ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
19 серпня 2021 року
м. Київ
справа № 1240/2741/18
адміністративне провадження № К/9901/8667/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Олендера І.Я.,
суддів: Гончарової І.А., Ханової Р.Ф.,
розглянув у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Державної казначейської служби України на рішення Луганського окружного адміністративного суду від 23 листопада 2018 року (суддя Чернявська Т.І.) та постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 27 лютого 2019 року (судді: Гаврищук Т.Г. (головуючий), Казначеєв Е.Г., Компанієць І.Д.) у справі №1240/2741/18 за позовом Приватного акціонерного товариства "Лисичанська нафтова інвестиційна компанія" до Державної казначейської служби України про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,
У С Т А Н О В И В:
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. Приватне акціонерне товариство "Лисичанська нафтова інвестиційна компанія" (далі - позивач, Товариство) звернулось до суду з позовом до Державної казначейської служби України (далі - відповідач) про визнання бездіяльності Державної казначейської служби України, пов`язану з тривалим невиконанням і зупиненням виконання судового рішення у адміністративній справі № 812/1695/13-а, протиправною, та зобов`язання відповідача здійснити дії щодо виконання судового рішення у адміністративній справі № 812/1695/13-а шляхом безспірного списання коштів Державного бюджету за чергою, яка існувала станом на час зупинення провадження з безспірного списання коштів державного бюджету.
2. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що на виконанні в Державній казначейській службі України з травня 2014 року перебуває виконавчий лист, виданий Луганським окружним адміністративним судом 10 липня 2013 року у справі № 812/1695/13-а про стягнення з Державного бюджету України на користь приватного акціонерного товариства "Лисичанська нафтова інвестиційна компанія" бюджетного відшкодування з податку на додану вартість сумі 1479012,00 грн.
Позивач звертався до відповідача з метою з`ясування причини затримки виконання судового рішення на що отримав відповідь від 09 липня 2018 року № 5-08/182-11117 про те, що починаючи з липня 2016 року призупинено безспірне списання коштів за судовими рішеннями у справах №№ 812/1697/13-а, 812/1695/13-а, 2а/1270/5313/2012. Підставою для призупинення безспірного списання коштів стали листи Служби безпеки України від 15 липня 2016 року та від 11 вересня 2017 року з грифом "Для службового користування" та рішення Ради національної безпеки і оборони України від 21 червня 2018 року "Про застосування та внесення змін до персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)", введене в дію Указом Президента України від 21 червня 2018 року № 176/2018.
З посиланням на положення статті 19 Конституції України, статті 5 Бюджетного кодексу України, статей 2, 3 Закону України від 05 червня 2012 року № 4901-VI "Про гарантії держави щодо виконання судових рішень", пунктів 4, 13, 14, 15, 16 Порядку виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03 серпня 2011 року за № 845 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 30 січня 2013 року № 45), позивач вважає дії відповідача щодо зупинення виконання судового рішення протиправними та просить відновити порушені права шляхом зобов`язання відповідача здійснити дії щодо виконання судового рішення.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
3. Рішенням Луганського окружного адміністративного суду від 23 листопада 2018 року, залишеним без змін постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 27 лютого 2019 року, позов Товариства задоволено.
Визнано протиправною бездіяльність щодо невиконання виконавчого листа, виданого Луганським окружним адміністративним судом 10 липня 2013 року у справі №812/1695/13-а про стягнення з Державного бюджету України бюджетної заборгованості з податку на додану вартість в сумі 1 479 012,00 грн, внаслідок безпідставного зупинення безспірного списання коштів державного бюджету; зобов`язано вчинити дії щодо виконання виконавчого листа, виданого Луганським окружним адміністративним судом 10 липня 2013 року у справі № 812/1695/13-а про стягнення з Державного бюджету України бюджетної заборгованості з податку на додану вартість в сумі 1 479 012,00 грн, шляхом безспірного списання коштів державного бюджету за чергою, яка існувала станом на час зупинення безспірного списання коштів державного бюджету.
