1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

Іменем України

11 серпня 2021 року

Київ

справа №420/14069/20

адміністративне провадження №К/9901/3941/21, К/9901/5210/21, К/9901/5486/21

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду (далі - Суд):

cудді-доповідача - Радишевської О. Р.,

суддів - Кашпур О. В., Уханенка С. А.

за участю:

секретаря судового засідання: Волощука В.В.,

представника відповідача: Мацка В.В.,

третьої особи-1: Громика О.О.,

третьої особи-2: Чередніченка Ю.А.,

представника третіх осіб -2, -4-11: Лупу С.С.,

представника третьої особи-3: Зозулі Т.М.

розглянув у відкритому судовому засіданні як суд касаційної інстанції адміністративну справу №420/14069/20

за позовом ОСОБА_1, депутата Кароліно-Бугазької сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області VІІІ скликання ОСОБА_2, Кароліно-Бугазького сільського голови Білгород-Дністровського району Одеської області ОСОБА_38, ОСОБА_3 до Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області, за участю третіх осіб, які не заявляються самостійних вимог на предмет позову, - ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_13, ОСОБА_14, ОСОБА_15, ОСОБА_16, ОСОБА_17, ОСОБА_18, ОСОБА_19, ОСОБА_20, ОСОБА_21, ОСОБА_22, ОСОБА_23, ОСОБА_24, ОСОБА_25, ОСОБА_26, ОСОБА_27, ОСОБА_28, ОСОБА_29, ОСОБА_30, ОСОБА_31, ОСОБА_32, ОСОБА_33, ОСОБА_34, Центральної виборчої комісії - про визнання протиправною та скасування постанови, провадження у якій відкрито

за касаційними скаргами (1) ОСОБА_6, (2) ОСОБА_7, ОСОБА_10, ОСОБА_4, ОСОБА_8, ОСОБА_13, ОСОБА_11 та (3) Центральної виборчої комісії

на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 23 грудня 2020 року, прийняте у складі: головуючого судді Танцюри К.О., та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 29 січня 2021 року, ухвалену у складі: головуючого судді Вербицької Н.В., суддів Градовського Ю.М., Скрипченка В.О.,

УСТАНОВИВ:

І. Суть спору

1. ОСОБА_1, депутат Кароліно-Бугазької сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області VІІІ скликання ОСОБА_2, Кароліно-Бугазького сільський голова Білгород-Дністровського району Одеської області ОСОБА_38, ОСОБА_3 звернулися до суду з позовом до Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області, за участю третіх осіб, які не заявляються самостійних вимог на предмет позову, - ОСОБА_6 (далі - ОСОБА_6, третя особа-1), ОСОБА_13 (далі - ОСОБА_13, третя особа-2), Центральної виборчої комісії (далі - ЦВК, третя особа-3), ОСОБА_5 (далі - ОСОБА_5, третя особа-4), ОСОБА_7 (далі - ОСОБА_7, третя особа-5), ОСОБА_8 (далі - ОСОБА_8, третя особа-6), ОСОБА_9 (далі - ОСОБА_9, третя особа-7), ОСОБА_10 (далі - ОСОБА_10, третя особа-8), ОСОБА_11 (далі - ОСОБА_11, третя особа-9), ОСОБА_12 (далі - ОСОБА_12, третя особа-10), ОСОБА_4 (далі - ОСОБА_4, далі - третя особа-11), ОСОБА_14, ОСОБА_15, ОСОБА_16, ОСОБА_17, ОСОБА_18, ОСОБА_19, ОСОБА_20, ОСОБА_21, ОСОБА_22, ОСОБА_23, ОСОБА_24, ОСОБА_25, ОСОБА_26, ОСОБА_27, ОСОБА_28, ОСОБА_29, ОСОБА_30, ОСОБА_31, ОСОБА_32, ОСОБА_33, ОСОБА_34, - з вимогою визнати протиправною та скасувати постанову Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області (далі - Кароліно-Бугазька СТВК) від 09 грудня 2020 року №273 "Щодо призначення повторних виборів".

2. Позовні вимоги мотивовані тим, що в спірних правовідносинах відсутні передбачені в Законах України "Про статус депутатів місцевих рад", "Про місцеве самоврядування в України" підстави для припинення повноважень депутатів і голови Кароліно-Бугазської сільської ради, яких вони набули за наслідками виборів 25 жовтня 2020 року, що виключає можливість призначення та проведення повторних виборів на підставі оскаржуваного рішення.

