ПОСТАНОВА
Іменем України
18 серпня 2021 року
м. Київ
справа № 816/685/15-а
адміністративне провадження №№ К/9901/43510/18, К/9901/43512/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Стародуба О.П.,
суддів - Єзерова А.А., Кравчука В.М.,
розглянувши в порядку письмового провадження касаційні скарги Лубенського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Полтавської області, Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Полтавській області на постанову Полтавського окружного адміністративного суду від 16.01.2017 (суддя - Ясиновський І.Г.) та постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 16.03.2017 (судді - Чалий І.С., Зеленський В.В., Калитка О.М.) у справі за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Полтавській області, третя особа - Управління Пенсійного фонду України в м. Лубнах та Лубенському районі Полтавської області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії,
в с т а н о в и в :
У лютому 2015 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом, в якому просив (з урахуванням уточнень позовних вимог, том ІІ а.с. 179 - 180; 184 - 185):
визнати протиправними дії відповідача щодо відмови у перерахунку грошового утримання за період з 25 липня по 25 серпня 1986 року;
зобов`язати відповідача провести перерахунок заробітної плати (грошового утримання) інваліду ІІ групи за період роботи по ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС з 25 липня по 25 серпня 1986 року згідно положень постанов Ради Міністрів Української РСР від 08.05.1986 №168-5, Ради Міністрів УРСР, Укрпрофради від 10.06.1986 №207-7, постанови ЦК КПРС, Президії Верховної Ради СРСР, Ради Міністрів СРСР та ВЦРПС від 07.05.1986 №524-156, постанови Ради Міністрів СРСР та ВЦРПС від 05.06.1986 №665-195, постанови Держкомпраці СРСР і Секретаріату ВЦРПС від 07.05.1986 №153/10-43, а також наказів МВС СРСР №0130 від 11.05.1986, №0149 від 26.05.1986, №0189 від 30.06.1986 та вказівки УПО МВС №3/7/1587 від 17.12.1986 та МВС СРСР 1/5725 від 21.10.1986 з урахуванням подвійного розміру посадового окладу, використання коефіцієнту кратності 3 в 1-й зоні небезпеки Чорнобильської АЕС, нарахування 60% преміювання за бездоганну службу в зоні Чорнобильської АЕС із збільшенням у двічі та урахуванням коефіцієнту кратності 3 в 1-й зоні небезпеки Чорнобильської АЕС, подвоєння оплати в вихідні дні 3, 10, 17, 24 серпня 1986 року з урахуванням коефіцієнту кратності 3 за перебування в І-й зоні небезпеки Чорнобильській АЕС, нарахування грошового забезпечення за час перебування в резерві у стані бойової готовності з урахування 1/3 тарифної ставки за годину перебування в резерві з урахуванням подвійного посадового окладу та коефіцієнту кратності 3 за перебування у першій зоні небезпеки Чорнобильської АЕС;
зобов`язати відповідача видати довідку про грошове утримання.
Судами попередніх інстанцій встановлено, що позивач з 1985 року проходив службу у державній пожежній охороні у спеціальному званні рядовий внутрішньої служби на посаді пожежного СДПЧ-17 м. Лубни.
Наказом УВС виконкому Полтавської обласної ради народних депутатів від 31.07.1986 №89 ос позивача відряджено в розпорядження МВС УРСР на виконання вказівки МВС УРСР від21.06.1986 №6310, де він виконував службові обов`язки по ліквідації наслідків аварії в І зоні на Чорнобильській АЕС з 25.07.1986 по 25.08.1986. (том І а.с. 162)
Наказом УВС виконкому Полтавської обласної ради народних депутатів від 16.09.1986 №105 ос позивач прибув зі службового відрядження по виконанню спеціальних робіт по ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС.
Позивач має статус учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС 1 категорії, є інвалідом ІІ групи.
