ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
19 серпня 2021 року
м. Київ
справа № 809/813/17
адміністративне провадження № К/9901/24104/18,К/9901/24107/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Стрелець Т.Г.,
суддів: Стеценка С.Г., Тацій Л.В.,
розглянувши у судовому засіданні в порядку спрощеного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами адміністративної справи № 809/813/17
за позовом ОСОБА_1 до Ліквідаційної комісії управління Міністерства внутрішніх справ України в Івано-Франківській області третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Головне управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області про визнання дій неправомірними та зобов`язання вчинити дії, провадження по якій відкрито
за касаційними скаргами Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області, Управління Міністерства внутрішніх справ в Івано-Франківській області
на постанову Калуського міськрайонного суду Івано-Франківської області від 04 серпня 2017 року
(прийняту у складі головуючого судді Якимів Р.В.)
та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 21 вересня 2017 року
(прийняту у складі колегії суддів: головуючого судді Носа С. П., суддів: Кухтея Р.В., Яворського І. О.)
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. 29 травня 2017 року ОСОБА_2 звернувся до суду з позовом до ліквідаційної комісії Управління Міністерства внутрішніх справ України в Івано-Франківській області, третя особа: Головне управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області, у якому просив (з урахуванням заяви про уточнення позовних вимог):
- визнати протиправними дії відповідача щодо не виготовлення та не направлення до ГУ ПФУ в Івано-Франківській області довідки про розмір грошового забезпечення для подальшого перерахунку йому пенсії;
- зобов`язати відповідача виготовити і надати позивачу та направити до ГУ ПФУ в Івано-Франківській області довідку про розмір грошового забезпечення пенсіонера ОСОБА_1 з повною реальною інформацією згідно постанови КМУ від 11 листопада 2015 р. № 988, наказу МВС від 06 квітня 2016 року № 260 із зазначенням основних і додаткових видів грошового забезпечення в наступних розмірах: посадовий оклад - 2400 грн.; підвищення посадового окладу (100 відсотків) - 2400,00 грн.; оклад за військове (спеціальне) звання - 2000,00 грн.; надбавка за вислугу років( 40 відсотків) - 2720,00 грн.; надбавка за умови режимних обмежень (15 відсотків) - 720,00 грн.; надбавка за специфічні умови проходження служби в поліції ( 100 відсотків) - 9520,00 грн.; доплата за службу в нічний час (35 відсотків) - 1680,00 грн.; надбавка за особливо важливі завдання - 50 відсотків - 3560,00 грн.; премія (50 відсотків) - 3560,00 грн. основний розмір пенсії 55% грошового забезпечення за вислугу років, підвищення за постановою КМУ від 23 квітня 2012 року № 355 - 35 % до основного розміру пенсії позивача з визначеної з урахуванням розміру 55 % грошового забезпечення, надбавка за проживання в гірській місцевості - (25 відсотків) 600 грн., доплата до розміру пенсії зафіксованої індексації - 30 грн., з 01 січня 2015 року;
- зобов`язати відповідача подати у десятиденний строк з моменту, набрання рішенням законної сили звіт про виконання рішення суду.
2. Позовні вимоги мотивовані тим, що не зважаючи на норми законодавства відповідачем було направлено до органів Пенсійного фонду України довідку про розмір грошового забезпечення пенсіонера без усіх необхідних складових, у зв`язку з чим останнім не здійснено перерахунку пенсії позивача.
Короткий зміст рішень суду І та ІІ інстанції
3. 04 серпня 2017 року Калуський міськрайонний суд Івано-Франківської області вирішив:
Позов задовольнити частково.
Визнати протиправною бездіяльність ліквідаційної комісії Управління Міністерства внутрішніх справ України в Івано-Франківській області щодо не виготовлення та не надання ОСОБА_2 та не направлення до ГУ ПФУ в Івано-Франківській області довідки про розмір грошового забезпечення для подальшого перерахунку пенсії ОСОБА_2 .