ІІ. Установлені судами фактичні обставини справи

3. Як установлено судами попередніх інстанцій, постановою ЦВК від 08 серпня 2020 року №160 "Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року" на неділю, 25 жовтня 2020 року, призначені вибори депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області та Кароліно-Бугазького сільського голови Білгород-Дністровського району Одеської області.

4. У вересні 2020 року Кароліно-Бугазькою СТВК для участі у відповідних виборах було зареєстровано кандидатів у депутати Кароліно-Бугазької сільської ради ОСОБА_9, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_8, ОСОБА_6, ОСОБА_12, ОСОБА_10, ОСОБА_7, ОСОБА_11 і кандидата на посаду Кароліно-Бугазького сільського голови ОСОБА_13 .

5. 06 жовтня 2020 року Кароліно-Бугазька СТВК прийняла постанови про скасування рішень щодо реєстрації вказаних кандидатів, а також затвердила тексти виборчих бюлетенів для голосування з виборів депутатів цієї сільської ради в багатомандатних виборчих округах і з виборів відповідного сільського голови, до яких не були включені вказані кандидати.

6. Зазначені постанови було оскаржено в судовому порядку.

7. Судовими рішеннями у справах №420/10283/20, №420/10200/20, №420/10272/20, №420/10197/20, №420/10199/20, №420/10202/20, №420/10280/20, №420/10281/20, №420/10284/20, №420/10423/20 скасовано постанови Кароліно-Бугазької СТВК, якими скасована реєстрація вказаних осіб, як кандидатів у депутати сільської ради, та ОСОБА_13, як кандидата на посаду голови сільської ради.

8. Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 13 жовтня 2020 року в справі №420/10432/20, залишеним без змін постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 16 жовтня 2020 року, визнано протиправною та скасовано постанову Кароліно-Бугазької СТВК від 06 жовтня 2020 №148, якою затверджено текст виборчих бюлетенів з виборів депутатів Кароліно-Бугазької сільської об`єднаної територіальної громади для голосування у відповідних виборчих округах і встановлення ступенів захисту згідно з вимогами Виборчого кодексу України.

9. Водночас постановами Кароліно-Бугазької СТВК від 14 жовтня 2020 року №182 і №183 затверджено тексти виборчих бюлетенів з виборів депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради та Кароліно-Бугазького сільського голови, до яких не було включено вказаних кандидатів.

10. 19 жовтня 2020 року рішенням Одеського окружного адміністративного суду у справі №420/10803/20, залишеним без змін постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 22 жовтня 2020 року, Кароліно-Бугазьку СТВК зобов`язано прийняти рішення про внесення змін до виборчих бюлетенів з виборів депутатів Кароліно-Бугазької сільської об`єднаної територіальної громади, а також виборчих бюлетенів з виборів Кароліно-Бугазького сільського голови Білгород-Дністровського району Одеської області шляхом внесення до них відомостей про вказаних кандидатів.

11. Окрім цього, 14 жовтня 2020 року Кароліно-Бугазькою СТВК було прийнято повторні рішення про скасування реєстрації ОСОБА_6, ОСОБА_4, ОСОБА_10, ОСОБА_35, ОСОБА_9, ОСОБА_8, ОСОБА_11, а також про повторне скасування реєстрації кандидата на посаду Кароліно-Бугазського сільського голови ОСОБА_13 .

12. Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 21 жовтня 2020 року у справі №420/10910/20, яке залишене без змін постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 24 жовтня 2020 року, визнано протиправними та скасовано постанови Кароліно-Бугазької СТВК від 14 жовтня 2020 року про повторне скасування реєстрації кандидатами у депутати Кароліно-Бугазької сільської об`єднаної територіальної громади ОСОБА_6, ОСОБА_4, ОСОБА_10, ОСОБА_35, ОСОБА_9, ОСОБА_8, ОСОБА_11, а також про повторне скасування реєстрації кандидата на посаду Кароліно-Бугазського сільського голови ОСОБА_13 .

13. Постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 22 жовтня 2020 року у справі №420/10798/20 визнано протиправною та скасовано постанову Кароліно-Бугазької СТВК від 14 жовтня 2020 року №168 "Про повторне скасування реєстрації кандидата в депутати ОСОБА_5" і зобов`язано Кароліно-Бугазьку СТВК негайно прийняти рішення про внесення змін до виборчого бюлетеня з виборів депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради для голосування у багатомандатному виборчому окрузі №4 та внести до його змісту відомості про ОСОБА_5 як зареєстрованого кандидата у депутати Кароліно-Бугазької сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області у багатомандатному виборчому окрузі №4.