4. Задовольняючи позовні вимоги товариства суди першої та апеляційної інстанцій виходили з того, що відповідачем не доведено наявність підстав для зупинення безспірного списання коштів згідно постанови Донецького апеляційного адміністративного суду від 14 червня 2013 року у справі № 812/1695/13-а, в матеріалах справи також відсутні докази наявності відповідного судового рішення щодо накладення арешту на активи позивача. Також відповідачем не було надано доказів застосування санкцій відносно позивача - Приватного акціонерного товариства "Лисичанська нафтова інвестиційна компанія", як не було і доведено яким чином виконання рішення суду про стягнення з Державного бюджету безпосередньо на користь Приватного акціонерного товариства "Лисичанська нафтова інвестиційна компанія" бюджетної заборгованості має на меті, сприяють або можуть сприяти уникненню обмежень, установлених спеціальними економічними та іншими обмежувальними заходами (санкціями).
Короткий зміст вимог касаційної скарги
5. Не погодившись із рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, відповідач подав касаційну скаргу, де посилаючись на порушення судами норм матеріального права, просить скасувати рішення Луганського окружного адміністративного суду від 23 листопада 2018 року та постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 27 лютого 2019 року та ухвалити нове рішення про відмову у задоволенні позову Товариства в повному обсязі.
6. Касаційний розгляд справи проведено у попередньому судовому засіданні, відповідно до статті 343 Кодексу адміністративного судочинства України.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
7. Судами попередніх інстанцій встановлено, що позивач є юридичною особою, зареєстрованою 16 грудня 2002 року, місцезнаходженням якої є Луганська область, м.Лисичанськ, вул. Свердлова, буд. 371, офіс 1-А, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань від 17 вересня 2018 року, та здійснює свою діяльність на підставі статуту.
Постановою Донецького апеляційного адміністративного суду від 14 червня 2013 року у справі №812/1695/13-а визнано протиправною бездіяльність Спеціалізованої державної податкової інспекції по роботі з великими платниками податків у м.Луганську Державної податкової служби щодо ненадання до Головного управління Державної казначейської служби України в Луганській області висновку про відшкодування Приватному акціонерному товариству "Лисичанська нафтова інвестиційна компанія" 1479 012,00 грн зменшеного бюджетного відшкодування; стягнуто з Державного бюджету на користь позивача бюджетну заборгованість у розмірі 1479012,00 грн.
Луганським окружним адміністративним судом 10 липня 2013 року Приватному акціонерному товариству "Лисичанська нафтова інвестиційна компанія" видано виконавчий лист у справі № 812/1695/13-а про стягнення з Державного бюджету на користь Приватного акціонерного товариства "Лисичанська нафтова інвестиційна компанія" бюджетної заборгованості розмірі 1479012,00 грн.
Позивач листами від 08 вересня 2015 року та 18 листопада 2015 року звертався до Державної казначейської служби України з вимогою надати письмову інформацію щодо тривалого невиконання судового рішення і можливих строків отримання стягнутої у судовому порядку суми бюджетного відшкодування з податку на додану вартість.
Листом від 28 січня 2015 року за № 5-08/323-1636 Державна казначейська служба України повідомила позивачу, що на виконанні перебуває більш як 180 судових рішень, зареєстрованих раніше, ніж виконавчий лист Луганського окружного адміністративного суду від 10 липня 2013 року у справі № 812/1695/13-а.
Приватне акціонерне товариство "Лисичанська нафтова інвестиційна компанія" звернулась до відповідача з листом від 05 червня 2018 року за № 130000/100000-23, в якому запитало інформацію у якій черзі на виконанні, зокрема, знаходиться виконавчий лист Луганського окружного адміністративного суду від 10 липня 2013 року у справі № 812/1695/13-а.
Державна казначейська служба України листом від 09 липня 2018 року № 5-08/182-11117 повідомила, що відповідач призупинив безспірне списання коштів за судовим рішенням у справі № 812/1695/13-а, посилаючись на те, що одним із власників акцій та вигодонабувачів позивача є ПАТ "НК "Роснефть", яке відповідно до рішення Ради національної безпеки і оборони України від 21 червня 2018 року "Про застосування та внесення змін до персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)", яке затверджено Указом Президента України від 21 червня 2018 року № 176/2018, включено до переліку юридичних осіб, до яких застосовано спеціальні економічні та інші обмежувальні заходи (санкції). Крім того, листами Служби безпеки України від 15 липня 2016 року та від 11 вересня 2017 року з грифом "Для службового користування" порушено питання призупинення операцій з бюджетними коштами, присудженими на користь приватного акціонерного товариства "Лисичанська нафтова інвестиційна компанія".
