1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17 серпня 2021 року

м. Київ

справа № 806/1984/17

адміністративне провадження № К/9901/29087/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Шарапи В.М.,

суддів - Єзерова А.А., Чиркіна С.М.,

розглянув у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Державної фіскальної служби України (далі - ДФС України) на постанову Житомирського окружного адміністративного суду від 20 вересня 2017 року у складі колегії суддів: Семенюка М.М. (головуючий), суддів: Капинос О.В., Нагірняка М.Ф. та постанову Житомирського апеляційного адміністративного суду від 16 січня 2018 року у складі колегії суддів: Капустинського М.М. (головуючий), суддів: Моніча Б.С., Охрімчук І.Г. у справі за позовом ОСОБА_1 до ДФС України, Комісії з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій у ДФС України про визнання незаконним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,

ОПИСОВА ЧАСТИНА

Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій

1. У липні 2017 року позивач звернувся до суду з позовом у якому просив:

1.1 - визнати незаконним та скасувати рішення Комісії з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій у ДФС України від 7 червня 2017 року про відмову у наданні ОСОБА_1, статусу учасника бойових дій;

1.2 - зобов`язати Комісію з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій у ДФС України повторно розглянути надані ним документи та прийняти рішення про надання ОСОБА_1 статусу учасника бойових дій, як особі, яка захищала незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення;

1.3 - зобов`язати Комісію з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій у ДФС України видати ОСОБА_1 посвідчення учасника бойових дій встановленого законодавством зразка.

2. Житомирський окружний адміністративний суд постановою від 20 вересня 2017 року, залишеною без змін постановою Житомирського апеляційного адміністративного суду від 16 січня 2018 року, позов задовольнив частково.

Визнав протиправною бездіяльність Комісії з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій у ДФС України щодо не розгляду заяви та матеріалів ОСОБА_1 про надання статусу учасників бойових дій.

Зобов`язав Комісію з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій у ДФС України розглянути заяву та матеріали ОСОБА_1 про надання статусу учасника бойових дій та прийняти рішення у відповідності до Порядку надання статусу учасника бойових дій особам, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, затвердженого постановою КМ України від 20 серпня 2014 року №413.

У задоволенні решти позовних вимог відмовив.

2.1 Ухвалюючи рішення суд першої інстанції, з висновком якого погодився суд апеляційної інстанції виходив із того, що заяву та матеріали ОСОБА_1 про надання статусу учасника бойових дій Комісія не розглядала та за результатами її розгляду рішення не приймала, а лист від 7 червня 2017 року №7348/П/99-99-04-04-01-14 направила позивачу ДФС України керуючись протоколом засідання Комісії №5 від 25 квітня 2017 року, яке відбулось до моменту подання ОСОБА_1 вищевказаної заяви, тому суд зобов`язав відповідача розглянути заяву та матеріали ОСОБА_1 про надання статусу учасника бойових дій та прийняти відповідне рішення.

3. Судами попередніх інстанцій встановлено що:

3.1 16 травня 2017 року позивач до Комісії з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій у ДФС України подав матеріали для розгляду питання щодо надання статусу учасника бойових дій.

3.2 Листом від 7 червня 2017 року №7348/П/99-99-04-04-01-14 ДФС України повідомила позивача, що його заява та матеріали (вх. ДФС №2797/інше від 16 травня 2017 року), які надійшли до Комісії розглянуті та останньою прийнято рішення відмовити в наданні статусу учасника бойових дій працівникам (у тому числі колишніх) слідчих підрозділів фінансових розслідувань ДФС, які відряджались до головних управлінь ДФС у Донецькій та/чи Луганській областях, та повернула направлені ОСОБА_1 заяву та матеріали.

3.3 Суди зазначили, що при наданні пояснень в судовому засіданні представником ДФС України не заперечувався той факт, що Комісією не розглядалась заява позивача щодо надання статусу учасника бойових дій, а сама відповідь (лист від 7 червня 2017 року №7348/П/99-99-04-04-01-14) була надана ДФС України на підставі протоколу засідання Комісії з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій у ДФС №5 від 25 квітня 2017 року.

3.4 Уважаючи відмову у наданні статусу учасника бойових дій протиправною, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Короткий зміст вимог та узагальнені доводи касаційної скарги:

4. Не погоджуючись із рішеннями судів попередніх інстанцій, ДФС України звернулася із касаційною скаргою, у якій просить скасувати ці рішення та ухвалити нове, яким відмовити у задоволенні позову.