Зобов`язати ліквідаційну комісію Управління Міністерства внутрішніх справ України в Івано-Франківській області виготовити і надати ОСОБА_2 та направити до ГУ ПФУ в Івано-Франківській області нової довідки про розмір грошового забезпечення пенсіонера ОСОБА_2 з повною реальною інформацією згідно постанови КМУ від 11 листопада 2015 р. № 988, наказу МВС від 06 квітня 2016 року №260 із зазначенням основних і додаткових видів грошового забезпечення в наступних розмірах: посадовий оклад - 2400 грн; підвищення посадового окладу (100 відсотків) - 2400,00 грн.; оклад за військове (спеціальне) звання - 2000,00 грн; надбавка за вислугу років (40 відсотків) - 2720,00 грн; надбавка за умови режимних обмежень (15 відсотків) - 720,00 грн; надбавка за специфічні умови проходження служби в поліції ( 100 відсотків) - 9520,00 грн.; доплата за службу в нічний час (35 відсотків) - 1680,00 грн.; надбавка за особливо важливі завдання - 50 відсотків - 3560,00 грн; премія (50 відсотків) - 3560,00 грн. з 01 січня 2016 року.
4. 21 вересня 2017 року Львівський апеляційний адміністративний суд вирішив залишити апеляційну скаргу без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.
5. Суд першої інстанції, з позицією якого погодився суд апеляційної інстанції, мотивував своє рішення тим, що голова ліквідаційної комісії УМВС України в Івано-Франківській області допустив бездіяльність щодо ненаправлення відомостей про зміну грошового забезпечення та виготовлення і направлення довідок про складову грошового забезпечення пенсіонерів до органу Пенсійного фонду України, оскільки порушив термін направлення даних довідок.
Крім того судами вирішено, що ОСОБА_2, як колишній працівник органах МВС України та пенсіонер, набув право на здійснення перерахунку розміру пенсії з урахуванням розмірів грошового забезпечення, визначених у постанові Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2015 № 988 "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції" та наказі МВС України від 06 квітня 2016 № 260 "Про затвердження Порядку та умов грошового забезпечення поліцейським Національної поліції та курсантам вищих навчальних закладів МВС із специфічними умовами навчання".
Короткий зміст вимог касаційної скарги
7. 09 вересня 2017 року до Вищого адміністративного суду України надійшла касаційна скарга Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області.
У касаційній скарзі скаржник просить постанову Калуського районного суду Івано-Франківської області від 04 серпня 2017 року та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 21 вересня 2017 року у справі № 809/813/17 скасувати, прийняти нову постанову, якою відмовити в задоволенні адміністративного позову.
Касаційна скарга відповідача обґрунтована, зокрема тим, що судами попередніх інстанцій не було надано належну правову оцінку позовним вимогам в частині зобов`язання встановити складові грошового забезпечення у заявленому позивачем обсязі.
8. Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 10 жовтня 2017 року було відкрито касаційне провадження за скаргою Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області.
9. 31 жовтня 2017 року до Вищого адміністративного суду України надійшли заперечення позивача на касаційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області.
10. 13 жовтня 2017 року до Вищого адміністративного суду України надійшла касаційна скарга Управління Міністерства внутрішніх справ України в Івано-Франківській області, мотивування якої не відрізняється від касаційної скарги Пенсійного фонду України.
11. Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 06 листопада 2017 року було відкрито касаційне провадження за скаргою Управління Міністерства внутрішніх справ України в Івано-Франківській області.
12. 16 лютого 2018 року справу передано до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду.
13.Згідно з протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 16 лютого 2018 року, сформовано колегію суддів у складі: головуючого судді Анцупової Т. О., суддів Стародуба О.П., Кравчука В.М.
14. На підставі розпорядження заступника керівника апарату Верховного Суду від 26 червня 2019 року, у зв`язку з обранням до Великої Палати Верховного Суду судді Анцупової Т.О., було проведено повторний автоматизований розподіл судової справи, внаслідок якого для розгляду касаційної скарги сформовано колегію суддів у складі: головуючого судді Стрелець Т.Г., суддів Стеценко С.Г., Тацій Л.В.
15. Ухвалою Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 18 серпня 2021 року касаційні скарги прийнято до провадження.
II. СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, УСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
16. ОСОБА_1 працював в органах МВС України та був звільнений у запас 14 вересня 2011 року у званні майор міліції.
Вислуга років в органах МВС в пільговому обчисленні становить 20,8 років.