14. Проте у день голосування, яке відбувалося 25 жовтня 2020 року, виборчі бюлетені з виборів депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області у багатомандатних виборчих округах №№ 1, 2, 3, 4, 7; виборчі бюлетені для голосування у єдиному одномандатному виборчому окрузі з виборів Кароліно-Бугазького сільського голови не містили відомостей про вказаних осіб, як зареєстрованих у їх межах кандидатів.

15. Постановою Кароліно-Бугазької СТВК від 27 жовтня 2020 року №221 ОСОБА_38 було визнано обраним Кароліно-Бугазьким сільським головою Білгород-Дністровського району Одеської області Кароліно-Бугазької сільської об`єднаної територіальної громади Білгород-Дністровського району Одеської області.

16. Постановами Кароліно-Бугазької СТВК №№246-252 від 27 жовтня 2020 року за результатами проведення підрахунку голосів визнано обраними депутатами у багатомандатних виборчих округах №1-7: ОСОБА_14, ОСОБА_15, ОСОБА_16, ОСОБА_17, ОСОБА_18, ОСОБА_19, ОСОБА_20, ОСОБА_21, ОСОБА_22, ОСОБА_23, ОСОБА_24, ОСОБА_25, ОСОБА_26, ОСОБА_27, ОСОБА_2, ОСОБА_28, ОСОБА_29, ОСОБА_30, ОСОБА_31, ОСОБА_32, ОСОБА_33, ОСОБА_34 .

17. Рішенням Кароліно-Бугазької сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області VIII скликання № І-VIII від 27 жовтня 2020 року вказані особи були визнані такими, що набули повноважень депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області VIII скликання Кароліно-Бугазької сільської об`єднаної територіальної громади Білгород-Дністровського району Одеської області.

18. Рішенням Кароліно-Бугазької сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області VIII скликання №2-VIII від 27 жовтня 2020 року ОСОБА_38 визнано таким, що набув повноважень Кароліно-Бугазького сільського голови Білгород-Дністровського району Одеської області Кароліно-Бугазької сільської об`єднаної територіальної громади Білгород-Дністровського району Одеської області.

19. Постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 03 листопада 2020 року в справі №420/11495/20 відмовлено у задоволенні позову кандидата на посаду Кароліно-Бугазького сільського голови ОСОБА_13 до Кароліно-Бугазької СТВК про визнання протиправною та скасування постанови від 27 жовтня 2020 року №221 "Про визнання ОСОБА_38 обраним Кароліно-Бугазьким сільським головою" та зобов`язання прийняти рішення про визнання виборів у єдиному одномандатному виборчому окрузі з виборів Кароліно-Бугазького сільського голови Білгород-Дністровського району Одеської області такими, що не відбулися, та призначення у зв`язку з цим повторних виборів у цьому окрузі.

20. Постановами П`ятого апеляційного адміністративного суду від 03 листопада 2020 року у справах №420/11490/20, №420/11492/20, №420/11493/20 відмовлено у задоволенні позовів кандидатів у депутати Кароліно-Бугазької сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області про визнання обраними депутатів у багатомандатних виборчих округах №1-3 та зобов`язання прийняти рішення про визнання виборів у багатомандатних виборчих округах №1-3 з вибрів депутатів Кароліно-Бугазької сільської об`єднаної територіальної громади такими, що не відбулись, та призначення у зв`язку з цим повторних виборів у цих округах.

21. Рішеннями Одеського окружного адміністративного суду від 30 жовтня 2020 року у справах №420/11494/20, №420/11491/20, які залишені без змін постановами П`ятого апеляційного адміністративного суду від 03 листопада 2020 року, частково задоволені позови кандидатів в депутати Кароліно-Бугазської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області ОСОБА_9, ОСОБА_4, ОСОБА_5 ОСОБА_8 :

- установлено факти грубого порушення вимог статей 21, 24, 38, 120-1 Конституції України, статей 6, 32 Виборчого кодексу України, статей 6, 14, 370 Кодексу адміністративного судочинства України Кароліно-Бугазькою СТВК під час виборів у багатомандатних виборчих округах №4, 7 з виборів депутатів Кароліно-Бугазької сільської об`єднаної територіальної громади.

22. Водночас відмовлено у задоволенні позовних вимог про визнання протиправним і скасування рішення про визнання депутатів обраними у багатомандатних виборчих округах №4, 7 та зобов`язання прийняти рішення про визнання виборів у багатомандатних виборчих округах №4, 7 з вибрів депутатів Кароліно-Бугазької сільської об`єднаної територіальної громади такими, що не відбулись, та призначення у зв`язку з цим повторних виборів у цих округах.

23. Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 31 жовтня 2020 року у справі №420/11489/20, яке набрало законної сили 04 листопада 2020 року, задоволено адміністративний позов кандидата у депутати Кароліно-Бугазької сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області ОСОБА_11 :

- визнано протиправною та скасовано постанову Кароліно-Бугазької СТВК від 27 жовтня 2020 року №250 про визнання депутатів обраними у багатомандатному виборчому окрузі №5;

- зобов`язано Кароліно-Бугазьку СТВК прийняти рішення про визнання виборів у багатомандатному виборчому окрузі №5 з виборів депутатів Кароліно-Бугазької сільської об`єднаної територіальної громади такими, що не відбулися, та призначити у зв`язку з цим повторні вибори у багатомандатному виборчому окрузі № 5.

24. Постановою Верховного Суду від 12 листопада 2020 року у справі №855/111/20 частково задоволено позов кандидата на посаду Кароліно-Бугазької сільського голови Білгород-Дністровського району Одеської області ОСОБА_13 та кандидатів в депутати Кароліно-Бугазької сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області ОСОБА_9, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_8, ОСОБА_6, ОСОБА_35, ОСОБА_10, ОСОБА_7 до ЦВК:

- визнано протиправною бездіяльність ЦВК, яка полягає у нездійсненні заходів на поновлення порушених виборчих прав ОСОБА_9, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_8, ОСОБА_6, ОСОБА_35, ОСОБА_10, ОСОБА_7, ОСОБА_13 бути обраними;

- зобов`язано ЦВК, з урахуванням висновків, що викладені в цій постанові Верховного Суду, прийняти рішення, спрямовані на відновлення порушених виборчих прав зазначених осіб.

25. Частково задовольняючи адміністративний позов, Верховний Суд констатував порушення частини восьмої статті 248 Виборчого кодексу України, що вплинули на результати волевиявлення під час голосування 25 жовтня 2020 року у багатомандатних виборчих округах № 1, 2, 3, 4, 7 та в єдиному одномандатному виборчому окрузі з виборів Кароліно-Бугазького сільського голови у зв`язку з відсутністю у виборчих бюлетенях відомостей про ОСОБА_9, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_8, ОСОБА_6, ОСОБА_35, ОСОБА_10, ОСОБА_7, ОСОБА_13 як зареєстрованих у вказаних округах кандидатів.

26. З урахуванням викладеного Верховний Суд уважав, що в спірних правовідносинах є підстави для застосування пункту 6 частини першої статті 280 Виборчого кодексу України та призначення повторних виборів.

27. На виконання рішення Верховного Суду у справі №855/111/20 ЦВК прийняла постанову від 18 листопада 2020 року №495, якою зобов`язано Кароліно-Бугазьку СТВК невідкладно вирішити питання щодо визнання виборів депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області 25 жовтня 2020 року в багатомандатних виборчих округах № 1-5, 7 та сільського голови Білгород-Дністровського району Одеської області такими, що не відбулись і призначити повторні вибори в цих округах.

28. 18 листопада 2020 року Кароліно-Бугазькою СТВК прийнято постанову №272 "Щодо виконання постанови Центральної виборчої комісії від 18 листопада 2020 року № 495", у якій зазначено про відсутність правових підстав для визнання виборів такими, що не відбулися, і призначення повторних виборів.

29. Постановою ЦВК від 01 грудня 2020 року №535 визнано незаконною та скасовано постанову Кароліно-Бугазької СТВК від 18 листопада 2020 року № 272; достроково припинено повноваження всього складу Кароліно-Бугазької СТВК; зобов`язано сформувати новий склад СТВК; зобов`язано новий склад Кароліно-Бугазської СТВК: 1) прийняти рішення про визнання виборів депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області 25 жовтня 2020 року в багатомандатних виборчих округах № 1-5, 7 такими, що не відбулися, та про призначення повторних виборів депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області в багатомандатних виборчих округах № 1-5, 7; 2) про оголошення про початок виборчого процесу повторних виборів депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області в багатомандатних виборчих округах № 1-5, 7 одночасно з прийняттям рішення про їх призначення; 3) про визнання виборів Кароліно-Бугазького сільського голови Білгород-Дністровського району Одеської області 25 жовтня 2020 року такими, що не відбулись, та про призначення повторних виборів Кароліно-Бугазького сільського голови Білгород-Дністровського району Одеської області; 4) про оголошення про початок виборчого процесу повторних виборів Кароліно-Бугазького сільського голови Білгород-Дністровського району Одеської області одночасно з прийняттям рішення про їх призначення.

