1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18 серпня 2021 року

м. Київ

справа № 201/367/16-а

адміністративне провадження № К/9901/44213/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого судді Кравчука В.М., суддів Єзерова А.А., Стародуба О.П.

розглянувши у порядку письмового провадження

касаційну скаргу ОСОБА_1

на постанову Жовтневого районного суду м. Дніпропетровська від 03.03.2017 (суддя Наумова О.С.) та ухвалу Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 18.04.2017 (колегія у складі суддів Юрко І.В., Гімона М.М., Чумака С.Ю.)

у справі № 201/367/16-а

за позовом ОСОБА_1

до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області

про визнання протиправною відмови у перерахунку пенсії та зобов`язання здійснити перерахунок та виплату пенсії.

І. РУХ СПРАВИ

1. 06.01.2017 ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області, в якому (з урахуванням доповнень), просив визнати протиправною відмову відповідача у проведенні перерахунку пенсії та зобов`язати відповідача здійснити перерахунок та виплату пенсії з 01.01.2006 з урахуванням інфляції; з 01.01.2008 з урахуванням премії 33,3%, з 01.04.2012 згідно довідки про грошове забезпечення, з 01.01.2016 згідно постанови Кабінету Міністрів України №988.

2. Постановою Жовтневого районного суду м. Дніпропетровська від 03.03.2017, залишеною без змін ухвалою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 18.04.2017, у задоволенні позову відмовлено.

3. 15.05.2017 до Вищого адміністративного суду України надійшла касаційна скарга позивача на зазначені судові рішення. У касаційній скарзі позивач просить скасувати оскаржувані рішення та прийняти нове, яким задовольнити позовні вимоги.

4. Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 07.07.2017 відкрито провадження у справі.

5. У зв`язку з ліквідацією Вищого адміністративного суду України справу було передано для розгляду до Верховного Суду.

II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

6. Судами попередніх інстанцій встановлено, що позивач перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області з 1993 року та отримує пенсію, призначену відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб".

7. У листопаді 2016 року позивач звернувся до Пенсійного органу із заявою про перерахунок призначеної пенсії на підставі Закону України "Про Національну поліцію" та Закону України "Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ України та членів їхніх сімей".

8. Пенсійний орган листом №294471/03/03 від 23.11.2016 повідомив позивача про відсутність правових підстав для здійснення перерахунку пенсії, посилаючись на те, що Кабінет Міністрів України не приймав рішення про зміну розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення або введення нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення для поліцейських, Закон України "Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ України та членів їхніх сімей" № 900 набрав чинності пізніше, ніж постанова Кабінету Міністрів України №988 "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції". Цією постановою не змінювалися, а встановлювалися оклади для поліцейських.

9. У січні 2017 року позивач також звертався до Пенсійного органу із заявою про перерахунок пенсії за довідкою від 01.04.2012 з урахуванням постанови Кабінету Міністрів України №355 "Про збільшення розмірів пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".

10. Відповідач листом за №3647/03/03 від 13.02.2017 повідомив про те, що з 01.01.2008 грошове забезпечення, яке береться для обчислення пенсії, визначається постановою Кабінету Міністрів України від 07.11.2007 № 1294 "Про упорядкування структури та умов грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу" основний розмір пенсії (74%) дорівнює 2463,82 гривень.

11. Крім того, повідомив, що 23.04.2012 Кабінетом Міністрів України прийнято постанову № 355 "Про збільшення розмірів пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" щодо встановлення підвищення з 1 липня 2012 року у розмірі 11%, обчислених відповідно до статей 13, 21 та 36 Закону, збільшивши його з 1 вересня 2012 року до 23 % та з 1 січня 23 року до 35%.

12. Розмір підвищення пенсій, встановлений Постановою № 355, обчислюється виходячи з основного розміру пенсії, обчисленого за вимогами постанови Кабінету Міністрів України № 1294 і, в свою чергу, не може перевищувати розміру пенсії, розрахованого з грошового забезпечення, визначеного уповноваженим органом станом на 01.04.2012. Головним управлінням проведено перерахунок пенсії позивача з 01.07.2012 з наступною виплатою підвищення на 11% від основного розміру пенсії - 271,02 грн., з 01.09.2012 на 23% від основного розміру пенсії - 295,66 грн., а з 01.01.2013 на 35% від основного розміру пенсії - 295,66 грн.