4.1 На обґрунтування касаційної скарги скаржник зазначив, що надання статусу учасника бойових дій іншим працівникам ДФС окрім осіб рядового та начальницького складу підрозділів оперативного забезпечення зон проведення АТО без внесення змін до чинного законодавства не вбачається можливим, тому вважають, що обґрунтовано відмовили позивачу у наданні статусу учасника бойових дій.

Висновки суду за результатами розгляду касаційної скарги:

5. Вирішуючи питання про обґрунтованість поданої касаційної скарги, Верховний Суд виходить з наступного.

6. Суд касаційної інстанції наголошує на тому, що перевірка законності судових рішень судів першої та апеляційної інстанції, згідно зі статтею 341 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), здійснюється виключно у частині застосування норм матеріального та процесуального права.

7. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.

8. Вирішуючи питання про обґрунтованість поданої касаційної скарги, Верховний Суд виходить з наступного.

9. Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

10. Згідно із пунктом 19 частини першої статті 6 Закону України від 22 жовтня 1993 року №3551-ХІІ "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" учасниками бойових дій визнаються: військовослужбовці (резервісти, військовозобов`язані) та працівники Збройних Сил України, Національної гвардії України, Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України, Державної прикордонної служби України, Державної спеціальної служби транспорту, військовослужбовці військових прокуратур, особи рядового та начальницького складу підрозділів оперативного забезпечення зон проведення антитерористичної операції центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, державну політику у сфері державної митної справи, поліцейські, особи рядового, начальницького складу, військовослужбовці, працівники Міністерства внутрішніх справ України, Управління державної охорони України, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України, Державної служби України з надзвичайних ситуацій, Державної пенітенціарної служби України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення.

11. Порядок надання статусу учасника бойових дій особам, зазначеним в абзаці першому цього пункту, категорії таких осіб та терміни їх участі (забезпечення проведення) в антитерористичній операції, а також райони антитерористичної операції визначає Кабінет Міністрів України.

12. Відповідно до пункту 1 розділу ІІ Положення про Комісію з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій у Державній фіскальній службі України, затвердженого наказом Міністерства фінансів України 14 листопада 2016 року №957 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 30 листопада 2016 року за №1553/29683, одним з основних завдань Комісії є те, що Комісія призначена для прийняття рішень про надання (позбавлення) статусу учасника бойових дій, розгляду та вивчення поданих заяв та інших матеріалів, які є підставою для надання статусу учасника бойових дій особам рядового та начальницького складу підрозділів оперативного забезпечення зон проведення антитерористичної операції Державної фіскальної служби України (ДФС), які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах проведення антитерористичної операції.

13. Механізм надання статусу учасника бойових дій особам, зазначеним в абзаці першому пункту 19 частини першої статті 6 Закону, визначений Порядком №413.

14. Відповідно до пункту 2 Порядку №413 статус учасника бойових дій надається: військовослужбовцям (резервістам, військовозобов`язаним) та працівникам Збройних Сил, Національної гвардії, СБУ, Служби зовнішньої розвідки, Держприкордонслужби, Держспецтрансслужби, військовослужбовцям військових прокуратур, особам рядового та начальницького складу підрозділів оперативного забезпечення зон проведення антитерористичної операції ДФС, поліцейським, особам рядового, начальницького складу, військовослужбовцям, працівникам МВС, Управління державної охорони, Держспецзв`язку, ДСНС, ДПтС, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення.

15. У пункті 4 Порядку №413 закріплено, що підставою для надання особам статусу учасника бойових дій є такі документи про безпосереднє залучення до виконання завдань антитерористичної операції в районах її проведення: витяги з наказів керівника Антитерористичного центру при СБУ або особи, яка його заміщує, першого заступника чи заступника керівника Антитерористичного центру при СБУ про залучення до проведення антитерористичної операції, витяги з наказів керівника оперативного штабу з управління антитерористичною операцією чи його заступників або керівників секторів (командирів оперативно-тактичних угруповань) про підпорядкування керівнику оперативного штабу з управління антитерористичною операцією в районах її проведення та про прибуття (вибуття) до (з) районів проведення антитерористичної операції, документи про направлення у відрядження до районів проведення антитерористичної операції або інші офіційні документи, видані державними органами, що містять достатні докази про безпосередню участь особи у виконанні завдань антитерористичної операції в районах її проведення.

