номер 5122783200:01:002:0403, цивільне призначення: для будівництва та обслуговування будівель закладів освіти, вид використання: для будівництва та обслуговування об`єктів соціально-культурного призначення (освіти-дитячого садка). Також, відповідно до публічної кадастрової карти України, цільове призначення наведеної вище земельної ділянки - для будівництва та обслуговування будівель закладів освіти.

На підставі викладеного відповідач дійшов висновку, що наміри забудови (будівництво 5-поверхового 4-секційного багатоквартирного житлового будинку з вбудованими приміщеннями інфраструктури в цокольному поверсі) не відповідають цільовому призначенню земельної ділянки (для будівництва та обслуговування будівель закладів освіти), що є порушенням п.2 абз. 2 ст. 24 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" (редакція від 26 листопада 2016).

У п. 10 розділу "Загальні дані" виданих містобудівних умов та обмежень Основні техніко-економічні показники об`єкта будівництва, площа забудови зазначена 1327,0 м.кв. Однак, відповідно до детального плану території - проект внесення змін до детального плану території села Крижанівка, Крижанівської сільської ради Комінтернівського району Одеської області в межах кварталу 3-1, затвердженої рішенням сесії Крижанівської сільської ради за №1178-VIвід 14 липня 2015, площа забудови 5-поверхового, 4-секційного житлового будинку складає 1115,0 м. кв.

Отже, площа забудови земельної ділянки, наведена у виданих містобудівних умовах та обмеженнях, не відповідає положенням детального плану території населеного пункту.

29. На підставі зафіксованих вище правопорушень, 26 жовтня 2017 ДАБІ винесено рішення про скасування містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки № К-102 від 13 грудня 2016.

30. 31 жовтня 2017 ДАБІ прийнято рішення № 62, яким скасовано реєстрацію декларації про початок виконання будівельних робіт від 06 червня 2016 за №ОД 083171571035.

Наказом № 66 від 31 жовтня 2017 скасовано реєстрацію декларації про початок виконання будівельних робіт, зареєстрованої 06 червня 2017 за № ОД 083171571035, замовник - ТОВ "Новий Район 1".

31. 08 листопада 2017 відповідачем було проведено позапланову перевірку дотримання суб`єктами містобудування вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил на об`єкті за адресою: Одеська область, Лиманський район, с. Крижанівка, кадастровий номер земельної ділянки: 5122783200:01:002:2041, 5122783200:01:002:2042, замовник - ТОВ "Новий район 1".

32. За результатами перевірки 08 листопада 2017 складено акт № 1288 та припис про зупинення підготовчих та будівельних робіт з терміном його виконання до 08 грудня 2017.


................
Перейти до повного тексту