ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
13 серпня 2021 року
м. Київ
справа № 343/2047/16-а
адміністративне провадження № К/9901/43270/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Кравчука В.М., суддів Коваленко Н.В., Стародуба О.П.
розглянув у порядку письмового провадження
касаційну скаргу ОСОБА_1
на постанову Долинського районного суду Івано-Франківської області від 12.01.2017 (суддя Монташевич С.М.) та постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 01.03.2017 (колегія у складі суддів Курильця А.Р., Кушнерика М.П., Мікули О.І.)
у справі № 343/2047/16-а
за позовом ОСОБА_1
до Долинського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Івано-Франківської області
про визнання дій протиправними та зобов`язання здійснення перерахунку пенсії.
І. РУХ СПРАВИ
1. 02.11.2016 ОСОБА_1 звернулася до суду з позовом до Долинського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Івано-Франківської області, в якому з урахуванням уточнень та доповнень, просила:
- визнати неправомірними дії відповідача під час здійснення перерахунку пенсії на виконання рішення Долинського районного суду від 12.01.2016 у справі № 343/2601/15-а щодо перевизначення базового місяця для проведення індексації пенсії;
- зобов`язати відповідача відновити з 10.06.2015 нарахування індексації пенсії без перевизначення базового місяця для проведення індексації, визначеного при призначенні пенсії, за наростаючим підсумком відповідно до підпункту 1-1 пункту 1 Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2003 № 1078, виплатити заборгованість по нарахуванню та виплаті індексації, яка виникла з 10.06.2015 внаслідок обмежень під час здійснення перерахунку пенсії на виконання рішення Долинського районного суду від 12.01.2016 № 343/2601/15-а;
- визнати неправомірними дії відповідача щодо відмови у перерахунку пенсії відповідно до ст. 37-1 Закону України "Про державну службу" в редакції, що діяла на дату призначення пенсії, з розрахунку 90% заробітку, починаючи з 01.12.2015 у зв`язку з підвищенням заробітної плати працюючим державним службовцям з 01.12.2015;
- зобов`язати відповідача з 01.12.2015 здійснити згідно ст. 37-1 Закону України "Про державну службу" (в редакції на момент призначення пенсії) перерахунок та виплату пенсії, призначеної відповідно до ст. 37 Закону України "Про державну службу", у зв`язку із збільшенням заробітної плати працюючим державним службовцям, починаючи з 01.12.2015, з розрахунку 90 відсотків від суми заробітної плати з урахуванням усіх виплат, з яких були фактично нараховані та сплачені страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, а саме, включивши до заробітної плати посадовий оклад, надбавку за ранг та надбавку за вислугу років станом на 01.12.2015 згідно довідки № 54 від 12.08.2016, та середньомісячні розміри премії, надбавки за високі досягнення у праці, індексації заробітної плати, матеріальної допомоги на оздоровлення, матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань, суми виплаченої заробітної плати за невідпрацьований час (оплата основних та додаткових відпусток) згідно довідки № 65 від 25.12.2015, провести коригування виплат згідно п. 2 Порядку коригування розміру виплат, що включаються у заробіток для обчислення пенсії відповідно до Закону України "Про державну службу" за період з 01.11.2007 по 31.01.2008 за коефіцієнтом підвищення посадового окладу та надбавки до нього за ранг - 2,22, за період з 01.02.2008 по 31.10.2009 за коефіцієнтом підвищення посадового окладу та надбавки до нього за ранг - 1,56 з проведенням індексації згідно Закону України "Про індексацію грошових доходів населення".
2. Постановою Долинського районного суду Івано-Франківської області від 12.01.2017 позов задоволено частково:
- визнано неправомірними дії Долинського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Івано-Франківської області під час здійснення перерахунку пенсії ОСОБА_1 на виконання постанови Долинського районного суду від 12.01.2016 у справі № 343/2601/15-а щодо перевизначення базового місяця для проведення індексації пенсії та непроведення коригування розміру виплат, що включаються в заробіток для обчислення пенсії відповідно до Закону України "Про державну службу";
- зобов`язано Долинське об`єднане управління Пенсійного фонду України Івано-Франківської області провести з 10.06.2015 перерахунок розміру пенсії ОСОБА_1, з розрахунку 90 % від суми заробітної плати, включивши до заробітної плати для обчислення пенсії усі види виплат, зазначені у постанові Долинського районного суду від 12.01.2016 у справі № 343/2601/15-а, а саме: посадовий оклад, надбавку за ранг, надбавку за вислугу років та середньомісячні розміри премії, надбавки за високі досягнення у праці, матеріальної допомоги на оздоровлення, матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань, індексації заробітної плати, сум виплаченої заробітної плати за невідпрацьований час (оплата основних та додаткових відпусток) та компенсації за їх невикористання, з проведенням коригування даних виплат згідно п. 2 Порядку коригування розміру виплат, що включаються у заробіток для обчислення пенсії відповідно до Закону України "Про державну службу", за коефіцієнтами підвищення посадового окладу та надбавки до нього за ранг за періоди з 01.11.2007 по 31.01.2008, з 01.02.2008 по 31.10.2009, тобто з врахуванням підвищень заробітної плати працюючим державним службовцям з 01.05.2007 та з 01.02.2008, відновивши нарахування індексації пенсії без зміни базового місяця для проведення індексації пенсії, визначеного при призначенні пенсії, за наростаючим підсумком відповідно до підпункту 1-1 пункту 1 Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2003 № 1078 та провести відповідні виплати з врахуванням виплачених сум;
- у задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
3. Постановою Львівського апеляційного адміністративного суду від 01.03.2017 скасовано постанову Долинського районного суду Івано-Франківської області від 12.01.2017 та прийнято нову про відмову у задоволенні позовних вимог.
