1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

20 серпня 2021 рокуl

м. Київ

справа №809/1565/17

провадження № К/9901/52056/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Коваленко Н.В., суддів: Мороз Л.Л., Шарапи В.М., розглянувши у порядку письмового провадження справу за позовом Державної служби геології та надр України до Приватного підприємства "Надра" про припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 23 січня 2007 року № 4202, за касаційною скаргою Державної служби геології та надр України на рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду у складі судді Беньківської Н.В. від 24 січня 2018 року та постанову Львівського апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Затолочного В.С., Матковської З.М., Шавеля Р.М. від 26 квітня 2018 року,

УСТАНОВИВ:

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. Державна служба геології та надр України звернулась до суду з позовом до Приватного підприємства "Надра" про припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 23 січня 2007 року № 4202, у якому просила:

- припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 4202 від 23 січня 2007 року виданого Приватному підприємству "Надра".

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

2. Рішенням Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 24 січня 2018 року, залишеним без змін постановою Львівського апеляційного адміністративного суду від 26 квітня 2018 року, у задоволенні позовних вимог Державній службі геології та надр України було відмовлено.

3. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції, із яким погодився суд апеляційної інстанції, виходив із того, що на виконання приписів законодавства та взятих на себе зобов`язань ПП "Надра" в установленому порядку підготувало та подало звіти про рух запасів за 2015 рік та 2016 рік, про що свідчать копії звітних балансів запасів корисних копалин, копії яких наявні в матеріалах справи, а тому твердження позивача про відсутність щорічного звіту про рух запасів за 2015 рік є безпідставним та не узгоджується з матеріалами справи.

4. 29 листопада 2017 року відповідачем укладено договір № 459 з Державною комісією України по запасах корисних копалин на державну експертизу повторної геолого-економічної оцінки (ГЕО) запасів піску Луковищецького родовища у Рогатинському районі Івано-Франківської області, термін виконання якої - три місяці. У зв`язку з укладенням вказаного договору відповідачем проведено розрахунок вартості робіт, отримано рахунок-фактуру від 29 листопада 2017 року на оплату державної експертизи оцінки запасів корисних копалин на суму 101 725,57 грн копії матеріалів надіслано до ДКЗ України.

5. На час звернення позивачем до суду із позовною заявою та розгляду справи, відповідачем ужито заходів щодо проведення повторної державної експертизи та оцінки запасів родовища корисних копалин та усунуто порушення законодавства в частині подання щорічної звітності про рух запасів.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

6. Не погоджуючись із рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального права та порушення норм процесуального права, Державна служба геології та надр України звернулась із касаційною скаргою, у якій просить скасувати рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 24 січня 2018 року та постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 26 квітня 2018 року та ухвалити нову постанову, якою задовольнити позовні вимоги.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, УСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

7. Судами попередніх інстанцій установлено, що ПП "Надра" надано спеціальний дозвіл користування надрами № 4202 від 23 січня 2007 року з метою видобування піску придатного в якості сировини для виготовлення штукатурних розчинів та для застосування в дорожньому будівництві, благоустрою, рекультивації та планування територій на об`єкті надрокористування - Луковищецькому родовищі (Рогатинський район, Івано-Франківська область).

Невід`ємною частиною спеціального дозволу на користування надрами № 4202 від 23 січня 2007 року є Угода від 05 червня 2007 року про умови користування надрами з метою промислової розробки Луковищецького родовища будівельного піску.

8. Пунктом 13.2 Угоди передбачено, що відповідач зобов`язаний в установленому порядку подавати до ДНВП "Геоінформ України" щорічні звіти про рух запасів відповідно до форм державної звітності.

9. Листом від 26 квітня 2016 року № 02/302-1493 Державне науково-виробниче підприємство "Державний інформаційний геологічний фонд України" повідомило позивача, що відповідачем не подано інформації щодо руху запасів корисних копалин за 2015 рік.

10. 16 серпня 2016 року Державною службою геології та надр України прийнято наказ № 255 щодо зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами за № 4202 від 23 січня 2007 року та встановлено тридцятиденний термін для усунення порушення.