Позивач отримує пенсію відповідно до Закону України від 09 квітня 1992 р. № 2262-XII "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".
19 квітня 2017 року ОСОБА_1 звернувся у встановленому Законом порядку до ліквідаційної комісії УМВС України в Івано-Франківській області із заявою щодо видачі нової довідки, із зазначенням розмірів основних і додаткових видів грошового забезпечення та відсоткових надбавок, встановлених Постановою Кабінету Міністрів України № 988 від 11 листопада 2015 р., для обрахунку і визначення розміру пенсійного забезпечення.
Листом від 03 травня 2017 року № Г-35/108/29-17 управління Міністерства внутрішніх справ України в Івано-Франківській області відмовило позивачу у наданні нової довідки про розмір грошового забезпечення, посилаючись на відсутність підстав для надання такої довідки.
Вважаючи зазначені дії відповідача незаконними, позивач звернувся до суду з цим позовом.
ІІІ. ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
17. Суд касаційної інстанції наголошує на тому, що перевірка законності судових рішень судів першої та апеляційної інстанції, згідно зі статтею 341 КАС України, здійснюється виключно у частині застосування норм матеріального та процесуального права.
Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.
18. Вирішуючи питання про обґрунтованість поданої касаційної скарги, Верховний Суд виходить з наступного.
З приводу зволікання Ліквідаційною комісією УМВС України в Івано-Франківській області з своєчасним поданням до Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області довідки позивача для здійснення перерахунку призначеної йому пенсії, колегія суддів КАС ВС зазначає наступне.
Відповідно до частини 3 статті 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (далі - Закон №2262-XII) перерахунок пенсій особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ України (міліції), які мають право на пенсійне забезпечення або одержують пенсію на умовах цього Закону, здійснюється з урахуванням видів грошового забезпечення, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених для поліцейських.
Статтю 63 Закону №2262-XII доповнено вказаною частиною згідно із Законом України "Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ України та членів їх сімей" від 23 грудня 2015 №900-VIII, який набрав чинності з дня, наступного за днем його опублікування (з 29 грудня 2015).
Згідно з частини 4 статті 63 Закону №2262-XII усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку зі зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством. Перерахунок пенсій здійснюється на момент виникнення права на перерахунок пенсій і провадиться у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, у строки, передбачені частиною другою статті 51 цього Закону.
Отже, підставою для проведення перерахунку пенсії є фактична зміна розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, проведена на підставі рішення суб`єкта владних повноважень, наділеного правом установлювати чи змінювати види грошового забезпечення військовослужбовців.
Відповідно до абзацу другого розділу ХІ "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про Національну поліцію" за колишніми працівниками міліції, у тому числі пенсіонерами, а також членами їхніх сімей, іншими особами зберігаються пільги, компенсації і гарантії, передбачені цим Законом для колишніх поліцейських, членів їхніх сімей, інших осіб.
Кабінет Міністрів України постановою від 11 листопада 2015 № 988 "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції" (далі - Постанова № 988) та постановою від 18 листопада 2015 №947 "Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 9 березня 2006 року № 268" встановив розміри грошового забезпечення працівникам поліції за посадовими окладами і спеціальними званнями, що значно перевищують посадові оклади і плату за спеціальні звання колишніх працівників органів внутрішніх справ.
Відтак збільшення грошового забезпечення поліцейських, яке за своїми складовими є ідентичне складовим грошового забезпечення колишніх працівників міліції, але за розміром більшим, є безумовною підставою для перерахунку пенсії позивача, як колишнього працівника міліції, про що обґрунтовано вказано судами попередніх інстанцій.
Абзацом 1 пункту 24 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", затвердженого постановою правління ПФУ від 30 січня 2007 № 3-1, передбачено, що про виникнення підстав для проведення перерахунку пенсій згідно зі статтею 63 Закону № 2262-XII уповноважені структурні підрозділи зобов`язані у п`ятиденний строк після прийняття відповідного нормативно-правового акта, на підставі якого змінюється хоча б один з видів грошового забезпечення для відповідних категорій осіб, або у зв`язку з уведенням для зазначених категорій військовослужбовців нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством, повідомити про це орган, що призначає пенсії.
