1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

19 серпня 2021 року

м. Київ

справа №824/717/18-а

адміністративне провадження № К/9901/13550/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Олендера І.Я.,

суддів: Гончарової І.А., Ханової Р.Ф.,

розглянув у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Фермерського господарства "Агролідер-Дністер" на постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 02 квітня 2019 року (судді: Боровицький О. А. (головуючий), Курко О. П., Совгира Д. І.) у справі №824/717/18-а за позовом Фермерського господарства "Агролідер-Дністер" до Державної фіскальної служби України, Головного управління ДФС в Чернівецькій області, Комісії ГУ ДФС у Чернівецькій області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації про визнання протиправним рішення та зобов`язання вчинити дії,

У С Т А Н О В И В:

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. Фермерське господарство "Агролідер-Дністер" (далі - позивач, ФГ "Агролідер-Дністер") звернулося до суду з позовом до Державної фіскальної служби України (далі - відповідач, ДФС України), Головного управління ДФС у в Чернівецькій області (далі - відповідач, ГУ ДФС у в Чернівецькій області), Комісії ГУ ДФС у Чернівецькій області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації про:

- визнання протиправним та скасування рішення комісії ГУ ДФС в Чернівецькій області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригувань в ЄРПН або відмову в такій реєстрації від 03.04.2018 № 629425/39998783, яким було відмовлено у реєстрації податкової накладної № 3 від 26.09.2017 на суму 454500 грн, в тому числі ПДВ - 75750 грн в Єдиному реєстрі податкових накладних;

- зобов`язання ДФС України зареєструвати податкову накладну в Єдиному реєстрі податкових накладних ФГ "Агролідер-Дністер" №3 від 26.09.2017;

- визнання протиправним та скасування рішення комісії ГУ ДФС в Чернівецькій області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригувань в ЄРПН або відмову в такій реєстрації від 03.04.2018 № 629551/39998783, яким було відмовлено у реєстрації податкової накладної № 4 від 26.09.2017 на суму 454500 грн, в тому числі ПДВ - 75750 грн в Єдиному реєстрі податкових накладних;

- зобов`язання ДФС України зареєструвати податкову накладну в Єдиному реєстрі податкових накладних ФГ "Агролідер-Дністер" №4 від 26.09.2017.

2. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що оскаржувані рішення про відмову у реєстрації податкових накладних були прийняті відповідачами всупереч та не у відповідності до вимог чинного податкового законодавства, оскільки позивачем було дотримано всіх встановлених податковим законодавством вимог, а також вимог контролюючого органу. Позивач вказує, що відповідачем при зупинені реєстрації податкових накладних, з визначених у квитанції №1 підстав, не було дотримано вимог чинного законодавства та не визначено конкретний вид критерію, який встановлений п. 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, який свідчив про необхідність зупинення реєстрації податкових накладних. Позивач також зазначав, що ним було надано документи, що підтверджують реальність проведених ним господарських операцій, проте відповідач не вказав, які з наданих документів складені з порушенням законодавства та які вимоги законодавства порушено при складанні документів.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

3. Рішенням Чернівецького окружного адміністративного суду від 17 січня 2019 року позовні вимоги задоволено в повному обсязі.

Суд першої інстанції дійшов висновку, що контролюючий орган приймаючи оскаржувані рішення про відмову у реєстрації податкових накладних діяв всупереч та не у відповідності до вимог чинного податкового законодавства, оскільки відповідачем, в порушення вимог пп. "в" пп. 201.16.1 п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, у квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних не було вказано ані конкретного виду критерію оцінки ступеня ризику, ані конкретного переліку документів, які необхідно позивачу надати для реєстрації податкових накладних. Також суд вказав, що позивачем на виконання вимог п. 201.16.1-201.16.2 ст. 201 Податкового кодексу України були надані документи, пояснення, якими підтверджується реальність здійснення операцій по спірним податковим накладним.

4. Постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 02 квітня 2019 року рішення суду першої інстанції скасовано, в задоволенні позовних вимог ФГ "Агролідер-Дністер" відмовлено в повному обсязі.

