1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

22 липня 2021 року

м. Київ

справа № 822/2839/17

адміністративне провадження № К/9901/11501/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Кашпур О.В.,

суддів - Смоковича М.І., Радишевської О.Р.,

розглянув у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами адміністративну справу № 822/2839/17

за позовом ОСОБА_1 до Державної податкової інспекції у місті Хмельницькому Головного управління Державної фіскальної служби у Хмельницькій області про визнання неправомірними і вчинення дій,

за касаційними скаргами ОСОБА_1 на рішення та додаткове рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 14 листопада 2018 року, прийняті в складі головуючого судді Шевчука О.П., та постанови Сьомого апеляційного адміністративного суду від 27 березня 2019 року, прийняті в складі колегії суддів: головуючого Полотнянка Ю.П., суддів Драчука Т.О., Загороднюка А.Г.

УСТАНОВИВ:

І. Короткий зміст позовних вимог

1. У жовтні 2017 року ОСОБА_1 звернулася до суду з позовом, в якому просила:

- визнати неправомірними дії Державної податкової інспекції у м. Хмельницькому Головного управління Державної фіскальної служби України у Хмельницькій області щодо нарахування та виплати оплати праці в грошовому виразі протягом періоду з 01.01.2006 по 04.04.2016 (включно) в обсягах менше, ніж передбачено нормами законодавства і нормативно - правових актів України, умовами Колективного договору ДПІ у м. Хмельницькому та затвердженими кошторисами на утримання ДПІ у м. Хмельницькому;

- зобов`язати Державну податкову інспекцію у м. Хмельницькому Головного управління Державної фіскальної служби України у Хмельницькій області здійснити донарахування частини оплати праці в грошовому виразі, в тому числі частин її складових за видами виплат:

надбавки за вислугу років державного службовця за 2014 рік та за січень-квітень 2015 в сумі 513,20 грн;

надбавки за високі досягнення у праці за січень-березень 2006 року, за березень 2009 року, травень 2010 року, за 2014 рік та за січень-квітень 2015 року в сумі 736,04 грн;

премії щомісяця за грудень 2015 року та за січень 2016 року в сумі 439,62 грн;

індексації грошових доходів за вересень-грудень 2006 року, за січень, травень-липень 2008 року, за травень-грудень 2009 року, за 2010- 2014 роки та за січень-квітень, вересень-листопад 2015 року в сумі 13331,92 грн;

матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань в сумі 20740,13 грн, в тому числі за 2008 рік, за 2010 рік, за 2012 рік та за 2015 рік до розміру середньомісячної заробітної плати; 2009 рік, за 2011 рік та за 2014 рік в розмірі середньомісячної заробітної плати.

тимчасової непрацездатності в наслідок захворювання за лютий - березень 2014 року та за січень вересень 2015 року в сумі 7994,48 грн;

основної щорічної відпустки та додаткової відпустки за стаж державної служби за вересень та грудень 2007 року, за вересень 2008 року, за квітень та вересень 2009 року, за серпень-вересень 2010 року, за травень та серпень-вересень 2011 року, за серпень-вересень 2012 року, за серпень-вересень 2013 року, за серпень-вересень 2014 року та за вересень-листопад 2015 року в сумі 4125,76 грн;

грошової компенсації за не використані дні щорічної основної відпустки та додаткової відпустки за стаж державної служби, що належить виплаті в день звільнення 04.04.2016 року в сумі 7492,42 грн;

вихідної допомоги у розмірі середнього місячного заробітку, що належить виплаті в день звільнення 04.04.2016 року в сумі 89.50 грн;

- відповідно з нормами законодавчих і нормативно - правових актів України, Колективним договором ДПІ у м. Хмельницькому та затвердженими кошторисами на утримання ДПІ у м. Хмельницькому за період з 01.01.2006 по 04.04.2016 (включно) стягнути на користь ОСОБА_1 загальну суму 55463,25 грн та виплатити донараховану частину оплати праці;

- зобов`язати Державну податкову інспекцію у м. Хмельницькому Головного управління Державної фіскальної служби України у Хмельницькій області виплатити на користь ОСОБА_1 донараховану у березні 2016 року частину оплати праці за грудень 2015 року (в тому числі частин за видами її складових: винагорода за виконану роботу відповідно з посадовим окладом в сумі 179,00 грн, надбавка за вислугу років державного службовця в сумі 53,70 грн, надбавка за високі досягнення у праці в сумі 116,53 грн) на загальну суму 349,05 грн;