30. Приймаючи таке рішення, ЦВК виходила з того, що Кароліно-Бугазька СТВК ухилилася від вчинення дій, спрямованих на поновлення виборчих прав громадян з урахуванням висновків, викладених у постанові Верховного Суду від 12 листопада 2020 року у справі №855/111/20, та прийняття рішення про визнання виборів депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради 25 жовтня 2020 року в багатомандатних виборчих округах № 1-5, 7 такими, що не відбулися, та про призначення повторних виборів у цих виборчих округах, а також про визнання виборів Кароліно-Бугазького сільського голови 25 жовтня 2020 року такими, що не відбулися, та про призначення повторних виборів Кароліно-Бугазького сільського голови.

31. 09 грудня 2020 року Кароліно-Бугазька СТВК на виконання вимог постанови ЦВК від 01 грудня 2020 року №535 прийняла постанову №273 "Щодо призначення повторних виборів", якою визнано вибори у вказаних виборчих округах такими, що не відбулись і призначено повторні вибори.

32. Уважаючи вказану постанову незаконною, позивачі звернулися до суду.

ІІІ. Рішення судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їхнього ухвалення

33. Одеський окружний адміністративний суд рішенням від 23 грудня 2020 року позов ОСОБА_1, ОСОБА_3 залишив без задоволення.

34. Водночас позов депутата Кароліно-Бугазької сільської ради VІІІ скликання ОСОБА_2, Кароліно-Бугазького сільського голови Білгород-Дністровського району Одеської області ОСОБА_38 задовольнив:

34.1. визнав протиправною та скасував постанову Кароліно-Бугазької СТВК від 09 грудня 2020 року №273 "Щодо призначення повторних виборів".

35. Задовольняючи адміністративний позов, суд першої інстанції виходив з того, що відповідно до статей 194, 255, 269, 278, 280 Виборчого кодексу України передумовою для призначення повторних виборів є рішення територіальної виборчої комісії про визнання голосування недійсним або таким, що не було організовано і проведено відповідно до Кодексу на всіх виборчих дільницях відповідного виборчого округу, яких у спірних правовідносинах Кароліно-Бугазька СТВК не приймала.

36. Суд першої інстанції також зазначив, що на момент прийняття оскаржуваного рішення були чинними постанови Кароліно-Бугазької СТВК щодо визнання обраними депутатів у вказаних виборчих округах і Кароліно-Бугазького сільського голови.

37. Посилаючись на положення статей 269 та 278 Виборчого кодексу України, суд першої інстанції вважав, що вказана обставина виключає можливість прийняття рішення про проведення повторних виборів, адже відповідно до вимог вказаних статей за результатами голосування може бути прийнято одне з двох рішень: 1) або про визнання виборів у відповідному виборчому окрузі такими, що не відбулися, та призначення у зв`язку з цим повторних виборів, 2) або про визнання особи обраною депутатом чи сільським, селищним, міським головою.

38. Щодо позовів ОСОБА_1, ОСОБА_3, то суд першої інстанції уважав, що оскаржуваним рішенням Кароліно-Бугазької СТВК їхні суб`єктивні права як виборців не порушено.

39. П`ятий апеляційний адміністративний суд постановою від 29 січня 2021 року рішення Одеського окружного адміністративного суду від 23 грудня 2020 року змінив, виключивши з його мотивувальної частини висновки щодо застосування до спірних правовідносин положення статті 255 Виборчого кодексу України.

40. В іншій частині рішення Одеського окружного адміністративного суду від 23 грудня 2020 року було залишено без змін.

41. Змінюючи рішення суду першої інстанції, суд апеляційної інстанції зазначив, що його висновки про необхідність прийняття окремого рішення про визнання голосування недійсним або таким, що не було організовано і проведено відповідно до Виборчого кодексу України, як передумови для призначення повторних місцевих виборів, є помилковим.

42. Суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що самостійною підставою для призначення повторних виборів є наявність принаймні однієї з обставин, передбачених у пунктах 1-9 частини першої статті 280 Виборчого кодексу України. Як зазначив суд апеляційної інстанції, наявність таких підстав було встановлено у постанові Верховного Суду від 12 листопада 2020 року у справі №855/111/20, який констатував, що вибори в багатомандатних виборчих округах № 1, 2, 3, 4, 7 та в єдиному одномандатному виборчому окрузі з виборів Кароліно-Бугазького сільського голови були організовані неналежним чином через відсутність у відповідних бюлетенях відомостей про окремих зареєстрованих кандидатів.

43. Водночас суд апеляційної інстанції погодився з позицією суду першої інстанції про те, що за умови чинності рішень Кароліно-Бугазької СТВК про визнання обраними Кароліно-Бугазького сільського голови та депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради, остання не могла прийняти рішення про проведення повторних виборів.

