ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
03 серпня 2021 року
м. Київ
справа № 826/14816/18
адміністративне провадження № К/9901/3864/20
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Тацій Л.В.,
суддів: Стеценка С.Г., Стрелець Т.Г., -
розглянув у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 25 червня 2019 року (прийняте судом у складі судді Каракашьяна С.К.) та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 16 грудня 2019 року (ухвалену судом у складі: головуючого судді Собківа Я.М., суддів: Кобаля М.І., Мельничука В.П.) у справі за позовом департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю м. Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) (далі - Департамент) до ОСОБА_1, третя особа - ОСОБА_2, про зобов`язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
У вересні 2018 року Департамент звернувся до суду з адміністративним позовом, у якому просив зобов`язати ОСОБА_1 привести до попереднього стану будівлю, який відповідає виготовленому технічному паспорту (інвентаризаційна справа №23092016/2 від 23.09.2016, загальна площа нежитлової будівлі - 193,4 кв.м) на АДРЕСА_1 .
На обгрунтування позову зазначив, що відповідачем не виконано вимог припису про зупинення підготовчих та будівельних робіт, які не відповідають вимогам законодавства, зокрема, будівельних норм, містобудівним умовам та обмеженням, припису про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил.
Короткий зміст рішень судів першої й апеляційної інстанцій
Окружний адміністративний суд міста Києва рішенням від 25 червня 2019 року, з урахуванням ухвали про виправлення описки від 03 березня 2020 року, позов задовольнив.
Зобов`язав ОСОБА_1 привести до попереднього стану будівлю, яка відповідає виготовленому технічному паспорту (інвентаризаційна справа №23092016/2 від 23.09.2016, загальна площа нежитлової будівлі - 193,4 кв.м) на АДРЕСА_1 .
Шостий апеляційний адміністративний суд постановою від 16 грудня 2019 року рішення суду першої інстанції залишив без змін.
Задовольняючи позов, суд першої інстанції, з рішенням якого погодився і суд апеляційної інстанції, виходив з того, що приписи про усунення порушень були належним чином вручені відповідачу. Правом на їх оскарження відповідач не скористався. Станом на день розгляду справи вимоги приписів про усунення порушень не виконав, чим допущено відповідачем істотні порушення будівельних норм і правил.
За таких обставин, на підставі положень статті 376 Цивільного кодексу України суд вважає обґрунтованою вимогу позивача про зобов`язання ОСОБА_1 привести до попереднього стану будівлю, яка відповідає виготовленому технічному паспорту (інвентаризаційна справа №23092016/2 від 23.09.2016, загальна площа нежитлової будівлі - 193,4 кв.м) на АДРЕСА_1 .
Посилання відповідача на те, що останній не є належним відповідачем у справі, що розглядається, оскільки, 17.02.2017 право власності на нежитлову будівлю зареєстровано за ОСОБА_2, суд вбачає необґрунтованими, оскільки на час проведення перевірки на праві приватної власності належала ОСОБА_1 нежитлова будівля (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1039093180000, номер запису про право власності - 16616173 від 26.09.2016), Також, ОСОБА_1 є замовником будівництва, про що зазначено в акті перевірки від 09.02.2017.
При цьому, позапланова перевірка дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил від 09.02.2017 проведена в присутності ОСОБА_1 про що свідчить його підпис в акті перевірки, зауважень до акта перевірки з боку ОСОБА_1 не надано.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
10 лютого 2020 року ОСОБА_1 звернувся до Верховного Суду із касаційною скаргою, у якій просить судові рішення, постановлені у цій справі, скасувати і ухвалите нове - про відмову у задоволенні позову.
У скарзі зазначає, що суди неправильно застосували норми матеріального права та допустили порушення норм процесуального права.
Посилається на те, що позивачем не доведено дотримання ним вимог частини першої статті 38 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" у частині встановлення неможливості виконання перебудови, у зв`язку із чим у нього не виникає права на пред`явлення відповідного позову.
Висновки Верховного Суду про те, що знесення самочинного будівництва є крайньою мірою, яка передбачена законом, і можливе лише тоді, коли використано усі передбачені законодавством України заходи щодо реагування та притягнення винної особи до відповідальності, а також той факт що позивачем не надавались докази того, що проведення перебудови є неможливим, оскільки контролюючим органом під час здійснення своїх повноважень така можливість і не досліджувалась, суди не дослідивши такі обставини, які мають значення для вирішення справи, прийшли до передчасного висновку про задоволення позову.
Крім того, зазначає, що суди необґрунтовано вважають ОСОБА_1 належним відповідачем, оскільки ще до подачі цього позову 17 лютого 2017 року право власності на нежитлову будівлю зареєстровано за ОСОБА_2 .
ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 10 лютого 2020 року визначено склад колегії суддів: головуючий суддя Тацій Л.В., судді: Стеценко С.Г., Стрелець Т.Г., скаргу передано судді-доповідачу.
Верховний Суд ухвалою від 14 квітня 2020 року відкрив касаційне провадження.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
На підставі звернення Деснянської районної в місті Києві державної адміністрації від 17.01.2017 (вх. Департаменту від 18.01.2017 № 073/269) у присутності ОСОБА_1 посадовою особою Департаменту проведено позапланову перевірку дотримання вимог законодавства у сфері містобудівельної діяльності на АДРЕСА_1 .
За результатами перевірки встановлено, що нежитлова будівля в літері "А" на АДРЕСА_1 відповідно до інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта від 08.02.2016 № 79827345, на праві приватної власності належить ОСОБА_1 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1039093180000, номер запису про право власності - 16616173 від 26.09.2016).