4. 03.04.2017 до Вищого адміністративного суду України надійшла касаційна скарга позивача на зазначені судові рішення. У касаційній скарзі позивач просить скасувати рішення суду першої інстанції в частині відмови у задоволенні позовних вимог, а рішення суду апеляційної інстанції в повному обсязі та прийняти нове, яким задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.
5. Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 04.04.2017 відкрито касаційне провадження у справі.
6. У зв`язку з ліквідацією Вищого адміністративного суду України справу було передано для розгляду до Верховного Суду.
II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
7. Судами попередніх інстанцій встановлено, що позивач перебуває на обліку у Долинському об`єднаному управлінні Пенсійного фонду України Івано-Франківської області, та отримує пенсію, призначену відповідно до ст. 37 Закону України "Про державну службу", що підтверджується копією протоколу 30281 від 23.11.2009.
8. Постановою Долинського районного суду від 12.01.2016 (з урахуванням ухвали Долинського районного суду про виправлення описки від 15.02.2016) визнано неправомірними дії відповідача щодо не включення позивачу до заробітку суми усіх виплат, з яких були фактично нараховані та сплачені страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування (єдиний внесок), в тому числі матеріальної допомоги на оздоровлення в сумі 7905,21 грн., матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань в сумі 2708,00 грн., індексації заробітної плати в сумі 1871,97 грн., сум виплаченої заробітної плати за невідпрацьований час (оплата основних та додаткових відпусток) та компенсація за їх невикористання в сумі 6706,13 грн. при обчисленні та призначенні позивачу пенсії за віком як державному службовцю та зобов`язано відповідача здійснити перерахунок та виплату призначеної позивачу пенсії за віком як державному службовцю починаючи з 10.06.2015 з розрахунку 90 % від суми заробітної плати з урахуванням усіх сум виплат, з яких були фактично нараховані та сплачені страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування (єдиний внесок), в тому числі посадового окладу в сумі 1354,00 грн., надбавки за ранг в сумі 70,00 грн., надбавки за вислугу років (40%) в сумі 569,60 грн., середньомісячної премії в сумі 1353,64 грн., середньомісячної суми надбавки за високі досягнення у праці в сумі 899,44 грн., матеріальної допомоги на оздоровлення в сумі 7905,21 грн., матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань в сумі 2708,00 грн., індексації заробітної плати в сумі 1871,97 грн., сум виплаченої заробітної плати за невідпрацьований час (оплата основних та додаткових відпусток) та компенсація за їх невикористання в сумі 6706,13 грн., з проведенням індексації згідно Закону України "Про індексацію грошових доходів населення. Постанова набрала законної сили.
9. Позивач зверталася до відповідача з заявами від 27.07.2016, 12.08.2016, в яких просила надати інформацію щодо виконання вищезазначеного судового рішення.
10. Відповідач надав відповіді від 04.08.2016 №20/К-пуб та від 18.08.2016 № 27/К-пуб, в яких зазначив, що розпорядженням № 149510 від 10.05.2016 проведено перерахунок та виплату призначеної позивачу пенсії за віком як державному службовцю, починаючи з 10.06.2015, з розрахунку 90 % від суми заробітної плати з урахуванням усіх сум виплат, з яких фактично нараховані та сплачені страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування (єдиний внесок), в тому числі, посадового окладу, надбавки за ранг, надбавки за вислугу років, середньомісячної премії, середньомісячної суми надбавки за високі досягнення у праці, матеріальної допомоги на оздоровлення, матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань, індексації заробітної плати, сум виплаченої заробітної плати за невідпрацьований час (оплата основних та додаткових відпусток) та компенсація їх невикористання з проведенням індексації згідно Закону України "Про індексацію грошових доходів населення".
11. З травня 2015 року по липень 2016 року пенсія не індексувалась. Станом на липень 2016 року базовим місяцем є травень 2016 року, тому пенсійна виплата не індексується.