44. Суд апеляційної інстанції також зазначив, що на момент розгляду справи ОСОБА_38, якого визнано обраним Кароліно-Бугазським сільським головою, та кандидати, яких визнано обраними в багатомандатних виборчих округах № 1, 2, 3, 4, 5, 7, на виборах, що відбулися 25 жовтня 2020 року, набули у встановленому законом порядку відповідних повноважень сільського голови / депутатів сільської ради.

45. Посилаючись на те, що в спірних правовідносинах не було визначених в Законах України "Про статус депутатів місцевих рад", "Про місцеве самоврядування в Україні" підстав для припинення їхніх повноважень, суд апеляційної інстанції вважав, що за вказаних обставин проведення повторних виборів є неможливим, адже це неминуче призведе до подвійного складу зазначеного органу місцевого самоврядування.

46. Суд апеляційної інстанції також уважав, що з 19 грудня 2020 року до розгляду цієї справи мали застосовуватися особливості, визначені у статтях 268-273 Кодексу адміністративного судочинства України, як до спору, що пов`язаний з виборчим процесом.

IV. Провадження в суді касаційної інстанції

47. Не погоджуючись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, треті особи - ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_10, ОСОБА_4, ОСОБА_8, ОСОБА_13, ОСОБА_11, ЦВК - подали касаційні скарги, в яких, посилаючись на неправильне застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального права та порушення ними норм процесуального права, просять скасувати оскаржувані судові рішення та прийняти нове про відмову в задоволенні позову.

48. Зміст касаційний скарг ОСОБА_6 та ОСОБА_7, ОСОБА_10, ОСОБА_4, ОСОБА_8, ОСОБА_13, ОСОБА_11 є тотожним.

49. Скаржники уважають, що висновок суду апеляційної інстанції про те, що цей спір є спором щодо оскарження рішення (дій) територіальної виборчої комісії щодо підготовки (проведення) виборів і виник під час виборчого процесу суперечить висновку Верховного Суду від 25 січня 2021 року у справі №855/10/21, відповідно до якого виборчий процес повторних місцевих виборів розпочинається за п`ятдесят днів до дня повторних місцевих виборів і закінчується через 15 днів після офіційного оприлюднення результатів місцевих виборів у порядку, передбаченому Виборчим кодексом України.

50. Скаржники зауважують, що оскаржуваною постановою Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області визнано такими, що не відбулися вибори депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області 25 жовтня 2020 року в багатомандатних виборчих округах 1-5, 7 та Кароліно-Бугазького сільського голови 25 жовтня 2020 року й призначені повторні вибори на 07 лютого 2021 року.

51. Посилаючись на положення абзацу 2 частини першої статті 195 Виборчого кодексу України та вказані висновки Верховного Суду, скаржники доводять, що початком виборчого процесу в спірних правовідносинах є 19 грудня 2020 року, тоді як провадження у цій справі було відкрито 11 грудня 2020 року, тобто до початку виборчого процесу, у зв`язку з чим на цей спір не поширюються особливості розгляду спорів, пов`язаних із виборчим процесом, що встановлені у статті 273 КАС України.

52. З цих же підстав скаржники вважають, що судом апеляційної інстанції було неправильно застосовано положення статті 272 КАС України та зроблено помилкові висновки про те, що його рішення у цій справі не може бути оскаржено в касаційному порядку.

53. Скаржники зазначають про застосування судами першої та апеляційної інстанцій в оскаржуваних судових рішеннях статей 2, 5 КАС України без урахування висновків щодо застосування цих норм у подібних правовідносинах, викладених у постановах Верховного Суду від 20 лютого 2019 року у справі № 522/3665/17, від 15 серпня 2019 року у справі №1340/4630/18, від 04 червня 2020 року у справі №916/1411/19.

54. За доводами скаржників висновок суду апеляційної інстанції про те, що оскаржувана постанова порушує права позивачів, суперечить підходу Верховного Суду до визначення права, яке, у контексті завдань адміністративного судочинства, підлягає судовому захисту.

55. Скаржник зауважує, що ОСОБА_2 на виборах 25 жовтня 2020 року визнаний обраним у багатомандатному виборчому окрузі №5, а ОСОБА_39 - у єдиному одномандатному виборчому окрузі з виборів Кароліно-Бугазького сільського голови. Водночас оскаржуваною постановою були визнані такими, що не відбулися, та призначені повторні вибори також у багатомандатних виборчих округах №1-4, 7. Проте судами попередніх інстанцій у контексті критеріїв, сформованих Верховним Судом у вказаних справах, не зазначено, яким чином оскаржувана постанова у частині, що стосується багатомандатних виборчих округів №1-4, 7 з виборів депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради, порушує права позивачів, які на цих округах не балотувалися / обиралися.

