1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

15 липня 2021 року

м. Київ

справа № 565/787/17

адміністративне провадження № К/9901/23110/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого судді Кравчука В.М., суддів Берназюка Я.О., Стародуба О.П.

розглянувши у попередньому судовому засіданні

касаційну скаргу Володимирецького об`єднаного управління Пенсійного фонду України Рівненської області

на постанову Кузнецовського міського суду Рівненської області від 01.06.2017 (суддя Демчина Т.Ю.) та ухвалу Житомирського апеляційного адміністративного суду від 06.09.2017 (колегія у складі суддів Мацького Є.М., Бучик А.Ю., Шидловського В.Б.)

у справі № 565/787/17

за позовом ОСОБА_1

до Володимирецького об`єднаного управління Пенсійного фонду України Рівненської області

про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.

І. РУХ СПРАВИ

1. 10.05.2017 ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Володимирецького об`єднаного управління Пенсійного фонду України Рівненської області, в якому просив зобов`язати відповідача провести перерахунок пенсії за віком із урахуванням положень ч. 2 ст. 56 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" із збільшенням пенсії на 1% заробітку за кожен рік роботи понад 20 років, починаючи з 30.03.2017, та виплачувати пенсію за віком з урахуванням проведеного перерахунку.

2. Постановою Кузнецовського міського суду Рівненської області від 01.06.2017, залишеною без змін ухвалою Житомирського апеляційного адміністративного суду від 06.09.2017 позов задоволено частково:

- зобов`язано Володимирецьке об`єднане управління Пенсійного фонду України Рівненської області здійснити перерахунок ОСОБА_1 пенсії за віком, збільшивши розмір пенсії на один процент заробітку за кожний рік роботи понад 20 років, але не вище 75 процентів заробітку, на підставі ч.2 ст.56 Закону України "Про статус і соціальний захист осіб, що постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", починаючи з 01.04.2017 і виплачувати у такому розмірі до припинення передбачених законодавством підстав для проведення такої виплати;

- стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань Володимирецького об`єднаного управління Пенсійного фонду України Рівненської області на користь ОСОБА_1 понесені судові витрати у розмірі 640 грн.

3. 27.09.2017 до Вищого адміністративного суду України надійшла касаційна скарга відповідача на зазначені судові рішення. У касаційній скарзі відповідач просить скасувати оскаржувані рішення та прийняти нове, яким відмовити у задоволенні позовних вимог.

4. Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 03.11.2017 відкрито касаційне провадження у справі.

5. У зв`язку з ліквідацією Вищого адміністративного суду України справу було передано для розгляду до Верховного Суду.

II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

6. Судами попередніх інстанцій встановлено, що відповідно до розпорядження № 120060 від 30.03.17 позивач отримує пенсію за віком, обчислену відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", його загальний страховий стаж становить 39 повних років.

7. Копією посвідчення серії НОМЕР_1 виданого Рівненською обласною державною адміністрацією 22.11.93, підтверджується, що позивач має статус особи, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи категорії 4.

8. 30.03.17 позивач звернувся до Володимирецького об`єднаного управління Пенсійного фонду України Рівненської області із заявою про перерахунок пенсії відповідно до положень ч. 2 ст. 56 Закону "Про статус і соціальний захист осіб, що постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" та просив збільшити її розміру на один процент його заробітку за кожен рік роботи понад двадцять років.

9. У листі від 12.04.17 № 1057/Т-46 Володимирецьке об`єднане управління Пенсійного фонду України Рівненської області повідомило позивача про те, що для перерахунку пенсії відсутні законні підстави, оскільки пенсію за віком з 19.04.2010 призначено відповідно до норм Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", і згідно із ст. 28 цього Закону здійснюється нарахування підвищення до пенсії за понаднормативний стаж, тому вимоги щодо застосування другої пільги по обчисленню стажу не передбачено чинним законодавством.

10. Не погоджуючись з такими діями відповідача, позивач звернувся до суду.

11. В обґрунтування позовних вимог позивач покликався на те, що має право на перерахунок пенсії згідно ч. 2 ст. 56 Закону №796-XII, у проведенні якого відповідач протиправно відмовив.

ІІІ. ОЦІНКИ СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

12. Задовольняючи частково позовні вимоги, суд першої інстанції, з позицією якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що для громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, підвищення до пенсії за понад встановлений мінімальний стаж роботи має пільговий характер щодо тривалості трудового стажу та величини, з якої проводиться розрахунок. При наявності у пенсіонерів, які постраждали від наслідків Чорнобильської катастрофи, права на тотожні пенсійні виплати, встановлені загальним та спеціальним законом, застосуванню підлягають положення спеціального закону, в даному випадку - Закону України "Про статус і соціальний захист осіб, що постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", про застосування якого зазначив позивач у своїй заяві від 30.03.17 та які є більш сприятливими для нього.

За висновком суду першої інстанції, позивач має право на перерахунок пенсії відповідно до ч. 2 ст. 56 Закону України "Про статус і соціальний захист осіб, що постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи".