- зобов`язати Державну податкову інспекцію у м. Хмельницькому Головного управління державної фіскальної служби України у Хмельницькій області здійснити компенсацію втрат частини доходу (знецінювання грошових засобів внаслідок інфляційних процесів) у в`язку з не нарахуванням, донарахуванням та не виплатою своєчасно частини оплати праці (порушення норм законодавчих і нормативно - правових актів України, умов Колективного договору ДПІ у м. Хмельницькому та підтверджених кошторисів на утримання ДПІ у м. Хмельницькому) за період з 01.01.2006 по 04.04.2016 на користь ОСОБА_1 в сумі 29083.43 грн;

- зобов`язати Державну податкову інспекцію у м. Хмельницькому Головного управління державної фіскальної служби України у Хмельницькій області подати до Пенсійного фонду України:

коригуючи дані до системи персоніфікованого обліку відомостей про застрахованих осіб в частині: донарахованих сум оплати праці (в тому числі компенсація втрат частини доходу внаслідок знецінювання грошових засобів за рахунок інфляційних процесів), донарахованих і утриманих сум єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування (до 01.01.2011 - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування) починаючи з січня 2006 року за кожен місяць, за який було проведено донарахування оплати праці, по квітень 2016 року (включно).

за 2010 рік коригуючи дані до системи персоніфікованого обліку відомостей про застрахованих осіб в частині виправлення допущеної помилки в коді підстави для обчислення стажу окремим категоріям осіб відповідно до законодавства (спеціальний стаж).

2. На обґрунтування позовних вимог позивачка посилалася на те, що відповідачем, протягом періоду з 01.01.2006 по 04.04.2016 (включно) нарахування та виплата оплати праці в грошовому виразі (в тому числі за видами) її складових: винагорода за виконану роботу відповідно з посадовим окладом, надбавка за вислугу років державного службовця, надбавка за високі досягнення у праці, премія, індексація грошових доходів, матеріальна допомога на вирішення соціально-побутових питань, тимчасова непрацездатність внаслідок захворювання, щорічна основна відпустка та додаткова відпустка за стаж державної служби, грошова компенсація за невикористані дні щорічної відпустки та додаткової відпустки за стаж державної служби, що належить виплаті в день звільнення та вихідна допомога у розмірі середнього місячного заробітку, що належить виплаті в день звільнення здійснювалась в обсягах менше, ніж передбачено законодавчими і нормативно - правовими актами України, колективним договором ДПІ у м. Хмельницькому та затвердженими кошторисами на утримання у м. Хмельницькому. Позивачка зазначала, що станом на 04.04.2016 відповідачем, не нараховано та не виплачено їй частину оплату праці в грошовому виразі за період з 01.01.2006 по 04.04.2016 (включно) в сумі 55463,25 грн згідно розрахунку в додатку № 1.

ІІ. Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їхнього ухвалення

3. Рішенням Хмельницького окружного адміністративного суду від 14 листопада 2018 року, залишеним без змін постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 27 березня 2019 року, позов задоволено частково: визнано протиправними дії Державної податкової інспекції у м. Хмельницькому Головного управління Державної фіскальної служби у Хмельницькій області щодо нарахування та виплати ОСОБА_1 оплати праці в грошовому виразі протягом періоду з 01.01.2006 по 04.04.2016 (включно) в обсягах менше на 8953 (вісім тисяч дев`ятсот п`ятдесят три) грн 82 коп.; зобов`язано Державну податкову інспекцію у м. Хмельницькому Головного управління Державної фіскальної служби у Хмельницькій області здійснити ОСОБА_1 донарахування та виплату частини оплати праці в грошовому виразі, в тому числі частин її складових за видами виплат: надбавки за вислугу років державного службовця за 2014 рік, січень-квітень 2015 року в сумі 460,61 грн; надбавки за високі досягнення у праці за січень-березень 2006 року, 2014 рік та за січень-квітень 2015 року в сумі 432,78 грн; індексації грошових доходів за квітень-грудень 2006, 2008-2015 роки в сумі 4161,79 грн; премії щомісяця за грудень 2015 року та за січень 2016 року в сумі 439,62 грн; тимчасової непрацездатності в наслідок захворювання за лютий - березень 2014 року та за січень-вересень 2015 року в сумі 341,62 грн; основної щорічної відпустки та додаткової відпустки за стаж державної служби за вересень та грудень 2007 року, за вересень 2008 року, за квітень та вересень 2009 року, за серпень, вересень 2010 року, за травень, серпень, вересень 2011 року, за серпень, вересень 2012 року, за серпень, вересень 2013 року, за серпень, вересень 2014 року та за вересень, листопад 2015 року в сумі 1161,77 грн; грошової компенсації за не використані дні щорічної основної відпустки та додаткової відпустки за стаж державної служби, що належить виплаті в день звільнення 04.04.2016 року в сумі 1866,13 грн; вихідної допомоги у розмірі середнього місячного заробітку, що належить виплаті в день звільнення 04.04.2016 року в сумі 89,50 грн. В задоволенні інших позовних вимог відмовлено.

