ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
20 липня 2021 року
м. Київ
справа № 821/3175/15-а
адміністративне провадження № К/9901/11015/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Бившевої Л.І.,
суддів: Хохуляка В.В., Ханової Р.Ф.,
розглянув у порядку спрощеного провадження без повідомлення сторін касаційну скаргу Публічного акціонерного товариства "Каховський завод електрозварювального устаткування" (далі - Товариство) на постанову Херсонського окружного адміністративного суду від 11.08.2016 (суддя - Циганій С.І.) та ухвалу Одеського апеляційного адміністративного суду від 25.10.2016 (головуючий суддя - Потапчук В.О., судді - Жук С.І., Семенюк Г.В.) у справі за позовом Публічного акціонерного товариства "Каховський завод електрозварювального устаткування" до Каховської об`єднаної державної податкової інспекції ГУ ДФС у Херсонській області (далі - Інспекція) про визнання протиправними та скасування рішень про застосування штрафних санкцій та нарахування пені,
У С Т А Н О В И В:
У травні 2015 року Товариство звернулось до суду з позовом до Інспекції, у якому просило визнати протиправними та скасувати у повному обсязі: рішення про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску від 10.12.2014 № 0015331702, № 0015341702, № 0015371702, № 0015471702, 0015481702, 0015501702, № 0015631702; вимоги про сплату боргу (недоїмки) № Ю-603-17 від 14.01.2015.
На обґрунтування зазначених позовних вимог Товариство послалося на те, що: акт перевірки не містить жодного документального підтвердження несвоєчасності перерахування єдиного внеску, тоді як відповідно до вимог пункту 5.2 Порядку оформлення результатів документальних перевірок з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства, затвердженого наказом ДПА України від 22.12.2010 № 984, за кожним відображеним в акті перевірки порушенням необхідно зазначити первинні документи, на підставі яких вчинено записи у податковому та бухгалтерському обліку, навести регістри бухгалтерського обліку, кореспонденцію рахунків та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків і зборів, та докази, що підтверджують наявність факту порушення; згідно наказу на перевірку та даних, вказаних у акті перевірки, період перевірки був обмежений терміном до 31.12.2013, з огляду на що зазначення на 54 аркуші акту перевірки на у додатку № 15 суми 1194657,15 грн. ніби-то несвоєчасно перерахованого єдиного внеску за грудень 2013 року є неможливим, оскільки граничний строк перерахування внесків по зарплаті за грудень 2013 року - 20.01.2014, яке не включається в період перевірки, з огляду на що на цю суму взагалі не можуть бути нараховані штрафи та пеня; у Товариства на початок практично кожного місяця обліковувалась переплата по єдиному внеску, яка повинна була автоматично бути зарахованою у рахунок сплати такого внеску, тоді як така переплата Інспекцією чомусь взагалі не враховувалась при розрахунку штрафних санкцій.
Херсонський окружний адміністративний суд постановою від 11.08.2016, залишеною без змін ухвалою Одеського апеляційного адміністративного суду від 25.10.2016, у задоволенні позову відмовив.
Ухвалюючи рішення про відмову у задоволенні позовних вимог, суди виходили з того, що Товариство у ході проведення документальної планової перевірки, за результатами якої були прийняті оспорювані рішення та вимога, самостійно визначило кількість днів затримки перерахування в бюджет сум нарахованого єдиного внеску та додало до перевірки, розбіжностей у визначенні кількості днів затримки між даними платника та за результатами проведеної перевірки встановлено не було.
Товариство оскаржило рішення судів першої та апеляційної інстанцій до Вищого адміністративного суду України, який ухвалою від 18.11.2016 відкрив касаційне провадження у даній справі та витребував матеріали справи із суду першої інстанції.
В обґрунтування вимог касаційної скарги скаржник вказує на те, що рішення судів першої та апеляційної інстанцій ухвалені з порушенням норм матеріального та процесуального права, оскільки суди не надали належної оцінки тому, що: акт перевірки не містить жодного документального підтвердження несвоєчасності перерахування єдиного внеску, тоді як відповідно до вимог пункту 5.2 Порядку оформлення результатів документальних перевірок з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства, затвердженого наказом ДПА України від 22.12.2010 № 984, за кожним відображеним в акті перевірки порушенням необхідно зазначити первинні документи, на підставі яких вчинено записи у податковому та бухгалтерському обліку, навести регістри бухгалтерського обліку, кореспонденцію рахунків та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків і зборів, та докази, що підтверджують наявність факту порушення; додаток 15 до акту перевірки, який ніби-то підтверджує факти несвоєчасної сплати єдиного внеску Товариством, не підписаний посадовими (службовими) особами Інспекції та посадовими особами Товариства і не може мати доказової сили, з урахуванням того, що Товариство не підтверджувало ці дані ані у ході перевірки, ані у ході адміністративного та судового оскарження; згідно наказу на перевірку та даних, вказаних у акті перевірки, період перевірки був обмежений терміном до 31.12.2013, з огляду на що зазначення на 54 аркуші акту перевірки на у додатку № 15 суми 1194657,15 грн. ніби-то несвоєчасно перерахованого єдиного внеску за грудень 2013 року є неможливим, оскільки граничний строк перерахування внесків по зарплаті за грудень 2013 року - 20.01.2014, яке не включається в період перевірки, з огляду на що на цю суму взагалі не можуть бути нараховані штрафи та пеня; у Товариства на початок практично кожного місяця обліковувалась переплата по єдиному внеску, яка повинна була автоматично бути зарахованою у рахунок сплати такого внеску, тоді як така переплата Інспекцією чомусь взагалі не враховувалась при розрахунку штрафних санкцій, зокрема, наявність у Товариства переплати у сумі 1291589,07 грн. станом на 01.10.2013 підтверджується карткою особового рахунку Товариства, наданою Управлінням Пенсійного фонду України у м. Каховка та Каховському районі.