56. Скаржники зазначають про застосування судами першої та апеляційної інстанцій в оскаржуваних судових рішеннях пункту 6 частини першої статті 280 Виборчого кодексу України без урахування висновку щодо застосування цієї норми, викладеного в постанові Верховного Суду від 12 листопада 2020 року у справі № 855/111/20.

57. Скаржники доводять, що висновок судів попередніх інстанцій про те, що відповідач не мав правових підстав для призначення повторних виборів у відповідних округах не відповідає висновку Верховного Суду від 12 листопада 2020 року у справі №855/111/20, який зазначив, що вибори 25 жовтня 2020 року Кароліно-Бугазького сільського голови та депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради в багатомандатних виборчих округах 1-5, 7 відбулися з порушенням частини восьмої статті 248 Виборчого кодексу України, що є підставою для застосування пункту 6 частини першої статті 280 Виборчого кодексу України і визнання виборів такими, що не відбулися та призначення повторних виборів.

58. Скаржники також зазначають про відсутність висновку Верховного Суду щодо застосування частини третьої статті 202 Виборчого кодексу України, у частині того, чи має територіальна виборча комісія свободу розсуду у питанні призначення повторних виборів за умови, що ЦВК і рішенням суду зобов`язано її вчинити такі дії.

59. ЦВК на обґрунтування вимог своєї касаційної скарги зазначила, що висновок судів попередніх інстанцій про те, що в спірних правовідносинах не було підстав для призначення повторних виборів депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області в багатомандатних виборчих округах №1-5, 7, повторних виборів Кароліно-Бугазького сільського голови Білгород-Дністровського району Одеської області з огляду на те, що вказані особи набули відповідних повноважень, суперечить висновку Верховного Суду, викладеному у постанові від 12 листопада 2020 року у справі 855/111/20, відповідно до якого місцеві вибори у вказаних виборчих округах були проведені з порушенням частини восьмої статті 248 Виборчого кодексу України, що є підставою для застосування пункту 6 частини першої статті 280 Виборчого кодексу України та призначення повторних виборів.

60. 04 березня 2021 року від ОСОБА_38 надійшов відзив на касаційну скаргу ОСОБА_6, у якій він зазначив що суд апеляційної інстанції повно та всебічно встановив обставини, що мають значення для розгляду справи, і правильно застосували норми матеріального права до спірних правовідносин, у зв`язку з чим підстав для скасування його рішення немає.

61. За наслідками автоматизованого розподілу судової справи між суддями касаційні скарги передано на розгляд колегії суддів: судді-доповідачу Радишевській О.Р., суддям Кашпур О.В., Уханенку С.А.

62. Ухвалами Верховного Суду від 10 лютого 2021 року, 19 лютого 2021 року та від 23 лютого 2021 року відкрито касаційне провадження за вказаними касаційними скаргами.

V. Джерела права та акти їхнього застосування

63. Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їхні посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, у межах повноважень та в спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

64. Нормативно-правовим актом, що регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів є Виборчий кодекс України від 19 грудня 2019 року № 396-IX (далі - ВКУ).

65. Відповідно до абзаців 1,2 частини першої статті 20 ВКУ виборчий процес -це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.

66. Виборчий процес є безперервним та не може бути скасованим, зупиненим або перенесеним.

67. Згідно з частинами першою, четвертою статті 194 ВКУ місцеві вибори можуть бути черговими, позачерговими, повторними, проміжними, додатковими або першими. Повторні місцеві вибори призначаються територіальною виборчою комісією у разі визнання відповідних місцевих виборів такими, що не відбулися, в порядку, встановленому цим Кодексом. Підстави для визнання місцевих виборів такими, що не відбулися, та призначення повторних виборів визначені у статті 280 цього Кодексу.

68. Частиною другою статті 195 ВКУ передбачено, що повторні місцеві вибори призначаються на останню неділю шістдесятиденного строку з дня прийняття рішення про їх призначення, а виборчий процес розпочинається за п`ятдесят днів до дня повторних місцевих виборів.

69. Відповідно до частини восьмої статті 195 ВКУ Центральна виборча комісія шляхом прийняття відповідного рішення оголошує про початок виборчого процесу чергових місцевих виборів, перших виборів депутатів місцевої ради, сільського, селищного, міського голови, додаткових виборів депутатів сільських, селищних рад, а територіальна виборча комісія - про початок виборчого процесу позачергових, повторних, проміжних місцевих виборів на своєму засіданні, про що зазначається у протоколі засідання комісії. Офіційним оголошенням є прийняття відповідною виборчою комісією рішення про початок виборчого процесу відповідного виду місцевих виборів. Рішення відповідної виборчої комісії про оголошення початку виборчого процесу відповідного виду місцевих виборів оприлюднюється не пізніше ніж на третій день після його прийняття у визначений нею спосіб.