Так у ході проведення перевірки, та беручи до уваги надані та пред`явлені документи ОСОБА_1, а саме: технічний паспорт на нежитлову будівлю в літері "А" по АДРЕСА_1, виготовлений ТОВ "Проектант" (інвентаризаційна справа № 23092016/2 від 23.09.2016, встановлено що загальна площа нежитлової будівлі - 193,4 кв. м. Також встановлено, що на замовлення ОСОБА_1 самовільно без документів, що надають право виконувати будівельні роботи та належно затвердженого проекту розпочаті будівельні роботи із реконструкції нежитлової будівлі літери "А" шляхом збільшення зовнішніх геометричних розмірів за адресою: АДРЕСА_1, чим порушено вимоги ч. 1 ст. 34 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" та ст. 9 Закону України "Про архітектурну діяльність".
На час проведення перевірки документи, які підтверджують право власності або користування земельною ділянкою за вказаною вище адресою ОСОБА_1 не надано.
Категорія складності зазначеного об`єкту будівництва, відповідно до ДСТУ-НБВ. 1.2-16:2013 "Визначення класу наслідків (відповідальності) та категорії складності об`єктів будівництва", визначена як III.
За результатом перевірки складено акт перевірки від 09.02.2017, замовнику будівництву ОСОБА_1 видано припис про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил від 09.02.2017 та припис про зупинення підготовчих та будівельних робіт, які не відповідають вимогам законодавства, зокрема будівельних норм, містобудівним умовам та обмеженням, затвердженому проекту або будівельному паспорту забудови земельної ділянки, виконуються без повідомлення, реєстрації декларації про початок їх виконання або дозволу на виконання будівельних робіт від 09.02.2017 та стосовно ОСОБА_1 складено протокол про адміністративне правопорушення від 09.02.2017.
Позапланова перевірка дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил від 09.02.2017 проведена посадовою особою Департаменту в присутності ОСОБА_1 про що свідчить його підпис в акті перевірки, зауважень до акта перевірки не внесено.
Розглянувши матеріали справи про правопорушення у сфері містобудівної діяльності, Департаментом було винесено постанову про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 16.02.2017 № 13/17, якою ОСОБА_1 визнано винним у вчиненні адміністративного правопорушення, передбаченого частиною 8 статті 96 КУпАП та накладено адміністративне стягнення у вигляді штрафу в розмірі 10 200 (десять тисяч двісті) гривень.
Під час повторного виїзду 18.05.2017 на підставі необхідності перевірки виконання вимог приписів від 09.02.2017 встановлено, що замовником будівництва ОСОБА_1 не виконано вимоги припису про зупинення підготовчих та будівельних робіт, які не відповідають вимогам законодавства, зокрема будівельних норм, містобудівним умовам та обмеженням, затвердженому проекту або будівельному паспорту забудови земельної ділянки, виконуються без повідомлення, реєстрації декларації про початок їх виконання або дозволу на виконання будівельних робіт від 09.02.2017 виданого Департаментом, а саме: не зупинено виконання будівельних робіт із реконструкції нежитлової будівлі в літ. "А" на АДРЕСА_1 до усунення виявлених порушень, що є порушенням вимог п. 3 ч. 4 ст. 41 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності".
За результатом перевірки складено акт перевірки від 18.05.2017, ОСОБА_1 видано припис про зупинення підготовчих та будівельних робіт, які не відповідають вимогам законодавства, зокрема будівельних норм, містобудівним умовам та обмеженням, затвердженому проекту або будівельному паспорту забудови земельної ділянки, виконуються без повідомлення, реєстрації декларації про початок їх виконання або дозволу на виконання будівельних робіт від 18.05.2017 та протокол про адміністративне правопорушення від 18.05.2017.
Позапланова перевірка дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил від 18.05.2017 була проведена посадовою особою Департаменту в присутності ОСОБА_1 про, що свідчить його підпис в акті перевірки, зауважень до акту перевірки не внесено.
Розглянувши матеріали справи про адміністративне правопорушення, Департаментом було винесено постанову про накладення штрафу за адміністративне правопорушення від 23.05.2017 № 27/17, якою ОСОБА_1 визнано винним у вчиненні адміністративного правопорушення, передбаченого частиною 1 статті 188-42 КУпАП та накладено адміністративне стягнення у вигляді штрафу в розмірі 6 800 (шість тисяч вісімсот) гривень.
Повторною перевіркою 02.11.2017 встановлено, що ОСОБА_1 у встановлений строк добровільно не виконав вимоги, встановлені у приписі про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил від 09.02.2017, виданого Департаментом.
За результатами проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктами містобудування вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт складено акт від 02.11.2017 № б/н та встановлено, що замовник будівництва ОСОБА_1 добровільно не виконав вимоги припису про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил виданого Департаментом від 09.02.2017, а саме: не усунув допущені порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності у термін до 09.06.2017.
Крім того, замовник будівництва - ОСОБА_1 добровільно не виконав вимоги припису про зупинення підготовчих та будівельних робіт, які не відповідають вимогам законодавства, зокрема будівельних норм, містобудівним умовам та обмеженням, затвердженому проекту або будівельному паспорту забудови земельної ділянки, виконуються без повідомлення, реєстрації декларації про початок їх виконання або дозволу на виконання будівельних робіт виданого Департаментом з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва від 09.02.2017.
У зв`язку з невиконанням відповідачем припису про усунення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил, Департамент звернувся до суду з позовом про приведення до попереднього стану об`єкта будівництва.