Листом від 02 серпня 2018 року № 130000/10000-0426 позивач запропонував відповідачу відновити стягнення та надати інформацію щодо заходів про виконання безспірного списання коштів бюджету і строків повернення заборгованості.
Вважаючи дії відповідача протиправними, а свої права та законні інтереси порушеними, Товариство звернулось до суду з адміністративним позовом.
Судами також встановлено, що згідно з додатком 2 до рішення Ради національної безпеки і оборони України від 21 червня 2018 року "Про застосування та внесення змін до персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)" за порядковим номером 493 до Публічного акціонерного товариства "Нафтова компанія "Роснефть" (Публичное акционерное общество "Нефтяная компания "Роснефть"), основний державний реєстраційний номер 1027700043502, ідентифікаційний номер платника податків 7706107510, місцезнаходження юридичної особи 615035, Російська Федерація, м.Москва, наб. Софійська, 26/1, на три роки застосовані такі персональні спеціальні економічні та інші обмежувальні заходи (санкції) як запобігання виведенню капіталів за межі України та заборона участі у приватизації, оренді державного майна резидентами іноземної держави та особами, які прямо чи опосередковано контролюються резидентами іноземної держави або діють в їх інтересах.
ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
8. У доводах касаційної скарги відповідач цитує норми матеріального та процесуального права та вказує на їх порушення судами першої та апеляційної інстанції. Зазначає, що суди при прийнятті рішень не взяли до уваги, що власником акцій Приватного акціонерного товариства "Лисичанська нафтова інвестиційна компанія" виступає ПАТ "НК "Роснефть" (м. Москва, Софійська набережна, 26/1), яке згідно рішення Ради національної безпеки і оборони України від 02 травня 2018 року "Про застосування та скасування персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)", затверджене Указом Президента України від 14 травня 2018 року № 126/2018, включено до переліку юридичних осіб, до яких застосовано спеціальні обмежувальні заходи. Відповідач вважає, що судами попередніх інстанцій не враховано, що перерахування сум бюджетного відшкодування ПДВ на користь позивача може сприяти подальшому виведенню капіталу ПАТ "НК "Роснефть" за межі України.
В касаційній скарзі інших обґрунтувань ніж ті, які були наведені в запереченні на позовну заяву, апеляційній скарзі не вказано, відповідач фактично просить здійснити переоцінку встановлених обставин справи.
9. Товариством надано відзив на касаційну скаргу, в якому вказує на необґрунтованість доводів касаційної скарги та просить залишити таку без задоволення, а рішення судів першої та апеляційної інстанцій просить залишити без змін.
ДЖЕРЕЛА ПРАВА Й АКТИ ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ
10. Конституція України (у редакції на час виникнення спірних правовідносин):
10.1. Стаття 19.
Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
11. Закон України "Про санкції":
11.1. Частина перша статті 1.
З метою захисту національних інтересів, національної безпеки, суверенітету і територіальної цілісності України, протидії терористичній діяльності, а також запобігання порушенню, відновлення порушених прав, свобод та законних інтересів громадян України, суспільства та держави можуть застосовуватися спеціальні економічні та інші обмежувальні заходи (далі - санкції).
11.2. Частина друга статті 1.
Санкції можуть застосовуватися з боку України по відношенню до іноземної держави, іноземної юридичної особи, юридичної особи, яка знаходиться під контролем іноземної юридичної особи чи фізичної особи-нерезидента, іноземців, осіб без громадянства, а також суб`єктів, які здійснюють терористичну діяльність.
11.3. Частина третя статті 5.
Рішення щодо застосування, скасування та внесення змін до санкцій щодо окремих іноземних юридичних осіб, юридичних осіб, які знаходяться під контролем іноземної юридичної особи чи фізичної особи-нерезидента, іноземців, осіб без громадянства, а також суб`єктів, які здійснюють терористичну діяльність (персональні санкції), передбачених пунктами 1-21, 23-25 частини першої статті 4 цього Закону, приймається Радою національної безпеки та оборони України та вводиться в дію указом Президента України. Відповідне рішення набирає чинності з моменту видання указу Президента України і є обов`язковим до виконання.
12. Порядок виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 3 серпня 2011 року № 845 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 30 січня 2013 року №45):
12.1. Пункт 3.
Перейти до повного тексту