11. У зв`язку зі встановленням порушення відповідачем вимог пункту 25 Положення про порядок проведення державної експертизи та оцінки запасів корисних копалин в частині непроведення повторної державної експертизи, наказами Держгеонадра України від 01 вересня 2016 року № 287, від 30 грудня 2016 року № 505 встановлено терміни для усунення вказаного порушення законодавства - надано термін для усунення порушень до 01 лютого 2017 року.

12. Наказом Державної служби геології та надр України від 11 січня 2017 року № 6 внесено зміни до наказу № 255 від 16 серпня 2016 року у частині заміни підстав для зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами та зазначено підставою зупинення спеціального дозволу № 4202 від 23 січня 2007 року підпункт 1 пункту 22 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами з підстав порушення статті 24 Кодексу України про надра, пункту 25 Положення про порядок проведення державної експертизи та оцінки запасів корисних копалин та надано 30 календарних днів для усунення порушень.

13. Державною службою геології та надр України на адресу ПП "Надра" направлено лист-запит від 13 травня 2017 року, у якому зазначено про необхідність висловлення у 15-денний строк позиції (згоди/незгоди) щодо припинення права користування надрами згідно спеціального дозволу № 4202 від 23 січня 2007 року, який згідно з копією повідомлення про вручення рекомендованого відправлення отриманий відповідачем 23 травня 2017 року.

14. Згідно пояснень позивача, викладених в позовній заяві, відповіді на лист-запит Державною службою геології та надр України від ПП "Надра" отримано не було.

15. У зв`язку із порушенням, на думку Державної служби геології та надр України, ПП "Надра" Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами та відсутністю згоди щодо припинення права користування надрами згідно спеціального дозволу № 4202 від 23 січня 2007 року, Державна служба геології та надр України звернулась до суду з позовом.

ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

16. Касаційна скарга обґрунтована тим, що Державне науково-виробниче підприємство "Державний інформаційний геологічний фонд України" листом від 26 квітня 2016 року № 02/302-1493 повідомило позивача, що інформація, у тому числі, від надрокористувача ПП "Надра" щодо руху запасів не надходила.

17. Тобто надрокористувач (ПП "Надра") порушив умови Угоди, які зобов`язаний виконувати у встановленому порядку.

18. На підставі виявленого порушення Державною службою геології та надр України винесено наказ від 16 серпня 2016 року № 255 щодо зупинення дії спеціального дозволу на користування кадрами, та встановлено термін для усунення порушень законодавства про надра з боку відповідача - 30 календарних днів.

19. Також, у зв`язку з порушенням відповідачем вимоги пункту 25 Положення про порядок проведення державної експертизи та оцінки запасів корисних копалин, наказом Держгеонадр України № 287 від 01 вересня 2016 року, відповідачу надавалось 30 календарних днів для проведення повторної державної експертизи.

У зв`язку з неусуненням відповідачем порушень у вказаний термін, Державною службою геології та надр України, наказом від 30 грудня 2016 року № 505 установлено відповідачу додатковий термін до 01 лютого 2017 року для усунення порушень.

20. У встановлений термін ПП "Надра" не усунуло порушення.

21. Оскільки неподання звітності передбаченою Угодою та непроведення повторної державної експертизи та оцінки запасів родовищ корисних копалин, є порушенням вимог передбачених спеціальним дозволом та законами України, наявні підстави для анулювання Дозволу, згідно із статтею 26 Кодексу України про надра та пункту 23 Порядку № 615.

22. ПП "Надра" подано відзив на касаційну скаргу Державної служби геології та надр України на рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 24 січня 2018 року та постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 26 квітня 2018 року, у якому воно просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а оскаржувані рішення - без змін.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

23. Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

24. Частиною першою статті 19 Кодексу України про надра установлено, що надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр.

25. Правові та організаційні засади функціонування дозвільної системи у сфері господарської діяльності, встановлення порядку діяльності дозвільних органів, уповноважених видавати документи дозвільного характеру, та державних адміністраторів визначає Закон України "Про довільну систему у сфері господарської діяльності".