Згідно з підпунктів 2, 3 Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 №45 (далі - Порядок №45), на підставі зазначеного в пункті 1 цього Порядку рішення Кабінету Міністрів України Міноборони, МВС, Мінінфраструктури, СБУ, Служба зовнішньої розвідки, ДПС, Управління державної охорони, Адміністрація Держспецзв`язку, Адміністрація Держприкордонслужби, ДПтС, ДСНС (далі - державні органи) повідомляють у п`ятиденний строк Пенсійному фонду України про підстави перерахунку пенсій військовослужбовцям.
Пенсійний фонд України повідомляє у п`ятиденний строк з моменту надходження інформації від державних органів своїм головним управлінням в Автономній Республіці Крим, областях, мм. Києві та Севастополі (далі - головні управління Пенсійного фонду України) про підстави для проведення перерахунку пенсій та про необхідність підготовки списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку (далі - списки).
Головні управління Пенсійного фонду України складають у десятиденний строк з моменту надходження зазначеної інформації списки за формою згідно із додатком 1 та подають їх органам, які уповноважені рішеннями керівників державних органів видавати довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії.
На підставі списків уповноважені органи готують для перерахунку пенсії довідки про розмір грошового забезпечення кожної особи, зазначеної в списку, за формою згідно із додатком 2 (далі - довідка) та у місячний строк подають їх головним управлінням Пенсійного фонду України.
Отже, Порядком №45 передбачено, що Міністерство внутрішніх справ України повідомляє Пенсійний фонд України про підстави перерахунку пенсій. В свою чергу Пенсійний фонд України повідомляє головні управління в областях про підстави для проведення перерахунку пенсій та про необхідність підготовки списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку. Головні управління складають відповідні списки таких осіб та подають їх органам, які уповноважені видавати довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії - органам, з яких особи були звільнені із служби, останні ж готують для перерахунку пенсії довідки про розмір грошового забезпечення та у місячний строк подають їх головним управлінням Пенсійного фонду України.
Як встановлено судами попередніх інстанцій, 19 березня 2017 заступник начальника Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області повідомив ліквідаційну комісію УМВС України в Івано-Франківській області про перерахунок пенсій особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ України (міліції) та вказав на необхідність надати Головному управлінню Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області відповідні довідки у строки, передбачені Порядком № 45.
Тільки 16 травня 2017 Ліквідаційною комісією УМВС України в Івано-Франківській області направлено до Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області довідку про грошове забезпечення ОСОБА_1 для перерахунку його пенсії.
За таких обставин, ліквідаційною комісією УМВС України в Івано-Франківській області частково виконано вимоги Порядку № 45 та, при цьому, порушено місячний строк, передбачений Порядком № 45, для підготовки та подання довідки до Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області.
Відтак суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, дійшов правильного висновку про наявність протиправної бездіяльності в діях відповідача щодо своєчасного направлення до Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області довідки про розмір грошового забезпечення позивача для здійснення подальшого перерахунку його пенсії.
Подібний висновок було висловлено у постанові Верховного Суду у справі №809/793/17 від 06 березня 2019 року.
З приводу позовної вимоги позивача щодо зобов`язання відповідача виготовити і направити до Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області довідку про розмір грошового забезпечення із зазначенням основних і додаткових видів грошового забезпечення в заявленому позивачем обсягу та розмірах, колегія суддів КАС ВС вважає за необхідне надати оцінку кожному спірному виду такого забезпечення окремо.
Варто зазначити, що надбавки за специфічні умови проходження служби поліцейськими, на час виникнення у позивача права на перерахунок пенсії, вже не були встановлені законодавством для поліцейських та не виплачувались.
Відповідно до положень пункту 4 Постанови №988 керівникам органів, закладів та установ Національної поліції в межах затверджених для них асигнувань на грошове забезпечення надано право:
1) установлювати, зокрема, надбавку за специфічні умови проходження служби в поліції в розмірі до 100 відсотків посадового окладу з урахуванням окладу за спеціальним званням та надбавки за стаж служби. Установлення зазначеної надбавки Голові Національної поліції та заступникам Голови здійснюється з дозволу Прем`єр-міністра України або Першого віце-прем`єр-міністра України, Віце-прем`єр-міністра України за погодженням з Міністром внутрішніх справ;
2) здійснювати преміювання поліцейських відповідно до їх особистого внеску в загальний результат служби.
