1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

30 серпня 2021 року

м. Київ

справа № 520/8675/18

адміністративне провадження № К/9901/9694/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Стародуба О.П.,

суддів - Коваленко Н.В., Кравчука В.М.,

розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу ОСОБА_1 на постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 14.03.2019 (судді - Перцова Т.С., Чалий І.С., Жигилій С.П.) у справі за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії,

в с т а н о в и в :

У жовтні 2018 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом, в якому, з урахуванням уточнень позовних вимог (а.с. 52 - 55) просив:

визнати дії відповідача, які полягають у зменшенні розміру його пенсії за рахунок виплати лише 50% суми пенсії, визначеного станом на 01.03.2018 з 01.01.2018 протиправними та такими що порушують його права, як людини;

зобов`язати відповідача перерахувати та виплачувати йому пенсію у розмірі з урахуванням 100% суми пенсії, визначеного станом на 01.03.2018 з 01.01.2018, здійснити виплату йому суми недоплаченої частини основного розміру пенсії, з 01.01.2018 однією сумою.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що позивач отримує пенсію за вислугу років відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".

З 01.01.2018 позивачу перераховано розмір пенсії на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 №704 за вислугу років, виходячи з 50% суми пенсії. (а.с. 14)

Вважаючи вказані дії відповідачів протиправними, позивач звернувся до суду з цим позовом.

В обґрунтування позовних вимог посилався на те, що йому призначена пенсія за вислугою років відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", як особі, звільненій з військової служби. У зв`язку зі змінами в законодавстві він набув право на перерахунок пенсії, проте відповідачем протиправно перераховано розмір його пенсії з 01.01.2018, виходячи з 50% суми пенсії.

Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 15.11.2018 позов задоволено частково.

Визнано протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області, які полягають у зменшенні розміру пенсії позивача за рахунок виплати лише 50% суми пенсії, визначеного станом на 01.03.2018 з 01.01.2018.

Зобов`язано Головне управління Пенсійного Фонду України в Харківській області перерахувати та виплачувати позивачу пенсію у розмірі з урахуванням 100% суми пенсії, визначеного станом на 01.03.2018 з 01.01.2018, здійснивши виплату позивачу суму недоплаченої частини основного розміру пенсії з 01.01.2018.

В задоволенні позову в іншій частині позовних вимог відмовлено.

Постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 14.03.2019 рішення суду першої інстанції скасовано в частині задоволення позовних вимог та в задоволенні позовних вимог в цій частині відмовлено.

Ухвалюючи рішення про задоволення позовних вимог частково, суд першої інстанції, виходив з того, що збільшення грошового забезпечення військовослужбовців, є безумовною підставою для перерахунку пенсії позивача, як колишнього військовослужбовця на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 №704. При цьому суд виходив з того, що право позивача на отримання перерахованого розміру пенсії за період з 01.01.2018, з урахуванням вже сплачених сум, має визначатися та визначається безпосередньо Законом №2262-ХІІ, отже підпадає під дію ст. 1 Першого протоколу до Конвенції "Захист прав власності" і що відповідні суми доплати до пенсії за результатом проведення перерахунку слід вважати "майном" у значенні цього положення, оскільки позивач отримав право на вказані суми виплат, яке до прийняття постанови Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 №103 було передбачено Законом №2262-ХІІ, а тому невиплата вказаних сум є втручанням у право позивача на мирне володіння майном.

Крім того, суд виходи з того, що позивач отримав право на перерахунок пенсії відповідно до Закону у січні 2018, а постанова Кабінету Міністрів України №103, яка фактично звужує його право на отримання розміру перерахованої пенсії за 2018 - 2019 роки, без внесення змін до відповідного Закону, прийнята 21.02.2018 та набрала чинності 24.02.2018.

Скасовуючи постанову суду першої інстанції та приймаючи нову постанову про відмову в задоволенні позову, суд апеляційної інстанції виходив з того, що відповідач, виплачуючи 50% суми пенсії позивача, перерахованої з 01.01.2018 згідно з постановами Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 №103 та від 30.08.2017 №704, діяв у відповідності до пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України №103 та не порушив вимог частини 4 статті 63 Закону №2262-ХІІ.

При цьому суд виходив з того, що постанова №103 на час вчинення спірних правовідносин була чинною, не була визнана неконституційною та підлягала застосуванню до спірних правовідносин. Постанова Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 №103 набрала чинності раніше - 24.02.2018, тобто, до моменту набрання чинності постановою Кабінету Міністрів України №704 від 30.08.2017 Кабінет Міністрів України встановив правила виплати перерахованої пенсії. При цьому, станом на 01.01.2018 частина 4 статті 63 Закону №2262-ХІІ діяла в новій редакції, згідно з якою перерахунок пенсії пов`язувався з прийняттям Кабінетом Міністрів України постанови щодо умов та порядку перерахунку пенсії, а без прийняття такої постанови перерахунок пенсії був би неможливим.

З ухваленим у справі рішенням суду апеляційної інстанції не погодився позивач, звернувся до суду з касаційною скаргою, в якій, посилаючись на порушення судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, просив скасувати постанову суду апеляційної інстанції та залишити в силі рішення суду першої інстанції.

В обґрунтування касаційної скарги посилається на те, що постанова Кабінету Міністрів України №103 не змінює регулювання правовідносин з приводу перерахунку пенсії, а лише визначає порядок виплати перерахованих пенсій. Крім того, питання строків виплати доплат до пенсії за результатами проведеного перерахунку, а також розмірів такої доплати не охоплюється поняттям "порядок проведення перерахунку пенсії". Звертає увагу на те, що він мав "законні сподівання" отримувати пенсію у збільшеному розмірі після перерахунку її розміру, отже, обмеження щодо строків та розмірів виплати сум доплати до пенсії за 2018 - 2019 роки, передбачені постановою №103, не можуть бути застосовані. Вважає, що постанова Кабінету Міністрів України №103 суперечить Закону №2262-ХІІ та Конституції України, є протиправною та такою, що не відповідає правовим актам вищої юридичної сили.

У відзиві на касаційну скаргу відповідач просить залишити її без задоволення, а постанову суду апеляційної інстанції - без змін.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши на підставі встановлених фактичних обставин справи правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права суд приходить до висновку, що касаційна скарга підлягає задоволенню з наступних мотивів та передбачених законом підстав.

Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до частини 4 статті 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб" №2262-ХІІ (в редакції чинній на момент призначення пенсії) усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку зі зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством. Перерахунок пенсій здійснюється на момент виникнення права на перерахунок пенсій і провадиться у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, у строки, передбачені частиною другою статті 51 цього Закону. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим зі служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.

Законом України від 06.12.2016 №1774-VIII "Про внесення змін до деяких за

................
Перейти до повного тексту