1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

Іменем України

15 липня 2021 року

Київ

справа №826/25611/15

адміністративне провадження №К/9901/47278/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого судді Бучик А.Ю.,

суддів: Мороз Л.Л., Рибачука А.І.,

розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Комунального підприємства виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) "Київреклама" на постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 22 листопада 2017 року (головуючий суддя Клименчук Н.М.) та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 07 лютого 2018 року (колегія суддів у складі: Костюк Л.О., Бужак Н.П., Мельничука В.П.) у справі за позовом Державного підприємства "Національний цирк України" до Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), Комунального підприємства виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) "Київреклама" про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,

В С Т А Н О В И В:

Державне підприємство "Національний цирк України" звернулось до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом до Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (КМДА) та Комунального підприємства виконавчого органу Київської міської ради (КМДА) "Київреклама" про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що спірні рішення відповідача прийняті з порушенням законодавства. Крім того позивач наголошував, що будь - яких повідомлень про демонтаж конструкцій на адресу цирку не надходило.

Постановою Окружного адміністративного суду м. Києва від 22 листопада 2017 року, залишеною без змін постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 07 лютого 2018 року, позов задоволено частково.

Визнано протиправною та скасовано Вимогу Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (КМДА) № 15-9911-АО від 27.10.2015.

Визнано протиправними та скасовано Вимоги Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (КМДА) № 15-8625-А.О та №15-8626-АО від 15.09.2015.

Визнано протиправним та скасовано Наказ Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (КМДА) № 248 від 09.10.2015р. в частині пунктів 29 та 30 Додатку №1 до Наказу про демонтаж рекламної вивіски на будівлі за адресою : м. Київ, пл. Перемоги, 2.

Зобов`язано Комунальне підприємство виконавчого органу Київради (КМДА) "Київреклама" повернути вивіски, демонтовані на будівлі за адресою: м. Київ, пл. Перемоги, 2, що належать Державному підприємству "Національний цирк України".

У задоволенні іншої частини позовних вимог відмовлено.

Не погодившись з указаними судовими рішеннями, Комунальне підприємство виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) "Київреклама" подало касаційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить їх скасувати та ухвалити нове про відмову у задоволенні позову.

Касаційну скаргу обґрунтовано тим, що судові рішення є необґрунтованими та винесені без урахування обставин, що мають значення для справи, так як для розміщення такого рекламного засобу як "банер, панно на фасаді будинку", навіть у випадку розміщенням суб`єктом господарювання на фасаді будинку, де він здійснює свою господарську діяльність, необхідно отримати встановлений чинним законодавством України дозвіл на розміщення зовнішньої реклами.

Від інших учасників справи відзиви до суду не надходили.

Ухвалою Верховного Суду від 04 травня 2018 року відкрито касаційне провадження за вказаною скаргою.

У зв`язку з відсутністю клопотань про участь в судовому засіданні, справа розглядається в порядку письмового провадження.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи, колегія суддів дійшла висновку, що касаційна скарга підлягає задоволенню з таких підстав.

Департаментом містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (КМДА) 15.09.2015 складено Вимоги № 15-8625-АО та № 15-8626-АО щодо ДП "Національний цирк України" про усунення порушень Типових правил розміщення зовнішньої реклами, затверджених Постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2003 № 2067, Правил благоустрою міста Києва, затверджених рішенням Київської міської ради від 25.12.2008 № 1051/1051, Порядку розміщення реклами в м. Києві, затвердженого рішенням Київської міської ради від 22.09.2011 № 37/6253, та/або Концепції розвитку зовнішньої реклами в місті Києві, затвердженої рішенням Київської міської ради від 26.01.2012 № 20/7357, що полягали у наступному: відсутнє маркування; рекламні засоби встановлено самовільно, шляхом монтажу конструкції банер, пано на фасаді будинку площею 150кв.м. та площею 80 кв.м. за адресою - м. Київ, пл. Перемоги, 2.

У зв`язку із наведеним ДП "Національний Цирк України" зобов`язано протягом трьох днів здійснити демонтаж рекламних засобів та попереджено, що в разі невиконання Вимог рекламні конструкції буде демонтовано КП "Київреклама".

В подальшому, 09.10.2015 Департаментом містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (КМДА) винесено Наказ № 248 про демонтаж рекламних засобів згідно із додатком, в тому числі і ДП "Національний Цирк України".

На підставі вказаного Наказу Комунальним підприємством "Київреклама" в ніч з 21 на 22 жовтня 2015 року демонтовано указані банери із фасаду будівлі.