У запереченні на касаційну скаргу Інспекція просить залишити касаційну скаргу Товариства без задоволення, а рішення судів першої та апеляційної інстанцій - без змін.
Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду ухвалою від 19.07.2021 прийняв касаційну скаргу Товариства до провадження та призначив справу до розгляду у спрощеному провадженні без повідомлення сторін на 20.07.2021.
Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду перевірив наведені у касаційній скарзі доводи та дійшов висновку, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню з таких підстав.
У справі, що розглядається, суди встановили, що Інспекція провела документальну планову виїзну перевірку Товариства з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства, результати якої оформлені актом № 248/22/00213993 від 08.10.2014, за висновками якого позивачем були порушені, зокрема, вимоги підпункту 1, пункту 2 статті 6, підпункту 1 пункту 2 статті 7 Закону України "Про збір та облік єдиного соціального внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування", що мало вираз у несвоєчасному перерахуванні нарахованих сум єдиного внеску (авансових платежів) в бюджет ( не одночасно з виплатою сум заробітної плати (доходу, грошового забезпечення), на суми якої (якого) нараховується єдиний внесок. Зокрема, Товариством у ході проведення перевірки визначено кількість днів затримки перерахування в бюджет сум нарахованого єдиного соціального внеску. За результатами перевірки розбіжностей у визначенні днів затримки перерахування в бюджет вказаних сум податку не встановлено. Копії даних первинного обліку нарахування та перерахування єдиного соціального внеску відповідних рахунків та розрахунок днів затримки перерахування в бюджет сум єдиного соціального внеску у розрізі днів наведено у додатку № 15 акту.
На підставі вказаного акту перевірки та з урахуванням процедури адміністративного оскарження Інспекція прийняла: рішення про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску, якими: застосувала до Товариства штраф у розмірі 116119,41 грн. (10%) та нарахувала пеню у розмірі 26581,05 грн (0,1% від суми недоїмки за період з 21.09.2013 по 16.10.2013) (від 10.12.2014 № 0015331702); застосувала до Товариства штраф у розмірі 112920,85 грн. (10%) та нарахувала пеню у розмірі 22711,02 грн. (0,1% від суми недоїмки за період з 21.10.2013 по 29.11.2013) (від 10.12.2014 № 0015341702); застосувала до Товариства штраф у розмірі 122622,85 грн. (10%) та нарахувала пеню у розмірі 35607,87 грн. (0,1% від суми недоїмки за період з 21.08.2013 по 27.09.2013) (від 10.12.2014 № 0015371702); застосувала до Товариства штраф у розмірі 117866,56 грн. (10%) та нарахувала пеню у розмірі 31340,54 грн. (0,1% від суми недоїмки за період з 21.11.2013 по 30.12.2013) (від 10.12.2014 № 0015471702); застосувала до Товариства штраф у розмірі 114537,60 грн. (10%) та нарахувала пеню у розмірі 46011,93 грн. (0,1% від суми недоїмки за період з 21.12.2013 до 03.03.2014) (від 10.12.2014 № 0015481702); застосувала до Товариства штраф у розмірі 119465,72 грн. (10%) та нарахувала пеню у розмірі 57310,68 грн. (0,1% від суми недоїмки за період з 20.01.2014 по 31.03.2014) (від 10.12.2014 № 0015501702); застосувала до Товариства штраф у розмірі 407,77 грн. (10%) та нарахувала пеню у розмірі 75,60 грн. (0,1% від суми недоїмки за період з 01.01.2013 по 31.12.2013) (від 10.12.2014 № 0015631702); вимогу про сплату боргу (недоїмки) № Ю-603-17 від 14.012015, згідно з якою Товариству необхідно сплатити суму боргу зі сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування у розмірі 896946,73 грн., у тому числі: 703980,76 грн - штраф, 192965,97 грн. - пеня.
Згідно з пунктами 1, 2 частини другої статті 6 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування" (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) платник єдиного внеску зобов`язаний: своєчасно та в повному обсязі нараховувати, обчислювати і сплачувати єдиний внесок; вести облік виплат (доходу) застрахованої особи та нарахування єдиного внеску за кожним календарним місяцем і календарним роком, зберігати такі відомості в порядку, передбаченому законодавством.
Положеннями абзаців 1, 2 пункту 1 частини першої статті Перейти до повного тексту