16. Відповідно до пункту 5 Порядку №413, рішення про надання статусу учасника бойових дій приймається:

- комісіями з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій, утвореними, зокрема, в ДФС України;

- міжвідомчою комісією з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій та виплати одноразової грошової допомоги в разі загибелі (смерті) або інвалідності волонтера і деяких інших категорій осіб відповідно до Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту, яка утворюється Державною службою у справах ветеранів війни та учасників антитерористичної операції, - у разі виникнення спірних питань, що потребують міжвідомчого врегулювання.

17. Відповідно до пункту 1 розділу ІІ Положення №957, комісія призначена для прийняття рішень про надання (позбавлення) статусу учасника бойових дій, розгляду та вивчення поданих заяв та інших матеріалів, які є підставою для надання статусу учасника бойових дій особам рядового та начальницького складу підрозділів оперативного забезпечення зон проведення антитерористичної операції ДФС, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах проведення антитерористичної операції.

16. Колегія суддів погоджується з висновком судів попередніх інстанцій, що розгляд заяви та документів на отримання статусу учасника бойових дій повинен проводитись виключно Комісією, та за результатами розгляду вказаних документів саме Комісія приймає рішення щодо надання або відмови у наданні статусу учасника бойових дій.

17. Як встановлено судами наказом ДФС України "Про відрядження працівників податкової міліції" від 29 лютого 2016 року №637-о позивача відряджено до Головного управління ДФС у Донецькій області та Головного управління ДФС у Луганській області на період з 3 по 31 березня 2016 року (29 календарних днів).

Наказом ДФС України "Про відрядження працівників податкової міліції" від 1 квітня 2016 року №1139-о позивача відряджено до Головного управління ДФС у Донецькій області та Головного управління ДФС у Луганській області з 1 квітня 2016 року.

Відповідно до витягу із наказу №224дск від 11 серпня 2016 року першого заступника керівника Антитерористичного Центру при Службі безпеки України (керівника антитерористичній операції на території Донецької та Луганської областей) вважати такими, що прибули: до складу сил та засобів, які залучаються та беруть безпосередню участь в антитерористичній операції на території Донецької та Луганської областей, забезпеченні її проведення, з метою виконання службових (бойових) завдань: нижчепойменованих співробітників ДФС України: з 3 березня 2016 року: майора податкової міліції ОСОБА_1 - слідчого першого відділу кримінальних розслідувань слідчого управління фінансових розслідувань ДПІ у Дніпровському районі Головного управління ДФС у м. Києві.

У відповідності до витягів з наказів від 14 квітня 2016 року №020, 8 червня 2016 року №029, 21 липня 2016 року №036 "Про залучення до проведення антитерористичної операції сил та засобів суб`єктів боротьби з тероризмом наказано вважати залученими до проведення до проведення антитерористичної операції в Донецькій та Луганській областях та відрядженими в район її проведення з підпорядкуванням керівнику антитерористичної операції в Донецькій та Луганській областях таких співробітників ДФС України: з 3 по 31 березня 2016 року, з 1 квітня 2016 року, з 9 червня 2016 року ОСОБА_1 .

Разом із тим, заяву та матеріали ОСОБА_1 про надання статусу учасника бойових дій Комісія не розглядала та за результатами її розгляду рішення не приймала, а лист від 7 червня 2017 року №7348/П/99-99-04-04-01-14 направила позивачу ДФС України керуючись протоколом засідання Комісії №5 від 25 квітня 2017 року, яке відбулось до моменту подання ОСОБА_1 вищевказаної заяви.

18. Виходячи з аналізу наведених норм права, суди попередніх інстанцій обґрунтовано зазначили про зобов`язання Комісії з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій у ДФС України розглянути заяву та матеріали ОСОБА_1 про надання статусу учасника бойових дій та прийняти відповідне рішення.

19. Наведені доводи касаційної скарги висновки судів попередніх інстанцій не спростовують.

20. Ураховуючи наведене, Верховний Суд не встановив неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судами першої та апеляційної інстанцій оскаржуваних рішень і погоджується з їх висновками у справі, якими доводи скаржника відхилено.

21. Відповідно до статті 350 КАС України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.

Керуючись пунктом 2 Прикінцевих та перехідних положень Закону України від 15 січня 2020 року №460-IX "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ", статтями 341, 343, 349, 350, 355, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду, -


................
Перейти до повного тексту