Ураховуючи наведене, Кабінет Міністрів України цією постановою делегував своє право керівникам органів, закладів та установ Національної поліції, зокрема, установлювати надбавку за специфічні умови проходження служби в поліції в розмірі до 100 відсотків посадового окладу з урахуванням окладу за спеціальним званням та надбавки за стаж служби, а також здійснювати преміювання поліцейських відповідно до їх особистого внеску в загальний результат служби в межах затверджених для них асигнувань на грошове забезпечення.
Так, положеннями пункту 4 розділу ІІ Порядку та умов виплати грошового забезпечення поліцейським, затвердженого наказом №260, передбачено, що розмір надбавки за специфічні умови проходження служби в поліції встановлюється кожному поліцейському індивідуально залежно від специфіки умов проходження служби (успішне виконання повноважень, якість, складність, обсяг та важливість виконуваних завдань, залучення до розробки проектів нормативно-правових актів тощо) на підставі мотивованого подання керівника структурного підрозділу відповідного органу поліції та оголошується наказом по особовому складу; виплата надбавки проводиться на підставі наказу про її встановлення з дня, зазначеного в наказі, у разі відсутності дати - з дня підписання наказу.
Судами попередніх інстанцій взагалі не досліджувалося питання щодо призначення позивачу надбавки за специфічні умови проходження служби в поліції (матеріали справи не містять доказів з цього приводу).
Отже з огляду на зазначені вище положення законодавства, судам попередніх інстанцій, при вирішенні питання щодо розміру цієї складової грошового забезпечення позивача, варто б було з`ясувати чи виплачувалася, на момент виникнення у позивача права на перерахунок пенсії, надбавка за специфічні умови проходження служби в поліції за його посадою, який її був розмір та на підставі якого документу здійснювалися виплати, якщо такі мали місце.
Проте, це зроблено не було, що свідчить про передчасність висновків суду в цій частині позовних вимог.
Щодо зазначення Ліквідаційною комісією у довідці про розмір грошового забезпечення премії, у розмірі, меншому ніж отримував позивач.
Відповідно до абзацу 5 пункту 5 Порядку № 45 для перерахунку пенсій грошове забезпечення враховується у розмірі, встановленому за відповідною посадою (посадами), в межах визначеної законодавством максимальної величини бази нарахування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування з урахуванням таких його видів, зокрема, інші щомісячні надбавки, доплати (крім доплати, розмір якої визначається як різниця між розміром грошового забезпечення до і після запровадження нових умов його виплати), підвищення та щомісячна премія - у середніх розмірах, що фактично виплачені за місяць, у якому виникло право на перерахунок пенсії за відповідною посадою (посадами) у тому державному органі, звідки особа звільнилася на пенсію.
Отже, розмір премії для перерахунку пенсій враховується у середньому розмірі, що фактично виплачений за місяць, у якому виникло право на перерахунок пенсії за відповідною посадою.
Згідно з висновками Великої Палати Верховного Суду, викладеними у постанові від 12 грудня 2018 року у справі №802/2196/17, у довідці про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії належить вказати розмір премії, визначений у середньому розмірі, що фактично виплачений за відповідною посадою поліцейського за січень 2016 року.
Ці обставини у справі також не були досліджені судами попередніх інстанцій належним чином, оскільки не з`ясовано достовірно ні посаду позивача, ні посаду до якої вона прирівнюється, а також не перевірено середній розмір премії притаманний такій посаді, хоча в матеріалах справи містяться відомості про середні розміри надбавок та премії для такої посади, що фактично сплачені за грудень місяць 2015 року.
Натомість судами попередніх інстанцій без будь якого правового обґрунтування та дослідження обставин у справі зобов`язано ліквідаційну комісію Управління Міністерства внутрішніх справ України в Івано-Франківській виготовити довідку про розмір грошового забезпечення з зазначенням премії у заявленому позивачем розмірі.
З огляду на наведені положення законодавства та правозастосовчу практику Верховного Суду, колегія суддів КАС ВС вважає передчасними висновки судів з цього приводу.