1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

05 серпня 2021 року

м. Київ

справа № 812/1638/17

адміністративне провадження № К/9901/65966/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Шишова О.О.,

суддів: Дашутіна І.В., Яковенка М.М.,

розглянув у порядку письмового провадження в касаційній інстанції справу

за позовом Публічного акціонерного товарситва "Луганськтепловоз" до Офісу великих платників податків ДФС, третя особа - Головне управління Державної казначейської служби України в Харківській області, про визнання бездіяльності протиправною і зобов`язання вчинити певні дії, провадження в якій відкрито

за касаційною скаргою Офісу великих платників податків ДФС на рішення Луганського окружного адміністративного суду від 21.12.2017, ухвалене у складі головуючого судді Шембелян В.С., та постанову Донецького апеляційного адміністративного суду від 15.05.2018, постановлену у складі колегії суддів: Компанієць І.Д. (головуючий), Міронової Г.М., Ястребової Л.В.

І. Суть спору

1. У листопаді 2017 року Публічне акціонерне товарситво (далі - ПАТ) "Луганськтепловоз" звернулося до суду з позовом до Офісу великих платників податків ДФС, третя особа - Головне управління Державної казначейської служби України в Харківській області, в якому просило суд:

1.1. - визнати протиправною бездіяльність Офісу великих платників податків ДФС в особі Харківського управління щодо не внесення заяви ПАТ "Луганськтепловоз" про повернення суми бюджетного відшкодування за травень-червень 2013 року на суму 67 817 981,00 грн до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування;

1.2. - зобов`язати Офіс великих платників податків ДФС в особі Харківського управління внести до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування необхідні дані щодо відшкодування ПАТ "Луганськтепловоз" суми податку на додану вартість за травень-червень 2013 року на суму 67 817 981,00 грн.

2. Обґрунтовуючи позовні вимоги ПАТ "Луганськтепловоз" зазначило, що судами встановлено правомірність включення до складу податкового кредиту травня-червня 2013 р. та бюджетного відшкодування ПДВ, сплаченого у складі вартості за придбані товари та послуги у розмірі 67 817 981,00 грн., та факт скасування податкового повідомлення-рішення від 20.09.2013 №0000201902, вважає, що сума 67 817 981,00 грн підлягає відшкодуванню ПАТ "Луганськтепловоз".

ІІ. Установлені судами фактичні обставини справи

3. Судами попередніх інстанцій установлено, що Публічне акціонерне товариство "Луганськтепловоз" зареєстроване в якості юридичної особи та внесене до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців ЄДРПОУ 05763797.

4. З 23.06.2015 місцезнаходження юридичної особи позивача зареєстровано за адресою: 93406, Луганська область, місто Сєвєродонецьк, вул. Гагаріна, 52-Б .

5. До вересня 2016 року ПАТ "Луганськтепловоз" перебувало на податковому обліку в Спеціалізованій державній податковій інспекції з обслуговування великих платників у м.Луганську Міжрегіонального головного управління ДФС .

6. 16.09.2016 позивача переведено на обслуговування до СДПІ з ОВП у м. Харкова МГУ ДФС, яке реорганізовано у Харківське управління Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби, у зв`язку з чим ПАТ "Луганськтепловоз" було передано на облік до Харківського управління.

7. 20.06.2013 ПАТ "Луганськтепловоз" подало до СДПІ у м. Луганську податкову декларацію з податку на додану вартість за травень 2013 року, у рядку 23.1 якої визначено суму, що підлягає бюджетному відшкодуванню на рахунок платника у банку у розмірі 38922562,00 грн, яку отримано фіскальним органом. Разом із поданням податкової декларації за травень 2013 року позивачем подано заяву про повернення суми бюджетного відшкодування з податку на додану вартість (Д4) за травень 2013 року у розмірі 38922562,00 грн.

8. ПАТ "Луганськтепловоз" 22.07.2013 подало до СДПІ у м. Луганську податкову декларацію з податку на додану вартість за червень 2013 року, у рядку 23.1 якої визначено суму, що підлягає бюджетному відшкодуванню на рахунок платника у банку у розмірі 28895419,00 грн, яку отримано фіскальним органом. Разом із поданням податкової декларації за червень 2013 року позивачем подано заяву про повернення суми бюджетного відшкодування з податку на додану вартість (Д4) за червень 2013 року у розмірі 28895419,00 грн.

9. У період з 15.08.2013 по 29.08.2013 СДПІ, на підставі наказу від 14.08.13 №66 та направлень від 14.08.13 №15 та 16, здійснила позапланову виїзну перевірку достовірності та законності нарахування ПАТ "Луганськтепловоз" заявленого бюджетного відшкодування в податкових деклараціях з ПДВ за травень та червень 2013 року, про результати якої 12.09.2013 складено Акт №64/19-0/05763797, відповідно до пункту 4.2 висновків якого підприємством нібито допущено порушення пунктів 198.3, 198.6 статті 198; пункту 200.1, абзацу а) пункту 200.4 статті 200 ПК України, що призвело до завищення суми бюджетного відшкодування ПДВ на 67 817 981,00 грн, з яких: за травень 2013 року в розмірі 38 922 562,00 грн; за червень 2013 року в розмірі 28 895 419,00 грн.