13. Не погоджуючись з такими діями відповідача, позивач звернувся до суду.

ІІІ. АРГУМЕНТИ СТОРІН

14. В обґрунтування позовних вимог позивач покликався на законодавчі підстави для перерахунку та виплати йому пенсії з урахуванням інфляції, премії - 33,3%, згідно довідки про грошове забезпечення та постанови Кабінету Міністрів України від 11.11.2015 № 988.

15. Відповідач заперечував проти задоволення позовних вимог, посилаючись на правомірність його дій, а також зазначав про пропуск позивачем строку звернення до суду, встановленого ст. 99 КАС України.

ІV. ОЦІНКИ СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

16. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що постановою Кабінету Міністрів України від 11.05.2015 № 988 "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції", якою встановлено грошове забезпечення поліцейських, не підвищується розмір жодного зі складових грошового забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб. Сама Постанова № 988 прямо не встановлює для відповідача (пенсійного фонду) обов`язку здійснювати перерахунок пенсії колишнім працівникам органів МВС у зв`язку із підвищенням грошового забезпечення поліцейських.

17. Обов`язок у відповідача, як у суб`єкта владних повноважень, що в своїй діяльності керуються виключно чинними на момент вчинення окремої дії законодавством, виникає, лише за визначених законом підстав, які в даному випадку не настали (будь-якого повідомлення про підстави перерахунку пенсій від органів МВС Пенсійний фонд не отримував).

18. Крім того, за висновком суду першої інстанції, оскільки позивач не звертався до відповідача із відповідною заявою про перерахунок пенсії з 01.01.2016 з урахуванням інфляції, 01.01.2008 - з урахуванням премії в розмірі 33,3%, з 01.04.2012 - з урахуванням довідки, і як наслідок, відповідач не відмовляв у здійсненні перерахунку пенсії з наведених підстав, а тому відповідач не вчинив дії, не допустив бездіяльність, які позивач має право оскаржувати у порядку та спосіб, визначений ст. 2 КАС України.

19. Самі по собі вимоги позивача про перерахунок пенсії не можуть розглядатися судом по суті, оскільки втручання суду в дискреційні повноваження суб`єкта владних повноважень можливо виключно для відновлення порушеного права особи і тільки після встановлення факту порушення такого права та законних інтересів особи протиправними діями або рішенням суб`єкта владних повноважень.

V. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

20. У касаційній скарзі позивач посилається на порушення судами норм матеріального та процесуального права, та зазначає наступне.

21. Судами не виконано вимоги закону та не наведено мотивів для відмови у позові про індексацію пенсії (звертався до суду з проханням зобов`язання здійснити індексацію пенсії з 01.01.2006, так як індексацію здійснено лише з травня 2013).

22. Також, суди не врахували та не дали оцінку довідці з УМВС від 29.05.2012, не врахували методичні рекомендації МВС України від 28.11.2011 № 15/22-6625, яким затверджений Порядок встановлення розмірів грошового забезпечення начальників міськгоррайлінорганів та їх заступників із таблицею посадових окладів, що підтверджує факт підвищення грошового забезпечення і на підставі цих методичних рекомендацій та постанови Кабінету Міністрів України № 1294 видана довідка від 29.05.2012. З постанови Кабінету Міністрів України №45 вбачається, що для перерахунку пенсії враховуються лише ті премії та надбавки, які фактично виплачуються на момент виникнення права на перерахунок пенсії.

Крім того, скаржник зазначає про наявність правових підстав для перерахунку пенсії на підставі постанови Кабінету Міністрів України № 988 від 01.01.2016 з урахуванням інфляції.

23. Відповідач відзиву на касаційну скаргу не надав.


................
Перейти до повного тексту