Позивачу призначено пенсію по інвалідності відповідно до Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" та постанови Кабінету Міністрів України "Про підвищення рівня соціального захисту громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" від 23.11.2011 №1210. (том І а.с. 47)
25.08.1986 Головним управлінням Державної служби України з надзвичайних ситуацій видано позивачу довідку, в якій зазначено, що доба, відпрацьована в зоні Чорнобильської АЕС, оплачується відповідно до постанови Ради Міністрів СРСР від 07.05.1986 №524-156, наказів МВД СРСР від 11.05.1986 №0130, від 26.05.1986 №0149 та постанови Ради Міністрів СРСР від 05.06.1986 №665-165. (том І а.с. 14)
11.03.2013 27-ою Державною пожежно-рятувальною частиною ТУ МНС України у Полтавській області видано довідку №83-260/70 про грошове забезпечення позивача за період роботи в зоні відчуження. (том І а.с. 15)
25.12.2014 позивач звернувся до ГУ Державної служби з надзвичайних ситуацій України у Полтавській області із заявою щодо проведення перерахунку грошового забезпечення за період ліквідації аварії на ЧАЕС з 25 липня по 25 серпня 1986 року згідно первинної довідки від 25.08.1986. (том І а.с. 69)
Листом від 30.01.2015 №01/з-81/13 Головне управління Державної служби з надзвичайних ситуацій України в Полтавській області повідомило позивача про те, що відповідно до пункту 1 постанови ЦК КПРС, президії ВР СРСР, Ради Міністрів СРСР та ВЦСПС від 05.06.1986 №524-156, пункту 1 постанови Ради Міністрів СРСР та ВЦСПС від 05.06.1986 №665-195, наказу МВС СРСР від 11.05.1986 №1030, пунктів 1, 4 наказу МВС СРСР від 26.05.1986 №0149 підвищення у два рази тарифної ставки (посадового окладу) не передбачено, нарахування кратності проведено вірно із застосуванням коефіцієнта 3 на одинарний посадовий оклад. (том І а.с. 10)
Крім того, повідомлено, що відповідно до пункту 1 постанови Ради Міністрів СРСР та ВЦСПС від 05.06.1986 №665-195, розпорядження Ради Міністрів СРСР від 17.05.1986 №964, наказів МВС СРСР від 11.05.1986 №0130 та від 26.05.1986 №0149 нарахування премій особам рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ, крім тих, що отримали гранично допустиму дозу опромінення, не проводилося у зв`язку з відсутністю такого виду виплати згідно умов виплати грошового утримання, встановлених наказом МВС СРСР від 19.03.1984 №090.
Вважаючи дії відповідачів щодо непроведення перерахунку пенсії протиправними, позивач звернувся до суду з цим позовом.
В обґрунтування позовних вимог посилався на те, що у період з 25 липня по 25 серпня 1986 року виконував роботу по ліквідації аварії на Чорнобильській АЕС. Відповідачі при складанні та видачі довідки про грошове забезпечення за період виконання робіт з ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС від 11.03.2013р. №83-260/70 не застосували нормативні акти (постанови і розпорядження Ради Міністрів СРСР та УРСР), які визначали умови оплати праці і матеріального забезпечення робітників, занятих на роботах по усуненню наслідків аварії на Чорнобильській АЕС. Внаслідок цього у довідці про заробітну плату відображено неправильні дані. В свою чергу неправильний розрахунок та заниження розміру грошового забезпечення за роботу в зоні відчуження безпосередньо вплинуло на розмір його пенсії. Посилається на те, що оскільки відповідачі відмовляються у добровільному порядку внести зміни до довідки про його грошове забезпечення і видати оновлену довідку, то такі дії є протиправними, а його порушене право підлягає захисту в судовому порядку.
Справа розглядалась судами неодноразово.
Постановою Полтавського окружного адміністративного суду від 16.01.2017 позов задоволено частково.
Визнано протиправними дії Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Полтавській області щодо відмови у перерахунку заробітної плати (грошового утримання) позивачу за період з 25.07.1986 по 25.08.1986.
Зобов`язано Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Полтавській області провести перерахунок грошового утримання позивача за період роботи останнього з ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС починаючи з 25.07.1986 по 25.08.1986 з урахуванням:
використання коефіцієнту кратності 3 за перебування в І-й зоні небезпеки ЧАЕС відповідно до Наказу Міністерства внутрішніх справ СРСР від 26.05.1986 №0149 "Про додаткові виплати особовому складу органів і внутрішніх військ МВС СРСР, зайнятих на роботах з ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС";
застосування нарахування денного грошового утримання за 6 годин роботи щодобово;
розрахунку коштів за перебування в резерві в стані бойової готовності за 18 годин щодоби;
нарахування 60% преміювання за бездоганну службу в зоні ЧАЕС зі збільшенням у двічі з обмеженням, передбаченим підпунктом 3 пункту 1 постанови ради Міністрів УРСР і Української республіки Ради професійних спілок від 10.06.1986 №207-7;
подвоєння оплати в вихідні дні 3, 10, 17, 24 серпня 1986 року з урахуванням коефіцієнту кратності 3 за перебування в І-й зоні небезпеки Чорнобильській АЕС.
Зобов`язано Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Полтавській області видати позивачу довідку про грошове утримання з урахуванням проведеного перерахунку.
Постановою Харківського апеляційного адміністративного суду від 16.03.2017 скасовано постанову суду першої інстанції в частині відмови в задоволенні позовних вимог про зобов`язання Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Полтавській області провести перерахунок грошового утримання позивача за період роботи з ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС починаючи з 25.07.1986 по 25.08.1986 з урахуванням подвійного розміру посадового окладу та нарахування грошового забезпечення за час перебування в резерві у стані бойової готовності з урахуванням 1/3 тарифної ставки за годину перебування в резерві з урахуванням подвійного посадового окладу та коефіцієнту кратності 3 за перебування у першій зоні небезпеки Чорнобильської АЕС, та в цій частині позовні вимоги задоволено.