10. Не погоджуючись з висновками акту позивач подав заперечення від 19.09.2013 № 866-602.

11. 24.09.2013 від СДПІ позивачем отримано податкове повідомлення-рішення від 20.09.13 №0000201902 форми "В1", про встановлення порушення пунктів 198.3, 198.6 статті 198; пункту 200.1, абзацу а) пункту 200.4 статті 200 ПК України та зменшено суму бюджетного відшкодування (у тому числі заявленого в рахунок зменшення податкових зобов`язань наступних періодів) з податку на додану вартість на суму 67 817 981,00 грн: за травень 2013 року в розмірі 38 922 562,00 грн; за червень 2013 року в розмірі 28 895 419,00 грн. (т.1 а.с.18).

12. Зазначене податкове повідомлення - рішення було оскаржене в судовому порядку.

13. Постановою Луганського окружного адміністративного суду від 01.12.2015 по справі №812/948/15 позовні вимоги ПАТ "Луганськтепловоз" були задоволені частково; визнано протиправним, та скасовано податкове повідомлення-рішення від 20.09.2013 № 0000201902 в частині зменшення ПАТ "Луганськтепловоз" суми бюджетного відшкодування з податку на подану вартість у розмірі 67440428,00 грн та нарахування штрафних санкцій у розмірі 33720214,00 грн.

14. Постановою Донецького апеляційного адміністративного суду від 10.02.2016 апеляційну скаргу ПАТ "Луганськтепловоз" задоволено. Постанову Луганського окружного адміністративного суду від 01.12.2015 по справі № 812/948/15 за позовом ПАТ "Луганськтепловоз" до СДПІ з обслуговування великих платників у м. Луганську МГУ Міндоходів про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 20.09.2013 № 0000201902 - скасовано в частині відмовлених вимог. Позовні вимоги в частині визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення інспекції від 20.09.2013 № 0000201902 в частині зменшення суми бюджетного відшкодування з податку на додану вартість у розмірі 377 553,00 грн та нарахування штрафних санкцій у розмірі 188776,50 грн. - задоволено.

15. Після отримання податковими органами вказаних документів, не вчинено жодних дій щодо подання до органу Державного казначейства України висновку із зазначенням суми, що підлягає відшкодуванню з бюджету, та не вчинено дій щодо внесення до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування даних щодо узгодженої суми бюджетного відшкодування публічному акціонерному товариству "Луганськтепловоз" по податковій декларації з ПДВ за травень-червень 2013 року.

16. У зв`язку з наведеним Товариство звернулося до суду з цим позовом за захистом своїх прав.

ІІІ. Рішення судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їх ухвалення

17. Луганський окружний адміністративний суд рішенням від 21.12.2017, яке було залишене без змін постановою Донецького апеляційного адміністративного суду від 15.05.2018, позовні вимоги задовольнив.

18. Задовольняючи позовні вимоги, суди виходили з того, що відповідачем протиправно невнесені після закінчення строків для проведення відповідних процедур на наступний робочий день після отримання відповідного рішення до Реєстру даних щодо узгодженої суми бюджетного відшкодування платнику податку - ПАТ Луганськтепловоз згідно податкової декларації з ПДВ.

IV. Касаційне оскарження

19. У касаційні скарзі Офіс великих платників податків ДФС, посилаючись на неправильне застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального права та порушення норм процесуального права, а також невірної правової оцінки обставин у справі, просить їх скасувати та прийняти нове рішення, яким у задоволенні позовних вимог відмовити.

20. У запереченнях на касаційну скаргу ПАТ "Луганськтепловоз" указує, що оскаржувані рішення судів першої та апеляційної інстанцій винесені законно та обґрунтовано, на підставі всебічного та повного дослідження матеріалів та обставин справи, доводи ж касаційної скарги висновків цих судів не спростовують.

V. Релевантні джерела права й акти їх застосування

21. Відповідно до частини 2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

22. Згідно з статтею 67 Конституції України кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.

23. Положеннями статті 200 ПК України, чинної станом на момент виникнення спірних правовідносин (липень-серпень 2015 року), була визначена процедура бюджетного відшкодування сплачених сум ПДВ, відповідно до якої протягом 30 календарних днів, що настають за граничним терміном отримання податкової декларації, контролюючий орган проводить камеральну перевірку заявлених у ній даних.

24. Платники податку, які мають право на бюджетне відшкодування відповідно до цієї статті та подали заяву про повернення суми бюджетного відшкодування, отримують таке бюджетне відшкодування у разі узгодження контролюючим органом заявленої суми бюджетного відшкодування за результатами камеральної перевірки, а у випадках, визначених пунктом 200.11 цієї статті, - за результатами перевірки, зазначеної у такому пункті, що проводяться відповідно до цього Кодексу.