70. Згідно з частиною першою статті 269 ВКУ сільська, селищна, міська територіальна виборча комісія з виборів депутатів сільської, селищної, міської ради (територіальної громади з кількістю виборців до 10 тисяч), встановлюючи результати голосування з виборів у відповідному багатомандатному окрузі, приймає одне з таких рішень: 1) про визнання депутатів обраними у відповідному багатомандатному окрузі; 2) про призначення повторного голосування у відповідному багатомандатному окрузі; 3) про визнання виборів у відповідному багатомандатному виборчому окрузі такими, що не відбулися, та призначення у зв`язку з цим повторних виборів; 4) про призначення повторних виборів у багатомандатному виборчому окрузі щодо тієї кількості депутатських мандатів, які залишилися вакантними.

71. Частиною шостою статті 269 ВКУ передбачено, що за наявності підстав, зазначених у статті 280 цього Кодексу, територіальна виборча комісія приймає рішення про визнання виборів такими, що не відбулися, та призначення повторних виборів депутатів сільської, селищної, міської ради (територіальної громади з кількістю виборців до 10 тисяч осіб) у відповідному багатомандатному виборчому окрузі.

72. Згідно з частиною першою статті 278 ВКУ сільська, селищна, міська виборча комісія на підставі протоколу про результати голосування з виборів сільського, селищного, міського голови приймає одне з таких рішень: 1) про визнання особи обраною сільським, селищним, міським головою; 2) про призначення повторного голосування з виборів сільського, селищного, міського голови; 3) про визнання виборів сільського, селищного, міського голови такими, що не відбулися, та призначення у зв`язку з цим повторних виборів.

73. Частиною сьомою статті 278 ВКУ передбачено, що за наявності підстав, зазначених у статті 280 цього Кодексу, територіальна виборча комісія приймає рішення про визнання виборів такими, що не відбулися, та призначення повторних виборів сільського, селищного, міського голови.

74. Відповідно до частини першої статті 280 ВКУ територіальна виборча комісія з відповідних місцевих виборів приймає рішення про визнання виборів депутатів у багатомандатному виборчому окрузі, сільського, селищного, міського голови такими, що не відбулися, та про призначення повторних виборів, якщо:

1) до виборчого бюлетеня для голосування в день виборів або в день повторного голосування на виборах депутатів в багатомандатному виборчому окрузі, сільського, селищного, міського голови було включено лише одного кандидата, і кількість голосів виборців, поданих на його підтримку, становить не більше 50 відсотків кількості виборців, які взяли участь у голосуванні;

2) до виборчого бюлетеня для голосування на виборах міського голови (міста з кількістю виборців 75 тисяч і більше) в день виборів було включено два кандидати на посаду міського голови, і за результатами голосування жоден із кандидатів не отримав на свою підтримку більше половини голосів виборців, які взяли участь у голосуванні;

3) до виборчого бюлетеня для голосування в день повторного голосування було включено два або більше кандидати, і за результатами повторного голосування найбільшу і водночас однакову кількість голосів виборців подано за двох або більше кандидатів;

4) за результатами виборів депутатів в багатомандатному виборчому окрузі залишилися вакантні депутатські мандати (кількість осіб, обраних депутатами в багатомандатному окрузі, є меншою, ніж кількість мандатів, які розподілялися в цьому окрузі). Повторні вибори у такому окрузі призначаються з кількістю мандатів, які залишилися вакантними;

5) станом на день голосування у виборчому бюлетені не залишилося жодного кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови;

6) голосування у день голосування (день повторного голосування) було визнано недійсним або не було організовано і проведено відповідно до цього Кодексу на всіх виборчих дільницях відповідного виборчого округу;

7) особа після її обрання не набула депутатського мандата, повноважень сільського, селищного, міського голови у порядку, встановленому цим Кодексом, з підстав, зазначених у пунктах 3-6 частини першої та частині четвертій статті 231 цього Кодексу;

8) особа, обрана сільським, селищним, міським головою, визнана такою, що відмовилася від депутатського мандата, посади сільського, селищного, міського голови;

9) виборчий процес місцевих виборів був зупинений в зв`язку з введенням в Україні чи в окремих її місцевостях воєнного або надзвичайного стану.


................
Перейти до повного тексту