Зобов`язано Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Полтавській області провести перерахунок грошового утримання позивачу за період роботи з ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС починаючи з 25.07.1986 по 25.08.1986 з урахуванням подвійного розміру посадового окладу та нарахування грошового забезпечення за час перебування в резерві у стані бойової готовності з урахуванням 1/3 тарифної ставки за годину перебування в резерві з урахуванням подвійного посадового окладу та коефіцієнту кратності 3 за перебування у першій зоні небезпеки Чорнобильської АЕС.
В частині зобов`язання Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Полтавській області провести перерахунок грошового утримання позивача з нарахуванням заробітку із застосуванням денного грошового утримання за 6 годин роботи щодобово та розрахунку коштів за перебування в резерві в стані бойової готовності за 18 годин постанову суду першої інстанції скасовано.
В іншій частині постанову Полтавського окружного адміністративного суду від 16.01.2017 залишено без змін.
Ухвалюючи рішення про задоволення позовних вимог частково, суд першої інстанції, виходив з того, що розрахунок грошового забезпечення позивача за період з 25 липня 1986 року по 25 серпня 1986 року має проводитись з урахуванням приписів постанови Центрального комітету КПРС, Президії Верховної Ради СРСР, Ради Міністрів СРСР, Всесоюзної Центральної Ради Професійних Союзів від 07.05.1986р. №524-156, наказів МВС СРСР від 11.05.1986 №0130 та постанови Ради Міністрів СРСР, Всесоюзної Центральної Ради Професійних Союзів від 05.06.1986 №665-195, якими врегульовано порядок оплати праці робітників та службовців з нарахуванням премії у розмірі 60% тарифної ставки, що повинна бути підвищена на 100%, тобто вдвічі, а також подвійною оплатою за роботу у вихідні дні, з урахуванням кратності І-ї зони небезпеки та обчислення за одну годину як 1/3 години робочого часу за період несення служби у стані бойової готовності, понад середньомісячної заробітної плати, у порівняннями із установленими чинним законодавством нормами.
Відмовляючи у задоволенні позовних вимог про перерахунок грошового утримання з урахуванням подвійного розміру посадового окладу, передбаченого постановою ВЦРПС від 07.05.1986 №524-156, суд першої інстанції виходив з того, що позивачем не надано доказів, які б підтверджували, що він відноситься до осіб, що визначені абзацом 2 пункту 1 цієї постанови.
При цьому суд виходив з безпідставності посилань відповідача на те, що на військовослужбовців органів внутрішніх справ не поширює свою дію положення пунктів 1, 4 постанови Ради Міністрів СРСР та ВЦРПС від 05.06.1986 №665-195 та пункту 1 постанови Ради Міністрів УРСР і Української республіканської Ради професійних Спілок від 10.06.1986 №207-7, оскільки відповідно до статті 10 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" до військовослужбовців належать, зокрема, особи начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ.
Змінюючи постанову суду першої інстанції, суд апеляційної інстанції виходив з того, що дія постанови від 05.06.1986 №665-195 поширювалася як на працівників підприємств, організацій і установ, розташованих у зоні ЧАЕС, які виконували роботи, пов`язані з ліквідацією наслідків аварії на ЧАЕС, так і на осіб рядового та начальницького складу внутрішніх справ, військовозобов`язаних, призваних на збори, військових строкової служби, а тому позивач мав право на отримання гарантій, передбачених цією постановою, щодо оплати праці працівниками, зайнятими на роботах, пов`язаних з ліквідацією наслідків аварії на ЧАЕС.
Крім того, суд виходив з того, що оскільки позивач виконував роботу, пов`язану з ліквідацією наслідків аварії на ЧАЕС у І зоні, то відповідно до розпорядження Ради Міністрів СРСР від 17.05.1986 №964-рс та наказу Міністерства внутрішніх справ СРСР від 26.05.1986 №0149 "Про додаткові виплати особовому складу органів і внутрішніх військ МВС СРСР, зайнятих на роботах з ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС" оплата праці повинна була проводитися у 3-х кратному розмірі, а не в 2-х кратному, як це було здійснено відповідачем.
Також суд апеляційної інстанції виходив з того, що в матеріалах справи достатньо належних і допустимих доказів того, що позивач відносився до осіб, визначених абзацом 2 пункту 1 постанови ВЦРПС від 07.05.1986 №524-156, а саме - до осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ, що виконували службові обов`язки в зоні Чорнобильської АЕС, а тому він має право на нарахування грошового забезпечення виходячи з посадового окладу в подвійному розмірі.
Крім того, судами попередніх інстанцій встановлено, що постановою Полтавського окружного адміністративного суду від 18.12.2014, яка залишена без змін ухвалою Харківського апеляційного адміністративного суду від 17.02.2015 та ухвалою Вищого адміністративного суду України від 17.03.2015, у справі №816/4017/14 за позовом ОСОБА_1 відмовлено у задоволенні позовних вимог про зобов`язання здійснити перерахунок його пенсії з урахуванням заробітної плати (грошового утримання) за період з 25.07.1986 по 25.08.1986, а саме - з включенням до розрахунку шестигодинного робочого дня, а інших 18 годин - у резерві в стані бойової готовності.