26. Згідно із частиною першою статті 4-1 Закону України "Про довільну систему у сфері господарської діяльності" порядок видачі документів дозвільного характеру або відмови в їх видачі, переоформлення, видачі дублікатів, анулювання центральними органами виконавчої влади, їх територіальними органами встановлюється Кабінетом Міністрів України за поданням відповідного дозвільного органу, погодженим з уповноваженим органом, якщо інше не передбачено міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України.

27. Таким центральним органом виконавчої влади відповідно до Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2015 року № 1174 є Держгеонадра.

28. Пунктом 9 Положення про Державну службу геології та надр України також визначено, що Держгеонадра у межах повноважень, передбачених законом, на основі і на виконання Конституції та законів України, актів Президента України і постанов Верховної Ради України, прийнятих відповідно до Конституції та законів України, актів Кабінету Міністрів України і наказів Мінприроди видає накази організаційно-розпорядчого характеру, організовує та контролює їх виконання.

29. На виконання вимог, зокрема, статті 16 Кодексу України про надра постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 року № 615 було затверджено Порядок надання спеціальних дозволів на користування надрами (далі - Порядок № 615), який регулює питання надання спеціальних дозволів на користування надрами (далі - дозволи) у межах території України, її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони, а також визначає процедуру продовження строку дії, переоформлення, видачі дубліката, зупинення дії чи анулювання дозволу та внесення до нього змін.

30. Частиною 2 статті 24 Кодексу України про надра передбачено, що користувачі надр зобов`язані:

1) використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано;

2) забезпечувати повноту геологічного вивчення, раціональне, комплексне використання та охорону надр;

3) забезпечувати безпеку людей, майна та навколишнього природного середовища;

4) приводити земельні ділянки, порушені при користуванні надрами, в стан, придатний для подальшого їх використання у суспільному виробництві;

4-1) надавати та оприлюднювати інформацію про загальнодержавні та місцеві податки і збори, інші платежі, а також про виробничу (господарську) діяльність, необхідну для забезпечення прозорості у видобувних галузях, відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України;

5) виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції.

31. За змістом частин першої-третьої статті 26 Кодексу України про надра право користування надрами припиняється у разі:

1) якщо відпала потреба у користуванні надрами;

2) закінчення встановленого строку користування надрами;

3) припинення діяльності користувачів надр, яким їх було надано у користування;

4) користування надрами з застосуванням методів і способів, що негативно впливають на стан надр, призводять до забруднення навколишнього природного середовища або шкідливих наслідків для здоров`я населення;

5) використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр;

6) якщо користувач без поважних причин протягом двох років, а для нафтогазоперспективних площ та родовищ нафти та газу - 180 календарних днів не приступив до користування надрами;

7) вилучення у встановленому законодавством порядку наданої у користування ділянки надр.

Право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів, - у судовому порядку. При цьому питання про припинення права користування земельною ділянкою вирішується у встановленому земельним законодавством порядку.

32. Відповідно до пункту 23 Порядку № 615 право користування надрами припиняється з підстав та у порядку, передбаченому Кодексом України про надра та Законом України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності".

33. Згідно із положеннями частини сьомої статті 4-1 Закону України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності" дозвільний орган, що видав документ дозвільного характеру, може звернутися до адміністративного суду з позовом про застосування заходу реагування у виді анулювання документа дозвільного характеру за наявності хоча б однієї з таких підстав: 1) встановлення факту надання в заяві про видачу документа дозвільного характеру та документах, що додаються до неї, недостовірної інформації; 2) здійснення суб`єктом господарювання певних дій щодо провадження господарської діяльності або видів господарської діяльності, на які отримано документ дозвільного характеру, з порушенням вимог законодавства, щодо яких дозвільний орган видавав припис про їх усунення із наданням достатнього часу для їх усунення.

34. Пунктом 22 Порядку № 615 установлено, що дія дозволу може бути зупинена органом з питань надання дозволу безпосередньо або за поданням центральних органів виконавчої влади, що реалізують державну політику у сфері здійснення державного гірничого нагляду, епідеміологічного нагляду (спостереження), державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, органів місцевого самоврядування, органів державної фіскальної служби у передбачених тим же пунктом випадках.


................
Перейти до повного тексту