Рішення суду апеляційної інстанції обґрунтовано правомірністю рішень про відмову у реєстрації податкових накладних оскільки, обсяги реалізації зазначені у податкових накладних, поданих на реєстрацію, не відповідають обсягам вказаним у видаткових накладних та обсягам виробництва на 132 га. посівних площ. У податкових накладних зазначено обсяг продукції, що близько у 70 разів перебільшує обсяг вказаний у документах, наданих на підтвердження здійснення вказаної господарської операції.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

5. Не погодившись із рішенням суду апеляційної інстанції, позивач подав касаційну скаргу, де посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, просить скасувати постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 02 квітня 2019 року та залишити в силі рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 17 січня 2019 року.

6. Касаційний розгляд справи проведено у попередньому судовому засіданні, відповідно до статті 343 Кодексу адміністративного судочинства України.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

7. Судами першої та апеляційної інстанцій встановлено, що Фермерське господарство "Агролідер-Дністер" зареєстроване як юридична особа 08.09.2018 та взяте на облік, як платник податків. Видами діяльності за КВЕД - 2010 позивача є вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур насіння олійних культур; оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин.

26.09.2017 між Товариством з обмеженою відповідальністю "Або-мікс" (Покупець) та Фермерським господарством "Агролідер-Дністер" (Постачальник) укладено договір постачання №26/09, згідно якого Постачальник зобов`язується передати у власність Покупця, а Покупець прийняти та оплатити на умовах та в порядку, визначеним цим договором, зерно сої.

На підставі договору постачання №26/09 складені видаткові накладні:

- №2 від 27.09.2017, відповідно до якої позивач поставив у власність ТОВ "Або-мікс" 30,920 тонн сої на суму 312292,00 грн, в тому числі ПДВ - 52048,67 грн (а.с.26);

- №3 від 27.09.2017, згідно якої ФГ "Агролідер-Дністер" поставило у власність ТОВ "Або-мікс" 30,440 тонн сої на суму 307444,00 грн, в тому числі ПДВ - 51240,67 грн (а.с.27);

- №4 від 02.10.2017 згідно якої ФГ "Агролідер-Дністер" поставило у власність ТОВ "Або-мікс" 30,700 тонн сої на суму 310070,00 грн, в тому числі ПДВ - 51678,33 грн (а.с.28);

- №5 від 02.10.2017, відповідно до якої позивач поставив у власність ТОВ "Або-мікс" 30,160 тонн сої на суму 304616,00 грн, в тому числі ПДВ - 50769,33 грн (а.с.29).

На підтвердження перевезення вантажу були складені товарно-транспортні накладні №11 від 27.09.2018, №12 від 27.09.2018, № 13 від 02.10.2018, №14 від 02.10.2018.

За результатами виконання договору постачання №26/09 позивачем виписані податкові накладні:

- №3 від 26.09.2017 на постачання сої в кількості 8416,6667 тонн на загальну суму коштів 454500,00 грн, в тому числі ПДВ -75750,00 грн та обсяги постачання за основною ставкою 378750,00 грн, отримувач (покупець) - ТОВ "Або-мікс" (а.с. 12);

- №4 від 26.09.2017 на постачання сої в кількості 8416,6667 тонн на загальну суму коштів 454500,00 грн, в тому числі ПДВ -75750,00 грн та обсяги постачання за основною ставкою 378750,00 грн, отримувач (покупець) - ТОВ "Або-мікс" (а.с. 15).

12.10.2017 відповідачем через автоматизовану систему "Єдине вікно подання електронних документів" квитанцією №1 АС "Єдине вікно подання електронних документів" позивача повідомлено, що відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України реєстрація ПН/РК №3 та №4 від 26.09.2017 зупинена. Податкова накладна відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків, визначеним пунктом 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної в ЄРПН, затверджених наказом МФУ від 13.06.2017 №567. За результатами опрацювання СМКОР виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно з УКТ ЗЕД: 1201. Запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних відповідно до п. "в" пп. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, вичерпний перелік яких встановлено наказом МФУ від 13.06.2017 №567 та/або Таблицю даних платника податків, яка передбачена п. 4 цього наказу.