4. Вирішуючи спір, суди першої та апеляційної інстанцій керувалися висновками експерта у цій справі, які оцінювалися судами разом із іншими доказами, що містяться в матеріалах справи.

5. 27 грудня Державна податкова інспекція у м. Хмельницькому Головного управління ДФС у Хмельницькій області звернулась до суду з заявою, в якій просила прийняти додаткове рішення та стягнути судові витрати на проведення судово-економічної експертизи при частковому задоволенні позову, пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.

6. Додатковим рішенням Хмельницького окружного адміністративного суду від 29.11.2018 року, залишеним без змін постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 27 березня 2019 року, заяву відповідача задоволено: компенсовано Державній податковій інспекції у м. Хмельницькому Головного управління ДФС у Хмельницькій області за рахунок коштів, передбачених Державним бюджетом України, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, витрати на проведення судово-економічної експертизи в розмірі 13585 грн 00 коп.

ІІІ. Короткий зміст вимог касаційних скарг

7. Не погоджуючись із рішенням Хмельницького окружного адміністративного суду від 14 листопада 2018 року та постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 27 березня 2019 року, посилаючись на порушення судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, ОСОБА_1 подала касаційну скаргу, в якій просить скасувати зазначені судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій та прийняти нове судове рішення про задоволення позовних вимог у повному обсязі.

8. Касаційна скарга обґрунтована тим, що висновки судового експерта по двох експертизах, в кожному питанні основної та додаткової експертизах, складено із значною кількістю помилок, ігноруванням і порушеннях окремих нормативно-правових актів України, не відповідають дійсним обставинам справи. Суди попередніх інстанцій, при вирішенні справи, не взяли до уваги доводів позивачки, а лише взяли до уваги вказані висновки експерта. Звертає увагу суду на те, що свідоцтво № 1815 від 28.07.2016, видане ОСОБА_2 на здійснення судово-експертної діяльності, було достроково анульовано рішенням Центральної експертно-кваліфікаційної комісії Міністерства юстиції України від 01.03.2019 № 1. Також вказаним експертом при проведенні первинної та додаткової судово-економічної експертиз, змінено всі питання, постановлені судом на вирішення експертизи та визначено нові питання в своїй редакції.

9. Не погоджуючись із додатковим рішенням Хмельницького окружного адміністративного суду від 29.11.2018 року та постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 27 березня 2019 року, посилаючись на порушення судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, ОСОБА_1 подала касаційну скаргу, в якій просить скасувати зазначені судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій.

10. Касаційна скарга обґрунтована тим, що судово-економічна експертиза експертом фактично не проводилась, а тому рішення судів попередніх інстанцій щодо розподіл витрат за проведення експертиз підлягають скасуванню.

IV. Позиція інших учасників справи

11. Державна податкова інспекція у місті Хмельницькому Головного управління Державної фіскальної служби у Хмельницькій області подала до суду відзив на касаційну скаргу ОСОБА_1 на рішенням Хмельницького окружного адміністративного суду від 14 листопада 2018 року та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 27 березня 2019 року, в якому просить касаційну скаргу залишити без задоволення, а рішення судів попередніх інстанцій - без змін.

V. Рух справи у суді касаційної інстанції

12. Ухвалою Касаційного адміністративного суду в складі Верховного Суду від 02 травня 2019 року відкрито касаційне провадження за скаргою ОСОБА_1 на рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 14 листопада 2018 року та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 27 березня 2019 року.

13. Ухвалою Касаційного адміністративного суду в складі Верховного Суду від 02 травня 2019 року відкрито касаційне провадження за скаргою ОСОБА_1 на додаткове рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 14 листопада 2018 року та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 27 березня 2019 року.

14. За результатом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями справу передано 12 травня 2020 року для розгляду колегії суддів у складі: Кашпур О.В. (головуючого судді), Смоковичу М.І., Радишевській О.Р., на підставі розпорядження заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду Н.Богданюк від 08 травня 2020 року №765/0/78-20.

15. Ухвалою Верховного Суду в складі судді-доповідача Касаційного адміністративного суду від 20 липня 2021 року справу призначено до розгляду у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами на 22 липня 2021 року.


................
Перейти до повного тексту