ІV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

13. У касаційній скарзі відповідач посилається на порушення судами норм матеріального та процесуального права.

14. Скаржник зазначає, що судами попередніх інстанцій при ухваленні оскаржуваних рішень не було враховано, що позивач отримує пенсію за віком відповідно до Закону №1058-ІV та має підвищення на 1% розміру пенсії за кожний повний рік страхового стажу понад встановлений розмір відповідно до цього Закону, а тому відсутні підстави для перерахунку та виплати позивачу пенсії на підставі Закону №796-XII, а саме, із збільшенням пенсії на 1% заробітку за кожний рік роботи понад встановлений мінімальний стаж роботи 20 років, але не вище 85% заробітку.

15. Позивач відзиву на касаційну скаргу не подав.

V. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

16. Верховний Суд перевірив доводи касаційної скарги, правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права та дійшов таких висновків.

17. Відповідно до ст. 27 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" (далі Закон №1058-ІV) за бажанням застрахованої особи частина розміру пенсії за віком за період страхового стажу, набутого до дня набрання чинності цим Законом, може бути визначена відповідно до раніше діючого законодавства, а частина розміру пенсії за період страхового стажу, набутого після набрання чинності цим Законом, - відповідно до цього Закону.

18. Відповідно до статті 28 Закону №1058-ІV за кожний повний рік страхового стажу понад 35 років чоловікам і 30 років - жінкам пенсія за віком збільшується на 1% розміру пенсії, обчисленої відповідно до ст. 27 цього Закону, але не більш як на 1% мінімального розміру пенсії за віком, зазначеного в абзаці першому цієї частини.

19. Законом України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" (далі Закон №796-XII) визначено основні положення щодо реалізації конституційного права громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, умов проживання і трудової діяльності, соціального захисту потерпілого населення.

20. Відповідно до ч. 2 ст. 56 Закону №796-XII право на пенсію в повному розмірі мають громадяни, віднесені до категорії 1, 2, 3, 4, за умови стажу роботи не менш як: чоловіки - 20 років, жінки - 15 років, із збільшенням пенсії на 1% заробітку за кожний рік роботи понад встановлений цим пунктом стаж, але не вище 75% заробітку, а громадянам, які відпрацювали за списком № 1, чоловіки - 10 років і більше, жінки - 7 років 6 місяців і більше - не вище 85 % заробітку.

21. Аналіз норм права, якими врегульовано спірні правовідносини свідчить про те, що Закон №796-XII визначає спеціальні норми та умови пенсійного забезпечення громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи.

22. Частиною 2 ст. 27 Закону №1058-ІV надано право обирати умови, норми та порядок пенсійного забезпечення, які встановлені загальним Законом України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" або спеціальним Законом України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи".

23. У той же час, для громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, ця розрахункова величина має пільговий характер і визначена в ч. 2 ст. 56 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", як сума заробітку за кожний рік роботи понад установлений цим пунктом стаж роботи.

24. Як встановлено судами, ОСОБА_1 має статус особи, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи категорії 4.

25. Як свідчить розпорядження №120060 від 30.03.2017, позивачу здійснюється також виплата додаткової пенсії, як потерпілому від Чорнобильської катастрофи відповідно до ст. 51 Закону №796-XII.

26. Ключовим питанням у даній справі є право позивача на перерахунок пенсії відповідно до положень ч. 2 ст. 56 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи".

27. Подібні правовідносини вже були предметом розгляду у Верховному Суді.

28. Зокрема, у постановах від 20.02.2018 (справа № 287/89/17-а), від 29.10.2018 (справа № 565/817/17), від 17.04.2019 (справа № 565/939/17), обставини яких є подібними, Верховний Суд погодився з висновками судів попередніх інстанцій про те, що для громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, ця розрахункова величина має пільговий характер і визначена в пункті 2 статті 56 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" як сума заробітку за кожний рік роботи понад установлений цим пунктом стаж роботи. Позивач має право на перерахунок пенсії, який має здійснюватися за кожний повний рік стажу роботи понад установлений для них мінімальний трудовий стаж для призначення пенсії (понад 20 років - для чоловіків) шляхом збільшення пенсії на 1% заробітку за кожний рік роботи понад цей стаж, але не вище 75% заробітку, оскільки він є особою, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи та обрав умови, норми і порядок пенсійного забезпечення, встановлені Законом України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи".

29. Колегія суддів не вбачає підстав для відступу від вказаного правового висновку.

30. У справі, що розглядається, суди зазначили, що перерахунок пенсії позивача на підставі Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" має здійснюватися за кожний повний рік стажу роботи понад установлений для нього мінімальний трудовий стаж для призначення пенсії (20 років для чоловіків) шляхом збільшення пенсії на 1% заробітку за рік.

31. Враховуючи наведене, Верховний Суд не встановив неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судами оскаржуваних рішень і погоджується з їхніми висновками у справі, якими доводи скаржника відхилено.

32. Відповідно до статті 350 КАС України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.

33. Судові витрати покласти на відповідача.

Керуючись статтями 341, 343, 349, 350, 356, 359 КАС України, Суд -


................
Перейти до повного тексту