Позивачем до контролюючого органу через електронний кабінет платника податків направлялись повідомлення щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операції по відмовленим податковим накладним.

Згідно квитанції №2 від 22.02.2018 позивача інформовано, що повідомлення щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по відмовленим податкової накладної/розрахунку коригування не прийнято, рекомендовано перевірити правильність даних підписанта, а відповідно до квитанцій №2 від 24.02.2018, 25.02.2018, 27.02.2018, 28.02.2018 позивачу повідомлено, що документи про підтвердження реальності здійснення операцій по відмовленим ПН/РК не прийнято із зазначення виявлених помилок: у зв`язку з набранням чинності Закону України від 07.12.2017 р. №2245-VIII "Про внесення змін до Податкового кодексу України" щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2018 році.

03.04.2018 Комісією ГУ ДФС у Чернівецькій області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному Реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації прийнято рішення №629425/39998783 та №629551/39998783 про відмову в реєстрації податкових накладних від 26.09.2017 №3 та від 26.09.2017 №4 (а.с. 75-76, 79-80).

Відповідно до вказаних рішень підставою для відмови у реєстрації податкових накладних зазначено надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства, а саме обсяги реалізації, зазначені у податкових накладних (в тонах), не відповідають обсягам, які зазначені у видаткових накладних та обсягам виробництва на 132 га посівних площ.

ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

8. В доводах касаційної скарги позивач вказує на неправильне застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального права та порушення норм процесуального права, зазначає про неврахування судом при прийнятті рішення того, що в оскаржуваних рішеннях про відмову у реєстрації податкових накладних не зазначено, що саме стало підставою для прийняття таких рішень, оскільки платником податків було надано документи, що підтверджують реальність проведених господарських операцій. Також відповідач не вказав, які з наданих документів складені з порушенням законодавства та які саме вимоги законодавства порушено при їх складанні, не вказано яких документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних.

9. Відповідач надіслав відзив на касаційну скаргу, в якому вказує на правильність застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального права та відсутність порушень норм процесуального права, просить залишити скаргу без задоволення, а рішення суду апеляційної інстанції просить залишити без змін.

ДЖЕРЕЛА ПРАВА Й АКТИ ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ

10. Податковий кодекс України (у редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин):

10.1. Підпункти "а", "б" пункту 185.1 статті 185.

Об`єктом оподаткування є операції платників податку з: а) постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з безоплатної передачі та з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу в користування лізингоотримувачу/орендарю; б) постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.

10.2. Пункт 187.1 статті 187.

Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

10.3. Пункт 201.1 статті 201.

На дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

10.4. Пункт 201.16 статті 201 (у редакції чинній на час прийняття контролюючим органом спірного рішення).

Реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України

10.5. Підпункт 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 (у редакції чинній на час зупинення реєстрації податкової накладної).

У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних платнику податку протягом операційного дня контролюючий орган в автоматичному режимі надсилає (в електронному вигляді у текстовому форматі) квитанцію про зупинення реєстрації такої податкової накладної/розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:

а) порядковий номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;

б) визначення критерію(їв) оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування;

в) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та/або копії документів (за вичерпним переліком), достатніх для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію такої податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Вичерпний перелік таких документів у розрізі критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

11. Закон України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні":

11.1. Стаття 1.

Первинний документ - документ, який містить відомості про господарську операцію та підтверджує її здійснення.

11.2. Частина 1 статті 9.

Підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи.

11.3. Частина 2 статті 9.

Первинні та зведені облікові документи можуть бути складені у паперовій або в електронній формі та повинні мати такі обов`язкові реквізити: назву документа (форми); дату складання; назву підприємства, від імені якого складено документ; зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції; посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення; особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.

12. Постанова Кабінету Міністрів України "Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних" від 29 грудня 2010 року № 1246:

12.1. Пункт 2.

Податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

12.2. Пункти 12, 13.

Після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання поса

................
Перейти до повного тексту