Крім того, 27.10.2015 Департаментом містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (КМДА) винесено вимогу № 15-9911-АО щодо ДП "Національний цирк України" про усунення порушень Типових правил розміщення зовнішньої реклами, затверджених Постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2003 № 2067, Правил благоустрою міста Києва, затверджених рішенням Київської міської ради від 25.12.2008 № 1051/1051, Порядку розміщення реклами в м. Києві, затвердженого рішенням Київської міської ради від 22.09.2011 № 37/6253, та/або Концепції розвитку зовнішньої реклами місті Києві, затвердженої рішенням Київської міської ради від 26.01.2012 № 20/7357, що полягали в наступному: на рекламних засобах відсутнє маркування; рекламні засоби встановлено самовільно, шляхом демонтажу конструкції банер, пано на фасаді будинку площею 80 кв.м. за адресою - м. Київ, пл. Перемоги, 2.

Позивач, вважаючи такі дії та рішення відповідачів протиправними, звернувся до суду з позовом.

Частково задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з позицією якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що банери (пано), розміщені на будівлі Цирку, містили інформацію щодо реквізитів та засобів зв`язку із ДП "Національний цирк України", інтернет адресу підприємства, а також зображення елементів циркових вистав, що дає чітке уявлення про вид діяльності підприємства і не може вважатися самовільно встановленими рекламними засобами.

Дослідивши спірні правовідносини, суд касаційної інстанції зазначає таке.

Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно ст. 1 Закону України "Про рекламу" реклама - інформація про особу чи товар, розповсюджена в будь-якій формі та в будь-який спосіб і призначена сформувати або підтримати обізнаність споживачів реклами та їх інтерес щодо таких особи чи товару; зовнішня реклама - реклама, що розміщується на спеціальних тимчасових і стаціонарних конструкціях - рекламоносіях, розташованих на відкритій місцевості, а також на зовнішніх поверхнях будинків, споруд, на елементах вуличного обладнання, над проїжджою частиною вулиць і доріг; рекламні засоби - засоби, що використовуються для доведення реклами до її споживача.

Статтею 16 указаного Закону встановлено, що розміщення зовнішньої реклами у населених пунктах проводиться на підставі дозволів, що надаються виконавчими органами сільських, селищних, міських рад, а поза межами населених пунктів - на підставі дозволів, що надаються обласними державними адміністраціями, а на території Автономної Республіки Крим - Радою міністрів Автономної Республіки Крим, в порядку, встановленому цими органами на підставі типових правил, що затверджуються Кабінетом Міністрів України.

Положеннями статті 8 Закону України "Про рекламу" визначено, що розміщення інформації про виробника товару та/або товар у місцях, де цей товар реалізується чи надається споживачеві, у тому числі на елементах обладнання та/або оформлення місць торгівлі, а також безпосередньо на самому товарі та/або його упаковці, не вважається рекламою.

Вивіска чи табличка з інформацією про зареєстроване найменування особи, знаки для товарів і послуг, що належать цій особі, вид її діяльності (якщо це не випливає із зареєстрованого найменування особи), час роботи, що розміщена на внутрішній поверхні власного чи наданого у користування особі приміщення, на зовнішній поверхні будинку чи споруди не вище першого поверху або на поверсі, де знаходиться власне чи надане у користування особі приміщення, біля входу в таке приміщення, не вважається рекламою (положення статті 9 указаного Закону).

Так, Типові правила розміщення зовнішньої реклами, затвердженені постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2003 № 2067 (надалі - Типові правила) регулюють відносини, що виникають у зв`язку з розміщенням зовнішньої реклами у населених пунктах, та визначають порядок надання дозволів на розміщення такої реклами.

У відповідності до положень пункту 2 Типових правил спеціальні конструкції - тимчасові та стаціонарні рекламні засоби (світлові та несвітлові, наземні та неназемні (повітряні), плоскі та об`ємні стенди, щити, панно, транспаранти, троли, таблички, короби, механічні, динамічні, електронні табло, екрани, панелі, тумби, складні просторові конструкції, аеростати, повітряні кулі тощо), які використовуються для розміщення реклами; вивіска чи табличка - елемент на будинку, будівлі або споруді з інформацією про зареєстроване найменування особи, знаки для товарів і послуг, що належать такій особі, вид її діяльності (якщо це не випливає із зареєстрованого найменування особи), час роботи, що розміщений на зовнішній поверхні будинку, будівлі або споруди не вище першого поверху або на поверсі, де розташовується власне чи надане у користування особі приміщення (крім, випадків, коли суб`єкту господарювання належить на праві власності або користування вся будівля або споруда), біля входу у таке приміщення, який не є рекламою.

Виданий у встановленому порядку дозвіл є підставою для розміщення зовнішньої реклами та виконання робіт, пов`язаних з розташуванням рекламного засобу (пункт 24 Типових правил).

Пунктом 48 Типових правил передбачено, що вивіски чи таблички: повинні розміщуватися без втручання у несучі конструкції, легко демонтуватися, щоб не створювати перешкод під час робіт, пов`язани

................
Перейти до повного тексту