25. Сума бюджетного відшкодування вважається узгодженою контролюючим органом з дня, наступного за днем закінчення терміну проведення камеральної перевірки, у разі якщо камеральна перевірка проведена не була або за результатами проведення перевірки податкове повідомлення-рішення не було надіслано платнику податку у строк, визначений цим Кодексом ( пункт 200.10 статті 200 ПК України)

26. Контролюючий орган зобов`язаний протягом п`яти робочих днів після закінчення перевірки:

26.1. або подати органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, висновок із зазначенням суми, що підлягає відшкодуванню з бюджету;

26.2. або за заявою платника податку до відповідного контролюючого органу зарахувати таку суму в рахунок сплати грошових зобов`язань або погашення податкового боргу такого платника податку з інших платежів, що сплачуються до Державного бюджету України.

27. У разі наявності у платника податку податкового боргу бюджетному відшкодуванню підлягає заявлена сума податку, зменшена на суму такого податкового боргу.

28. У разі виникнення у платника податку необхідності зміни напряму узгодженого бюджетного відшкодування, такий платник податку має право подати відповідну заяву до контролюючого органу, який протягом п`яти робочих днів з дня отримання такої заяви повинен її задовольнити (пункт 200.12 статті 200 ПК України).

29. Відповідно до пункту 200.13. статті 200 ПК України на підставі отриманого висновку відповідного контролюючого органу орган, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, видає платнику податку зазначену в ньому суму бюджетного відшкодування шляхом перерахування коштів з бюджетного рахунка на поточний банківський рахунок платника податку в обслуговуючому банку протягом п`яти операційних днів після отримання висновку контролюючого органу.

30. З 01.01.2017 змінилася процедура бюджетного відшкодування сплачених сум ПДВ, та відповідно до положень п. 200.4. статті 200 ПК України при від`ємному значенні суми, розрахованої згідно з пунктом 200.1 цієї статті, така сума підлягає бюджетному відшкодуванню за заявою платника у сумі податку, фактично сплаченій отримувачем товарів/послуг у попередніх та звітному податкових періодах постачальникам таких товарів/послуг або до Державного бюджету України, в частині, що не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 цього Кодексу на момент отримання контролюючим органом податкової декларації, на поточний рахунок платника податку та/або у рахунок сплати грошових зобов`язань або погашення податкового боргу такого платника податку з інших платежів, що сплачуються до державного бюджету.

31. Пунктом 200.7. статті 200 ПК України визначено, що платник податку, який має право на отримання бюджетного відшкодування та прийняв рішення про повернення суми бюджетного відшкодування, подає відповідному контролюючому органу податкову декларацію та заяву про повернення суми бюджетного відшкодування, яка відображається у податковій декларації.

32. Формування Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування здійснюється на підставі баз даних центрального органу виконавчої влади, що реалізує податкову і митну політику, та центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів.

33. Заяви про повернення сум бюджетного відшкодування автоматично вносяться до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування протягом операційного дня їх отримання у хронологічному порядку їх надходження.

34. Повернення узгоджених сум бюджетного відшкодування здійснюється у хронологічному порядку відповідно до черговості внесення до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування.

35. Відповідно до пункту 4 Порядку ведення Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.01.2017 №26 (далі - Порядок №26), орган ДФС вносить до Реєстру такі дані, як сума узгодженого органом ДФС бюджетного відшкодування за кожною заявою та дату її узгодження.

36. Згідно з пунктом 2 розділу 2 Порядку інформаційної взаємодії Міністерства фінансів України з Державною фіскальною службою України та Державною казначейською службою України в процесі формування Реєстру заяв про повернення сум бюджетного відшкодування податку на додану вартість, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України від 03.03.2017 №326, (далі - Порядок №326), ДФС відповідно до підпунктів "а", "г" та "ґ" пункту 200.12 статті 200 розділу V Кодексу вносить до Реєстру інформацію щодо дати та суми узгодження бюджетного відшкодування на наступний робочий день після виникнення такого випадку.

37. Відповідно до пункту 3 розділу 2 Порядку №326, ДФС при внесенні інформації до Реєстру про узгоджені суми бюджетного відшкодування одночасно вносить інформацію щодо платіжних реквізитів, необхідних для перерахування сум бюджетного відшкодування на поточні банківські рахунки платників податку в обслуговуючому банку та/або на бюджетні рахунки для перерахування у рахунок сплати грошових зобов`язань або погашення податкового боргу таких платників податку з інших платежів, що сплачуються до державного бюджету.

38. Також, пунктом 6 розділу 2 Порядку №326, зазначено, що обмін інформацією здійснюється з дотриманням вимог законів щодо електронного цифрового підпису та електронного документообігу. Внесення інформації для формування Реєстру здійснюється електронними повідомленнями. На кожне електронне повідомлення, яке надходить від ДФС до Реєстру, накладається не менше двох електронних цифрових підписів посадових (уповноважених) осіб та печатка відповідного територіального органу ДФС.


................
Перейти до повного тексту