12. 08.09.2016 позивач звернулася до відповідача із заявою про відновлення з 01.06.2015 без перевизначення базового місяця індексацію пенсії за наростаючим підсумком та виплатити заборгованість по нарахуванню та виплаті індексації, правильно визначити середньомісячний розмір виплат з проведенням коригування.
13. Листом від 15.09.2016 № 99/К-11 відповідач повідомив позивача про те, що індексацію провести неможливо і базовий місяць для проведення подальшої індексації визначено відповідно до чинного законодавства.
14. Не погоджуючись з такими діями відповідача, позивач звернулася до суду.
ІІІ. АРГУМЕНТИ СТОРІН
15. В обґрунтування позовних вимог позивач покликалася на те, що перерахунок пенсії на виконання рішення суду є відновленням її порушеного права на отримання належної виплати у розмірі, встановленому Законом, та не може бути підставою для здійснення нової індексації із застосуванням нового рівня споживчих цін та відповідно для встановлення нового базового місяця.
16. Також, посилалася на те, що має право на перерахунок пенсії як державному службовцю у зв`язку із збільшенням заробітної плати працюючим державним службовцям відповідно до ст. 37-1 Закону України "Про державну службу" та п. 2, п.4, п. 5 постанови Кабінету Міністрів України № 865 від 31.05.2000 "Про деякі питання вдосконалення визначення розмірів заробітку для обчислення пенсії", в редакції на момент перерахунку пенсії з врахуванням всіх виплат, на які були нараховані та сплачені страхові внески та з проведенням коригування відповідно до Порядку коригування розміру виплат, що включаються в заробіток для обчислення пенсії відповідно до Закону України "Про державну службу" з розрахунку 90% від суми заробітної плати.
17. Відповідач заперечував проти задоволення позовних вимог, посилаючись на те, що на виконання рішення суду від 12.01.2016 позивачці був здійснений перерахунок пенсії, під час якого змінений базовий місяць індексації, тому пенсійна виплата на даний час не індексується. Крім того, враховуючи приписи ст. 90 Закону України "Про державну службу" та Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" на даний час відсутні підстави для перерахунку пенсії державним службовцям у зв`язку з підвищенням заробітної плати працюючих державних службовців. Тобто, чинним законодавством не визначено суб`єктивного права та не передбачено підстав, порядку реалізації обов`язку органів Пенсійного фонду України щодо перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про державну службу".
ІV. ОЦІНКИ СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
18. Задовольняючи частково позовні вимоги, суд першої інстанції, виходив з того, що збільшення розміру пенсії ОСОБА_1 при її перерахунку на виконання відповідачем судового рішення про перерахунок неправильно призначеного розміру пенсії не є підвищенням розміру пенсії у розумінні п. 5 постанови Кабінету Міністрів України від 17.07.2003 № 1078 "Про затвердження Порядку проведення індексації грошових доходів населення", а є відновленням порушеного права позивачки на отримання належної виплати в розмірі, встановленому законодавством, не є таким, що збільшився внаслідок дії загальних чинників, тому не може бути підставою для здійснення нової індексації із застосуванням нового рівня споживчих цін та відповідно для встановлення нового базового місяця.
19. Оскільки, постановою суду зобов`язано провести перерахунок пенсії за віком як державному службовцю з урахуванням усіх сум виплат, з яких були фактично нараховані та сплачені страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, то відповідач повинен здійснити перерахунок пенсії з проведенням коригування виплат.
20. Крім того, за висновком суду першої інстанції, оскільки з 01.06.2015 скасовані норми щодо пенсійного забезпечення осіб, яким пенсії призначаються відповідно до Закону України "Про державну службу", то на момент підвищення розміру заробітної плати працюючим державним службовцям (тобто, станом на 01.12.2015) у позивача не виникло права на перерахунок призначеної їй пенсії у зв`язку з підвищенням заробітної плати працюючим державним службовцям, тому в цій частині позовні вимоги задоволенню не підлягають.
21. Скасовуючи рішення суду першої інстанції та відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд апеляційної інстанції виходив з того, що звертаючись до суду, позивач фактично пред`явила аналогічні вимоги, які вже були предметом судового розгляду, а саме необхідність проведення індексації згідно Закону України "Про індексацію грошових доходів населення". Якщо позивач вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю відповідача на виконання судових рішень, порушувалися його права, свободи чи інтереси, то він повинен був звернутись до суду в порядку, визначеному статтями 181, 267 КАС України та Законом України "Про виконавче провадження", в рамках справи, де його права були поновлені, а не пред`являти новий адміністративний позов про стягнення невиплачених сум пенсії, які були нараховані на підставі рішення суду.
22. Крім того, за висновком суду апеляційної інстанції, відсутні правові підстави для перерахунку пенсії позивачу, як державному службовцю у зв`язку із збільшенням заробітної плати працюючим державним службовцям.
23. Також, суд апеляційної інстанції зазначив про відсутність підстав для залишення позову без розгляду.